uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 3, art. 12 i art. 75 ust. 5,
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 808/2014 2 ustanawia przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia (UE) nr 1305/2013. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 3 zmieniono rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 i przedłużono okres obowiązywania programów rozwoju obszarów wiejskich wspieranych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ("EFRROW") do dnia 31 grudnia 2022 r. oraz zapewniono państwom członkowskim możliwość finansowania ich przedłużonych programów z odpowiedniego przydziału środków budżetowych na lata 2021 i 2022. Ponadto rozporządzeniem (UE) 2020/2220 udostępniono dodatkowe zasoby z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy ustanowionego rozporządzeniem Rady (UE) 2020/2094 4 ("EURI") w ramach przedłużonych programów w latach 2021 i 2022 na finansowanie działań na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19 i jego konsekwencjom dla sektora rolnego i obszarów wiejskich w Unii. Należy zatem zmienić odpowiednie przepisy dotyczące wykonania rozporządzenia (UE) nr 1305/2013.
(2) W art. 4 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 808/2014 określono maksymalną liczbę zmian w programach rozwoju obszarów wiejskich, które państwa członkowskie mogą przedłożyć Komisji. Aby zwiększyć elastyczność państw członkowskich w wykorzystywaniu ich przydziału środków budżetowych na lata 2021 i 2022 w ramach przedłużonych programów oraz włączyć dodatkowe zasoby z EURI, należy zwiększyć maksymalną liczbę zmian, o których mowa w tym artykule, oraz przesunąć terminy składania wniosków o ostatnie zmiany programu. Ponadto należy wyjaśnić, że maksymalna liczba zmian nie powinna mieć zastosowania do wniosków o zmianę programów rozwoju obszarów wiejskich w przypadku, gdy konieczne są zmiany w następstwie wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2020/2220 w celu przedłużenia okresu obowiązywania programów rozwoju obszarów wiejskich i włączenia dodatkowych zasobów z EURI.
(3) Rozporządzenie (UE) 2020/2220 stanowi, że w odniesieniu do przedłużonych programów rozwoju obszarów wiejskich cele ustalone w kontekście ram wykonania mają zostać ustalone na 2025 r. Należy zatem sprecyzować, że cele wskaźników z ram wykonania odnoszą się do planowanych osiągnięć do dnia 31 grudnia 2025 r. Ponadto rozporządzenie (UE) 2020/2220 wyklucza stosowanie ram wykonania do dodatkowych zasobów z EURI. W związku z tym wyniki uzyskane przy finansowaniu z dodatkowych zasobów z EURI należy wyłączyć z celów ram wykonania.
(4) Rozporządzenie (UE) 2020/2220 stanowi, że dodatkowe zasoby z EURI należy planować i monitorować oddzielnie od unijnego wsparcia na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, stosując zasadniczo przepisy określone w rozporządzeniu (UE) nr 1305/2013. W związku z tym wymagane będą oddzielne specyfikacje w opisach odpowiednich działań w programach rozwoju obszarów wiejskich i krajowych programach ramowych, w przypadku gdy operacje są wspierane z dodatkowych zasobów z EURI. Plany finansowania programów rozwoju obszarów wiejskich, ram krajowych i krajowych sieci obszarów wiejskich powinny również wskazywać oddzielnie dodatkowe zasoby z EURI.
(5) Ponadto w planie wskaźników dla wybranych działań należy oddzielnie wskazać sumę cząstkową planowanych wyników i planowanych całkowitych wydatków publicznych, finansowanych z dodatkowych zasobów z EURI. W rocznych sprawozdaniach z wykonania sprawozdawczość dotycząca dokonanych wydatków, w podziale na działania i cele szczegółowe, powinna wskazywać część zobowiązań, która jest finansowana z dodatkowych zasobów z EURI.
(6) W art. 8 ust. 1 lit. h) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 wymaga się, aby dla każdego działania, dla każdego rodzaju operacji z określoną stawką wkładu EFRROW, dla rodzaju operacji, o którym mowa w art. 37 ust. 1, art. 38 ust. 3, art. 39 ust. 1 i art. 39a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, w przypadku gdy państwo członkowskie stosuje minimalny próg strat ustalony poniżej 30 %, oraz dla pomocy technicznej plan finansowy zawierał tabelę wyszczególniającą całkowity zaplanowany wkład Unii oraz mającą zastosowanie stawkę wkładu EFRROW. Ponieważ te same zasady mają zastosowanie do wkładu z dodatkowych zasobów z EURI, w planie finansowym należy wskazać, w stosownych przypadkach, dla każdego takiego działania i dla każdego rodzaju operacji, planowany wkład EURI oraz stawkę wkładu EURI.
(7) Rozporządzeniem (UE) 2020/2220 zmieniono art. 38 i 39 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do progu minimalnych strat, który państwa członkowskie mogą określić w swoich programach rozwoju obszarów wiejskich, na podstawie których rolnicy mogą otrzymać rekompensatę za straty poniesione w ramach funduszy wspólnego inwestowania z tytułu niekorzystnych zjawisk klimatycznych, chorób zwierząt i roślin, porażenia agrofagiem i incydentów środowiskowych oraz narzędzia stabilizacji dochodów dla rolników ze wszystkich sektorów. W związku z tym i do celów sprawozdawczości WTO wydatki na wszystkie narzędzia zarządzania ryzykiem uregulowane w art. 36 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, w przypadku których minimalny próg strat jest niższy niż 30 %, muszą być planowane i zgłaszane oddzielnie. W planie wskaźników należy odpowiednio określić nowe wymogi dotyczące programowania i planowania.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 808/2014.
(9) Ze względu na pilny charakter sytuacji związanej z kryzysem COVID-19 niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.27.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/73 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 808/2014 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) |
| Data aktu: | 26/01/2021 |
| Data ogłoszenia: | 27/01/2021 |
| Data wejścia w życie: | 28/01/2021 |