Decyzja 2021/2136 w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu wsparcia sił zbrojnych Republiki Mołdawii

DECYZJA RADY (WPZiB) 2021/2136
z dnia 2 grudnia 2021 r.
w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu wsparcia sił zbrojnych Republiki Mołdawii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 41 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 1  ustanowiono Europejski Instrument na rzecz Pokoju (zwany dalej "EPF") w celu finansowania przez państwa członkowskie działań Unii w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa służących utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego na mocy art. 21 ust. 2 lit. c) Traktatu. W szczególności, zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. b) ppkt (i) decyzji (WPZiB) 2021/509, EPF może finansować działania służące wzmocnieniu zdolności państw trzecich oraz organizacji regionalnych i międzynarodowych dotyczących kwestii wojskowych i obronnych.

(2) Unia zdecydowanie popiera suwerenność i integralność terytorialną Republiki Mołdawii w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, uwzględniając specjalny status Naddniestrza. Unia zależy na kompleksowym, pokojowym i trwałym rozwiązaniu konfliktu naddniestrzańskiego w formacie 5+2.

(3) Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony 2  ma na celu pogłębienie dialogu i współpracy w dziedzinie polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, w tym wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO), i dotyczy między innymi kwestii zapobiegania konfliktom, zarządzania kryzysowego i stabilności w regionie.

(4) We wspólnym komunikacie z marca 2020 r. pt. "Polityka Partnerstwa Wschodniego po 2020 r.: Wzmacnianie odporności - Partnerstwo Wschodnie, które służy wszystkim" oraz we wspólnym dokumencie roboczym z lipca 2021 r. pt. "Odbudowa, odporność i reformy: priorytety Partnerstwa Wschodniego po 2020 r." podkreślono, w nadchodzących latach wzmocnienie odporności dla regionu Partnerstwa Wschodniego.

(5) Siły zbrojne Republiki Mołdawii odgrywają ważną rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa i stabilności w tym kraju. Sytuacja w zakresie bezpieczeństwa wymaga wzmocnienia zdolności wojskowych, które można wykorzystać również podczas reagowania kryzysowego w celu zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony ludności cywilnej.

(6) Rząd Republiki Mołdawii jest zaangażowany we wdrażanie reform, w tym w sektorze bezpieczeństwa i obrony, co pociąga za sobą znaczne wydatki finansowe i materialne. Aby wspierać te wysiłki, Unia pragnie przyczynić się do wzmocnienia stwierdzonych zdolności wojskowych sił zbrojnych Republiki Mołdawii.

(7) W swoim piśmie z dnia 11 października 2021 r. skierowanym do Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem") wicepremier oraz minister spraw zagranicznych i integracji europejskiej Republiki Mołdawii, zwrócili się, zgodnie z art. 59 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2021/509, o wsparcie sił zbrojnych poprzez wzmocnienie zdolności Wojskowej Służby Medycznej i Batalionu Inżynieryjnego.

(8) Ten środek pomocy ma być realizowany z uwzględnieniem zasad i wymogów określonych w decyzji (WPZiB) 2021/509 oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków w ramach EPF oraz zgodnie ze wspólnym stanowiskiem Rady 2008/944/WPZiB 3 .

(9) Rada potwierdza, że jest zdecydowana chronić, propagować i urzeczywistniać prawa człowieka, podstawowe wolności i zasady demokratyczne, umacniać praworządność i dobre sprawowanie władzy zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych, Powszechną deklaracją praw człowieka i prawem międzynarodowym, w szczególności prawem międzynarodowym w zakresie praw człowieka oraz międzynarodowym prawem humanitarnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie, cele, zakres i czas trwania

1. 
Niniejszym ustanawia się środek pomocy dla Republiki Mołdawii (zwanej dalej "beneficjentem"), który ma być sfinansowany z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF) (zwany dalej "środkiem pomocy").
2. 
Celem środka pomocy jest zwiększenie zdolności Wojskowej Służby Medycznej i Batalionu Inżynieryjnego sił zbrojnych Republiki Mołdawii (zwanych dalej "siłami zbrojnymi"), w tym ich zdolności do świadczenia odpowiednich usług ludności cywilnej w sytuacjach kryzysowych lub sytuacjach nadzwyczajnych, jak również wzmocnienie zdolności Mołdawii do wnoszenia wkładu w wojskowe misje i operacje w dziedzinie WPBiO.
3. 
Aby osiągnąć cel określony w ust. 2, w ramach środka pomocy finansuje się dostarczanie następującego sprzętu nie- śmiercionośnego i materiałów dla jednostek sił zbrojnych, o których mowa w tym ustępie:
a)
sprzęt medyczny dla Wojskowej Służby Medycznej; oraz
b)
sprzęt do niszczenia amunicji wybuchowej dla Batalionu Inżynieryjnego.
4. 
Okres obowiązywania środka pomocy wynosi 36 miesięcy od dnia zawarcia umowy pomiędzy administratorem do spraw środków pomocy działającym w charakterze urzędnika zatwierdzającego a podmiotem, o którym mowa w art. 4 ust. 2 niniejszej decyzji, zgodnie z art. 32 ust. 2 lit. a) decyzji (WPZiB) 2021/509.
Artykuł  2

Uzgodnienia finansowe

1. 
Kwota referencyjna przewidziana na pokrycie wydatków związanych ze środkiem pomocy wynosi maksymalnie 7 000 000 EUR. Zgodnie z art. 29 ust. 5 decyzji (WPZiB) 2021/509 po przyjęciu niniejszej decyzji administrator ds. środków pomocy może wezwać do wniesienia wkładów maksymalnie do kwoty 6 300 000 EUR. Fundusze wniesione na wezwanie administratora mogą być wykorzystane jedynie do pokrycia wydatków w granicach zatwierdzonych przez Komitet ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 w 2021 r. zmieniającą budżet dotyczący tego środka pomocy.
2. 
Wszystkimi wydatkami zarządza się zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 i przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków w ramach EPF.
Artykuł  3

Uzgodnienia z beneficjentem

1. 
Wysoki Przedstawiciel dokonuje z beneficjentem niezbędnych uzgodnień, by zapewnić przestrzeganie przez niego wymogów i warunków ustalonych niniejszą decyzją, jako warunku udzielenia wsparcia w ramach środka pomocy.
2. 
Uzgodnienia o których mowa w ust. 1, obejmują przepisy zobowiązujące beneficjenta do zapewnienia:
a)
przestrzegania przez Batalion Inżynieryjny, otrzymujący wsparcie w ramach środka pomocy, odpowiednich przepisów prawa międzynarodowego, w szczególności międzynarodowego prawa dotyczącego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego;
b)
właściwego i efektywnego wykorzystania wszelkich aktywów dostarczonych w ramach środka pomocy do celów, do których zostały one dostarczone;
c)
wystarczającego konserwowania wszelkich aktywów dostarczonych w ramach środka pomocy w celu zapewnienia ich użyteczności i dostępności operacyjnej przez cały cykl ich życia;
d)
by żadne aktywa dostarczone w ramach środka pomocy nie zostały utracone ani przekazane bez zgody Komitetu Instrumentu ustanowionego na podstawie decyzji (WPZiB) 2021/509 na rzecz osób lub podmiotów innych niż określone w odnośnych uzgodnieniach, po zakończeniu cyklu życia aktywów.
3. 
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, obejmują postanowienia dotyczące zawieszenia i zakończenia wsparcia w ramach środka pomocy w przypadku stwierdzenia, że beneficjent naruszył obowiązki określone w ust. 2.
Artykuł  4

Wykonanie

1. 
Wysoki Przedstawiciel jest odpowiedzialny za zapewnienie wykonania niniejszej decyzji zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF, zgodnie z zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach EPF.
2. 
Wykonanie działań, o których mowa w art. 1 ust. 3, przeprowadza Litewska Centralna Agencja Zarządzania Projektami (CPMA).
Artykuł  5

Monitorowanie, kontrola i ocena

1. 
Wysoki Przedstawiciel zapewnia monitorowanie przestrzegania przez beneficjenta obowiązków ustanowionych zgodnie z art. 3. Monitorowanie to zapewnia świadomość kontekstu i ryzyka naruszenia obowiązków określonych zgodnie z art. 3 oraz przyczynia się do zapobiegania takim naruszeniom, w tym naruszaniu międzynarodowych praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego przez siły zbrojne wspierane w ramach środka pomocy.
2. 
Kontrola po wysyłce sprzętu i materiałów jest zorganizowana w następujący sposób:
a)
weryfikacja dostaw przy czym certyfikaty dostaw mają być podpisywane przez siły użytkowników końcowych w momencie przeniesienia prawa własności;
b)
sprawozdawczość z działalności, przy czym beneficjent składa co roku sprawozdanie z działalności związanej z określonym sprzętem udostępnionym w ramach środka pomocy. Sprawozdawczość będzie kontynuowana tak długo, jak Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) uzna to za konieczne;
c)
kontrola na miejscu, przy czym beneficjent zapewnia Wysokiemu Przedstawicielowi na jego wniosek możliwość kontroli na miejscu.
3. 
Wysoki Przedstawiciel przeprowadza ocenę w postaci ustrukturyzowanej pierwszej oceny środka pomocy sześć miesięcy po pierwszej dostawie sprzętu. Może to obejmować wizyty na miejscu w celu przeprowadzenia kontroli sprzętu, zaopatrzenia i usług dostarczonych w ramach środka pomocy, lub dowolne inne efektywne formy niezależnego przekazywania informacji. Ocena końcowa zostanie przeprowadzona po zakończeniu dostarczenia sprzętu, zaopatrzenia i usług w ramach środka pomocy, celem oceny czy środek pomocy przyczynił się do osiągnięcia wyznaczonych celów.
Artykuł  6

Sprawozdawczość

W okresie wdrażania Wysoki Przedstawiciel przedstawia KPiB półroczne sprawozdania z realizacji środka pomocy, zgodnie z art. 63 decyzji (WPZiB) 2021/509. Administrator do spraw środków pomocy regularnie informuje Komitet Instrumentu ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 na temat realizacji dochodów i wydatków zgodnie z art. 38 tej decyzji, w tym poprzez dostarczanie informacji na temat zaangażowanych dostawców i podwykonawców.

Artykuł  7

Zawieszenie i zakończenie

KPiB może podjąć decyzję o całkowitym lub częściowym zawieszeniu realizacji środka pomocy zgodnie z art. 64 decyzji (WPZiB) 2021/509.

KPiB może również zalecić Radzie zakończenie środka pomocy.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 grudnia 2021 r.
W imieniu Rady
J. VRTOVEC
Przewodniczący
1 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).
2 Dz.U. L 260 z 30.8.2014, s. 4.
3 Wspólne stanowisko Rady 2008/944/WPZiB z dnia 8 grudnia 2008 r. określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 335 z 13.12.2008. s. 99).

Zmiany w prawie

Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.432.63

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/2136 w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu wsparcia sił zbrojnych Republiki Mołdawii
Data aktu: 02/12/2021
Data ogłoszenia: 03/12/2021
Data wejścia w życie: 02/12/2021