a także mając na uwadze, co następuje:(1) Do wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/855 (EBC/2015/11) 1 należy wprowadzić szereg zmian. Z uwagi na wymogi jasności i przejrzystości należy sporządzić przekształconą wersję wytycznych (UE) 2015/855 (EBC/2015/11).
(2) W ramach wykonywania zadań powierzonych Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC) i krajowym bankom centralnym (KBC) państw członkowskich, których walutą jest euro (zwanym dalej "Eurosystemem"), zgodnie z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Eurosystem przestrzega zasad niezależności, odpowiedzialności i przejrzystości oraz spełnia najwyższe standardy etyki zawodowej i uczciwości, co obejmuje brak tolerancji dla niewłaściwych zachowań i nadużyć. Ramy zarządzania chroniące te zasady i standardy są kluczowym elementem zapewniającym wiarygodność Eurosystemu i mają zasadnicze znaczenie dla zagwarantowania zaufania nadzorowanych podmiotów, kontrahentów polityki pieniężnej i obywateli Unii.
(3) Mając to na uwadze i w celu optymalizacji mających już wcześniej zastosowanie wytycznych Europejskiego Banku Centralnego EBC/2002/6 2 , Rada Prezesów przyjęła w 2015 r. wytyczne (UE) 2015/855 (EBC/2015/11), w których określono podstawy wspólnych zasad etyki Eurosystemu (zwane dalej "zasadami etyki Eurosystemu"), które chronią wiarygodność i reputację Eurosystemu, jak również zaufanie społeczne do uczciwości i bezstronności członków organów i pracowników EBC oraz KBC Eurosystemu.
(4) Rada Prezesów jest zdania, że w celu utrzymania najwyższych standardów etyki zawodowej i uczciwości należy dalej rozwijać istniejące wspólne minimalne standardy i zasady mające na celu zapobieganie wykorzystywaniu informacji wewnętrznych i niewłaściwemu wykorzystywaniu niepublicznych informacji Eurosystemu, a także zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi. W tym kontekście Rada Prezesów uważa, że ważne jest, aby EBC i KBC przyjęły środki mające na celu uniknięcie nawet pozorów istnienia wykorzystywania informacji poufnych, niewłaściwego wykorzystywania informacji niepublicznych lub ewentualnych konfliktów interesów. Jakkolwiek EBC i krajowe banki centralne powinny mieć pewną swobodę w definiowaniu najodpowiedniejszych ram dla takich środków, dla odpowiedniej ochrony reputacji Eurosystemu ważne jest jednocześnie, aby zestaw skoordynowanych środków, w szczególności w odniesieniu do prywatnych transakcji finansowych o krytycznym znaczeniu, miał zastosowanie co najmniej do pracowników EBC i krajowych banków centralnych podczas wykonywania zadań Eurosystemu. Takie skoordynowane środki powinny mieć również zastosowanie do członków organu wewnętrznego pełniącego funkcje administracyjne lub konsultacyjne związane bezpośrednio lub pośrednio z realizacją zadań Eurosystemu wykonywanych przez KBC.
(5) Aby dodatkowo chronić zaufanie ze strony nadzorowanych podmiotów, kontrahentów polityki pieniężnej i obywateli Unii co do tego, że pracownicy EBC i krajowych banków centralnych, a także członkowie ich organów, działają z zachowaniem pełnej bezstronności zawodowej, należy unikać sytuacji postrzeganych jako konflikty interesów. W związku z tym pracownicy i członkowie organów, którzy mają dostęp do informacji wrażliwych z punktu widzenia rynku, powinni podlegać szczególnym zasadom i standardom przy przeprowadzaniu prywatnych transakcji finansowych, w szczególności gdy transakcje te dotyczą podmiotów regulowanych.
(6) Jako że zasady etyki Eurosystemu mają zastosowanie wyłącznie do wykonywania zadań Eurosystemu, aby zapewnić jak największą spójność standardów uczciwości i dobrego zarządzania we wszystkich krajowych bankach centralnych i właściwych organach krajowych, Rada Prezesów przyjęła wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/856 (EBC/2015/12) 3 ustanawiające podstawy zasad etyki Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (zwane dalej "zasadami etyki Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego"), mające zastosowanie do wykonywania zadań nadzorczych przez EBC i właściwe organy krajowe.
