RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją wykonawczą Rady 2009/1013/UE 2 upoważniono Republikę Austrii (zwaną dalej "Austrią") do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od dyrektywy 2006/112/WE (zwanego dalej "szczególnym środkiem"). Po kolejnych przedłużeniach upoważnienie to wygasa z dniem 31 grudnia 2021 r.
(2) Dyrektywą Rady 2009/162/UE 3 wprowadzono do dyrektywy 2006/112/WE art. 168a w celu ograniczenia odliczania proporcjonalnie do rzeczywistego wykorzystania do celów działalności gospodarczej i w celu skuteczniejszego stosowania zasady, zgodnie z którą odliczenie powstaje jedynie w zakresie, w jakim dane towary i usługi są wykorzystywane do celów działalności gospodarczej podatnika. Artykuł 1 decyzji wykonawczej 2009/1013/UE został zmieniony celem włączenia odniesienia do art. 168a dyrektywy 2006/112/WE. Tytuł decyzji wykonawczej 2009/1013/UE musi zatem odnosić się również do art. 168a dyrektywy 2006/112/WE.
(3) Szczególny środek stanowi odstępstwo od art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE regulujących prawo podatnika do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) naliczonego w związku z dostawą towarów i świadczeniem usług wykorzystywanych przez podatnika do celów jego opodatkowanych transakcji. Przedmiotowy szczególny środek ma na celu wyłączenie z prawa do odliczenia podatku VAT nałożonego na towary i usługi wykorzystywane w ponad 90 % do celów prywatnych podatników lub ich pracowników lub ogólnie do celów innych niż prowadzenie przedsiębiorstwa lub do działalności niebędącej działalnością gospodarczą.
(4) Celem szczególnego środka jest uproszczenie procedury naliczania i poboru podatku VAT. Jedynie w znikomym stopniu wpływa on na kwotę podatku należnego na końcowym etapie konsumpcji.
(5) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 19 marca 2021 r., Austria wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania środka (zwanym dalej "wnioskiem").
(6) Na podstawie art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 7 kwietnia 2021 r. Komisja przekazała wniosekpozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 8 kwietnia 2021 r. Komisja zawiadomiła Austrię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(7) Zdaniem Austrii szczególny środek okazał się bardzo skuteczny, jeśli chodzi o uproszczenie poboru VAT oraz zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania i unikaniu opodatkowania. Ogranicza on obciążenia administracyjne przedsiębiorstw i administracji podatkowych, ponieważ nie ma potrzeby monitorowania późniejszego wykorzystania towarów i usług, do których zastosowano wyłączenie z odliczenia w chwili ich nabycia. Należy zatem upoważnić Austrię do dalszego stosowania szczególnego środka w kolejnym ograniczonym okresie do dnia 31 grudnia 2024 r.
(8) W przypadku gdy Austria uzna za konieczne przedłużenie tego okresu po 2024 r., powinna ona do dnia 31 marca 2024 r. przedłożyć Komisji wniosek o przedłużenie wraz ze sprawozdaniem dotyczącym stosowania przedmiotowego środka, które powinno obejmować przegląd stosowanego wskaźnika proporcji.
(9) Szczególny środek nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii z tytułu VAT.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2009/1013/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: