Decyzja 2021/332 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminu ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, w odniesieniu do wniosku dotyczącego modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 9, w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.5, w odniesieniu do wniosków dotyczących czterech nowych regulaminów ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu, homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera oraz homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazduw zakresie systemu alarmowego, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowej wzajemnej rezolucji M.R.4, a także w odniesieniu do wniosków dotyczących dokumentów interpretacyjnych do regulaminów ONZ nr 155 i 156

DECYZJA RADY (UE) 2021/332
z dnia 22 lutego 2021 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminu ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, w odniesieniu do wniosku dotyczącego modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 9, w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.5, w odniesieniu do wniosków dotyczących czterech nowych regulaminów ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu, homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera oraz homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazduw zakresie systemu alarmowego, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowej wzajemnej rezolucji M.R.4, a także w odniesieniu do wniosków dotyczących dokumentów interpretacyjnych do regulaminów ONZ nr 155 i 156

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją Rady 97/836/WE 1  Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych ("EKG ONZ") dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zwanego dalej "Zrewidowanym Porozumieniem z 1958 r."). Zrewidowane porozumienie z 1958 r. weszło w życie w dniu 24 marca 1998 r.

(2) Decyzją Rady 2000/125/WE 2  Unia przystąpiła do Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych (zwanego dalej "Porozumieniem Równoległym"). Porozumienie Równoległe weszło w życie w dniu 15 lutego 2000 r.

(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 3  ustanowiono przepisy administracyjne i wymogi techniczne dotyczące homologacji typu i wprowadzania do obrotu wszystkich nowych pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych. Rozporządzeniem tym włączono regulaminy przyjęte na podstawie Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. (zwane dalej "regulaminami ONZ") do unijnego systemu homologacji typu, jako wymagania dotyczące homologacji typu albo jako przepisy alternatywne wobec przepisów Unii.

(4) Zgodnie z art. 1 Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. i art. 6 Porozumienia Równoległego Światowe Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów (zwane dalej "WP.29 EKG ONZ") może przyjmować wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ, ogólnych przepisów technicznych ONZ i rezolucji ONZ, a także wnioski dotyczące nowych regulaminów ONZ, ogólnych przepisów technicznych ONZ i rezolucji ONZ w sprawie homologacji pojazdów. Zgodnie z tymi przepisami WP.29 EKG ONZ może również przyjmować wnioski dotyczące upoważnień do opracowania poprawek do ogólnych przepisów technicznych ONZ lub do opracowania nowych ogólnych przepisów technicznych ONZ, a także może przyjmować wnioski dotyczące przedłużenia mandatów dotyczących ogólnych przepisów technicznych ONZ.

(5) W dniach 9-11 marca 2021 r., podczas swojego 183. posiedzenia, WP.29 EKG ONZ może przyjąć wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminu ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, wniosek dotyczący modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 9, wniosek dotyczący poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.5, wnioski dotyczące czterech nowych regulaminów ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu, homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera oraz homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazdu w zakresie systemu alarmowego, a także wniosek dotyczący nowej wzajemnej rezolucji M.R.4. Ponadto WP.29 EKG ONZ ma przyjąć wnioski dotyczące dokumentów interpretacyjnych do regulaminów ONZ nr 155 i 156.

(6) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach WP.29 EKG ONZ w odniesieniu do przyjęcia tych wniosków, ponieważ te regulaminy ONZ będą wiążące dla Unii, a wraz z ogólnymi przepisami technicznymi ONZ oraz ujednoliconą rezolucją i wzajemną rezolucją mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii w dziedzinie homologacji typu pojazdów.

(7) W świetle zdobytego doświadczenia i rozwoju technicznego należy zmienić lub uzupełnić wymagania odnoszące się do niektórych elementów lub cech objętych regulaminami ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminem ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, jak również wzajemną rezolucją R.E.5.

(8) Ponadto należy zmienić niektóre przepisy ogólnych przepisów technicznych ONZ nr 9.

(9) Aby uwzględnić postęp techniczny i poprawić bezpieczeństwo pojazdów, należy przyjąć cztery nowe regulaminy ONZ w sprawie: rejestratorów danych na temat zdarzeń; zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu; homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera, homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazdu w zakresie systemu alarmowego. Jednocześnie należy przyjąć nową wzajemną rezolucję M.R.4. w sprawie oszklenia dachów panoramicznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowiskiem, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 183. posiedzeniu Światowego Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów, które odbędzie się w dniach 9-11 marca 2021 r., w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminu ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, w odniesieniu do wniosku dotyczącego modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 9, w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.5, w odniesieniu do wniosków dotyczących czterech nowych regulaminów ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu, homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera oraz homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazdu w zakresie systemu alarmowego, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowej wzajemnej rezolucji M.R.4, a także w odniesieniu do wniosków dotyczących dokumentów interpretacyjnych do regulaminów ONZ nr 155 i 156 4 , jest głosowanie za powyższymi wnioskami.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2021 r.
W imieniu Rady
J. BORRELL FONTELLES
Przewodniczący
1 Decyzja Rady 97/836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań ("Zrewidowane Porozumienie z 1958 r.") (Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78).
2 Decyzja Rady 2000/125/WE z dnia 31 stycznia 2000 r. dotycząca zawarcia Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych ("Porozumienie Równoległe") (Dz.U. L 35 z 10.2.2000, s. 12).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1).
4 Zob. dokument ST 5991/21 na stronie http://register.consilium.europa.eu.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.65.55

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/332 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminu ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, w odniesieniu do wniosku dotyczącego modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 9, w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.5, w odniesieniu do wniosków dotyczących czterech nowych regulaminów ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu, homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera oraz homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazduw zakresie systemu alarmowego, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowej wzajemnej rezolucji M.R.4, a także w odniesieniu do wniosków dotyczących dokumentów interpretacyjnych do regulaminów ONZ nr 155 i 156
Data aktu: 22/02/2021
Data ogłoszenia: 25/02/2021