a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz stosowania narzędzi połowowych ciągnionych w odległości do 3 mil morskich od brzegu lub w obrębie izobaty 50 m, jeśli taka głębokość występuje w mniejszej odległości od brzegu.
(2) Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 13 ust. 5 i 9.
(3) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 277/2014 2 po raz pierwszy przyznano do dnia 23 marca 2017 r. odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy w odniesieniu do stosowania trawlerów "volantina" na wodach terytorialnych Słowenii na głębokości mniejszej niż 50 metrów w obszarze między 1,5 a 3 milami morskimi od brzegu.
(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/2383 3 przedłużono okres obowiązywania odstępstwa do dnia 27 marca 2020 r.
(5) W dniu 28 lutego 2020 r. Komisja otrzymała złożony przez Słowenię wniosek o przedłużenie okresu obowiązywania odstępstwa na okres po dniu 27 marca 2020 r. Słowenia przedstawiła projekt nowego planu zarządzania oraz sprawozdanie z monitorowania i wdrażania planu zarządzania uzasadniające przedłużenie odstępstwa w świetle wymogów rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 4 . Wniosek ten wiąże się z niezwiększaniem nakładu połowowego w przyszłości i obejmuje statki prowadzące udokumentowane połowy dłużej niż pięć lat i działające na podstawie zaktualizowanego planu zarządzania przyjętego przez Słowenię w dniu 18 sierpnia 2021 r. 5 , zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. Statki te zostały wpisane do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(6) Na posiedzeniu plenarnym Komitetu Naukowo-Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa (STECF) 6 , które odbyło się w dniach 6-10 lipca 2020 r., dokonano przeglądu zaktualizowanego planu i warunków odstępstwa. STECF stwierdził, że zaktualizowany plan jest kompleksowy i uwzględnia większość uwag zgłoszonych wcześniej przez STECF. W świetle nowych informacji przedstawionych przez Słowenię STECF stwierdził, że warunki przyznania odstępstwa są nadal spełniane.
(7) Zaproponowane przez Słowenię odstępstwo jest zgodne z warunkami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(8) W szczególności istnieją specyficzne przeszkody geograficzne, gdyż wody terytorialne Słowenii w żadnym punkcie nie osiągają głębokości 50 metrów. W warunkach braku odstępstwa trawlery typu "volantina" mogłyby zatem prowadzić połowy wyłącznie poza obszarem 3 mil morskich od linii brzegowej, gdzie łowiska są znacznie ograniczone przez obszary przeznaczone na tory wodne.
(9) W planie zarządzania ustanowiono wszystkie właściwe definicje na temat odnośnych połowów oraz gwarancje nie- zwiększania nakładu połowowego w przyszłości, ponieważ upoważnienia do połowów będą wydawane wyłącznie 12 określonym statkom, które uzyskały już od Słowenii upoważnienia do połowów.
(10) Połowów włokami typu "volantina", które są rodzajem połowów wielogatunkowych, nie można prowadzić przy użyciu narzędzi innych niż "tartana" (która jest cięższa), co może jednak prowadzić do większego kontaktu z dnem morskim i wyższym połowem gatunków dennych i nie koliduje z narzędziami innymi niż włoki, niewody lub podobne sieci ciągnione. Ponadto połowy włokiem "volantina" nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie, w tym na chronione siedliska; STECF stwierdził, że połowy te eksploatują tereny błotniste, nie prowadzi się ich na wrażliwych siedliskach, a wskaźniki odrzutów są niskie.
(11) Proponowane przez Słowenię odstępstwo dotyczy jedynie ograniczonej do 12 liczby statków. Numery rejestracyjne tych statków są podane w planie zarządzania.
(12) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, które na zasadzie odstępstwa zezwala na połowy nad chronionymi siedliskami pod pewnymi warunkami, jeżeli narzędzia połowowe nie dotykają skupiska trawy morskiej.
(13) Wnioskowane odstępstwo jest zgodne z art. 8 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, zastąpionym art. 8 ust. 1 i częścią B sekcja I załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241, ponieważ dotyczy włoków o rozmiarze oczek sieci nie mniejszym niż 40 mm.
(14) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 9 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, zastąpionego art. 8 ust. 1 i częścią B sekcja I załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241, ponieważ w takielunku sieci "volantina" nie stosuje się oczka kwadratowego mniejszego niż 40 mm.
(15) Połowy trawlerami typu "volantina" nie są ukierunkowane na głowonogi. STECF stwierdził, że połowy głowonogów w ramach tego rodzaju połowów nie są nieistotne, i że na podstawie najnowszego sprawozdania z realizacji planu głowonogi stanowią jedynie niewielką część całkowitych połowów tych gatunków na tym obszarze.
(16) Słoweński plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej przewidziane w art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 oraz w art. 14 i 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 7 .
(17) Trawlery typu "volantina" podlegają regulacji, aby zagwarantować, że połowy gatunków w części A załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 są minimalne, zgodnie z kryteriami określonymi w art. 13 ust. 9 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. STECF zauważył, że zgłoszone połowy tych gatunków nie są nieistotne, i stwierdził, że biorąc pod uwagę ograniczoną wielkość połowów typu "volantina", połowy te wynoszą łącznie kilkadziesiąt ton, co stanowi jedynie bardzo niewielką część całkowitych połowów tych gatunków na tym obszarze.
(18) Należy zatem przyznać przedmiotowe odstępstwo.
(19) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym w słoweńskim planie zarządzania Słowenia powinna przedstawić Komisji sprawozdanie.
(20) Należy ustanowić ograniczenie okresu obowiązywania przedmiotowego odstępstwa, aby umożliwić sprawne wprowadzenie naprawczych środków zarządzania, w przypadku gdyby w sprawozdaniu przekazanym Komisji wykazano niewystarczający stan ochrony poławianego stada, oraz by stworzyć ramy dla udoskonalenia naukowych podstaw zmian wprowadzanych do planu zarządzania.
(21) Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2383 wygasło w dniu 27 marca 2020 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 28 marca 2020 r. Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(22) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: