Decyzja 2021/135 uzupełniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 o szczegółowe warunki obliczania efektywnego wskaźnika zasilenia wspólnego funduszu rezerw

DECYZJA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2021/135
z dnia 12 listopada 2020 r.
uzupełniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 o szczegółowe warunki obliczania efektywnego wskaźnika zasilenia wspólnego funduszu rezerw

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w związku z Traktatem ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 213 ust. 2 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 212 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 ("rozporządzenie finansowe") rezerwy przewidziane na pokrycie zobowiązań finansowych wynikających z instrumentów finansowych, gwarancji budżetowych lub pomocy finansowej powinny znajdować się we wspólnym funduszu rezerw. Zasoby wspólnego funduszu rezerw będą przydzielone do modułów odpowiadających każdemu z tych instrumentów stanowiących wkład. Zgodnie z art. 213 ust. 1 rozporządzenia finansowego zasilenie rezerw na użytek gwarancji budżetowych i pomocy finansowej na rzecz państw trzecich w ramach wspólnego funduszu rezerw powinno opierać się na efektywnym wskaźniku zasilenia rezerw.

(2) Efektywny wskaźnik zasilenia rezerw należy ustalić na podstawie wstępnych wskaźników zasilenia rezerw określonych oddzielnie dla każdej gwarancji budżetowej lub pomocy finansowej na rzecz państw trzecich zgodnie z art. 211 ust. 2. Zgodnie z art. 213 ust. 2 rozporządzenia finansowego wskaźnik ma zastosowanie wyłącznie do kwoty zasobów we wspólnym funduszu rezerw przewidzianej na płatności związane z uruchomieniami gwarancji w okresie jednego roku. Efektywny wskaźnik zasilenia rezerw będzie miał zastosowanie do wszystkich modułów wspólnego funduszu rezerw, które mogą tworzyć zobowiązanie warunkowe dla budżetu unijnego.

(3) Metodyka obliczania efektywnego wskaźnika zasilenia rezerw powinna opierać się na ustalonych metodach pomiaru ryzyka kredytowego i zarządzania nim, powszechnie stosowanych w sektorze finansowym. Metody te w dużym stopniu opierają się na oszacowaniu rozkładu strat w ramach portfela kredytowego oddzielnie i łącznie dla wszystkich instrumentów stanowiących wkład. Metodyka koncentruje się w szczególności na ocenie dwóch składników ryzyka kredytowego - oczekiwanych i nieoczekiwanych strat.

(4) Efektywny wskaźnik zasilenia rezerw powinien odzwierciedlać korzyści płynące z łączenia gwarancji budżetowych i pomocy finansowej na rzecz państw trzecich o różnym profilu ryzyka i strukturze przepływów pieniężnych. W związku z tym metodyka ustalania poziomu skutecznego tworzenia rezerw we wspólnym funduszu rezerw powinna opierać się na koncepcji dywersyfikacji, co pozwoli na optymalizację poziomu rezerw wymaganego na mocy odpowiednich aktów podstawowych dotyczących instrumentów stanowiących wkład.

(5) Korelacja strat między modułami wspólnego funduszu rezerw ma istotne znaczenie przy określaniu efektywnego wskaźnika zasilenia rezerw. Należy w związku z tym ustalić solidne podejście do oceny poziomu korelacji między modułami.

(6) Efektywny wskaźnik zasilenia rezerw ma stanowić wartość odniesienia przy obliczaniu przez Komisję wkładów z budżetu na zasilanie rezerw na podstawie art. 211 ust. 4 lit. a) rozporządzenia finansowego, dla wszelkich uzupełnień środków wspólnego funduszu rezerw na podstawie art. 213 ust. 4 lit. b) rozporządzenia finansowego lub dla zwrotu do budżetu każdej nadwyżki rezerw na podstawie art. 213 ust. 4 lit. a) rozporządzenia finansowego, oddzielnie dla każdego instrumentu stanowiącego wkład. Efektywny wskaźnik zasilenia rezerw powinien zatem zostać obliczony przez zarządzającego zasobami finansowymi wspólnego funduszu rezerw ("zarządzający zasobami finansowymi") zgodnie z roczną procedurą budżetową.

(7) Zgodnie z art. 213 ust. 1 rozporządzenia finansowego efektywny wskaźnik zasilenia rezerw ma zapewnić poziom ochrony względem zobowiązań finansowych Unii równoważny poziomowi, jaki zapewniałyby odpowiednie wskaźniki zasilenia rezerw, jeżeli zasoby byłyby gromadzone i zarządzane oddzielnie. Jeżeli informacje niezbędne do ustalenia efektywnego wskaźnika zasilenia rezerw w sposób ostrożny nie są w pełni dostępne, należy upoważnić zarządzającego zasobami finansowymi do ustalenia efektywnego wskaźnika zasilenia rezerw na poziomie 100 % jako środka ochronnego dla zapewnienia zgodności z tym artykułem.

(8) Zgodnie z art. 282 ust. 3 lit. g) rozporządzenia finansowego art. 213 tego rozporządzenia dotyczący efektywnego wskaźnika zasilenia rezerw stosuje się wyłącznie od dnia rozpoczęcia stosowania wieloletnich ram finansowych na okres po 2020 r. Niniejsza decyzja powinna zatem być stosowana od tego samego dnia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Komisja przekazuje zarządzającemu zasobami finansowymi następujące informacje:
a)
prognozy wpływów i wypływów dla odnośnych modułów wspólnego funduszu rezerw w odniesieniu do danego okresu;
b)
inne istotne informacje niezbędne do ustalenia adekwatności zasilenia rezerw, w oparciu o metodykę obliczania efektywnego wskaźnika zasilenia rezerw.
2. 
Zarządzający zasobami finansowymi oblicza efektywny wskaźnik zasilenia rezerw mający zastosowanie w danym okresie rocznym zgodnie z procedurą budżetową, wykorzystując informacje przekazane zgodnie z ust. 1.

Jednakże w drodze odstępstwa od akapitu pierwszego co do zgodności z procedurą budżetową, zarządzający zasobami finansowymi oblicza efektywny wskaźnik zasilenia rezerw mający zastosowanie w pierwszym okresie rocznym, wykorzystując dostępne i stosowne informacje, tak szybko, jak jest to możliwe.

3. 
Zarządzający zasobami finansowymi oblicza efektywny wskaźnik zasilenia rezerw wykorzystując metodykę określoną w załączniku. Zarządzający zasobami finansowymi dołącza do obliczenia efektywnego wskaźnika zasilenia rezerw ocenę warunków rynkowych oraz wszelkie inne istotne założenia wykorzystane przy obliczeniach, jak określono w metodyce.
Artykuł  2
1. 
Zarządzający zasobami finansowymi może ustalić efektywny wskaźnik zasilenia rezerw na poziomie 100 % w celu spełnienia wymogu określonego w art. 213 ust. 1 rozporządzenia finansowego, aby zapewnić poziom ochrony względem zobowiązań finansowych Unii równoważny poziomowi, jaki zapewniałyby odpowiednie wskaźniki zasilenia rezerw, jeżeli zasoby byłyby gromadzone i zarządzane oddzielnie.
2. 
Ust. 1 ma zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy informacje dotyczące istotnego instrumentu stanowiącego wkład w ramach wspólnego funduszu rezerw, niezbędne do obliczenia efektywnego wskaźnika zasilenia rezerw w sposób ostrożny, nie są w pełni dostępne.
Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od daty rozpoczęcia stosowania wieloletnich ram finansowych na okres po 2020 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 listopada 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

1.
Efektywny wskaźnik zasilenia wspólnego funduszu rezerw oblicza się z uwzględnieniem kwoty oczekiwanych i nieoczekiwanych strat dla każdego instrumentu stanowiącego wkład oraz wskaźnika dywersyfikacji, który odzwierciedla korelację między stratami instrumentów stanowiących wkład, jak określono w następującym wzorze:

Gdzie

EPR_t - efektywny wskaźnik zasilenia rezerw, wyrażony jako odsetek kwoty zasobów przewidzianych na płatności związane z uruchomieniami gwarancji w roku t, jeżeli rezerwy na instrumenty stanowiące wkład byłyby gromadzone i zarządzane oddzielnie;

EL_i,t - oczekiwana strata dla modułu i, w roku t, określona przez służby zatwierdzające w odniesieniu do danego modułu i odpowiadająca kwocie zasobów niezbędnych do zaspokojenia przewidywanych uruchomień gwarancji w roku t;

UL_i,t - nieoczekiwana strata dla modułu i, w roku t, określona przez służby zatwierdzające w odniesieniu do danego modułu i odpowiadająca zmienności (odchyleniu standardowemu) oczekiwanej straty dla danego modułu;

ij - moduł

t - rok , gdzie T oznacza całkowity okres obowiązywania danego modułu;

x_t - współczynnik korygujący, wyrażony jako wartość procentowa UL_i,t dla roku t, odzwierciedlający margines niezbędny do pokrycia krótkoterminowej zmienności szacowanych strat, zapewniający dodatkową ochronę przed niedostateczną płynnością;

ρ_i,j - macierz korelacji między stratami poszczególnych modułów w okresie obowiązywania instrumentów stanowiących wkład;

DR - wskaźnik dywersyfikacji odzwierciedlający różnicę między sumą nieoczekiwanych strat w całym okresie obowiązywania wszystkich instrumentów stanowiących wkład w mianowniku a łącznymi nieoczekiwanymi stratami w całym okresie obowiązywania dla wszystkich modułów, obliczony w następujący sposób:

2.
Wskaźnik dywersyfikacji obliczany jest przez zarządzającego zasobami finansowymi na rok t w oparciu o dane przekazane przez służby zatwierdzające i szacunki macierzy korelacji.
3.
Macierz korelacji między modułami określa zarządzający zasobami finansowymi, wykorzystując dane historyczne, o ile są one dostępne, wskaźniki zastępcze dla modułów z wykorzystaniem publicznie dostępnych danych (takich jak indeksy obligacji/indeksy akcyjne), które odzwierciedlają zasięg geograficzny lub sektorowy dla poszczególnych modułów. Zarządzający zasobami finansowymi może dostosować macierz korelacji, aby uwzględnić warunki rynkowe i inne istotne czynniki.
1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.42.9

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/135 uzupełniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 o szczegółowe warunki obliczania efektywnego wskaźnika zasilenia wspólnego funduszu rezerw
Data aktu: 12/11/2020
Data ogłoszenia: 05/02/2021
Data wejścia w życie: 25/02/2021, 01/01/2021