DECYZJA RADY (UE) 2021/332
z dnia 22 lutego 2021 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminu ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, w odniesieniu do wniosku dotyczącego modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 9, w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.5, w odniesieniu do wniosków dotyczących czterech nowych regulaminów ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu, homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera oraz homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazduw zakresie systemu alarmowego, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowej wzajemnej rezolucji M.R.4, a także w odniesieniu do wniosków dotyczących dokumentów interpretacyjnych do regulaminów ONZ nr 155 i 156
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z decyzją Rady 97/836/WE 1 Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych ("EKG ONZ") dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zwanego dalej "Zrewidowanym Porozumieniem z 1958 r."). Zrewidowane porozumienie z 1958 r. weszło w życie w dniu 24 marca 1998 r.
(2) Decyzją Rady 2000/125/WE 2 Unia przystąpiła do Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych (zwanego dalej "Porozumieniem Równoległym"). Porozumienie Równoległe weszło w życie w dniu 15 lutego 2000 r.
(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 3 ustanowiono przepisy administracyjne i wymogi techniczne dotyczące homologacji typu i wprowadzania do obrotu wszystkich nowych pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych. Rozporządzeniem tym włączono regulaminy przyjęte na podstawie Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. (zwane dalej "regulaminami ONZ") do unijnego systemu homologacji typu, jako wymagania dotyczące homologacji typu albo jako przepisy alternatywne wobec przepisów Unii.
(4) Zgodnie z art. 1 Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. i art. 6 Porozumienia Równoległego Światowe Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów (zwane dalej "WP.29 EKG ONZ") może przyjmować wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ, ogólnych przepisów technicznych ONZ i rezolucji ONZ, a także wnioski dotyczące nowych regulaminów ONZ, ogólnych przepisów technicznych ONZ i rezolucji ONZ w sprawie homologacji pojazdów. Zgodnie z tymi przepisami WP.29 EKG ONZ może również przyjmować wnioski dotyczące upoważnień do opracowania poprawek do ogólnych przepisów technicznych ONZ lub do opracowania nowych ogólnych przepisów technicznych ONZ, a także może przyjmować wnioski dotyczące przedłużenia mandatów dotyczących ogólnych przepisów technicznych ONZ.
(5) W dniach 9-11 marca 2021 r., podczas swojego 183. posiedzenia, WP.29 EKG ONZ może przyjąć wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminu ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, wniosek dotyczący modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 9, wniosek dotyczący poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.5, wnioski dotyczące czterech nowych regulaminów ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu, homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera oraz homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazdu w zakresie systemu alarmowego, a także wniosek dotyczący nowej wzajemnej rezolucji M.R.4. Ponadto WP.29 EKG ONZ ma przyjąć wnioski dotyczące dokumentów interpretacyjnych do regulaminów ONZ nr 155 i 156.
(6) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach WP.29 EKG ONZ w odniesieniu do przyjęcia tych wniosków, ponieważ te regulaminy ONZ będą wiążące dla Unii, a wraz z ogólnymi przepisami technicznymi ONZ oraz ujednoliconą rezolucją i wzajemną rezolucją mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii w dziedzinie homologacji typu pojazdów.
(7) W świetle zdobytego doświadczenia i rozwoju technicznego należy zmienić lub uzupełnić wymagania odnoszące się do niektórych elementów lub cech objętych regulaminami ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminem ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, jak również wzajemną rezolucją R.E.5.
(8) Ponadto należy zmienić niektóre przepisy ogólnych przepisów technicznych ONZ nr 9.
(9) Aby uwzględnić postęp techniczny i poprawić bezpieczeństwo pojazdów, należy przyjąć cztery nowe regulaminy ONZ w sprawie: rejestratorów danych na temat zdarzeń; zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu; homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera, homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazdu w zakresie systemu alarmowego. Jednocześnie należy przyjąć nową wzajemną rezolucję M.R.4. w sprawie oszklenia dachów panoramicznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: