PARLAMENT EUROPEJSKI,- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2019,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0113/2021),
A. mając na uwadze, że w grudniu 2007 r. zostało ustanowione na okres 10 lat Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych (zwane dalej "Wspólnym Przedsiębiorstwem IMI") w celu znaczącej poprawy skuteczności i wydajności procesu opracowywania leków, co w perspektywie długoterminowej miało doprowadzić do tego, by sektor farmaceutyczny produkował skuteczniejsze i bezpieczniejsze leki innowacyjne;
B. mając na uwadze, że po przyjęciu rozporządzenia (UE) nr 557/2014 w maju 2014 r. zostało ustanowione na okres do dnia 31 grudnia 2024 r. Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem IMI 2"); mając na uwadze, że w czerwcu 2014 r. zastąpiło ono Wspólne Przedsiębiorstwo IMI i stało się jego następcą, a za cel miało zakończenie prac badawczych w ramach siódmego programu ramowego oraz uruchomienie nowych projektów w ramach programu "Horyzont 2020";
C. mając na uwadze, że członkami założycielami Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI i Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 są Unia reprezentowana przez Komisję i Europejska Federacja Producentów Leków i Stowarzyszeń Farmaceutycznych (zwana dalej "branżą");
D. mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii na rzecz Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI przez okres 10 lat wynosi 1 000 000 000 EUR i kwota ta ma zostać wypłacona z budżetu siódmego programu ramowego, a członkowie założyciele mają wnosić równy wkład na pokrycie bieżących kosztów, przy czym każdy z nich wnosi kwotę nieprzekra- czającą 4 % łącznego wkładu Unii;
E. mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 włącznie ze środkami Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu przez okres 10 lat wynosi 1 638 000 000 EUR, przy czym kwota ta ma zostać wypłacona z budżetu programu "Horyzont 2020", a członkowie inni niż Komisja mają pokrywać 50 % bieżących kosztów oraz wnosić wkład pieniężny lub niepieniężny (bądź oba te wkłady) w celu pokrycia kosztów operacyjnych o wartości równej wkładowi finansowemu Unii;
Zarządzanie budżetem i finansami
1. zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału Obrachunkowego (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 za rok zakończony w dniu 31 grudnia 2019 r. przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2019 r. oraz wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany w aktywach netto za zakończony w tym dniu rok budżetowy, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego i z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji; zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału transakcje leżące u podstaw rozliczeń są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;
2. zauważa, że ostateczny dostępny budżet na 2019 r., włącznie z ponownie ujętymi niewykorzystanymi środkami z poprzednich lat, dochodami przeznaczonymi na określony cel i realokacjami na następny rok, wyniósł 261 371 750 EUR w środkach na zobowiązania (w tym 255 561 977 EUR z budżetu Unii) i 231 316 906 EUR w środkach na płatności (w tym 221 519 271 EUR z budżetu Unii); zauważa, że poziom wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wyniósł odpowiednio 99,17 % i 96,33 %;
3. stwierdza, że z 1 000 000 000 EUR wkładów, które członkowie z branży mają wnieść na działalność operacyjną Wspólnego Przedsiębiorstwo IMI, na koniec 2019 r. Wspólne Przedsiębiorstwo IMI zgłosiło i zatwierdziło wkłady pieniężne i niepieniężne od członków prywatnych w wysokości 710 478 000 EUR, a konkretnie 688 580 000 EUR wkładów niepieniężnych i 21 898 000 EUR wkładów pieniężnych; zauważa, że w 2019 r. liczba zatwierdzonych wniosków o zwrot kosztów oraz wkłady niepieniężne były znacznie niższe niż w 2018 r. ze względu na fakt, że liczba projektów Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI spada wraz z kończeniem projektów; zauważa, że na koniec roku 11 z 59 projektów w ramach siódmego programu ramowego wciąż było w toku;
4. zauważa, że wskaźnik wykorzystania przez Wspólne Przedsiębiorstwo IMI środków na płatności na rzecz projektów objętych siódmym programem ramowym wyniósł 97 %;
5. zauważa, że z 1 425 000 000 EUR wkładów niepieniężnych i pieniężnych, które mają zostać wniesione przez członków z branży na działalność operacyjną Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2, zgłoszono i zatwierdzono wkłady niepieniężne w wysokości 202 598 000 EUR oraz wkłady pieniężne w wysokości 15 554 000 EUR oraz że dodatkowo zgłoszono i zatwierdzono 5 662 000 EUR wkładów pieniężnych i 8 203 000 EUR wkładów niepieniężnych wniesionych przez partnerów stowarzyszonych;
6. zauważa, że na koniec 2019 r. łączna kwota wkładów ze strony branży i partnerów stowarzyszonych na działalność Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 w ramach programu "Horyzont 2020" wyniosła 232 017 000 EUR, zaś łączna kwota wkładów pieniężnych ze strony Unii wyniosła 423 743 000 EUR; przypomina, że w ocenie śródo- kresowej Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 Komisja podkreśliła brak przejrzystości co do sposobu obliczania wkładów niepieniężnych branży; ponawia zatem swoje wcześniejsze apele o szczegółowe informacje na temat wkładów niepieniężnych branży, zwłaszcza na temat rodzaju wkładów niepieniężnych i ich wartości;
7. zauważa, że wspólne przedsięwzięcia otrzymuj ące wkłady finansowe od prywatnych członków wspólnych przedsięwzięć różnią się procedurami; wzywa do harmonizacji obliczania wkładów niepieniężnych we wszystkich wspólnych przedsięwzięciach; uważa, że wspólna procedura powinna przewidywać przejrzyste i skuteczne metody oceny, których wynikiem będzie rzeczywista wartość wkładu; wzywa Trybunał do kontroli audytów przeprowadzanych przez niezależnych audytorów zewnętrznych; apeluje również o odpowiednie ramy prawne gwarantujące, że wymagany wkład finansowy wpłynie do końca kadencji wspólnych przedsięwzięć, zauważa również, że ramy prawne mogłyby obejmować wymogi dotyczące wnoszenia wkładu prywatnego co najmniej w tym samym czasie co odpowiadającego mu wkładu Unii;
8. zauważa w kwestii wykonania budżetu na 2019 r. dostępnego na projekty w ramach programu "Horyzont 2020", że wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i na płatności wyniosły odpowiednio 100 % i 98 %; zauważa, że na koniec 2019 r. 79 z 83 trwaj ących projektów Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 było finansowanych z programu "Horyzont 2020";
9. zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału w wyniku wdrożenia szeregu środków naprawczych przez Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 w 2019 r. znacznie poprawiło się planowanie i monitorowanie jego zapotrzebowania na nowe środki na płatności; zauważa jednak, że musiało ono zwrócić do budżetu Unii 139 100 891 EUR środków na zobowiązania na 2019 r., ponieważ w planie prac na 2019 r. znalazło się mniej tematów zaproszeń do składania wniosków; zauważa ponadto, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału ze względu na zmniejszone zapotrzebowanie na prace ekspertów ds. oceny Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 wykorzystało tylko 2 821 000 EUR (czyli 49 %) z wynoszącego 5 799 000 EUR dostępnego budżetu na wydatki na infrastrukturę na 2019 r. (tytuł 2 budżetu); wzywa Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 do dalszego usprawnienia planowania i monitorowania środków na płatności i środków na zobowiązania;
10. wyraża zaniepokojenie faktem, że branża sprawuje wyłączną kontrolę nad priorytetami Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2, że sama opracowuje programy strategiczne i roczne plany prac oraz prywatyzuje wyniki i dane z projektów finansowanych ze środków publicznych;
11. jest oburzony faktem, że branża, która we Wspólnym Przedsięwzięciu IMI 2 współdecyduje wraz z Komisją, zablokowała wniosek Komisji z 2018 r. w sprawie włączenia do zakresu prac Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 przygotowań do epidemii (tj. przewidywania i przygotowania do epidemii, takich jak epidemia COVID-19); wyraża zaniepokojenie faktem, że branża odmawia ujawniania podstawowych dokumentów, takich jak wnioski projektowe, dotacje lub umowy dotyczące projektów; przypomina w tym względzie, że dokumenty te dotyczą projektów finansowanych ze środków publicznych; stwierdza z ubolewaniem, że wyżej wymienione problemy są po części logiczną konsekwencj ą struktury i mechanizmów tego partnerstwa publiczno-prywatnego;
Wyniki
12. zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 dysponuje 10 kluczowymi wskaźnikami skuteczności działania, które zostały prześledzone i zgłoszone po raz pierwszy w rocznym sprawozdaniu z działalności za 2018 r., co w stosownych przypadkach obejmowało również zebranie danych od Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI; zauważa, że z analizy kluczowych wskaźników skuteczności działania wynika, iż pomimo złożonego i długofalowego charakteru projektów Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 pewnie zmierzają one teraz, czyli w połowie cyklu programu Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2, ku wytyczonym celom oraz są w stanie generować innowacje i wywierać mierzalny wpływ; zauważa, że aby poznać długoterminowe wyniki i skutki swoich programów, Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 przeprowadziło w 2019 r. szeroko zakrojoną ocenę społeczno-gospodarczych skutków 44 ukończonych projektów Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 do oceny wpływu jego projektów również na środowisko; zauważa ponadto, że Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 gromadzi dane do celów sprawozdawczo ści w oparciu o stosowne standardowe kluczowe wskaźniki skuteczności działania programu "Horyzont 2020";
13. zwraca uwagę na przeprowadzon ą przez Komisję ostateczną ocenę Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI, z której wynika, że "nie dopatrzono się korzyści społeczno-gospodarczych związanych z działalnością Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI", nie stwierdzono przykładów "udostępniania pacjentom nowych, bezpieczniejszych i skuteczniejszych terapii lub produktów" ani nie skrócono czasu potrzebnego na opracowanie produktu; co więcej, w ocenie stwierdzono, że przedmioty badań naukowych "bliższe interesowi publicznemu niż zagadnienia wskazane przez podmioty z branży" można by identyfikować precyzyjniej w ramach szerszego programu badań oraz "po niższych kosztach dla budżetów publicznych";
14. wyraża zaniepokojenie, że w ocenie śródokresowej Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 przeprowadzonej przez Komisję w 2017 r. stwierdzono, że "nie można powiedzieć, iż inicjatywa IMI zapewnia pacjentom nowe, bezpieczniejsze i skuteczniejsze terapie lub produkty" oraz że w związku z tym "trudno jest wykazać wartość dodaną IMI dla pacjentów i ogółu społeczeństwa";
15. zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 powinno kłaść duży nacisk na dziedziny istotne z punktu widzenia zdrowia publicznego oraz na priorytety ujęte w jego strategicznym programie badawczym; zauważa, że w 2019 r. Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 ogłosiło trzy zaproszenia do składania wniosków obejmuj ące łącznie 10 tematów i podpisało 29 umów o udzielenie dotacji na nowe projekty, wkraczaj ąc w nowe obszary działalności branży farmaceutycznej, a jednocześnie zacieśniając więzy z innymi sektorami zaangażowanymi w badania naukowe i innowacje w dziedzinie zdrowia;
16. jest zaniepokojony faktem, że w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 sfinansowano projekty, które umożliwiły przemysłowi farmaceutycznemu lobbowanie u organów regulacyjnych w Unii za osłabieniem standardów oceny bezpieczeństwa nowych produktów farmaceutycznych oraz za przyspieszeniem wydawania pozwoleń na dopuszczenie do obrotu; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 do szczegółowego poinformowania organu udzielającego absolutorium o kosztach poniesionych w związku z tymi projektami;
17. wzywa Komisję do dopilnowania, by przyszły program działań Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 był również zgodny z Programem UE dla zdrowia ustanowionym rozporządzeniem (UE) 2021/522 1 i ze wszystkimi innymi strategiami Unii w tej dziedzinie;
18. zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału w odniesieniu do zaproszeń do składania wniosków dotyczących działań powierzonych Wspólnemu Przedsięwzięciu IMI 2 na koniec 2019 r. wskaźnik realizacji programu "Horyzont 2020" wyniósł 75 %;
19. domaga się, by Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 dokonało przeglądu swojej strategii komunikacyjnej, by mieć pewność, że odpowiednie zainteresowane strony będą znały jego zadania, działania i wyniki;
20. zauważa, że w 2019 r. wartość efektu mnożnikowego Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 wyniosła 1,03; z zaniepokojeniem zwraca uwagę, że wskaźnik ten jest niższy od oczekiwań; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 do podjęcia kroków na rzecz osiągnięcia tego celu;
21. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 za 2019 r. kluczowe wskaźniki skuteczności działania dotyczące równowagi płci w 2019 r. wskazuj ą, że 51 % ogółu pracowników zatrudnionych przy projektach Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 to kobiety, 27 z 89 koordynatorów projektów Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 w 2019 r. to kobiety oraz że kobiety stanowią 45-60 % doradców i ekspertów przeprowadzaj ących oceny i analizy oraz pracujących w komitecie naukowym;
22. wzywa Komisj ę i Trybunał do opracowania dogłębnej metody monitorowania wyników w celu oceny wartości dodanej Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 oraz metody oceny skutków społecznych, wpływu na zatrudnienie i wpływu na rynek; wyniki tej oceny powinny zostać wykorzystywane z myślą o przyszłości lub w celu redystrybucji finansowania unijnego;
23. uważa, że we wszystkich umowach, które mogą przynieść zamierzony rezultat lub wynik działania, należy uwzględniać kwestię praw własności intelektualnej; przypomina, że prawa własności intelektualnej mają na celu ochronę praw indywidualnych twórców, a zarazem zapewniaj ą szczegółowe informacje o tym, jak prawa te będą wykorzystywane w przyszłości; zauważa, że skoro działanie jest finansowane po części ze środków publicznych, wyniki powinny być przejrzyste i dostępne dla ogółu społeczeństwa; apeluje do Komisji o zaproponowanie ram prawnych dotyczących praw własności intelektualnej i ich wdrażania na rynku, włącznie ze specjalnymi wymogami i podziałem zysków;
Personel i rekrutacja
24. zauważa, że w grudniu 2019 r. łączna liczba stanowisk obsadzonych we Wspólnym Przedsięwzięciu IMI 2 wynosiła 53 (48 w 2018 r.) na 56 stanowisk ujętych w planie zatrudnienia;
25. zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału w 2019 r. sytuacja kadrowa Wspólnego Przedsięwzięcia wyraźnie ustabilizowała się, a konkretnie wskaźnik rotacji pracowników zmniejszył się z 21 % do 5,6 %, liczba długoterminowych zwolnień chorobowych spadła z czterech do jednego, a poziom zatrudnienia pracowników tymczasowych zmalał z 5,1 do 3,8 ekwiwalentów pełnego czasu pracy;
26. zauważa, że pod koniec 2019 r. we Wspólnym Przedsięwzięciu IMI 2 reprezentowane były narodowości 13 państw członkowskich, przy czym cztery narodowości były reprezentowane przez jednego pracownika; zwraca uwagę, że 72 % spośród 53 pracowników stanowiły kobiety, a tylko 28 % to mężczyźni;
27. wzywa Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 do wdrożenia programu obowiązkowych szkoleń dla nowych i już zatrudnionych pracowników;
Audyt wewnętrzny
28. zauważa, że w czerwcu 2019 r. Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) opublikowała strategiczny plan audytu wewnętrznego Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 na lata 2019-2021 w oparciu o wyniki oceny ryzyka przeprowadzonej przez Służbę Audytu Wewnętrznego w grudniu 2018 r.; zauważa ponadto, że Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 wciąż realizowało plan działania wynikaj ący ze sprawozdania z audytu z 2018 r. pt. "Koordynacja ze Wspólnym Centrum Wsparcia oraz wdrażanie narzędzi i usług CSC we Wspólnym Przedsięwzięciu IMI 2" oraz że w styczniu 2020 r. zrealizowano zalecenie dotyczące wspólnego systemu informatycznego programu "Horyzont 2020";
Kontrola wewnętrzna
29. przyjmuje do wiadomości ustalenie Trybunału, że Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 ustanowiło wiarygodne procedury kontroli ex ante oparte na przeglądach dokumentacji finansowej i operacyjnej oraz że na koniec 2019 r. wdrożyło nowe ramy kontroli wewnętrznej i opracowało wskaźniki służące ocenie skuteczności działań kontrolnych w odniesieniu do wszystkich zasad kontroli wewnętrznej i powiązanych właściwości; ponadto zauważa, że rok 2019 był drugim z kolei, w którym Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 przeprowadziło samoocenę swojej działalności w zakresie kontroli wewnętrznych w nowych ramach; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2, aby przedstawiło organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z tej samooceny;
30. zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału w odniesieniu do płatności okresowych i końcowych w ramach siódmego programu ramowego Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 przeprowadza kontrole ex post w siedzibach beneficjentów, natomiast w przypadku wniosków o zwrot kosztów z tytułu projektów objętych programem "Horyzont 2020" za kontrole ex post odpowiada Wspólna Służba Audytu Komisji oraz że na podstawie wyników kontroli ex post dostępnych na koniec 2019 r. Wspólne Przedsięwzięcie poinformowało o reprezentatywnym poziomie błędu wynoszącym 2,05 % i o poziomie błędu rezydualnego wynoszącym 0,66 % w przypadku projektów objętych siódmym programem ramowym oraz o reprezentatywnym poziomie błędu wynoszącym 0,85 % i o poziomie błędu rezydualnego wynoszącym 0,52 % w przypadku projektów objętych programem "Horyzont 2020" (płatności końcowe i rozliczenia płatności); zauważa ponadto, że zgodnie z wnioskiem Komisji dotyczącym rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 2 ostatecznym celem przy zamykaniu programów wieloletnich jest osiągnięcie poziomu błędu rezydualnego jak najbardziej zbliżonego do 2 %, już po uwzględnieniu wpływu finansowego wszystkich kontroli, korekt i odzyskanych środków;
31. z satysfakcją zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału w ramach kontroli płatności z tytułu działalności operacyjnej Trybunał zbadał losowo dobraną próbę płatności z programu "Horyzont 2020" dokonanych w 2019 r. na poziomie beneficjentów końcowych, aby potwierdzić poziomy błędu stwierdzone w wyniku kontroli ex post oraz że te szczegółowe kontrole nie wykazały istotnych błędów ani uchybień w kontroli u objętych próbą beneficjentów Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2;
32. zauważa, że w 2018 i 2019 r. Trybunał dokonał wyrywkowego przeglądu kontroli ex post przeprowadzonych przez Wspólną Służbę Audytu Komisji i jej zakontraktowanych audytorów zewnętrznych; zauważa, że poziom błędu rezydualnego zgłoszony przez siedem wspólnych przedsięwzięć w ramach programu "Horyzont 2020" (badania w zakresie zarządzania ruchem lotniczym w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, "Czyste niebo", IMI 2, ogniwa paliwowe i technologie wodorowe, podzespoły i układy elektroniczne na rzecz wiodącej pozycji Europy, bioprzemysł i Shift2Rail) w ich odpowiednich rocznych sprawozdaniach z działalności nie jest bezpośrednio porównywalny z poziomem błędu opublikowanym w sprawozdaniu rocznym Trybunału za 2019 r. dotyczącym wydatków Komisji na badania naukowe;
33. z satysfakcją zauważa, że w 2019 r. Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 nie wykryło żadnych nowych nieprawidłowości lub domniemanych nadużyć finansowych w ramach zarządzania portfelem projektów ani nie podlegało dochodzeniom Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, ani też nie otrzymało od niego żadnych wezwań do udzielenia informacji;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
34. zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 przyjęło przepisy dotyczące konfliktów interesów oraz opublikowało życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów swoich członków zarządu;
35. zauważa, że w 2019 r. Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 wprowadziło w życie solidne ramy etyczne dzięki przyjęciu przez radę zarządzającą "Strategii Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych dotyczącej ochrony godności osobistej oraz zapobiegania nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu"; odnotowuje również prace na rzecz przyjęcia przez radę zarządzającą na początku 2020 r. wytycznych Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 dotyczących sygnalizowania nieprawidłowości;
36. zauważa, że trwają negocjacje i prace przygotowawcze na rzecz ustanowienia Inicjatywy na rzecz innowacji w ochronie zdrowia (IHI), która być może zastąpi Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2; zauważa, że kluczowe cele IHI powinny obejmować wprowadzenie w pełni zrównoważonych i przejrzystych procesów decyzyjnych, stałe monitorowanie skutków środowiskowych i społeczno-gospodarczych oraz ustanowienie nowego systemu, który pomoże zapobiec sytuacji, w której partnerzy prywatni nie będą w stanie wywiązywać się ze swoich zobowiązań finansowych; ubolewa, że nie dokonano takich usprawnień jeszcze w 2019 r. w celu poprawy wyników i przejrzystości Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2.