a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) acibenzolaru-S-metylu, azoksystrobiny, cyflufenamidu, flu- dioksonilu, fluopyramu, metazachloru, oksatiapiproliny, tebufenozydu i tiabendazolu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP klopyralidu i fosetylu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. W przypadku wyciągu wodnego z kiełkujących nasion łubinu białego słodkiego (Lupinus albus) w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 nie określono NDP ani nie włączono tej substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do niej wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną aci- benzolar-S-metylu na powierzchni orzechów laskowych/orzechów leszczyny pospolitej, fasoli i grochu (w strąkach) złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obowiązujących NDP.
(3) W przypadku klopyralidu wniosek taki złożono w odniesieniu do pszenicy zwyczajnej, owsa zwyczajnego i produktów pochodzenia zwierzęcego po zastosowaniu klopyralidu na powierzchni zbóż, na pastwiskach i użytkach zielonych. W przypadku fludioksonilu wniosek taki złożono w odniesieniu do borówek amerykańskich, żurawin, porzeczek i agrestu. W przypadku fosetylu wniosek taki złożono w odniesieniu do migdałów, kasztanów jadalnych, orzechów laskowych/orzechów leszczyny pospolitej, orzeszków pistacjowych, orzechów włoskich, granatów/jabłek granatu, ziół i kwiatów jadalnych, borówek amerykańskich, agrestu, porzeczek, czosnku, szalotki, winogron do produkcji wina, awokado, oliwek stołowych, oliwek do produkcji oliwy, ziemniaków, chrzanu pospolitego, kapustnych kwitnących, kapusty pekińskiej/kapusty petsai, jarmużu, szpinaku, pszenicy zwyczajnej i produktów pochodzenia zwierzęcego po zastosowaniu fosfonianów potasu. W przypadku metazachloru wniosek taki złożono w odniesieniu do chrzanu pospolitego, brukwi/karpieli, rzepy białej/rzepy jadalnej i wątroby bydła. W przypadku oksatiapiproliny wniosek taki złożono w odniesieniu do chmielu. W przypadku tebufenozydu wniosek taki złożono w odniesieniu do moreli i brzoskwiń. W przypadku tiabendazolu wniosek taki złożono w odniesieniu do owoców cytrusowych i cykorii warzywnej/cykorii liściastej/cykorii brukselskiej.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wnioski dotyczące tolerancji importowych dla azoksystrobiny stosowanej w Stanach Zjednoczonych na powierzchni korzeni buraka cukrowego, cyflufenamidu stosowanego w Stanach Zjednoczonych na powierzchni chmielu, fluopyramu stosowanego w Stanach Zjednoczonych na powierzchni ziaren soi zwyczajnej, oksatiapiproliny stosowanej w Chinach na powierzchni winogron oraz stosowanej w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych na powierzchni owoców cytrusowych, jeżyn, jeżyn popielic, malin, kapusty pekiń- skiej/kapusty petsai, bazylii pospolitej i kwiatów jadalnych, szparagów, ziemniaków, kartofla słodkiego/batata, warzyw cebulowych, "Solanaceae i Malvaceae", dyniowatych, kapustnych kwitnących, brukselki/kapusty brukselskiej, kapusty głowiastej, "sałat i warzyw sałatowych", szpinaku i podobnych liści", grochu (w strąkach i bez strąków), porów i żeńszenia oraz dla tiabendazolu stosowanego w Stanach Zjednoczonych na powierzchni kartofla słodkiego/batata oraz stosowanego w Gwatemali, Belize, Hondurasie, Panamie, Republice Dominikańskiej, Nikaragui i Kostaryce na powierzchni mango. Wnioskodawcy twierdzą, że dozwolone zastosowania tych substancji na wspomnianych uprawach w powyższych krajach skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP wskazane w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W odniesieniu do oksatiapiproliny Urząd stwierdził, że w przypadku jeżyn popielic, ziemniaków, kartofla słodkiego/ batata, brukselki/kapusty brukselskiej i grochu (bez strąków) przedłożone dane były niewystarczające, aby określić nowe NDP. W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(8) W przypadku fluopyramu niektóre NDP zostały zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2021/618 3 . Rozporządzeniem tym obniżono NDP dla ziaren soi zwyczajnej od dnia 6 listopada 2021 r. Ze względu na pewność prawa NDP przewidziany w niniejszym rozporządzeniu powinien mieć zastosowanie od tej samej daty.
(9) W kontekście zatwierdzania substancji czynnej wyciąg wodny z kiełkujących nasion łubinu białego słodkiego (Lupinus albus) do dokumentacji skróconej włączono wniosek w sprawie NDP zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. g) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 4 . Zainteresowane państwo członkowskie dokonało oceny tego wniosku zgodnie z art. 11 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia. Urząd dokonał oceny wniosku i przedstawił wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej 5 , w których zalecił włączenie wyciągu wodnego z kiełkujących nasion łubinu białego słodkiego (Lupinus albus) do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 Sprawozdania naukowe EFSA są dostępne na stronie internetowej: http://www.efsa.europa.eu: "Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for acibenzolar-S-methyl in hazelnuts" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości acibenzolaru-S-metylu w orzechach lasko- wych/orzechach leszczyny pospolitej). Dziennik EFSA 2019; 17(6):5705.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for acibenzolar-S-methyl in beans with pods and peas with pods" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości acibenzolaru-S- metylu w fasoli (w strąkach) i grochu (w strąkach)). Dziennik EFSA 2021; 19(2):6430.
"Reasoned opinion on the setting of import tolerance for azoxystrobin in sugar beet roots" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do azoksystrobiny w korzeniach buraka cukrowego). Dziennik EFSA 2021; 19(2):6401.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for clopyralid in various commodities" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości klopyralidu w różnych towarach). Dziennik EFSA 2021; 19(1):6389.
"Reasoned opinion on the setting of import tolerance for cyflufenamid in hops" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do cyflufenamidu w chmielu). Dziennik EFSA 2021; 19(3):6492.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fludioxonil in certain small fruits and berries" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fludioksonilu w niektórych drobnych owocach i jagodach). Dziennik EFSA 2021; 19(3):6477.
"Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels for fluopyram according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005" (Uzasadniona opinia dotycząca przeglądu obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fluopyramu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2020; 18(4):6059.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for fosetyl/phosphonic acid for potatoes and wheat" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości fosetylu/kwasu fosfonowego w ziemniakach i pszenicy zwyczajnej). Dziennik EFSA 2019; 17(5):5703.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fosetyl/phosphonic acid in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fosetylu/kwasu fosfonowego w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2020; 18(1):5964.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for potassium phosphonates in flowering brassica, Chinese cabbages, kales and spinaches" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fos- fonianów potasu w kapustnych kwitnących, kapuście pekińskiej/kapuście petsai, jarmużu i szpinaku). Dziennik EFSA 2020; 18(5):6122.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for potassium phosphonates in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fosfonianów potasu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2020; 18(9):6240.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review and modification of the existing maximum residue levels for metazachlor in various commodities" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP zgodnie z art. 12 i zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości metazachloru w różnych towarach). Dziennik EFSA 2019; 17(10):5819.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels and setting of import tolerances for oxathiapiprolin in various commodities" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości oksatiapipro- liny i określenia tolerancji importowych w odniesieniu do oksatiapiproliny w różnych towarach). Dziennik EFSA 2019; 17(7):5759.
"Reasoned opinion on the setting of import tolerances for oxathiapiprolin in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowych w odniesieniu do oksatiapiproliny w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2020; 18(6):6155.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for tebufenozide in apricots and peaches" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości tebufenozydu w morelach i brzoskwiniach). Dziennik EFSA 2021; 19(1):6400.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels and setting of import tolerances for thiabendazole in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości tiabendazolu i określenia tolerancji importowych w odniesieniu do tiabendazolu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2021; 19(5):6586.
3 Rozporządzenie Komisji (UE) 2021/618 z dnia 15 kwietnia 2021 r. zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dichlofopu, fluopyramu, ipkonazolu i terbutyloazyny w określonych produktach lub na ich powierzchni (Dz.U. L 131 z 16.4.2021, s. 55).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).
5 "Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance aqueous extract from the germinated seeds of sweet Lupinus albus" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej wyciąg wodny z kiełkujących nasion łubinu białego słodkiego (Lupinus albus)). Dziennik EFSA 2020; 18(7):6190.