Decyzja 2021/1726 w sprawie wsparcia zwalczania nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz rozprzestrzeniania takiej broni w państwach członkowskich Ligi Państw Arabskich - etap II

DECYZJA RADY (WPZIB) 2021/1726
z dnia 28 września 2021 r.
w sprawie wsparcia zwalczania nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz rozprzestrzeniania takiej broni w państwach członkowskich Ligi Państw Arabskich - etap II

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W przyjętej w 2018 r. strategii UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni zatytułowanej "Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli" (zwanej dalej "strategią UE dotyczącą BSiL") stwierdzono, że Unia kładzie szczególny nacisk na współpracę regionalną jako skuteczny sposób kontroli broni strzeleckiej.

(2) W strategii UE dotyczącej BSiL zauważono, że Unia będzie nadal wspierać współpracę i pomoc na rzecz realizacji programu działania Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach (zwanego dalej "programem działania ONZ").

(3) Zgodnie ze strategią UE dotyczącą BSiL wsparcie Unii na rzecz realizacji programu działania ONZ w zakresie BSiL będzie obejmować gromadzenie i niszczenie nadwyżek BSiL i amunicji, bezpieczeństwo fizyczne i zarządzanie zapasami BSiL i amunicji, rozwój potencjału w zakresie znakowania, rejestrowania i śledzenia broni, rozwój zdolności w zakresie kontroli wywozu broni, rozwój zdolności w zakresie egzekwowania prawa w dziedzinie zwalczania nielegalnego handlu, wspieranie monitorowania embarga na broń oraz śledzenia przekierowanej broni.

(4) W odniesieniu do Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, w strategii UE dotyczącej BSiL stwierdzono, że Unia będzie nadal wspierać budowanie zdolności lokalnych organów ścigania i sił bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i zarządzania zapasami, niszczenia nadwyżek oraz dokumentowania i śledzenia nielegalnej BSiL.

(5) W Agendzie ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 przyjętej w dniu 25 września 2015 r., potwierdzono, że zwalczanie nielegalnego handlu BSiL jest niezbędne do osiągnięcia wielu celów, między innymi tych związanych z pokojem, sprawiedliwością i silnymi instytucjami, zmniejszaniem ubóstwa, wzrostem gospodarczym, zdrowiem, równouprawnieniem płci oraz bezpieczeństwem miast i społeczności.

(6) W swoim planie działań na rzecz rozbrojenia zatytułowanym "Zabezpieczenie naszej wspólnej przyszłości", który został zainicjowany w dniu 24 maja 2018 r., Sekretarz Generalny ONZ wzywa do stosowania inkluzywnego, zintegrowanego i partycypacyjnego podejścia do kontroli broni strzeleckiej na poziomie krajowym oraz, w niektórych przypadkach, na poziomie subregionalnym.

(7) Na trzeciej konferencji ONZ poświęconej przeglądowi postępów w realizacji programu działania ONZ, która odbyła się w czerwcu 2018 r., państwa członkowskie ONZ zobowiązały do wzmocnienia, w stosownych przypadkach, partnerstw i współpracy na wszystkich szczeblach w celu zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL oraz zwalczania go, w szczególności w zakresie kontroli granic, zarządzania zapasami i ochrony, niszczenia i unieszkodliwiania, znakowania, rejestrowania i śledzenia, a także nielegalnego pośrednictwa. Państwa członkowskie ONZ zobowiązały się również do wzmocnienia współpracy z odpowiednimi organizacjami subregionalnymi i regionalnymi w zakresie usprawnienia realizacji programu działania ONZ i wdrożenia międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie.

(8) Liga Państw Arabskich (LPA) jest organizacją regionalną skupiającą wszystkie kraje arabskie w celu propagowania i pogłębiania współpracy między jej członkami.

(9) W 2016 r. Unia i LPA ustanowiły dialog strategiczny UE-LPA i powołały szereg grup roboczych.

(10) Grupa Robocza ds. Broni Masowego Rażenia i Kontroli Zbrojeń określiła obszary priorytetowe z myślą o ewentualnej konkretnej współpracy.

