a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33) 3 zostało zmienione i wymaga dalszych istotnych zmian, w szczególności w świetle ostatnich zmian rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 1745/2003 (EBC/2003) 4 , rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1131 5 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 6 . Z uwagi na wymogi jasności i przejrzystości konieczne jest zatem sporządzenie wersji przekształconej tego rozporządzenia.
(2) Zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 zmiany wymogów statystycznych określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33) skonsultowano z Komisją Europejską.
(3) Artykuł 3 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 zobowiązuje Europejski Bank Centralny (EBC) do określenia rzeczywistej populacji sprawozdawczej mieszczącej się w granicach referencyjnej populacji sprawozdawczej i uprawnia go do pełnego lub częściowego zwolnienia określonych kategorii podmiotów sprawozdających z wypełniania wymogów sprawozdawczości statystycznej. Artykuł 6 ust. 4 umożliwia EBC przyjmowanie rozporządzeń określających warunki wykonywania uprawnienia do weryfikowania lub obowiązkowego zbierania informacji statystycznych.
(4) Artykuł 4 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia odpowiedniej organizacji w dziedzinie statystyki oraz pełnej współpracy z Europejskim Systemem Banków Centralnych (ESBC) w celu zapewnienia realizacji obowiązków wynikających z art. 5 Statutu ESBC.
(5) Do wykonywania swoich zadań ESBC wymaga informacji statystycznych dotyczących aktywów i zobowiązań finansowych, w ujęciu według stanów i transakcji, sektora monetarnych instytucji finansowych (MIF) oraz instytucji kredytowych w rozumieniu prawa Unii. W celu zapewnienia EBC kompleksowego obrazu statystycznego rozwoju sytuacji monetarnej w państwach członkowskich, których walutą jest euro (zwanych dalej "państwami członkowskimi strefy euro"), które postrzega się jako jeden obszar gospodarczy, konieczne jest sporządzenie skonsolidowanego bilansu sektora MIF w oparciu o pełną i jednorodną populację sprawozdawczą. Informacje statystyczne o wymaganym stopniu szczegółowości są również niezbędne do zapewnienia nieprzerwanej użyteczności analitycznej agregatów monetarnych strefy euro i czynników ich kreacji.
(6) Rozporządzenie (UE) 2019/2033 rozszerza między innymi definicję "instytucji kredytowych" zawartą w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 7 o firmy inwestycyjne o znaczeniu systemowym. W związku z tym konieczne jest dostosowanie odniesienia zawartego w definicji "monetarnej instytucji finansowej" w rozporządzeniu (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33) do odpowiedniego zmienionego przepisu rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w celu zachowania spójności wspólnych standardów, definicji i klasyfikacji na potrzeby klasyfikacji statystycznej instytucji przyjmujących depozyty oraz jednorodności sektora MIF. Niemniej jednak konieczne jest również zapewnienie ciągłej dostępności informacji statystycznych na temat wszystkich instytucji kredytowych w rozumieniu zmienionego art. 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, w tym na potrzeby obliczania podstawy naliczania rezerwy dla tych instytucji kredytowych zgodnie z rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/378 (EBC/2021/1) 8 . Instytucje kredytowe inne niż MIF są zatem objęte zakresem wersji przekształconej.
(7) W celu zmniejszenia obciążeń sprawozdawczych wskazane jest, aby informacje statystyczne dotyczące bilansu miesięcznego instytucji kredytowych były wykorzystywane do regularnego wyliczania podstawy naliczania rezerwy dla instytucji kredytowych podlegających obowiązkowi utrzymywania rezerwy obowiązkowej EBC, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/378 (EBC/2021/1). Ponadto należy dostosować wymogi sprawozdawcze dotyczące podstawy naliczania rezerwy w celu uwzględnienia sprawozdawczości dotyczącej depozytów składanych w instytucjach kredytowych podlegających wymogom utrzymywania rezerwy obowiązkowej bez odniesienia do konkretnej klasyfikacji statystycznej.
(8) Aby ułatwić spełnianie wymogów statystycznych przez grupy powiązanych podmiotów sprawozdających, należy zezwolić MIF na przekazywanie sprawozdawczości w imieniu innych podmiotów sprawozdających, które również są MIF będącymi rezydentami tego samego państwa członkowskiego. Konieczne jest jednak, aby informacje statystyczne przekazywane w odniesieniu do takich grup były wystarczające, w stosownych przypadkach, do obliczenia podstawy naliczania rezerwy instytucji kredytowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/378 (EBC/2021/1). W związku z tym należy przekazywać informacje statystyczne niezbędne do obliczenia podstawy naliczania rezerwy dla każdego członka takich grup, z wyjątkiem przypadków, w których grupie zezwolono na przekazywanie informacji dotyczących rezerwy obowiązkowej w ujęciu zagregowanym w odniesieniu do grupy jako całości zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/378 (EBC/2021/1).
(9) Zbieranie przez krajowe banki centralne (KBC) od rzeczywistej populacji sprawozdawczej informacji statystycznych niezbędnych do wypełnienia wymogów statystycznych EBC może być częścią szerszych ram sprawozdawczości ustanowionych przez KBC samodzielnie na podstawie prawa Unii, prawa krajowego lub utrwalonych praktyk i służących również innym celom statystycznym, pod warunkiem że nie jest zagrożone wypełnienie wymogów statystycznych EBC. Może to również doprowadzić do zmniejszenia obciążeń sprawozdawczych. W celu zapewnienia przejrzystości wskazane jest, aby w tych przypadkach powiadomić podmioty sprawozdające, że dane są zbierane dla innych celów statystycznych. W konkretnych przypadkach EBC może korzystać z takich informacji statystycznych zebranych dla innych celów w celu wypełnienia swoich wymogów.
(10) EBC ma obowiązek monitorowania transmisji polityki pieniężnej, w szczególności wpływu zmian stóp procentowych stosowanych do podstawowych operacji refinansujących i ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących, a także wpływu zakupów dokonywanych w ramach programów zakupu aktywów na warunki kredytowania gospodarstw domowych i przedsiębiorstw niefinansowych. W celu skuteczniejszego i bardziej terminowego monitorowania przez EBC warunków kredytowania w gospodarce realnej i roli kredytu jako czynnika kreacji agregatów monetarnych konieczne jest gromadzenie dalszych informacji statystycznych dotyczących sekurytyzacji i innych transferów dokonywanych przez MIF w ujęciu miesięcznym, w szczególności w odniesieniu do kredytów udzielanych gospodarstwom domowym w podziale na cel i kredytów udzielanych przedsiębiorstwom niefinansowym w podziale na terminy zapadalności.
(11) EBC wymaga przekazywania danych statystycznych dotyczących wirtualnego cash poolingu w celu odróżnienia w ramach analizy zmian polityki pieniężnej i akcji kredytowej wpływu depozytów oraz kredytów i pożyczek w ramach wirtualnego cash poolingu od wpływu innych depozytów oraz kredytów i pożyczek.
(12) Aby ułatwić analizę zmian w zakresie kredytów, niektóre definicje i praktyki sprawozdawcze powinny zostać dostosowane do definicji i praktyk sprawozdawczych właściwych innym wymogom sprawozdawczości regulacyjnej ustanowionym przez EBC.
(13) W zakresie, w jakim przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, które uzyskały zezwolenie na mocy rozporządzenia (UE) 2017/1131, emitują instrumenty finansowe będące bliskimi substytutami depozytów, w celu zwiększenia przejrzystości rynku i ułatwienia sprawozdawczości należy dostosować definicję funduszy rynku pieniężnego (FRP) dla celów statystycznych do zasad dotyczących nadzoru.
(14) W celu lepszej analizy bilansu sektora MIF dla strefy euro jako całości konieczne jest zwiększenie harmonizacji wymogów sprawozdawczych w odniesieniu do niektórych pozycji z uzupełniającymi informacjami statystycznymi przekazywanymi przez KBC na podstawie wytycznych Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/15 9 .
(15) Aby EBC mógł skutecznie monitorować działalność międzybankową, konieczne jest gromadzenie informacji na temat aktywów i zobowiązań w podziale według kontrahentów MIF oraz poprawa spójności między informacjami o kontrahentach zbieranymi miesięcznie i kwartalnie.
(16) Ponadto, w celu doprecyzowania relacji między MIF a innymi częściami sektora finansowego, w tym instytucjami pośrednictwa finansowego innymi niż monetarne instytucje finansowe, a także w celu wsparcia kompilacji rachunków finansowych unii walutowej, konieczne jest gromadzenie informacji statystycznych dotyczących depozytów oraz akcji i pozostałych udziałów kapitałowych w podziale kontrahentów według podsektorów.
(17) Informacje dotyczące posiadanych przez MIF dłużnych papierów wartościowych wyemitowanych przez rządy poszczególnych państw członkowskich muszą być gromadzone terminowo w celu dokładnego monitorowania ekspozycji na te papiery wartościowe. Informacje o państwach członkowskich powinny być uzupełniane informacjami na temat aktywów i pasywów organów unijnych, w tym Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji oraz Europejskiego Instrumentu Stabilności Finansowej (EFSF). Ponadto uaktualnienie wymogów sprawozdawczych jest konieczne w związku z wystąpieniem z Unii Zjednoczonego Królestwa.
(18) Należy również gromadzić informacje dotyczące ogółu posiadanych przez MIF nieruchomości w celu monitorowania, jaką część aktywów MIF stanowią tego typu aktywa, a także w celu lepszego zrozumienia zmian sytuacji MIF, jeśli chodzi o aktywa niefinansowe ogółem.
(19) W celu ułatwienia realizacji podmiotom sprawozdającym nowych wymogów miesięcznych i kwartalnych wymogi te wprowadza się w odniesieniu do okresów referencyjnych odpowiadającym kwartałom kalendarzowym. W związku z tym okresem referencyjnym dla pierwszego sprawozdania w zakresie danych wymaganych z częstotliwością miesięczną jest styczeń 2022 r., a pierwsze sprawozdanie dotyczące danych wymaganych z częstotliwością kwartalną odnosi się do pierwszego kwartału 2022 r. W celu zapewnienia stałej dostępności niezbędnych danych należy utrzymać w odniesieniu do okresu referencyjnego czwartego kwartału 2021 r. wymogi dotyczące danych przekazywanych z częstotliwością kwartalną. Wymogi w zakresie sprawozdawczości ustanowione zgodnie z niniejszym rozporządzeniem powinny zatem mieć zastosowanie po odpowiednim okresie referencyjnym przekazywania informacji miesięcznych, tj. 1 lutego 2022 r.
(20) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszego rozporządzenia, z takim zastrzeżeniem, że zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań, ani zwiększać obciążenia sprawozdawczego. Przy stosowaniu tej procedury uwzględnione powinny być opinie Komitetu ds. Statystyki ESBC. Projekty takich zmian technicznych do załączników do niniejszego rozporządzenia powinny być zgłaszane przez KBC za pośrednictwem Komitetu ds. Statystyki.
(21) W celu zapewnienia pewności prawa konieczne jest jednak, aby przepisy niniejszego rozporządzenia, które są bezpośrednią konsekwencją zmiany definicji "instytucji kredytowych" na mocy rozporządzenia (UE) 2019/2033, zaczęły być stosowane jednocześnie z tą zmianą, tj. w dniu 26 czerwca 2021 r.
(22) Z uwagi na postulat spójności i pewności prawa konieczne jest również, aby przepisy niniejszego rozporządzenia, które odnoszą się do rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1), zaczęły być stosowane od tego samego dnia, co przepisy tego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: