Decyzja EBC/2021/6 (2021/174) zmieniająca decyzję (UE) 2020/440 w sprawie tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2021/174
z dnia 10 lutego 2021 r.
zmieniająca decyzję (UE) 2020/440 w sprawie tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii (EBC/2021/6)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 12 ust. 1 akapit drugi w związku z art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, a także art. 18 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W związku z nadzwyczajnymi okolicznościami ekonomicznymi i finansowymi związanymi z rozprzestrzenianiem się choroby COVID-19 Rada Prezesów zdecydowała o uruchomieniu nowego tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii (Pandemic Emergency Purchase Programme, PEPP) na podstawie decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/440 (EBC/2020/17) 1 . Program PEPP obejmuje wszystkie kategorie aktywów kwalifikujące się do rozszerzonego programu zakupu aktywów Europejskiego Banku Centralnego (APP), który obejmuje program zakupu aktywów sektora publicznego na rynkach wtórnych, trzeci program zakupu zabezpieczonych obligacji, program zakupu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami oraz program zakupu w sektorze przedsiębiorstw.

(2) W dniu 10 grudnia 2020 r. Rada Prezesów zdecydowała, zgodnie ze swoim mandatem zapewnienia stabilności cen, o modyfikacji niektórych cech programu PEPP w celu utrzymania korzystnych warunków finansowania w okresie pandemii, wspierania ożywienia gospodarczego oraz zrównoważenia spadkowego oddziaływania pandemii na prognozowaną ścieżkę inflacji. W szczególności Rada Prezesów zdecydowała o zwiększeniu całkowitej wartości pakietu programu PEPP o 500 miliardów EUR, do ogólnej kwoty 1 850 miliardów EUR, oraz o przedłużeniu planowanego horyzontu czasowego zakupów netto w ramach programu PEPP co najmniej do końca marca 2022 r. Niezależnie od okoliczności Rada Prezesów będzie prowadzić zakupy netto do momentu, w którym uzna, że faza kryzysu wywołanego pandemią koronowirusa dobiegła końca.

(3) Zakupy aktywów w ramach programu PEPP będą nadal prowadzone elastycznie, zgodnie z warunkami rynkowymi oraz w sposób umożliwiający uniknięcie zaostrzenia warunków finansowania, które nie byłoby spójne z przeciwdziałaniem negatywnemu wpływowi pandemii na prognozowaną ścieżkę inflacji. Ponadto elastyczność zakupów w czasie, w różnych klasach aktywów oraz w różnych jurysdykcjach będzie nadal wspierać efektywną transmisję polityki pieniężnej. Jeżeli korzystne warunki finansowania będzie można utrzymać przy przepływach zakupu aktywów, które nie wyczerpują puli środków w ramach horyzontu czasowego zakupów netto programu PEPP, pula środków nie musi być wykorzystana w całości. W razie potrzeby można również dokonać ponownej modyfikacji puli środków finansowych w celu utrzymania korzystnych warunków finansowania, tak aby przeciwdziałać załamaniu ścieżki inflacji wywołanemu pandemią.

(4) Wydłużenie horyzontu czasowego zakupów w ramach programu PEPP odzwierciedla przedłużające się negatywne skutki pandemii dla gospodarki i inflacji. Pozwala to na stałą obecność na rynku i bardziej trwałe wsparcie ze strony bodźców monetarnych EBC, z uwzględnieniem oczekiwanego harmonogramu wprowadzania szczepionek i zaktualizowanych projekcji makroekonomicznych ekspertów. Utrzymanie korzystnych warunków finansowania w okresie pandemii przyczyni się do zmniejszenia niepewności i zwiększenia zaufania, sprzyjając w ten sposób wydatkom konsumpcyjnym i inwestycjom przedsiębiorstw, a ostatecznie wspierając ożywienie gospodarcze i zrównoważenie negatywnego wpływu pandemii na prognozowaną ścieżkę inflacji.

(5) Wreszcie, aby uniknąć ryzyka nieuzasadnionego zaostrzenia warunków finansowania w czasie, gdy wychodzenie z kryzysu pandemicznego prawdopodobnie pozostanie niepełne, Rada Prezesów zdecydowała, że spłaty kapitału z tytułu zapadających papierów wartościowych nabytych w ramach programu PEPP będą reinwestowane co najmniej do końca 2023 r., a ponadto podtrzymała swoje stanowisko, że w każdym razie wygaszanie w przyszłości portfela PEPP będzie odbywać się w taki sposób, aby nie zaburzać odpowiedniego nastawienia polityki pieniężnej.

(6) Rada Prezesów uważa, że pełen zakres środków przyjętych w dniu 10 grudnia 2020 r. jest konieczny i proporcjonalny, aby przeciwdziałać poważnym zagrożeniom dla stabilności cen, mechanizmu transmisji polityki pieniężnej i perspektyw gospodarczych w strefie euro, które wynikają z utrzymujących się poważnych zagrożeń pandemicz- nych. Rada Prezesów jest nadal zdania, że program PEPP, w połączeniu ze wszystkimi pozostałymi środkami polityki pieniężnej, jest odpowiednim narzędziem utrzymania korzystnych warunków finansowania w okresie pandemii. Ponadto modyfikacja programu PEPP w oparciu o dodatkową elastyczną pulę środków na zakupy aktywów jest skuteczniejsze niż alternatywne instrumenty polityki pieniężnej utrzymujące wymagany stopień akomodacji polityki pieniężnej w obecnej sytuacji pandemicznej charakteryzującej się wysoką niepewnością. Wreszcie, biorąc pod uwagę poprzednią ocenę, zgodnie z którą korzyści z zakupów w ramach PEPP przeważają nad potencjalnymi kosztami, Rada Prezesów uważa, że pozytywny wpływ dodatkowych zakupów aktywów w kontekście PEPP, w połączeniu z pełnym zakresem środków polityki pieniężnej przyjętych w dniu 10 grudnia 2020 r., na realizację mandatu Europejskiego Banku Centralnego dotyczącego stabilności cen wyraźnie przeważa nad ewentualnymi negatywnymi skutkami dla innych obszarów polityki gospodarczej. Rada Prezesów jest nadal gotowa odpowiednio dostosowywać wszystkie narzędzia, jakimi dysponuje, żeby sprawić - w zgodzie z zadeklarowanym dążeniem do symetrii - aby inflacja stabilnie zmierzała do docelowego poziomu.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/440 (EBC/2020/17),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

W decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/440 (EBC/2020/17) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Eurosystem niniejszym ustanawia tymczasowy nadzwyczajny program zakupów w czasie pandemii (Pandemic Emergency Purchase Programme, PEPP) jako odrębny program zakupu aktywów. Całkowita wartość pakietu PEPP wynosi 1 850 miliardów EUR. Spłaty kapitału z tytułu zapadających papierów wartościowych zakupionych w ramach programu PEPP podlegają reinwestowaniu poprzez zakupy kwalifikowanych rynkowych dłużnych papierów wartościowych co najmniej do końca 2023 r. Niezależnie od okoliczności wygaszanie w przyszłości portfela PEPP będzie się odbywać w taki sposób, aby nie zaburzać odpowiedniego nastawienia polityki pieniężnej.";

2)
w art. 5 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Rada Prezesów przekazuje Zarządowi uprawnienie do określania odpowiedniego tempa i składu miesięcznych zakupów programu PEPP w ramach całkowitej ogólnej wartości pakietu w wysokości 1 850 miliardów EUR. W szczególności przydział zakupów w ramach programu PEPP może być korygowany w sposób umożliwiający fluktuację w zakresie rozkładu zakupów w czasie, w poszczególnych klasach aktywów i poszczególnych jurysdykcjach.".

Artykuł  2

Przepis końcowy

Niniejsza decyzja wchodzi w życie czwartego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 10 lutego 2021 r.
Christine LAGARDE
Prezes EBC
1 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/440 z dnia 24 marca 2020 r. w sprawie tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii (EBC/2020/17) (Dz.U. L 91 z 25.3.2020, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.50.29

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2021/6 (2021/174) zmieniająca decyzję (UE) 2020/440 w sprawie tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii
Data aktu: 10/02/2021
Data ogłoszenia: 15/02/2021
Data wejścia w życie: 19/02/2021