Decyzja wykonawcza 2021/1730 w sprawie zharmonizowanego wykorzystania sparowanych zakresów częstotliwości 874,4-880,0 MHz i 919,4-925,0 MHz oraz niesparowanego zakresu częstotliwości 1900-1910 MHz na potrzeby kolejowego systemu ruchomej łączności radiowej

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/1730
z dnia 28 września 2021 r.
w sprawie zharmonizowanego wykorzystania sparowanych zakresów częstotliwości 874,4-880,0 MHz i 919,4-925,0 MHz oraz niesparowanego zakresu częstotliwości 1 900-1 910 MHz na potrzeby kolejowego systemu ruchomej łączności radiowej

(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 6862)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 30 września 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) System łączności radiowej wykorzystywany obecnie w operacjach kolejowych, a mianowicie globalny system łączności ruchomej dla kolei (instalacja GSM-R), opiera się na specyfikacjach, które sfinalizowano dwadzieścia lat temu, i ze względu na przestarzałość technologiczną jest mało prawdopodobne, aby przemysł zapewnił wsparcie dla instalacji GSM-R przez długi okres po 2030 r. Przyszły kolejowy system łączności ruchomej (ang. FRMCS - Future Railway Mobile Communication System) zastąpi instalację GSM-R i stanie się jednym z zasadniczych elementów europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ang. ERTMS - European Rail Traffic Management System). FRMCS będzie wspierał cyfryzację kolei i innowację usług. Instalację GSM-R i jej następcę (następców), w tym FRMCS, określa się jako kolejowy system ruchomej łączności radiowej (ang. RMR - Railway Mobile Radio).

(2) W porównaniu z instalacją GSM-R FRMCS oferuje wyższą jakość usług, efektywniej wykorzystuje widmo i jest bardziej racjonalny pod względem kosztów. Planuje się również, że system ten zapewni większe możliwości w zakresie zastosowań, takich jak automatyczna kontrola jazdy pociągu (ang. ATO - Automatic Train Operation) lub system wspomagający maszynistę (ang. C-DAS - Connected Driver Advisory System). Oczekuje się, że kolejne zastosowania będą wprowadzane stopniowo. Zastosowania FRMCS o kluczowym znaczeniu dla kolejnictwa, takie jak monitorowanie i kontrola infrastruktury krytycznej, mogą być eksploatowane efektywnie przy wykorzystaniu technologii NB-IoT (ang. Narrowband IoT). FRMCS powinien być zdolny do uwzględniania nowych zastosowań i zmian technologicznych przez dłuższy okres czasu, ponieważ systemy komunikacji kolejowej mają znacznie dłuższy cykl życia w porównaniu z publicznymi sieciami i usługami łączności elektronicznej.

(3) Należy zatem zharmonizować zakresy częstotliwości, aby umożliwić wprowadzenie FRMCS.

(4) Dostęp do wystarczająco zharmonizowanego widma na potrzeby RMR ma zasadnicze znaczenie w celu umożliwienia równoległego działania instalacji GSM-R i jej następcy podczas około 10-letniej fazy migracji z instalacji GSM-R do FRMCS oraz korzystania z nowych zastosowań o kluczowym znaczeniu dla kolejnictwa w okresie migracji i w okresie późniejszym.

(5) Aby wesprzeć wspólne podejście do widma radiowego na potrzeby RMR w całej Unii, Komisja udzieliła w dniu 12 lipca 2018 r. mandatu Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE (decyzja o spektrum radiowym).

(6) Na podstawie tego mandatu CEPT sporządziła sprawozdanie nr 74 z dnia 3 lipca 2020 r. oraz sprawozdanie nr 76 z dnia 20 listopada 2020 r. W sprawozdaniach tych, opartych na studiach wykonalności, oceniono wymaganą ilość widma, określono odpowiednie pasma częstotliwości i zaproponowano zharmonizowane warunki techniczne na potrzeby FRMCS.

(7) W sprawozdaniu CEPT nr 74 w szczególności oceniono współistnienie przyszłego systemu ze wszystkimi zastosowaniami w sąsiednich pasmach częstotliwości z uwzględnieniem usług łączności elektronicznej w pasmach częstotliwości 900 MHz i 2 GHz, urządzeń bliskiego zasięgu podlegających decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1538 2  oraz europejskiej cyfrowej telekomunikacji bezprzewodowej (DECT), której dotyczy dyrektywa Rady 91/287/EWG 3 . W sprawozdaniu tym uwzględniono również ewentualne wprowadzenie systemu bezzałogowego statku powietrznego w zakresie częstotliwości 1 880-1 920 MHz.

(8) W określonych w sprawozdaniu CEPT nr 76 zharmonizowanych warunkach technicznych dotyczących stacji bazowych RMR (FRMCS) działających w paśmie 1 900-1 910 MHz zakłada się, że służące do świadczenia usług łączności elektronicznej stacje bazowe, które do odbioru wykorzystują częstotliwości powyżej 1 920 MHz zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2020/667 4 , mają zwiększoną selektywność w porównaniu z obecnymi zharmonizowanymi normami europejskimi. Służące do świadczenia usług łączności elektronicznej stacje bazowe, które znajdują się w pobliżu stacji bazowej RMR i nie spełniają kryterium zwiększonej selektywności, powinny, w razie potrzeby, zostać dostosowane celem osłabienia szkodliwych zakłóceń.

(9) W sprawozdaniu CEPT nr 74 uwzględniono techniczną wykonalność wykorzystania komercyjnych sieci telefonii ruchomej, biorąc pod uwagę zasięg bezprzewodowy i potrzeby systemu kolejowego w zakresie niezawodności. W sprawozdaniu tym potwierdzono możliwość wykorzystania komercyjnych sieci telefonii ruchomej na potrzeby wszystkich odpowiednich zastosowań w obszarze kolejnictwa, w tym zastosowań o kluczowym znaczeniu, pod warunkiem że odpowiednie elementy komercyjnych sieci telefonii ruchomej spełniają wymogi dotyczące usług systemów kolejowych.

(10) Odbiorniki RMR (stacje bazowe i radiostacje kabinowe) powinny być odporne na emisje pochodzące z sąsiednich zakresów częstotliwości. Państwa członkowskie mogą wdrożyć dodatkowe środki na poziomie krajowym, takie jak zapewnienie współistnienia mające znaczenie dla DECT w zakresie częstotliwości 1 880-1 900 MHz i RMR w zakresie częstotliwości 1 900-1 910 MHz lub separację częstotliwości wynosząca 200 kHz między RMR a sieciami łączności elektronicznej na granicy częstotliwości 925 MHz.

(11) W sprawozdaniu CEPT nr 76 nie uwzględniono systemów FRMCS wykorzystujących aktywne systemy antenowe. W przypadku rozważenia wykorzystania aktywnych systemów antenowych na potrzeby wdrożenia FRMCS należałoby przeprowadzić dodatkowe badania.

(12) Dopóki państwo członkowskie nie dysponuje eksploatowanymi liniami kolejowymi, należy zezwolić na odroczenie wdrożenia środków harmonizacji widma na potrzeby RMR do czasu zaplanowania takiej eksploatacji.

(13) W zależności od potrzeb krajowych państwa członkowskie, zgodnie z prawem UE, powinny mieć możliwość wyznaczenia daty wdrożenia środków harmonizacji widma na potrzeby RMR w odniesieniu do zakresu częstotliwości 1 900-1 910 MHz nie później niż do dnia 1 stycznia 2025 r.

(14) Wdrożenie niniejszej decyzji pozostaje bez uszczerbku dla prawa państw członkowskich do zgodnego z prawem Unii planowania i używania swego widma radiowego do celów zachowania porządku i bezpieczeństwa publicznego i obronności, o czym mowa w art. 1 ust. 4 decyzji o spektrum radiowym.

(15) Sprawozdania składane Komisji przez państwa członkowskie na temat wdrażania niniejszej decyzji, z uwzględnieniem wszelkich zmian w dziedzinie zarządzania widmem mających negatywny wpływ na interoperacyjność, a także natychmiastowe sprawozdania w sprawie ewentualnego zastosowania art. 1 ust. 4 decyzji o spektrum radiowym wraz z uzasadnieniem, pomogą ocenić wpływ tej decyzji na poziomie Unii, a także umożliwią jej terminowy przegląd.

(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejsza decyzja ustanawia zharmonizowane warunki dostępności i efektywnego wykorzystania widma radiowego na potrzeby kolejowego systemu ruchomej łączności radiowej (RMR) w zakresach częstotliwości 874,4-880,0 MHz, 919,4-925,0 MHz i 1 900-1 910 MHz.

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"terminal RMR" oznacza przenośne urządzenie radiowe znajdujące się pod kontrolą sieci RMR;
b)
"radiostacja kabinowa" oznacza terminal RMR zainstalowany w pociągu, zdolny do obsługi połączeń głosowych i transmisji danych;
c)
"zastępcza moc promieniowana izotropowo (»e.i.r.p.«)" oznacza iloczyn mocy dostarczonej do anteny oraz zysk bezwzględny lub izotropowy w danym kierunku odniesiony do anteny izotropowej.
Artykuł  3
1. 
Do dnia 1 stycznia 2022 r. państwa członkowskie wyznaczają i udostępniają na zasadzie braku wyłączności sparowane zakresy częstotliwości 874,4-880,0 MHz i 919,4- 925,0 MHz na potrzeby kolejowego systemu ruchomej łączności radiowej zgodnie z warunkami technicznymi określonymi w załączniku.
2. 
Nie później niż do dnia 1 stycznia 2025 r. w zależności od potrzeb krajowych państwa członkowskie wyznaczają i udostępniają na zasadzie braku wyłączności niesparowany zakres częstotliwości 1 900-1 910 MHz na potrzeby kolejowego systemu ruchomej łączności radiowej zgodnie z warunkami technicznymi określonymi w załączniku.
3. 
Państwa członkowskie zapewniają, aby sieci wykorzystujące zakresy częstotliwości, o których mowa w ust. 1, gwarantowały właściwą ochronę systemów działających w sąsiednich zakresach.
4. 
Państwa członkowskie, w których w dniu 1 stycznia 2022 r. nie są świadczone przewozy kolejowe, stosują ust. 1 dopiero po zaplanowaniu uruchomienia linii kolejowej.
Artykuł  4

Państwa członkowskie składają Komisji sprawozdanie z wykonania niniejszej decyzji do dnia 1 stycznia 2025 r.

Państwa członkowskie monitorują wykorzystanie przez RMR zakresów częstotliwości objętych niniejszą decyzją i przedstawiają Komisji, na jej wniosek lub z własnej inicjatywy, swoje ustalenia, z uwzględnieniem wszelkich skutków dla interopera- cyjności w odniesieniu do kwestii widma, w celu umożliwienia w razie potrzeby terminowego przeglądu niniejszej decyzji.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2021 r.
W imieniu Komisji
Thierry BRETON
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

CZĘŚĆ  A

WARUNKI TECHNICZNE DLA INSTALACJI GSM-R W ZAKRESACH CZĘSTOTLIWOŚCI 874,4-880,0 MHZ i 919,4-925,0 MHZ

W przypadku instalacji GSM-R zastosowanie mają następujące parametry:

częstotliwość środkowa łącza "w dół" systemu GSM-R fDL = 921 MHz + n*0,2 MHz 5  gdzie in e Z | -7 < n < 19}

częstotliwość środkowa łącza "w górę" systemu GSM-R fUL = fDL - 45 MHz

Szerokość kanału w przypadku instalacji GSM-R wynosi 200 kHz

Tabela 1

Wymogi w granicach bloku dla stacji bazowych instalacji GSM-R w zakresach częstotliwości 919,4-921 MHz brak skoordynowanego wdrożenia

Szerokość kanału w przypadku instalacji GSM-R Maksymalna e.i.r.p.
200 kHz = 70,5 dBm + (fDL - 921)x4Q/3 dB
fDL jest częstotliwością środkową w MHz

Nie ma ograniczeń związanych z e.i.r.p. dotyczących stacji bazowych instalacji GSM-R nadających w zakresie częstotliwości 921-925 MHz. Wzór mający zastosowanie do fDL < 921 MHz. Aby umożliwić wyższy poziom e.i.r.p, należy zastosować procedurę koordynacji lub inne środki łagodzące.

CZĘŚĆ  B

WARUNKI TECHNICZNE DLA POJEDYNCZEJ SZEROKOPASMOWEJ FALI NOŚNEJ RMR W ZAKRESACH 874,4-880,0 MHZ i 919,4-925,0 MHZ

Warunki techniczne dla stacji bazowych RMR wykorzystujących technologie szerokopasmowe

Warunki techniczne określone w niniejszej sekcji mają postać maski granic bloku (ang. BEM - Block Edge Mask) mającej zastosowanie do szerokopasmowych stacji bazowych RMR. Warunki techniczne określone w niniejszej sekcji dotyczą pojedynczej fali nośnej RMR wykorzystującego technologie szerokopasmowe. BEM jest opracowywany w oparciu o założenie, że szczegółowe umowy o koordynacji i współpracy nie byłyby wymagane przed wdrożeniem sieci. W celu dopuszczenia większej liczby fal nośnych lub wyższego poziomu e.i.r.p. na potrzeby stacji bazowej RMR niż określono w zharmonizowanych warunkach technicznych należy zastosować procedurę koordynacji lub inne środki łagodzące. Zakazuje się stacji bazowych wykorzystujących aktywne systemy antenowe.

W przypadku technologii dostępu radiowego innych niż instalacja GSM-R zastosowanie mają następujące parametry:

- dolna granica najniższego bloku zasobów wynosi > 919,6 MHz.

Tabela 2

Ogólny wymóg dotyczący bloku częstotliwościowego - nieobowiązkowy

Szerokość kanału w przypadku RMR Maksymalna e.i.r.p.
W przypadku dowolnej szerokości kanału Można użyć następującej wartości w przypadku wymogu określenia górnej granicy:= Min {65 dBm/kanał, maksymalna e.i.r.p. odpowiednia do szerokości kanału}

Tabela 3

Konkretne wymogi w granicach bloku dla kanałów 5,6 MHz i 5 MHz - obowiązkowe w przypadku braku skoordynowanego wdrożenia

Szerokość kanału w przypadku RMR Maksymalna e.i.r.p.
5,6 MHz = 62 dBm/5,6 MHz
5 MHz = 64,5 dBm/5 MHz + (fDL - 922,1)^40/3 dB
fDL jest częstotliwością środkową w MHz.

Dopuszcza się tryb pracy wewnątrz pasma w przypadku NB-IoT bez zwiększenia mocy. Tryb pracy w paśmie ochronnym w przypadku

NB-IoT oraz tryb pracy wewnątrz pasma ze zwiększeniem mocy nie są dozwolone.

Tabela 4

Konkretne wymogi w granicach bloku dla kanałów 1,4 MHz i 200 kHz - obowiązkowe w przypadku braku skoordynowanego wdrożenia

Szerokość kanału w przypadku RMR Maksymalna e.i.r.p.
1,4 MHz = 56 dBm/1,4 MHz + (fDL - 920,2)^40/3 dB (Uwaga 1)
200 kHz (Uwaga 2) = 70,5 dBm/200 kHz + (fDL - 921)^40/3 dB (Uwaga 3)
fDL jest częstotliwością środkową w MHz.

Uwaga 1: Wzór mający zastosowanie do fDL < 921,7 MHz. Brak konkretnego ograniczenia e.i.r.p. powyżej.

Uwaga 2: Ma zastosowanie do trybu samodzielnej pracy w przypadku NB-IoT, który to tryb składa się z jednego bloku zasobów.

Uwaga 3: Wzór mający zastosowanie do fDL < 921,0 MHz. Brak konkretnego ograniczenia e.i.r.p. powyżej.

Tabela 5

Wymogi dotyczące wartości poza pasmem

MHz od granicy bloku (919,4-925 MHz) Wartość graniczna e.i.r.p.
0 < Af < 0,2 32,5 dBm/200 kHz
0,2 < Af < 1 14 dBm/800 kHz
1 < Af < 10 5 dBm/MHz
W poszczególnych przypadkach, na poziomie krajowym, można stosować wyższe wartości poza pasmem.

Tabela 6

Wymóg podstawowy

Zakres częstotliwości Wartość graniczna e.i.r.p.
880-915 MHz -49 dBm/5 MHz
Wymóg ten ma pierwszeństwo przed wymogami dotyczącymi wartości poza pasmem.

Warunki techniczne dla radiostacji kabinowych RMR wykorzystujących technologie szerokopasmowe

W przypadku technologii dostępu radiowego innych niż instalacja GSM-R zastosowanie mają następujące parametry: maksymalna moc wyjściowa: pomiędzy 23 dBm a 31 dBm;

współczynnik przenikania do kanału sąsiedniego (ang. ACLR - adjacent channel leakage ratio) 6 : minimum 37 dB; regulacja mocy łącza "w górę" jest obowiązkowa i musi zostać aktywowana.

Warunki techniczne dla terminali RMR innych niż radiostacje kabinowe wykorzystujących technologie szerokopasmowe

W przypadku technologii dostępu radiowego innych niż instalacja GSM-R zastosowanie mają następujące parametry:

maksymalna moc wyjściowa: 23 dBm;

ACLR: minimum 30 dB;

regulacja mocy łącza "w górę" jest obowiązkowa i musi zostać aktywowana.

Warunki techniczne dla odbiorników RMR wykorzystujących technologie szerokopasmowe

Dostęp do pasma można uzyskać, jeżeli stosuje się techniki dostępu do widma i osłabiania zakłóceń, które zapewniają odpowiedni poziom skuteczności działania odbiornika w celu spełnienia zasadniczych wymagań dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE 7 . W przypadku gdy odpowiednie techniki zostały opisane w normach zharmonizowanych lub w ich fragmentach, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zgodnie z dyrektywą 2014/53/UE, należy zapewnić skuteczność działania równoważną z poziomem skuteczności działania odpowiadającym tym technikom.

Tabela 7

Wymogi dotyczące charakterystyki szerokopasmowego odbiornika stacji bazowej RMR

Parametr Wartość
Poziom pożądanego sygnału RefSens + 3 dB
Maksymalny sygnał zakłócający w zakresie 870-874,4 MHz (Uwaga 1) -34 dBm
Punktem odniesienia jest złącze antenowe modułu radiowego. Czułość odniesienia (ang. RfSens - reference sensitivity) jest minimalną średnią mocą odbieraną na złączu anteny, przy której musi być osiągnięta określona minimalna skuteczność.

Wymogi te obejmują zarówno blokowanie, jak i transmodulację trzeciego stopnia.

Uwaga 1: Przyjmuje się szerokość pasma 200 kHz dla sygnału zakłócającego.

Tabela 8

Wymogi dotyczące jedynie charakterystyki szerokopasmowego odbiornika radiostacji kabinowej RMR 8

Parametr Wartość
Poziom pożądanego sygnału RefSens + 3 dB
Maksymalny sygnał zakłócający w zakresie 880-918,9 MHz (Uwaga 1) -26 dBm
Maksymalny sygnał zakłócający o charakterze fali ciągłej w zakresie 925,6-927 MHz -13 dBm
Maksymalny sygnał zakłócający o charakterze fali ciągłej w zakresie 927-960 MHz -10 dBm
Maksymalny sygnał zakłócający LTE o szerokości 5 MHz (najniższa fala nośna na poziomie 927,6 MHz) -13 dBm
Punktem odniesienia jest złącze antenowe modułu radiowego. Czułość odniesienia (ang. RefSens - reference sensitivity) jest minimalną średnią mocą odbieraną na złączu anteny, przy której musi być osiągnięta określona minimalna skuteczność.

Wymogi te obejmują zarówno blokowanie, jak i transmodulację trzeciego stopnia.

Uwaga 1: Przyjmuje się szerokość pasma 400 kHz dla sygnału zakłócającego identyfikacji radiowej (RFID).

CZĘŚĆ  C

WARUNKI TECHNICZNE DLA SZEROKOPASMOWEGO SYSTEMU RMR W ZAKRESIE 1 900-1 910 MHZ (TRYB DUPLEKSOWY Z PODZIAŁEM CZASU, ANG. TDD - TIME DIVISION DUPLEXING)

Warunki techniczne dla stacji bazowych RMR wykorzystujących technologie szerokopasmowe

Warunki techniczne określone w niniejszej sekcji mają postać BEM mającego zastosowanie do szerokopasmowych stacji bazowych RMR. BEM jest opracowywany w oparciu o założenie, że szczegółowe umowy o koordynacji i współpracy nie byłyby wymagane przed wdrożeniem sieci. Zakazuje się stacji bazowych z aktywnymi systemami antenowymi.

Zastosowanie mają następujące parametry:

Tabela 9

Ogólny wymóg dotyczący bloku częstotliwościowego - obowiązkowy w przypadku braku skoordynowanego wdrożenia

Szerokość kanału w przypadku RMR Maksymalna e.i.r.p.
10 MHz = 65 dBm/10 MHz (Uwaga 1)
Uwaga 1: państwa członkowskie mogą zezwolić na wyższy poziom e.i.r.p., pod warunkiem koordynacji krajowej lub innych środków łagodzących.

Tabela 10

Wymóg podstawowy

Zakres częstotliwości Wartość graniczna e.i.r.p.
1 920-1 980 MHz -43 dBm/5 MHz

Warunki techniczne dla radiostacji kabinowych RMR wykorzystujących technologie szerokopasmowe

Zastosowanie mają następujące parametry:

maksymalna moc wyjściowa: 31 dBm;

ACLR: minimum 37 dB;

niechciana moc wyjściowa w zakresie 1 920-1 980 MHz:

25 dBm/MHz maksimum w zakresie 1 920-1 925 MHz,

30 dBm/MHz maksimum w zakresie 1 925-1 980 MHz;

regulacja mocy łącza "w górę" jest obowiązkowa i musi zostać aktywowana.

Warunki techniczne dla terminali RMR innych niż radiostacje kabinowe wykorzystujących technologie szerokopasmowe

Zastosowanie mają następujące parametry: maksymalna moc wyjściowa: 23 dBm;

ACLR: minimum 30 dB;

regulacja mocy łącza "w górę" jest obowiązkowa i musi zostać aktywowana.

Warunki techniczne dla odbiorników RMR wykorzystujących technologie szerokopasmowe

Dostęp do pasma można uzyskać, jeżeli stosuje się techniki dostępu do widma i osłabiania zakłóceń, które zapewniają odpowiedni poziom skuteczności działania odbiornika w celu spełnienia zasadniczych wymagań dyrektywy 2014/53/UE. W przypadku gdy odpowiednie techniki zostały opisane w normach zharmonizowanych lub w ich fragmentach, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zgodnie z dyrektywą 2014/53/UE, należy zapewnić skuteczność działania równoważną z poziomem skuteczności działania odpowiadającym tym technikom.

Tabela 11

Wymogi dotyczące charakterystyki szerokopasmowego odbiornika stacji bazowych RMR

Parametr Wartość
Poziom pożądanego sygnału RefSens + 3 dB
Maksymalny sygnał zakłócający LTE o szerokości 5 MHz w zakresie 1 805-1 880 MHz -20 dBm
Punktem odniesienia jest złącze antenowe odbiornika stacji bazowej. Czułość odniesienia (ang. RefSens - reference sensitivity) jest minimalną średnią mocą odbieraną na złączu anteny, przy której musi być osiągnięta określona minimalna skuteczność.

Wymogi te obejmują zarówno blokowanie, jak i transmodulację trzeciego stopnia.

Tabela 12

Wymogi dotyczące jedynie charakterystyki szerokopasmowego odbiornika radiostacji kabinowej RMR 9

Parametr Wartość
Poziom pożądanego sygnału RefSens + 3 dB
Maksymalny sygnał zakłócający LTE o szerokości 5 MHz w zakresie 1 805-1 880 MHz -13 dBm
Maksymalny sygnał zakłócający LTE o szerokości 5 MHz w zakresie 1 920-1 980 MHz -39 dBm
Punktem odniesienia jest złącze antenowe odbiornika stacji bazowej. Czułość odniesienia (ang. RefSens - reference sensitivity) jest minimalną średnią mocą odbieraną na złączu anteny, przy której musi być osiągnięta określona minimalna skuteczność.

Wymogi te obejmują zarówno blokowanie, jak i transmodulację trzeciego stopnia.

1 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1538 z dnia 11 października 2018 r. w sprawie harmonizacji widma radiowego na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu w zakresach częstotliwości 874-876 i 915-921 MHz (Dz.U. L 257 z 15.10.2018, s. 57).
3 Dyrektywa Rady 91/287/EWG z dnia 3 czerwca 1991 r. w sprawie wyznaczenia pasm częstotliwości dla skoordynowanego wprowadzenia europejskiej cyfrowej telekomunikacji bezprzewodowej (DECT) we Wspólnocie (Dz.U. L 144 z 8.6.1991, s. 45).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/667 z dnia 6 maja 2020 r. zmieniająca decyzję 2012/688/UE w odniesieniu do aktualizacji odpowiednich warunków technicznych dotyczących zakresów częstotliwości 1 920-1 980 MHz i 2 110-2 170 MHz (Dz.U. L 156 z 19.5.2020, s. 6).
5 200 kHz raster kanałowy systemu GSM-R.
6 ACLR: współczynnik przenikania do kanału sąsiedniego
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62).
8 Wymogi dotyczące odbiornika terminala RMR innego niż radiostacje kabinowe nie są uwzględnione w niniejszej tabeli.
9 Wymogi dotyczące odbiornika terminala RMR innego niż radiostacje kabinowe nie są uwzględnione w niniejszej tabeli.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.346.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/1730 w sprawie zharmonizowanego wykorzystania sparowanych zakresów częstotliwości 874,4-880,0 MHz i 919,4-925,0 MHz oraz niesparowanego zakresu częstotliwości 1900-1910 MHz na potrzeby kolejowego systemu ruchomej łączności radiowej
Data aktu: 28/09/2021
Data ogłoszenia: 30/09/2021
Data wejścia w życie: 30/09/2021