(11) Decyzją Rady (WPZiB) 2018/1789 1  Unia udzieliła wsparcia dla etapu I projektu wspierającego zwalczanie nielegalnego handlu BSiL oraz rozprzestrzeniania takiej broni w państwach członkowskich LPA, a obecnie pragnie udzielić wsparcia dla etapu II tego projektu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Aby wesprzeć państwa członkowskie Ligi Państw Arabskich (LPA) w realizacji na poziomie krajowym Programu działania Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach (zwanego dalej "programem działania ONZ") oraz międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie Unia będzie realizować następujące cele:
zbudowanie w sposób trwały krajowej zdolności państw członkowskich LPA w zakresie zwalczania nielegalnego rozprzestrzeniania broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL), zwalczania terroryzmu oraz zwiększania bezpieczeństwa w sytuacjach pokonfliktowych, przy pełnym poszanowaniu międzynarodowych standardów praw człowieka,
zbudowanie w sposób trwały regionalnej zdolności LPA w zakresie podejmowania tych samych wyzwań,
wzmocnienie kontroli sprawowanej na poziomie krajowym przez państwa członkowskie LPA nad BSiL na kluczowych etapach cyklu życia takiej broni,
zintensyfikowanie wymiany najlepszych praktyk oraz zdobytych doświadczeń.
2. 
Aby osiągnąć cele, o których mowa w ust. 1, Unia, w drodze niniejszej decyzji, wspiera działania w następujących dziedzinach:
kontrola transferu BSiL (zwalczanie nielegalnych przepływów broni) na poziomie międzynarodowym,
identyfikacja i eliminowanie źródeł nielegalnej broni strzeleckiej (budowanie zdolności organów egzekwowania prawa),
inne środki związane z kontrolą broni strzeleckiej, w tym zarządzanie zapasami, kontrolą powiązanych dostaw oraz w zakresie bezpieczeństwa,
rozbrojenie, demobilizacja i reintegracja,
dostarczanie informacji dotyczących nielegalnej BSiL oraz wzmocniona kontrola BSiL.
3. 
Szczegółowy opis projektu, o którym mowa w ust. 1 i 2, zamieszczono w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem").
2. 
Od strony technicznej projekt, o którym mowa w art. 1, realizuje Small Arms Survey (SAS), reprezentowany przez Instytut Studiów Podyplomowych Stosunków Międzynarodowych i Rozwoju, wspomagany przez Międzynarodową Organizację Policji Kryminalnej (Interpol) i Światową Organizację Celną (WCO), w ścisłej współpracy z Sekretariatem LPA.
3. 
SAS, wspierany przez Interpol i WCO, wykonuje swoje zadania pod kierownictwem Wysokiego Przedstawiciela. W tym celu Wysoki Przedstawiciel dokonuje niezbędnych ustaleń z SAS.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację finansowanego przez Unię projektu, o którym mowa w art. 1, wynosi 5 991 726 EUR.
2. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu Unii.
3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 2. W tym celu Komisja zawiera niezbędną umowę z SAS. Umowa ta musi zawierać zobowiązanie SAS do zapewnienia, aby wkład Unii został wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja podejmuje starania w celu zawarcia umowy, o której mowa w ust. 3, jak najszybciej po wejściu w życie niniejszej decyzji. Informuje ona Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.
Artykuł  4
1. 
Wysoki Przedstawiciel składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie sprawozdań przygotowywanych regularnie, co kwartał, przez SAS.
2. 
Komisja składa sprawozdania z aspektów finansowych projektu, o którym mowa w art. 1.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja wygasa 36 miesięcy od daty zawarcia umowy, o której mowa w art. 3 ust. 3. Jednakże niniejsza decyzja wygasa sześć miesięcy po dniu jej wejścia w życie, jeśli umowa ta nie zostanie zawarta w tym okresie.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2021 r.
W imieniu Rady
S. KUSTEC
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

DOKUMENT PROJEKTOWY

Projekt dotyczący wsparcia dla zwalczania nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz rozprzestrzeniania takiej broni w państwach członkowskich Ligi Państw Arabskich (etap 2, 2021-2024) - HR(2021) 125

Kontekst

Projekt ten (projekt UE-LPA, etap 2) będzie opierać się na wcześniejszych działaniach Ligi Państw Arabskich ("LPA") oraz Unii, w tym na działaniach podjętych podczas etapu 1 projektu (2019-2021), służących wspieraniu państw członkowskich LPA w zwalczaniu nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej ("BSiL") w świecie arabskim. 2

Działająca w ramach dialogu strategicznego między UE a LPA Grupa Robocza ds. Broni Masowego Rażenia, BSiL i Kontroli Zbrojeń określiła obszary priorytetowe z myślą o ewentualnej konkretnej współpracy. Podczas etapu 1 projektu UE-LPA wzmocniono wymianę optymalnych rozwiązań oraz wdrożonych doświadczeń i wniosków w tych obszarach dzięki serii spotkań na szczeblu regionalnym i subregionalnym. Państwa członkowskie LPA uczestniczyły też w praktycznych szkoleniach, które miały służyć zbudowaniu w sposób trwały krajowych i regionalnych zdolności (LPA), by sprostać wyzwaniom związanym z nielegalną BSiL, w szczególności w obszarach priorytetowych.

W okresie poprzedzającym pandemię SARS-CoV-2 w ramach projektu zorganizowano spotkanie inauguracyjne (Kair, czerwiec 2019 r.) i pierwsze warsztaty subregionalne (Abu Dhabi, luty 2020 r.). W listopadzie-grudniu 2019 r. przeprowadzono również trzy misje służące ocenie potrzeb, a ich wyniki były podstawą do opracowania programów szkoleniowych na miejscu realizowanych w Abu Dhabi (Zjednoczone Emiraty Arabskie) i w Rabacie (Maroko) w styczniu i lutym 2020 r.

Po wybuchu pandemii w marcu 2020 r. działania szkoleniowe w ramach projektu były prowadzone online. Od 30 kwietnia 2021 r. w ramach projektu zorganizowano szkolenia online dla sześciu państw członkowskich LPA, a także dodatkowe szkolenia online, w tym szkolenia uzupełniające, zaplanowane na maj-czerwiec 2021 r. Prowadzono też dyskusje mające na celu zapewnienie, by drugie (końcowe) warsztaty subregionalne i podsumowujące spotkanie regionalne w ramach projektu odbyły się w formacie online przed końcem etapu 1 przypadającym na 31 lipca 2021 r.

Urzędnicy z państw członkowskich LPA, którzy w ramach projektu uczestniczyli w spotkaniach i programach szkoleniowych, stale pozytywnie je oceniali, przy czym wielu uczestników programów szkoleniowych sygnalizowało, że informacje i wiedzę specjalistyczną zdobyte w ramach programu zamierzają wykorzystać w swojej codziennej pracy.

Podczas etapu 2 podstawy wprowadzone w pierwszym etapie zostaną ugruntowane i wzmocnione. Działania na rzecz budowania zdolności rozpoczęte w ramach etapu 1 będą kontynuowane, rozszerzane i pogłębiane, tak by zapewnić ich trwałe oddziaływanie. Państwa członkowskie LPA, w których w pierwszym etapie projektu nie przeprowadzono szkolenia, mogą je przejść podczas drugiego etapu. Państwa członkowskie LPA, które pragną rozwijać zdolności nabyte w pierwszym etapie projektu, otrzymają niezbędne wsparcie w ramach drugiego etapu. Dodatkowo, w ramach projektu po raz pierwszy zostaną zorganizowane szkolenia dla całego regionu, które umożliwią państwom członkowskim LPA wzmocnienie zdolności szkoleniowych w zakresie kontroli BSiL (szkolenia instruktorów).

Zmniejszenie liczby nielegalnej broni strzeleckiej i jej wyeliminowanie w świecie arabskim w dalszym ciągu ma kluczowe znaczenie dla ograniczenia wszelkich form przemocy, a także dla propagowania zrównoważonego rozwoju i dobrobytu zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), zarówno w świecie arabskim, jak i w regionach sąsiadujących, w tym w Europie. Konkretniej rzecz ujmując, celem projektu jest zwiększenie zdolności państw członkowskich LPA do realizacji programu działania ONZ na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach ("programu działania ONZ") oraz międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie, zgodnie z priorytetami i potrzebami określonymi przez państwa członkowskie LPA.

Ramy normatywne projektu obejmują też Agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, zwłaszcza cel końcowy 16.4, i rezolucję Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2370 (2017), które mają na celu uniemożliwianie terrorystom nabywania broni. Jednocześnie projekt ten wyraża konkretne zobowiązanie do podjęcia wspólnych działań przeciwko nielegalnemu handlowi bronią, zawartego w oświadczeniu ze szczytu UE-LPA, który miał miejsce w Szarm el Szejk 25 lutego 2019 r.

Jako punkty odniesienia dla związanych z projektem działań na rzecz budowania zdolności (kontroli wywozu i przywozu, zapobiegania przekierowywaniu na nielegalny rynek itd.) mogłyby również służyć - w zależności od preferencji przyjmującego państwa członkowskiego LPA - protokół ONZ o handlu bronią i Traktat o handlu bronią.

Cele projektu i jego długoterminowe oddziaływanie

Podobnie jak na etapie 1, podstawowym celem etapu 2 projektu jest trwałe wzmocnienie zdolności państw członkowskich LPA w zakresie wdrażania programu działania ONZ oraz międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie, w tym w celu zwalczania nielegalnej broni strzeleckiej oraz terroryzmu, zgodnie z priorytetami i potrzebami określonymi przez państwa członkowskie LPA. Aby to osiągnąć, w ramach projektu realizuje się następujące cele główne:

a)
zbudowanie w sposób trwały krajowej zdolności państw członkowskich LPA w zakresie zwalczania nielegalnego rozprzestrzeniania BSiL, zwalczania terroryzmu oraz zwiększania bezpieczeństwa w sytuacjach pokonfliktowych,
b)
zbudowanie w sposób trwały regionalnej zdolności LPA w zakresie podejmowania tych samych wyzwań,
c)
wzmocnienie kontroli sprawowanej na poziomie krajowym przez państwa członkowskie LPA nad BSiL na kluczowych etapach cyklu życia takiej broni; oraz
d)
zintensyfikowanie wymiany optymalnych rozwiązań oraz wdrożonych doświadczeń i wniosków.

Z konsultacji z państwami członkowskimi LPA wynika, że starają się one o pomoc i wsparcie w konkretnych dziedzinach, ze szczególnym naciskiem na budowanie krajowych zdolności w zakresie zwalczania nielegalnych przepływów broni (dalsze szczegóły można znaleźć w kolejnej części). Wszystkie elementy projektu mają de facto zapewnić, aby projekt przyniósł trwałe korzyści jego docelowym beneficjentom - tj. instytucjom rządowym i urzędnikom w państwach członkowskich LPA, a także Sekretariatowi LPA (Wydziałowi ds. Kontroli Zbrojeń i Rozbrojenia).

Opis działania

Unijny projekt w zakresie zwalczania nielegalnego handlu BSiL oraz rozprzestrzeniania takiej broni w państwach członkowskich LPA (etap 2, 2021-2024) ma odpowiedzieć na potrzeby, które państwa członkowskie LPA zgłosiły w następujących obszarach priorytetowych:

Obszar 1:

Kontrola transferu BSiL (zwalczanie nielegalnych przepływów broni) na poziomie międzynarodowym

1.1.
Wydawanie zezwoleń na wywóz/przywóz/tranzyt oraz kontrola (ocena ryzyka itd.)
1.2.
Zapobieganie przekierowywaniu BSiL do nieupoważnionych odbiorców
1.3.
Wykrywanie BSiL oraz części do takiej broni podczas inspekcji transportowanych towarów i ładunku (metody i techniki inspekcji oraz sprzęt wykorzystywany do tych celów itd.)

Obszar 2:

Identyfikacja i eliminowanie źródeł nielegalnej broni strzeleckiej (budowanie zdolności organów egzekwowania prawa)

2.1.
Kontrola granic lądowych, powietrznych i morskich, w tym transfer technologii
2.2.
Znakowanie, rejestrowanie i śledzenie
2.3.
Dodatkowe techniki i metody w zakresie prowadzenia dochodzeń dotyczących broni oraz inspekcji (wykorzystanie informacji balistycznych, wskazywanie/eliminowanie szlaków i metod przemytu itd.)

Obszar 3:

Inne środki związane z kontrolą broni strzeleckiej

3.1.
Zarządzanie zapasami i bezpieczeństwo

Obszar 4: Rozbrojenie, demobilizacja i reintegracja

4.1.
Wymiana specjalistycznej wiedzy, optymalnych rozwiązań oraz wdrożonych doświadczeń i wniosków w zakresie rozbrojenia, demobilizacji i reintegracji
4.2.
Pomoc w opracowywaniu krajowych programów w zakresie rozbrojenia, demobilizacji i reintegracji
4.3.
Inne formy wsparcia dla państw członkowskich LPA w fazie pokonfliktowej

Należy zauważyć, że element ten, choć zgłoszony przez niektóre państwa członkowskie LPA, wzbudził ogólnie mniejsze zainteresowanie niż inne obszary wymienione w niniejszej sekcji. Z tego względu nie jest głównym obszarem, na którym koncentrować się będzie projekt.

Obszar 5:

Dostarczanie informacji dotyczących nielegalnej BSiL oraz wzmacnianie kontroli

5.1.
Ocena przepisów ustawowych i wykonawczych państw członkowskich LPA; doradztwo w zakresie ewentualnych poprawek i zmian.
5.2.
Tłumaczenie na język arabski odpowiednich opracowań naukowych, publikowanych wyników badań i innych dokumentów.

Zgodnie z powyższymi potrzebami projekt będzie obejmować następujące elementy:

1.
Koordynacja regionalna: spotkanie inauguracyjne w Kairze
2.
Koordynacja regionalna: dwa warsztaty regionalne
3.
Koordynacja regionalna: spotkanie podsumowujące w Kairze
4.
Szkolenia krajowe
5.
Szkolenia regionalne
6.
Wsparcie w ramach projektu w celu opracowania krajowych programów szkoleń
7.
Ułatwianie realizacji w ramach projektu wspólnych krajowych operacji w terenie
8.
Dostarczanie informacji w języku arabskim
9.
Spotkania koordynacyjne w ramach projektu
10.
Monitorowanie i ocena projektu (w tym kontrola finansowa).
1.
Koordynacja regionalna: spotkanie inauguracyjne w Kairze
1.1.
Cel: podnoszenie wiedzy na temat projektu; omówienie etapu 1 i opracowanie odpowiednich wniosków do celów etapu 2 oraz stworzenie podstaw dla działań w ramach etapu 2 (intensyfikacja kontaktów z państwami członkowskimi LPA, określenie konkretnych priorytetów krajowych i rozpoczęcie planowania działań w ramach etapu 2, w tym szkoleń) (obszary priorytetowe 1-5).
1.2.
Działania: trzydniowe spotkanie inauguracyjne w siedzibie głównej LPA w Kairze obejmujące wszystkie aspekty projektu (obszary priorytetowe 1-5), którego uczestnikami mają być urzędnicy wysokiego szczebla z państw członkowskich LPA, a także urzędnicy LPA odpowiedzialni za kwestie dotyczące projektu.
1.3.
Wyniki działania: przedstawienie szczegółowych prezentacji obejmujących wszystkie aspekty projektu; określenie odpowiednich wniosków do celów etapu 2; zacieśnienie kontaktów z państwami członkowskimi LPA; określenie konkretnych priorytetów krajowych; rozpoczęcie planowania etapu 2; sporządzenie sprawozdania podsumowującego posiedzenie.
2.
Koordynacja regionalna: dwa warsztaty regionalne
2.1.
Cel: wzmocnienie wymiany optymalnych rozwiązań oraz wdrożonych doświadczeń i wniosków rozpoczętej w ramach etapu 1 projektu oraz określenie krajowych i regionalnych priorytetów w obszarach związanych z projektem (obszary priorytetowe 1-5).
2.2.
Działania: dwa czterodniowe warsztaty w stolicach różnych państw arabskich (terminy docelowe: pierwsza połowa 2022 r; druga połowa 2023 r.). Potencjalne tematy to między innymi: krajowe przepisy dotyczące kontroli broni (obszar priorytetowy 5.1) i tematy omawiane w ramach cyklu spotkań dotyczących programu działania ONZ i międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie.
2.3.
Wyniki działania: wymiana optymalnych rozwiązań oraz wdrożonych doświadczeń i wniosków w obszarach związanych z projektem; określenie krajowych i regionalnych priorytetów w tychże obszarach; sporządzenie sprawozdania podsumowującego warsztaty.
3.
Koordynacja regionalna: spotkanie podsumowujące w Kairze
3.1.
Cel: przeprowadzenie oceny etapu 2 projektu oraz opracowanie planu przyszłej współpracy (obszary priorytetowe 1-5).
3.2.
Działania: dwudniowe posiedzenie, które ma się odbyć w siedzibie głównej LPA w Kairze na zakończenie projektu; jego uczestnikami mają być urzędnicy wysokiego szczebla z państw członkowskich LPA oraz urzędnicy LPA odpowiedzialni za kwestie dotyczące projektu.
3.3.
Wyniki działania: omówienie i ocena etapu 2 projektu; opracowanie planów przyszłej współpracy w zakresie kontroli broni strzeleckiej; sporządzenie sprawozdania podsumowującego posiedzenie.
4.
Szkolenia krajowe
4.1.
Cel: zbudowanie trwałych zdolności w zakresie kontroli broni strzeleckiej w przyjmującym państwie członkowskim LPA zgodnie z jego priorytetami i potrzebami (obszary priorytetowe 1-4).
4.2.
Działania: maksymalnie 154 dni szkoleń krajowych, realizowanych przez poszczególne agencje wykonawcze, obejmujących zestaw potencjalnych programów, które państwa członkowskie LPA mogą wybrać stosownie do swoich priorytetów i potrzeb i potwierdzić w drodze formalnych kontaktów z Sekretariatem LPA (zob. lit. a)-d) poniżej). Z tych 154 dni szkoleń krajowych, 94 dni będą przeznaczone na szkolenia online, a 60 dni na szkolenia na miejscu (np. 12 imprez pięciodniowych).

Przy rozpatrywaniu konkretnych wniosków o szkolenie, agencje wykonawcze, we współpracy z Sekretariatem LPA, priorytetowo potraktują zdalne kontakty z rządami państw LPA (rozmowy telefoniczne, poczta elektroniczna oraz wideokonferencje).

Oferta szkoleń krajowych przygotowana przez agencje wykonawcze będzie obejmować następujące rodzaje programów (wykaz niewyczerpujący):

a)
2-5-dniowe kursy wprowadzające (online);
b)
krajowe szkolenia uzupełniające szkolenia prowadzone w ramach etapu 1, takie jak:
powtórki kursów dla nowych grup uczestników;
kursy doszkalające;
kursy zapewniające szczegółową analizę konkretnych tematów (3-5 dni) lub szerszego wachlarza tematów (ponad 5 dni) oraz
specjalistyczne kursy skierowane do konkretnych grup docelowych (np. kurs logistyki dla urzędników zarządzających zapasami broni i amunicji);
c)
kurs dla nowych uczestników (szczegółowy kurs, trwający 10 dni lub więcej, dla urzędników podejmujących obowiązki związane z BSiL); oraz
d)
program szkoleń na miejscu w państwie LPA innym niż beneficjent, gdy podróż do państwa-beneficjenta jest niemożliwa (2 pięciodniowe szkolenia, obejmujące transport oraz wyżywienia/zakwaterowanie dla uczestników).

Należy zauważyć, że w stosownych przypadkach w ramach projektu zastosowanie będzie miało łączone (hybrydowe) podejście w odniesieniu do szkoleń, łączące wykorzystanie zasobów online oraz szkoleń stacjonarnych i online.

4.3.
Wyniki działania: rezultaty krajowych szkoleń zostaną ocenione pod koniec poszczególnych szkoleń i kilka miesięcy po ich zakończeniu, tak by określić, w jakim stopniu zostały zrealizowane cele projektu w zakresie budowania zdolności.
5.
Szkolenia regionalne
5.1.
Cel: zbudowanie trwałych zdolności w zakresie kontroli broni strzeleckiej w uczestniczących państwach członkowskich LPA, w tym zdolności w zakresie szkoleń (obszary priorytetowe 1-4).
5.2.
Działania: maksymalnie 40 dni szkoleń stacjonarnych, realizowanych przez poszczególne agencje wykonawcze, w których w tym samym czasie mogą brać udział uczestnicy z kilku państw członkowskich LPA, w tym szkolenia instruktorów (4 pięcio- lub dziesięciodniowe szkolenia, realizowane przez poszczególne agencje wykonawcze, organizowane w jednym z państw członkowskich LPA).

Należy zauważyć, że w stosownych przypadkach w ramach projektu zastosowanie będzie miało łączone (hybrydowe) podejście w odniesieniu do szkoleń, łączące wykorzystanie zasobów online oraz szkoleń stacjonarnych i online.

5.3.
Wyniki działania: rezultaty regionalnych szkoleń zostaną ocenione pod koniec poszczególnych szkoleń i kilka miesięcy po ich zakończeniu, tak by określić, w jakim stopniu zostały zrealizowane cele projektu w zakresie budowania zdolności.
6.
Wsparcie w ramach projektu w celu opracowania krajowych programów szkoleń
6.1.
Cel: wzmocnienie odpowiedzialności krajowej i długoterminowego oddziaływania szkoleń realizowanych w ramach projektu (obszary priorytetowe 1-4).
6.2.
Działania: na wniosek agencje wykonawcze udzielą wsparcia dla opracowania krajowych programów szkoleń, zapewniając stosowną wiedzę specjalistyczną i dokumentację.
6.3.
Wyniki działania: rezultaty udzielonego w ramach projektu wsparcia dla opracowania krajowych programów szkoleń zostaną ocenione pod koniec danej interwencji i kilka miesięcy po jej zakończeniu.
7.
Ułatwianie realizacji w ramach projektu wspólnych krajowych operacji w terenie
7.1.
Cel: sprawdzenie, czy informacje przekazane podczas szkoleń UE-LPA są skutecznie wykorzystywane oraz ugruntowanie takiego ich wykorzystywania, a tym samym wzmocnienie długoterminowego oddziaływania szkoleń realizowanych w ramach projektu(obszary priorytetowe 1-4).
7.2.
Działania: projekt ułatwi przygotowanie, przeprowadzenie i analizę dwóch wspólnych operacji w terenie, organizowanych na zasadzie dobrowolności przez krajowe siły bezpieczeństwa państw członkowskich LPA. Agencje wykonawcze będą kierować przygotowaniami i analizą wspólnych operacji w terenie; zostaną one przeprowadzone online (dwie dwudniowe sesje, koszty ustnego tłumaczenia na język arabski, angielski i francuski podczas każdej z nich zostaną pokryte ze środków projektu). Uczestniczące państwa LPA będą odpowiedzialne operacyjnie i finansowo za przebieg tych wspólnych operacji.
7.3.
Wyniki działania: rezultaty wspólnych operacji w terenie ostaną ocenione pod koniec poszczególnych operacji i kilka miesięcy po ich zakończeniu.
8.
Dostarczanie informacji w języku arabskim
8.1.
Cel: spełnienie potrzeb państw członkowskich LPA w zakresie niezależnych i wiarygodnych informacji w języku arabskim na temat broni strzeleckiej oraz przemocy zbrojnej (obszar priorytetowy 5).
8.2.
Działania: tłumaczenie kluczowych publikacji i dokumentów na język arabski (opublikowanych sprawozdań, wytycznych dotyczących optymalnych rozwiązań itd.). Przykłady mogłyby obejmować nowe dokumenty dotyczące BSiL, podręcznik SAS na temat kontroli broni strzeleckiej uwzględniającej aspekt płci oraz rozdział dotyczący bezpieczeństwa zawarty w corocznym sprawozdaniu WCO na temat nielegalnego handlu.
8.3.
Wyniki działania: szczegółowe rezultaty działania będą obejmować tłumaczenie ważnych książek, sprawozdań, dokumentów analitycznych i innych dokumentów związanych z bronią strzelecką, a także tworzenie podcastów i wpisy na blogach w języku arabskim. Generalnie niniejsze działanie pozwoli w istotnym stopniu zwiększyć dostępność niezależnych, wiarygodnych informacji w języku arabskim na temat broni strzeleckiej i przemocy zbrojnej, w oparciu o prace przeprowadzone w ramach etapu 1 projektu.
9.
Spotkania koordynacyjne w ramach projektu
9.1.
Cel: zapewnienie optymalnej koordynacji i planowania projektu.
9.2.
Działania: posiedzenia fizyczne w siedzibach głównych agencji wykonawczych w Brukseli, Genewie i Lyonie (razem trzy posiedzenia), w których będą uczestniczyć przedstawiciele wszystkich trzech agencji wykonawczych, a także Sekretariat LPA, w celu omówienia wyzwań i priorytetów związanych z projektem oraz planów i strategii realizacji.
9.3.
Wyniki działania: sporządzenie krótkiego sprawozdania opisującego wyzwania i priorytety związane z projektem oraz planów i strategii realizacji (jedno sprawozdanie z każdego posiedzenia).
10.
Monitorowanie i ocena projektu
10.1.
Cel: zapewnienie, aby projekt osiągnął swoje cele oraz aby wszystkie wydatki związane z projektem zostały dokonane z uwzględnieniem uzgodnionego budżetu.
10.2.
Działania: etap 2 projektu będzie obejmował wewnętrzną i zewnętrzną ocenę jego rezultatów. Wewnętrzną ocenę przeprowadzą pracownicy pracujący w ramach projektu przy wsparciu specjalisty SAS ds. monitorowania, oceny i nauki. Zewnętrzny konsultant dokona oceny zewnętrznej i w tym celu przyjedzie na spotkanie podsumowujące w Kairze, odwiedzi (cztery) wybrane państwa LPA i złoży wizyty w siedzibach głównych agencji wykonawczych. W ramach projektu zostanie także przeprowadzona kontrola finansowa zgodnie z wymogami unijnymi.
10.3.
Wyniki działania: ukończenie wewnętrznej i zewnętrznej oceny rezultatów projektu; ukończenie kontroli finansowej.

Agencje wykonawcze i partnerstwa

Etap 2 projektu również będzie realizowany w partnerstwie z Sekretariatem LPA w ramach dialogu strategicznego UE-LPA na temat broni masowego rażenia, BSiL i kontroli broni. Sekretariat LPA był gospodarzem spotkania inauguracyjnego etapu 1 projektu, które odbyło się w lipcu 2019 r. w Kairze (Egipt). Pracownicy Sekretariatu uczestniczyli w dwóch misjach służących ocenie potrzeb, które zostały przeprowadzone w ramach projektu w listopadzie-grudniu 2019 r., a także w pierwszych subregionalnych warsztatach zorganizowanych w ramach projektu w Abu Dhabi (Zjednoczone Emiraty Arabskie) w lutym 2020 r. Stałe, solidne wsparcie ze strony sekretariatu LPA w dalszym ciągu ma podstawowe znaczenie dla pomyślnej kontynuacji projektu i przejścia do etapu 2.

Podobnie jak w ramach etapu 1 projektu Small Arms Survey ("SAS"), ośrodek analityczny działający przy Instytucie Studiów Podyplomowych Stosunków Międzynarodowych i Rozwoju w Genewie (Szwajcaria), będzie główną agencją wykonawczą. Podczas realizacji etapu 2 projektu SAS nadal będzie korzystać z istotnych wkładów Międzynarodowej Organizacji Policji Kryminalnej (Interpol) i Światowej Organizacji Celnej (WCO). WCO będzie odpowiedzialna przede wszystkim za obszary priorytetowe 1 i 2.1 (kontrola transferu broni, w tym kontrola granic), Interpol - za obszary priorytetowe 2.2 i 2.3 (budowanie zdolności organów egzekwowania prawa), a SAS - za obszary priorytetowe 3-5 (zarządzanie zapasami i bezpieczeństwo, rozbrojenie, demobilizacja i reintegracja oraz udzielanie informacji związanych z BSiL).

Partnerstwo to stanowi model współpracy w dziedzinie BSiL. Projekt wykorzystuje dodatkową wiedzę specjalistyczną i fachową każdej agencji wykonawczej, by zaoferować kompleksowy program budowania wiedzy i zdolności obejmujący najważniejsze elementy programu działania ONZ i międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie. W ten sposób projekt przekłada koncepcje międzynarodowej współpracy i multilateralizmu, na które zwracano uwagę w takich dokumentach, jak program działania ONZ i strategia UE dotycząca BSiL, na wymierne rezultaty, a mianowicie na skuteczną realizację programu działania ONZ i międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie oraz wzmocnienie bezpieczeństwa międzyregionalnego.

Stosownie do potrzeb, w koordynacji z Sekretariatem LPA, SAS zleci innym organizacjom pomoc w realizacji innych elementów projektu. W zależności od potrzeb i preferencji uczestniczących państw członkowskich LPA, inne organizacje, w tym organizacje społeczeństwa obywatelskiego, a także niektóre wyspecjalizowane agencje LPA, mogłyby również wnosić wkład w realizację projektu.

Agencje wykonawcze będą również koordynować prace z organizacjami rządowymi i pozarządowymi działającymi w państwach członkowskich LPA, a także w ramach wszelkich programów unijnych realizowanych w tych krajach, w celu zapewnienia, aby wszystkie działania podejmowane w ramach projektu uzupełniały i wykorzystywały istniejące inicjatywy. Należy zauważyć, że projekt wykorzystuje wsparcie Unii w ostatnich latach, aby rozwinąć i wdrożyć system Interpolu do zarządzania rejestrowaniem i śledzeniem nielegalnej broni (iARMS), który stanowi podstawowy element oferty szkoleniowej Interpolu dla UE-LPA.

Agencje wykonawcze podejmą również odpowiednie środki w celu zapewnienia wyeksponowania projektu zgodnie z wytycznymi unijnymi.

Czas trwania

Przewiduje się, że projekt będzie trwał 36 miesięcy.

1 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/1789 z dnia 19 listopada 2018 r. w sprawie wsparcia zwalczania nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz rozprzestrzeniania takiej broni w państwach członkowskich Ligi Państw Arabskich (Dz.U. L 293 z 20.11.2018, s. 24).
2 DECYZJA RADY (WPZiB) 2018/1789 z dnia 19 listopada 2018 r. w sprawie wsparcia zwalczania nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz rozprzestrzeniania takiej broni w państwach członkowskich Ligi Państw Arabskich.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.344.7

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/1726 w sprawie wsparcia zwalczania nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz rozprzestrzeniania takiej broni w państwach członkowskich Ligi Państw Arabskich - etap II
Data aktu: 28/09/2021
Data ogłoszenia: 29/09/2021
Data wejścia w życie: 28/09/2021