a także mając na uwadze, co następuje:(1) W przyjętej w 2018 r. strategii UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni zatytułowanej "Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli" (zwanej dalej "strategią UE dotyczącą BSiL") stwierdzono, że Unia kładzie szczególny nacisk na współpracę regionalną jako skuteczny sposób kontroli broni strzeleckiej.
(2) W strategii UE dotyczącej BSiL zauważono, że Unia będzie nadal wspierać współpracę i pomoc na rzecz realizacji programu działania Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach (zwanego dalej "programem działania ONZ").
(3) Zgodnie ze strategią UE dotyczącą BSiL wsparcie Unii na rzecz realizacji programu działania ONZ w zakresie BSiL będzie obejmować gromadzenie i niszczenie nadwyżek BSiL i amunicji, bezpieczeństwo fizyczne i zarządzanie zapasami BSiL i amunicji, rozwój potencjału w zakresie znakowania, rejestrowania i śledzenia broni, rozwój zdolności w zakresie kontroli wywozu broni, rozwój zdolności w zakresie egzekwowania prawa w dziedzinie zwalczania nielegalnego handlu, wspieranie monitorowania embarga na broń oraz śledzenia przekierowanej broni.
(4) W odniesieniu do Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, w strategii UE dotyczącej BSiL stwierdzono, że Unia będzie nadal wspierać budowanie zdolności lokalnych organów ścigania i sił bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i zarządzania zapasami, niszczenia nadwyżek oraz dokumentowania i śledzenia nielegalnej BSiL.
(5) W Agendzie ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 przyjętej w dniu 25 września 2015 r., potwierdzono, że zwalczanie nielegalnego handlu BSiL jest niezbędne do osiągnięcia wielu celów, między innymi tych związanych z pokojem, sprawiedliwością i silnymi instytucjami, zmniejszaniem ubóstwa, wzrostem gospodarczym, zdrowiem, równouprawnieniem płci oraz bezpieczeństwem miast i społeczności.
(6) W swoim planie działań na rzecz rozbrojenia zatytułowanym "Zabezpieczenie naszej wspólnej przyszłości", który został zainicjowany w dniu 24 maja 2018 r., Sekretarz Generalny ONZ wzywa do stosowania inkluzywnego, zintegrowanego i partycypacyjnego podejścia do kontroli broni strzeleckiej na poziomie krajowym oraz, w niektórych przypadkach, na poziomie subregionalnym.
(7) Na trzeciej konferencji ONZ poświęconej przeglądowi postępów w realizacji programu działania ONZ, która odbyła się w czerwcu 2018 r., państwa członkowskie ONZ zobowiązały do wzmocnienia, w stosownych przypadkach, partnerstw i współpracy na wszystkich szczeblach w celu zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL oraz zwalczania go, w szczególności w zakresie kontroli granic, zarządzania zapasami i ochrony, niszczenia i unieszkodliwiania, znakowania, rejestrowania i śledzenia, a także nielegalnego pośrednictwa. Państwa członkowskie ONZ zobowiązały się również do wzmocnienia współpracy z odpowiednimi organizacjami subregionalnymi i regionalnymi w zakresie usprawnienia realizacji programu działania ONZ i wdrożenia międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie.
(8) Liga Państw Arabskich (LPA) jest organizacją regionalną skupiającą wszystkie kraje arabskie w celu propagowania i pogłębiania współpracy między jej członkami.
(9) W 2016 r. Unia i LPA ustanowiły dialog strategiczny UE-LPA i powołały szereg grup roboczych.
(10) Grupa Robocza ds. Broni Masowego Rażenia i Kontroli Zbrojeń określiła obszary priorytetowe z myślą o ewentualnej konkretnej współpracy.
(11) Decyzją Rady (WPZiB) 2018/1789 1 Unia udzieliła wsparcia dla etapu I projektu wspierającego zwalczanie nielegalnego handlu BSiL oraz rozprzestrzeniania takiej broni w państwach członkowskich LPA, a obecnie pragnie udzielić wsparcia dla etapu II tego projektu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: