Decyzja 2021/1344 ustanawiająca kryteria do zastosowania przy określaniu czasu, przez który osoby stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa mogą być objęte zakazem wstępu do obiektów Komisji

DECYZJA KOMISJI (UE) 2021/1344
z dnia 9 sierpnia 2021 r.
ustanawiająca kryteria do zastosowania przy określaniu czasu, przez który osoby stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa mogą być objęte zakazem wstępu do obiektów Komisji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając decyzję Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji 1 , w szczególności jej art. 12 ust. 1 lit. b) i art. 21,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja musi funkcjonować w bezpiecznym i zabezpieczonym środowisku. Potrzebuje w związku z tym spójnego i zintegrowanego podejścia w kwestii swojego bezpieczeństwa, które zagwarantuje odpowiedni poziom ochrony osób, mienia i informacji, współmierny do stwierdzonych zagrożeń i zapewniający bezpieczeństwo w sposób skuteczny i terminowy. Komisja stoi w obliczu poważnych zagrożeń i wyzwań w dziedzinie bezpieczeństwa, w szczególności w odniesieniu do terroryzmu oraz szpiegostwa politycznego i gospodarczego.

(2) W celu zapewnienia bezpieczeństwa osób, mienia i informacji Komisja, w szczególności Dyrekcja ds. Bezpieczeństwa wchodząca w skład Dyrekcji Generalnej ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa, wprowadza środki na podstawie decyzji (UE, Euratom) 2015/443, które stosuje się do wszystkich departamentów Komisji i do wszystkich jej obiektów. Środki te obejmują ograniczone środki dotyczące osób stwarzających zagrożenie dla bezpieczeństwa, w tym zakazanie wstępu do obiektów Komisji przez określony czas na podstawie art. 12 ust. 1 lit. b) tej decyzji.

(3) Pracownicy Komisji należycie upoważnieni zgodnie z art. 5 i 12 decyzji (UE, Euratom) 2015/443, którzy podejmują decyzję o zakazie wstępu do obiektów Komisji, gdy zgodnie z art. 12 ust. 1 lit. b) tej decyzji uznaje się, że dana osoba lub dane osoby stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa Komisji, powinni oceniać to zagrożenie po rozpatrzeniu każdego przypadku z osobna, stosownie do indywidualnych okoliczności.

(4) Ograniczenie dostępu może dotyczyć jednego obiektu Komisji, większej ich liczby albo nawet wszystkich obiektów Komisji.

(5) Określając długość zakazu, należy uwzględnić prawdopodobieństwo i powagę zagrożenia oraz czas jego trwania.

(6) Niniejsza decyzja nie powinna być stosowana do zakazu wstępu do obiektów Komisji przyjętego w kontekście pro

cedury zawieszenia na podstawie art. 23 załącznika IX do regulaminu pracowniczego.

(7) Niniejsza decyzja nie powinna mieć zastosowania do personelu Komisji zatrudnionego w delegaturach Unii, który powinien podlegać przepisom bezpieczeństwa obowiązującym w przypadku Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych.

(8) Zgodnie z regulaminem wewnętrznym członek Komisji odpowiedzialny za kwestie bezpieczeństwa został upoważniony decyzją Komisji C(2016) 2797 2  do ustanowienia przepisów wykonawczych ustanawiających kryteria niezbędne do określenia czasu obowiązywania zakazu wstępu do obiektów Komisji na podstawie art. 12 decyzji (UE, Euratom) 2015/443. Decyzją Komisji C(2021) 2684 uprawnienie to subdelegowano na dyrektora generalnego Dyrekcji Generalnej ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa 3 .

(9) Środki bezpieczeństwa wprowadzane na podstawie niniejszej decyzji powinny być zgodne z zasadami bezpieczeństwa w Komisji określonymi w art. 3 decyzji (UE, Euratom) 2015/443, w szczególności zapewniać poszanowanie Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

1. 
Niniejsza decyzja ustanawia kryteria do zastosowania przy określaniu czasu, przez który osoby stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa mogą być objęte zakazem wstępu do obiektów Komisji na podstawie art. 12 ust. 1 lit. b) decyzji (UE, Euratom) 2015/443.
2. 
Niniejszą decyzję stosuje się do wszystkich departamentów Komisji i do wszystkich obiektów Komisji. Personel Komisji zatrudniony w delegaturach Unii podlega przepisom bezpieczeństwa obowiązującym w przypadku Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych 4 .
3. 
Niniejszej decyzji nie stosuje się do procedury zawieszenia na podstawie art. 23 załącznika IX do regulaminu pracowniczego urzędników i warunków zatrudnienia innych pracowników Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 5 .
Artykuł  2

Zakres stosowania zakazu

1. 
Zakaz, o którym mowa w art. 1 ust. 1, może mieć zastosowanie do jednego obiektu Komisji, większej ich liczby albo wszystkich obiektów Komisji.
2. 
Jeżeli Komisja dzieli obiekty z innymi instytucjami, agencjami i organami UE, powiadamia je o swojej decyzji o zakazie wstępu do części danego obiektu zajmowanej przez Komisję.
Artykuł  3

Czas zakazu

1. 
Czas zakazu, o którym mowa w art. 1 ust. 1, opiera się na szacowanym okresie trwania, prawdopodobieństwie i powadze zagrożenia dla bezpieczeństwa.
2. 
Kryteria oceny powagi zagrożenia dla bezpieczeństwa obejmują, co następuje:
a)
stopień szkody, jaką może ono spowodować, w odniesieniu do życia, integralności cielesnej, dobrostanu lub zdrowia osób, oraz potencjalne szkody w mieniu i szkody dotyczące informacji;
b)
czy zagrożenie związane jest z popełnieniem przestępstwa;
c)
czy zagrożenie wynika z zaniedbania, rażącego niedbalstwa lub umyślnego działania;
d)
czy zachowanie osoby stwarzającej zagrożenie cechuje przemoc, agresja lub ma ono charakter powtarzający się;
e)
zakres potencjalnej straty finansowej Komisji;
f)
zakres potencjalnego nadszarpnięcia reputacji Komisji.
3. 
Gdy nie jest możliwe oszacowanie z wystarczającą pewnością okresu trwania zagrożenia, a ma ono bardzo poważny charakter, zakaz wobec osoby stwarzającej zagrożenie może zostać wydany do odwołania. Dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy zagrożenie ma jedną z następujących cech:
a)
stanowi je udział w działaniach i sieciach terrorystycznych lub szpiegowskich;
b)
mogłoby doprowadzić do utraty życia, poważnego urazu lub poważnej szkody, znacznego uszkodzenia mienia, narazić na szwank bezpieczeństwo danych szczególnie chronionych lub niejawnych, lub zakłócić działanie systemów IT lub istotnych zdolności operacyjnych Komisji;
c)
polega na zachowaniach, które cechuje przemoc, agresja lub powtarzalność i które poważnie zakłócają działanie służb Komisji.
Artykuł  4

Przegląd zakazów

Komisja dokonuje przeglądu decyzji podjętej na podstawie art. 12 ust. 1 lit. b) decyzji (UE, Euratom) 2015/443 na wniosek zainteresowanej osoby, pod warunkiem że przedstawi ona nowe istotne dowody, które pozwalają na ponowne rozpatrzenie zakazu. Komisja opiera swój przegląd na kryteriach, które doprowadziły do wydania pierwotnego zakazu.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 sierpnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Gertrud INGESTAD
Dyrektor Generalna Dyrekcja Generalna ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa
1 Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41.
2 Decyzja Komisji C(2016) 2797 z dnia 4 maja 2016 r. w sprawie upoważnienia związanego z bezpieczeństwem.
3 Decyzja Komisji C(2021) 2684 z dnia 13 kwietnia 2021 r. subdelegująca uprawnienia przyznane w decyzji Komisji C(2016) 2797 w sprawie upoważnienia związanego z bezpieczeństwem.
4 Decyzja Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa ADMIN(2017) 10 z dnia 19 września 2017 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa mających zastosowanie do Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (Dz.U. C 126 z 10.4.2018, s. 1).).
5 Rozporządzenie nr 31 (EWG), 11 (EWEA) ustanawiające regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. P 045 z 14.6.1962, s. 1385).

Zmiany w prawie

Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.292.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/1344 ustanawiająca kryteria do zastosowania przy określaniu czasu, przez który osoby stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa mogą być objęte zakazem wstępu do obiektów Komisji
Data aktu: 09/08/2021
Data ogłoszenia: 16/08/2021
Data wejścia w życie: 05/09/2021