(7) Zasady ustanowione w wytycznych (UE) 2015/855 (EBC/2015/11) zostały uzupełnione praktykami wdrażania zasad etyki Eurosystemu (Eurosystem Ethics Framework Implementation) 4 zatwierdzonymi przez Radę Prezesów i transponowanymi do regulaminów wewnętrznych i praktyk przyjmowanych przez banki centralne Eurosystemu. Praktyki wdrażania zasad etyki Eurosystemu, w tym w szczególności praktyka wdrażania nr 4 dotycząca funkcji zgodności z prawem, powinny zostać włączone do zmienionych zasad etyki Eurosystemu w sposób zabezpieczający zasadę autonomii organizacyjnej poszczególnych banków centralnych Eurosystemu.
(8) W celu zapewnienia, aby zasady etyki Eurosystemu cały czas odzwierciedlały odpowiednie standardy i najlepsze praktyki uwzględniające aktualny stan wiedzy w sektorze bankowości centralnej oraz wśród instytucji unijnych, wytyczne (UE) 2015/855 (EBC/2015/11) przewidują regularne przeglądy dokonywane przez Radę Prezesów. Wejście w życie Kodeksu postępowania dla pracowników wysokiego szczebla Europejskiego Banku Centralnego 5 (zwanego dalej "jednolitym kodeksem") dodatkowo wzmocniło jednolite standardy etyki zawodowej dla wszystkich członków organów EBC wysokiego szczebla i ich zastępców. W związku z powyższym Rada Prezesów uważa, że konieczne jest dostosowanie istniejących standardów do zasad etyki Eurosystemu.
(9) W celu zapewnienia międzyinstytucjonalnego forum wymiany informacji na temat etyki i zgodności oraz kwestii związanych z wdrażaniem wytycznych (UE) 2015/855 (EBC/2015/11) i wytycznych (UE) 2015/856 (EBC/2015/12) Rada Prezesów powołała grupę zadaniową ds. standardów etyki i zgodności (Ethics and Compliance Officers Task Force, ECTF). W świetle rosnącego znaczenia tych kwestii i wynikającej z tego potrzeby dążenia do jak najambitniejszych standardów na poziomie Eurosystemu oraz wspierania spójnego wdrażania zasad etyki Eurosystemu Rada Prezesów uznała za stosowne powierzenie grupie zadaniowej ECTF rozszerzonych obowiązków i przekształcenie jej w stałą Konferencję ds. Etyki i Zgodności (Ethics and Compliance Conference, ECC). Te rozszerzone obowiązki powinny umożliwić Eurosystemowi odpowiednie reagowanie na wyzwania związane z dynamicznym charakterem standardów etyki zawodowej i dobrego zarządzania.
(10) Aby zapewnić ogólną spójność tych zasad etycznych, należy dalej rozwijać główne koncepcje dotyczące konfliktu interesów, przyjmowania prezentów i korzystania z gościnności oraz zakazu nadużywania informacji niepublicznych, określone w wytycznych (UE) 2015/855 (EBC/2015/11) i wytycznych (UE) 2015/856 (EBC/2015/12), a także dostosować je do postanowień jednolitego kodeksu. W szczególności należy rozszerzyć procedury weryfikacji przed zatrudnieniem i ograniczenia po okresie zatrudnienia, które obecnie obejmują pracowników wyższego szczebla Eurosystemu podlegających bezpośrednio poziomowi zarządu, tak aby skutecznie przeciwdziałać zjawisku bezpośredniego przechodzenia pracowników z banków centralnych do sektora prywatnego, w szczególności uczestników rynku finansowego.
(11) Jakkolwiek zasady etyki Eurosystemu mają zastosowanie wyłącznie do wykonywania zadań Eurosystemu, pożądane jest jednak, aby banki centralne Eurosystemu stosowały równoważne standardy wobec członków swoich organów, swoich pracowników i innych osób wykonujących zadania nie będące zadaniami Eurosystemu.
(12) Przepisy niniejszych wytycznych pozostają bez uszczerbku dla mającego zastosowanie ustawodawstwa krajowego, w szczególności prawa pracy.
(13) Postanowienia niniejszych wytycznych powinny pozostawać bez uszczerbku dla jednolitego kodeksu i wymogów etycznych ustanowionych w określonych dziedzinach, spełniających co najmniej standardy ustanowione w zasadach etyki Eurosystemu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE: