Decyzja 2021/332 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminu ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, w odniesieniu do wniosku dotyczącego modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 9, w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.5, w odniesieniu do wniosków dotyczących czterech nowych regulaminów ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu, homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera oraz homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazduw zakresie systemu alarmowego, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowej wzajemnej rezolucji M.R.4, a także w odniesieniu do wniosków dotyczących dokumentów interpretacyjnych do regulaminów ONZ nr 155 i 156

DECYZJA RADY (UE) 2021/332
z dnia 22 lutego 2021 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminu ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, w odniesieniu do wniosku dotyczącego modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 9, w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.5, w odniesieniu do wniosków dotyczących czterech nowych regulaminów ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu, homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera oraz homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazduw zakresie systemu alarmowego, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowej wzajemnej rezolucji M.R.4, a także w odniesieniu do wniosków dotyczących dokumentów interpretacyjnych do regulaminów ONZ nr 155 i 156

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją Rady 97/836/WE 1  Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych ("EKG ONZ") dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zwanego dalej "Zrewidowanym Porozumieniem z 1958 r."). Zrewidowane porozumienie z 1958 r. weszło w życie w dniu 24 marca 1998 r.

(2) Decyzją Rady 2000/125/WE 2  Unia przystąpiła do Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych (zwanego dalej "Porozumieniem Równoległym"). Porozumienie Równoległe weszło w życie w dniu 15 lutego 2000 r.

(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 3  ustanowiono przepisy administracyjne i wymogi techniczne dotyczące homologacji typu i wprowadzania do obrotu wszystkich nowych pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych. Rozporządzeniem tym włączono regulaminy przyjęte na podstawie Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. (zwane dalej "regulaminami ONZ") do unijnego systemu homologacji typu, jako wymagania dotyczące homologacji typu albo jako przepisy alternatywne wobec przepisów Unii.

(4) Zgodnie z art. 1 Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. i art. 6 Porozumienia Równoległego Światowe Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów (zwane dalej "WP.29 EKG ONZ") może przyjmować wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ, ogólnych przepisów technicznych ONZ i rezolucji ONZ, a także wnioski dotyczące nowych regulaminów ONZ, ogólnych przepisów technicznych ONZ i rezolucji ONZ w sprawie homologacji pojazdów. Zgodnie z tymi przepisami WP.29 EKG ONZ może również przyjmować wnioski dotyczące upoważnień do opracowania poprawek do ogólnych przepisów technicznych ONZ lub do opracowania nowych ogólnych przepisów technicznych ONZ, a także może przyjmować wnioski dotyczące przedłużenia mandatów dotyczących ogólnych przepisów technicznych ONZ.

(5) W dniach 9-11 marca 2021 r., podczas swojego 183. posiedzenia, WP.29 EKG ONZ może przyjąć wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminu ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, wniosek dotyczący modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 9, wniosek dotyczący poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.5, wnioski dotyczące czterech nowych regulaminów ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu, homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera oraz homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazdu w zakresie systemu alarmowego, a także wniosek dotyczący nowej wzajemnej rezolucji M.R.4. Ponadto WP.29 EKG ONZ ma przyjąć wnioski dotyczące dokumentów interpretacyjnych do regulaminów ONZ nr 155 i 156.

(6) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach WP.29 EKG ONZ w odniesieniu do przyjęcia tych wniosków, ponieważ te regulaminy ONZ będą wiążące dla Unii, a wraz z ogólnymi przepisami technicznymi ONZ oraz ujednoliconą rezolucją i wzajemną rezolucją mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii w dziedzinie homologacji typu pojazdów.

(7) W świetle zdobytego doświadczenia i rozwoju technicznego należy zmienić lub uzupełnić wymagania odnoszące się do niektórych elementów lub cech objętych regulaminami ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminem ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, jak również wzajemną rezolucją R.E.5.

(8) Ponadto należy zmienić niektóre przepisy ogólnych przepisów technicznych ONZ nr 9.

(9) Aby uwzględnić postęp techniczny i poprawić bezpieczeństwo pojazdów, należy przyjąć cztery nowe regulaminy ONZ w sprawie: rejestratorów danych na temat zdarzeń; zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu; homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera, homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazdu w zakresie systemu alarmowego. Jednocześnie należy przyjąć nową wzajemną rezolucję M.R.4. w sprawie oszklenia dachów panoramicznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowiskiem, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 183. posiedzeniu Światowego Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów, które odbędzie się w dniach 9-11 marca 2021 r., w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminu ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, w odniesieniu do wniosku dotyczącego modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 9, w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.5, w odniesieniu do wniosków dotyczących czterech nowych regulaminów ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu, homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera oraz homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazdu w zakresie systemu alarmowego, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowej wzajemnej rezolucji M.R.4, a także w odniesieniu do wniosków dotyczących dokumentów interpretacyjnych do regulaminów ONZ nr 155 i 156 4 , jest głosowanie za powyższymi wnioskami.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2021 r.
W imieniu Rady
J. BORRELL FONTELLES
Przewodniczący
1 Decyzja Rady 97/836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań ("Zrewidowane Porozumienie z 1958 r.") (Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78).
2 Decyzja Rady 2000/125/WE z dnia 31 stycznia 2000 r. dotycząca zawarcia Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych ("Porozumienie Równoległe") (Dz.U. L 35 z 10.2.2000, s. 12).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1).
4 Zob. dokument ST 5991/21 na stronie http://register.consilium.europa.eu.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.65.55

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/332 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminu ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, w odniesieniu do wniosku dotyczącego modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 9, w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.5, w odniesieniu do wniosków dotyczących czterech nowych regulaminów ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu, homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera oraz homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazduw zakresie systemu alarmowego, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowej wzajemnej rezolucji M.R.4, a także w odniesieniu do wniosków dotyczących dokumentów interpretacyjnych do regulaminów ONZ nr 155 i 156
Data aktu: 22/02/2021
Data ogłoszenia: 25/02/2021