(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 6862)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 30 września 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) System łączności radiowej wykorzystywany obecnie w operacjach kolejowych, a mianowicie globalny system łączności ruchomej dla kolei (instalacja GSM-R), opiera się na specyfikacjach, które sfinalizowano dwadzieścia lat temu, i ze względu na przestarzałość technologiczną jest mało prawdopodobne, aby przemysł zapewnił wsparcie dla instalacji GSM-R przez długi okres po 2030 r. Przyszły kolejowy system łączności ruchomej (ang. FRMCS - Future Railway Mobile Communication System) zastąpi instalację GSM-R i stanie się jednym z zasadniczych elementów europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ang. ERTMS - European Rail Traffic Management System). FRMCS będzie wspierał cyfryzację kolei i innowację usług. Instalację GSM-R i jej następcę (następców), w tym FRMCS, określa się jako kolejowy system ruchomej łączności radiowej (ang. RMR - Railway Mobile Radio).
(2) W porównaniu z instalacją GSM-R FRMCS oferuje wyższą jakość usług, efektywniej wykorzystuje widmo i jest bardziej racjonalny pod względem kosztów. Planuje się również, że system ten zapewni większe możliwości w zakresie zastosowań, takich jak automatyczna kontrola jazdy pociągu (ang. ATO - Automatic Train Operation) lub system wspomagający maszynistę (ang. C-DAS - Connected Driver Advisory System). Oczekuje się, że kolejne zastosowania będą wprowadzane stopniowo. Zastosowania FRMCS o kluczowym znaczeniu dla kolejnictwa, takie jak monitorowanie i kontrola infrastruktury krytycznej, mogą być eksploatowane efektywnie przy wykorzystaniu technologii NB-IoT (ang. Narrowband IoT). FRMCS powinien być zdolny do uwzględniania nowych zastosowań i zmian technologicznych przez dłuższy okres czasu, ponieważ systemy komunikacji kolejowej mają znacznie dłuższy cykl życia w porównaniu z publicznymi sieciami i usługami łączności elektronicznej.
(3) Należy zatem zharmonizować zakresy częstotliwości, aby umożliwić wprowadzenie FRMCS.
(4) Dostęp do wystarczająco zharmonizowanego widma na potrzeby RMR ma zasadnicze znaczenie w celu umożliwienia równoległego działania instalacji GSM-R i jej następcy podczas około 10-letniej fazy migracji z instalacji GSM-R do FRMCS oraz korzystania z nowych zastosowań o kluczowym znaczeniu dla kolejnictwa w okresie migracji i w okresie późniejszym.
(5) Aby wesprzeć wspólne podejście do widma radiowego na potrzeby RMR w całej Unii, Komisja udzieliła w dniu 12 lipca 2018 r. mandatu Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE (decyzja o spektrum radiowym).
(6) Na podstawie tego mandatu CEPT sporządziła sprawozdanie nr 74 z dnia 3 lipca 2020 r. oraz sprawozdanie nr 76 z dnia 20 listopada 2020 r. W sprawozdaniach tych, opartych na studiach wykonalności, oceniono wymaganą ilość widma, określono odpowiednie pasma częstotliwości i zaproponowano zharmonizowane warunki techniczne na potrzeby FRMCS.
(7) W sprawozdaniu CEPT nr 74 w szczególności oceniono współistnienie przyszłego systemu ze wszystkimi zastosowaniami w sąsiednich pasmach częstotliwości z uwzględnieniem usług łączności elektronicznej w pasmach częstotliwości 900 MHz i 2 GHz, urządzeń bliskiego zasięgu podlegających decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1538 2 oraz europejskiej cyfrowej telekomunikacji bezprzewodowej (DECT), której dotyczy dyrektywa Rady 91/287/EWG 3 . W sprawozdaniu tym uwzględniono również ewentualne wprowadzenie systemu bezzałogowego statku powietrznego w zakresie częstotliwości 1 880-1 920 MHz.
(8) W określonych w sprawozdaniu CEPT nr 76 zharmonizowanych warunkach technicznych dotyczących stacji bazowych RMR (FRMCS) działających w paśmie 1 900-1 910 MHz zakłada się, że służące do świadczenia usług łączności elektronicznej stacje bazowe, które do odbioru wykorzystują częstotliwości powyżej 1 920 MHz zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2020/667 4 , mają zwiększoną selektywność w porównaniu z obecnymi zharmonizowanymi normami europejskimi. Służące do świadczenia usług łączności elektronicznej stacje bazowe, które znajdują się w pobliżu stacji bazowej RMR i nie spełniają kryterium zwiększonej selektywności, powinny, w razie potrzeby, zostać dostosowane celem osłabienia szkodliwych zakłóceń.
(9) W sprawozdaniu CEPT nr 74 uwzględniono techniczną wykonalność wykorzystania komercyjnych sieci telefonii ruchomej, biorąc pod uwagę zasięg bezprzewodowy i potrzeby systemu kolejowego w zakresie niezawodności. W sprawozdaniu tym potwierdzono możliwość wykorzystania komercyjnych sieci telefonii ruchomej na potrzeby wszystkich odpowiednich zastosowań w obszarze kolejnictwa, w tym zastosowań o kluczowym znaczeniu, pod warunkiem że odpowiednie elementy komercyjnych sieci telefonii ruchomej spełniają wymogi dotyczące usług systemów kolejowych.
(10) Odbiorniki RMR (stacje bazowe i radiostacje kabinowe) powinny być odporne na emisje pochodzące z sąsiednich zakresów częstotliwości. Państwa członkowskie mogą wdrożyć dodatkowe środki na poziomie krajowym, takie jak zapewnienie współistnienia mające znaczenie dla DECT w zakresie częstotliwości 1 880-1 900 MHz i RMR w zakresie częstotliwości 1 900-1 910 MHz lub separację częstotliwości wynosząca 200 kHz między RMR a sieciami łączności elektronicznej na granicy częstotliwości 925 MHz.
(11) W sprawozdaniu CEPT nr 76 nie uwzględniono systemów FRMCS wykorzystujących aktywne systemy antenowe. W przypadku rozważenia wykorzystania aktywnych systemów antenowych na potrzeby wdrożenia FRMCS należałoby przeprowadzić dodatkowe badania.
(12) Dopóki państwo członkowskie nie dysponuje eksploatowanymi liniami kolejowymi, należy zezwolić na odroczenie wdrożenia środków harmonizacji widma na potrzeby RMR do czasu zaplanowania takiej eksploatacji.
(13) W zależności od potrzeb krajowych państwa członkowskie, zgodnie z prawem UE, powinny mieć możliwość wyznaczenia daty wdrożenia środków harmonizacji widma na potrzeby RMR w odniesieniu do zakresu częstotliwości 1 900-1 910 MHz nie później niż do dnia 1 stycznia 2025 r.
(14) Wdrożenie niniejszej decyzji pozostaje bez uszczerbku dla prawa państw członkowskich do zgodnego z prawem Unii planowania i używania swego widma radiowego do celów zachowania porządku i bezpieczeństwa publicznego i obronności, o czym mowa w art. 1 ust. 4 decyzji o spektrum radiowym.
(15) Sprawozdania składane Komisji przez państwa członkowskie na temat wdrażania niniejszej decyzji, z uwzględnieniem wszelkich zmian w dziedzinie zarządzania widmem mających negatywny wpływ na interoperacyjność, a także natychmiastowe sprawozdania w sprawie ewentualnego zastosowania art. 1 ust. 4 decyzji o spektrum radiowym wraz z uzasadnieniem, pomogą ocenić wpływ tej decyzji na poziomie Unii, a także umożliwią jej terminowy przegląd.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2021 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Thierry BRETON |
|
Członek Komisji |