KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 234 ust. 2, art. 237 ust. 4 i art. 239 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/692 2 uzupełnia przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt ustanowione w rozporządzeniu (UE) 2016/429 w odniesieniu do wprowadzania do Unii przesyłek niektórych zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego oraz przemieszczania ich i postępowania z nimi po ich wprowadzeniu do Unii. W szczególności w art. 162 i 163 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692 określono wymagania szczególne dotyczące wprowadzania do Unii produktów pochodzenia zwierzęcego zawartych w produktach złożonych. Art. 162 i 163 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692 nie zawierają szczególnych wymagań dotyczących produktów na bazie siary zawartych w produktach złożonych. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem doprecyzować wymagania, które mają zastosowanie do wprowadzania do Unii tych produktów zawartych w produktach złożonych zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie do wprowadzania do Unii produktów na bazie siary przewidzianymi w art. 153 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692.
(2) Żelatyna i kolagen są objęte definicją "produktów mięsnych" przewidzianą w art. 2 pkt 44 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692, a zatem zezwala się na wprowadzanie do Unii wyłącznie przesyłek żelatyny i kolagenu zgodnych z wymaganiami w zakresie wprowadzania do Unii produktów mięsnych. Żelatyna i kolagen zawarte w trwałych w temperaturze pokojowej produktach złożonych stwarzają jednak bardzo niewielkie zagrożenie dla zdrowia zwierząt ze względu na obróbkę, której poddawane są podczas przetwarzania. Z tego powodu produkty złożone zawierające wyłącznie tego rodzaju produkty mięsne należy włączyć do wykazu produktów złożonych objętych odstępstwem przewidzianym w art. 163 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692, a zatem nie należy wymagać, aby towarzyszyło im świadectwo zdrowia zwierząt, lecz należy wymagać, aby zamiast niego towarzyszyła im deklaracja.
(3) Zgodnie z art. 163 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692 trwałym w temperaturze pokojowej produktom złożonym niezawierającym produktów mięsnych musi towarzyszyć deklaracja sporządzona i podpisana przez podmiot. Przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego muszą jednak podlegać rygorystycznej obróbce zmniejszającej ryzyko, która zapewnia ich bezpieczeństwo z punktu widzenia zdrowia zwierząt. Wymaganie takich rygorystycznych procesów obróbki zmniejszających ryzyko w odniesieniu do produktów mleczarskich pochodzących z państw, które są upoważnione do wprowadzania do Unii mleka surowego lub produktów mleczarskich, wydaje się jednak nieproporcjonalne. W przypadku tych państw trzecich wymagania powinny być proporcjonalne do ryzyka stwarzanego przez państwo pochodzenia i należy uwzględnić gwarancje udzielone przez właściwe organy. Należy zatem zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692, aby umożliwić wprowadzanie do Unii trwałych w temperaturze pokojowej produktów złożonych zawierających produkty mleczarskie, które pochodzą z państw trzecich umieszczonych w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii mleka surowego i produktów mleczarskich niepodlegających obróbce zmniejszającej ryzyko, bez poddawania ich konkretnej obróbce zmniejszającej ryzyko. Ponadto należy również zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692, aby umożliwić wprowadzanie do Unii trwałych w temperaturze pokojowej produktów złożonych zawierających produkty mleczarskie, które pochodzą z państw trzecich umieszczonych w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii produktów mleczarskich podlegających obróbce zmniejszającej ryzyko, jeśli poddano je obróbce zmniejszającej ryzyko zgodnie z art. 157 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692.
(4) Produkty mleczarskie poddane rygorystycznej obróbce zmniejszającej ryzyko oraz produkty jajeczne zawarte w trwałych w temperaturze pokojowej produktach złożonych stanowią jedynie ograniczone ryzyko zarówno z punktu widzenia zdrowia zwierząt, jak i zdrowia publicznego. W związku z tym należy zezwolić na wprowadzanie tych towarów do Unii, jeżeli pochodzą one z państwa trzeciego, terytorium lub ich strefy, które nie są umieszczone w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii określonych gatunków i kategorii produktów pochodzenia zwierzęcego, ale są umieszczone w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii produktów mięsnych, produktów mleczarskich albo produktów jajecznych.
(5) Aby uniknąć niepotrzebnych obciążeń administracyjnych związanych z wprowadzaniem do Unii przesyłek produktów złożonych stwarzających niewielkie ryzyko dla zdrowia zwierząt, należy zezwolić podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzanie do Unii przesyłek na podpisywanie deklaracji, o której mowa w art. 163 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692.
(6) Przepisy określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/692 są uzupełnieniem przepisów ustanowionych w rozporządzeniu (UE) 2016/429. Ponieważ przepisy te są ze sobą powiązane, są one ustanowione łącznie w jednym akcie prawnym. W celu zapewnienia jasności i skutecznego stosowania przepisów zmieniających rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692 należy również ustanowić je w jednym akcie delegowanym zawierającym kompleksowy zestaw wymagań dotyczących wprowadzania do Unii produktów pochodzenia zwierzęcego.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692.
(8) Ponieważ rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692 ma zastosowanie od dnia 21 kwietnia 2021 r., w interesie pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: