(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 7939)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 11 listopada 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. h),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Unijny Mechanizm Ochrony Ludności (zwany dalej "unijnym mechanizmem"), uregulowany decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE, ma na celu wzmocnienie współpracy między Unią i państwami członkowskimi oraz ułatwia koordynację w dziedzinie ochrony ludności w celu poprawienia zdolności Unii do reagowania na klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka.
(2) Zgodnie z art. 13 decyzji nr 1313/2013/UE należy ustanowić unijną sieć wiedzy w zakresie ochrony ludności ("sieć wiedzy") w celu gromadzenia, przetwarzania i rozpowszechniania wiedzy i informacji istotnych dla unijnego mechanizmu poprzez włączenie odpowiednich podmiotów zajmujących się ochroną ludności i zarządzaniem klęskami żywiołowymi i katastrofami, centrów doskonałości, uniwersytetów i naukowców oraz w oparciu o podejście uwzględniające wiele rodzajów ryzyka.
(3) Zgodnie z art. 13 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE Komisja, za pośrednictwem sieci wiedzy, wspiera spójność procesów planowania i podejmowania decyzji przez ułatwianie ciągłej wymiany wiedzy i informacji we wszystkich obszarach działalności unijnego mechanizmu. W ramach ułatwiania ciągłej wymiany wiedzy i informacji Komisja, za pośrednictwem sieci wiedzy, powinna przygotować plany strategiczne, w których określi strategiczny kierunek sieci wiedzy na nadchodzące lata.
(4) W celu stworzenia synergii z innymi odpowiednimi grupami i sieciami sieć wiedzy powinna ściśle współpracować z komitetem, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE, a także z grupami ekspertów Komisji zajmującymi się ochroną ludności i zarządzaniem klęskami żywiołowymi i katastrofami, zarejestrowanymi w Rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów. Sieć wiedzy i Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego (ERCC) mają ze sobą ściśle współpracować w celu zapewnienia komplementarności swoich działań i wzajemnego wsparcia.
(5) Sieć wiedzy nie powinna powielać, lecz wykorzystywać wyniki innych inicjatyw Komisji związanych z zakresem sieci.
(6) W celu formalnego ustanowienia sieci wiedzy konieczne jest przyjęcie przepisów określających strukturę organizacyjną i funkcjonowanie sieci wiedzy.
(7) Struktura organizacyjna sieci wiedzy powinna składać się z organów doradczych i sekretariatu. Organami doradczymi sieci wiedzy są rada i grupy robocze każdego filaru sieci wiedzy.
(8) Rada powinna przede wszystkim pełnić funkcję forum strategicznego, zapewniając Komisji strategiczne wytyczne, oraz pełnić w sieci wiedzy funkcje doradczo-nadzorcze.
(9) Zagwarantowanie skutecznej i wydajnej organizacji działania sieci wiedzy wymaga ustanowienia sekretariatu sieci wiedzy. Sekretariat powinien być zapewniany przez Komisję, a jego zadaniem powinno być przede wszystkim zarządzanie i administrowanie siecią wiedzy oraz jej koordynowanie. Do obowiązków sekretariatu należy zapewnienie spójności, synergii i sprawnego przepływu informacji w ramach sieci wiedzy, a także koordynowanie działań sieci wiedzy zgodnie z planowaniem strategicznym.
(10) Sieć wiedzy i jej działania powinny być zorganizowane wokół dwóch głównych filarów stanowiących ramy kluczowych działań sieci wiedzy i ułatwiających opartą na sieci wymianę: filar budowania zdolności i filar naukowy. Filar budowania zdolności powinien mieć na celu łączenie, promowanie i wzmacnianie inicjatyw dotyczących budowania zdolności, mających znaczenie dla podmiotów zainteresowanych ochroną ludności i zarządzaniem klęskami żywiołowymi i katastrofami, ze szczególnym uwzględnieniem unijnego mechanizmu. Filar naukowy powinien mieć na celu ułatwienie środowiskom akademickim, praktykom i decydentom prowadzenia multidyscyplinarnej, międzysek- torowej i transgranicznej współpracy w celu skuteczniejszego stosowania wiedzy naukowej do zarządzania ryzykiem związanym z klęskami żywiołowymi, a w szczególności do działań w zakresie zapobiegania i gotowości.
(11) Filar budowania zdolności powinien koncentrować się na dobrze znanych istniejących programach i projektach, takich jak program szkoleń i ćwiczeń w ramach unijnego mechanizmu, wymiana ekspertów w dziedzinie ochrony ludności, partnerstwa sieci wiedzy oraz program zapobiegania i gotowości w ramach unijnego mechanizmu. Programy te powinny być stopniowo i stale konsolidowane oraz uzupełniane innymi działaniami w zakresie budowania zdolności. Filar naukowy powinien opierać się na istniejących strukturach naukowych i sieciach wspierających unijny mechanizm oraz integrować te struktury i sieci. Chodzi w szczególności o centrum wiedzy o zarządzaniu ryzykiem związanym z klęskami żywiołowymi, zarządzane przez Wspólne Centrum Badawcze Komisji Europejskiej, a także odpowiednie programy "Horyzont Europa", z których finansowane są działania w zakresie badań naukowych i innowacji oraz powiązane inicjatywy sieciowe w dziedzinie zarządzania ryzykiem związanym z klęskami żywiołowymi.
(12) Przepisy dotyczące ujawniania informacji przez członków sieci wiedzy powinny być zgodne z obowiązkiem zachowania tajemnicy zawodowej.
(13) Aby zapewnić przejrzystość działań prowadzonych przez organy sieci wiedzy, Komisja powinna publikować odpowiednie dokumenty robocze na platformie internetowej, o której mowa w art. 13 ust. 1 lit. d) decyzji nr 1313/ 2013/UE.
(14) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 2 .
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 listopada 2021 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Janez LENARČIČ |
|
Członek Komisji |