a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 808/2014 2 ustanawia przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia (UE) nr 1305/2013. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 3 zmieniono rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 i przedłużono okres obowiązywania programów rozwoju obszarów wiejskich wspieranych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ("EFRROW") do dnia 31 grudnia 2022 r. oraz zapewniono państwom członkowskim możliwość finansowania ich przedłużonych programów z odpowiedniego przydziału środków budżetowych na lata 2021 i 2022. Ponadto rozporządzeniem (UE) 2020/2220 udostępniono dodatkowe zasoby z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy ustanowionego rozporządzeniem Rady (UE) 2020/2094 4 ("EURI") w ramach przedłużonych programów w latach 2021 i 2022 na finansowanie działań na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19 i jego konsekwencjom dla sektora rolnego i obszarów wiejskich w Unii. Należy zatem zmienić odpowiednie przepisy dotyczące wykonania rozporządzenia (UE) nr 1305/2013.
(2) W art. 4 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 808/2014 określono maksymalną liczbę zmian w programach rozwoju obszarów wiejskich, które państwa członkowskie mogą przedłożyć Komisji. Aby zwiększyć elastyczność państw członkowskich w wykorzystywaniu ich przydziału środków budżetowych na lata 2021 i 2022 w ramach przedłużonych programów oraz włączyć dodatkowe zasoby z EURI, należy zwiększyć maksymalną liczbę zmian, o których mowa w tym artykule, oraz przesunąć terminy składania wniosków o ostatnie zmiany programu. Ponadto należy wyjaśnić, że maksymalna liczba zmian nie powinna mieć zastosowania do wniosków o zmianę programów rozwoju obszarów wiejskich w przypadku, gdy konieczne są zmiany w następstwie wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2020/2220 w celu przedłużenia okresu obowiązywania programów rozwoju obszarów wiejskich i włączenia dodatkowych zasobów z EURI.
(3) Rozporządzenie (UE) 2020/2220 stanowi, że w odniesieniu do przedłużonych programów rozwoju obszarów wiejskich cele ustalone w kontekście ram wykonania mają zostać ustalone na 2025 r. Należy zatem sprecyzować, że cele wskaźników z ram wykonania odnoszą się do planowanych osiągnięć do dnia 31 grudnia 2025 r. Ponadto rozporządzenie (UE) 2020/2220 wyklucza stosowanie ram wykonania do dodatkowych zasobów z EURI. W związku z tym wyniki uzyskane przy finansowaniu z dodatkowych zasobów z EURI należy wyłączyć z celów ram wykonania.
(4) Rozporządzenie (UE) 2020/2220 stanowi, że dodatkowe zasoby z EURI należy planować i monitorować oddzielnie od unijnego wsparcia na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, stosując zasadniczo przepisy określone w rozporządzeniu (UE) nr 1305/2013. W związku z tym wymagane będą oddzielne specyfikacje w opisach odpowiednich działań w programach rozwoju obszarów wiejskich i krajowych programach ramowych, w przypadku gdy operacje są wspierane z dodatkowych zasobów z EURI. Plany finansowania programów rozwoju obszarów wiejskich, ram krajowych i krajowych sieci obszarów wiejskich powinny również wskazywać oddzielnie dodatkowe zasoby z EURI.
(5) Ponadto w planie wskaźników dla wybranych działań należy oddzielnie wskazać sumę cząstkową planowanych wyników i planowanych całkowitych wydatków publicznych, finansowanych z dodatkowych zasobów z EURI. W rocznych sprawozdaniach z wykonania sprawozdawczość dotycząca dokonanych wydatków, w podziale na działania i cele szczegółowe, powinna wskazywać część zobowiązań, która jest finansowana z dodatkowych zasobów z EURI.
(6) W art. 8 ust. 1 lit. h) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 wymaga się, aby dla każdego działania, dla każdego rodzaju operacji z określoną stawką wkładu EFRROW, dla rodzaju operacji, o którym mowa w art. 37 ust. 1, art. 38 ust. 3, art. 39 ust. 1 i art. 39a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, w przypadku gdy państwo członkowskie stosuje minimalny próg strat ustalony poniżej 30 %, oraz dla pomocy technicznej plan finansowy zawierał tabelę wyszczególniającą całkowity zaplanowany wkład Unii oraz mającą zastosowanie stawkę wkładu EFRROW. Ponieważ te same zasady mają zastosowanie do wkładu z dodatkowych zasobów z EURI, w planie finansowym należy wskazać, w stosownych przypadkach, dla każdego takiego działania i dla każdego rodzaju operacji, planowany wkład EURI oraz stawkę wkładu EURI.
(7) Rozporządzeniem (UE) 2020/2220 zmieniono art. 38 i 39 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do progu minimalnych strat, który państwa członkowskie mogą określić w swoich programach rozwoju obszarów wiejskich, na podstawie których rolnicy mogą otrzymać rekompensatę za straty poniesione w ramach funduszy wspólnego inwestowania z tytułu niekorzystnych zjawisk klimatycznych, chorób zwierząt i roślin, porażenia agrofagiem i incydentów środowiskowych oraz narzędzia stabilizacji dochodów dla rolników ze wszystkich sektorów. W związku z tym i do celów sprawozdawczości WTO wydatki na wszystkie narzędzia zarządzania ryzykiem uregulowane w art. 36 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, w przypadku których minimalny próg strat jest niższy niż 30 %, muszą być planowane i zgłaszane oddzielnie. W planie wskaźników należy odpowiednio określić nowe wymogi dotyczące programowania i planowania.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 808/2014.
(9) Ze względu na pilny charakter sytuacji związanej z kryzysem COVID-19 niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 808/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.U. L 227 z 31.7.2014, s. 18).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 z dnia 23 grudnia 2020 r. ustanawiające niektóre przepisy przejściowe dotyczące wsparcia z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) w latach 2021 i 2022 oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, (UE) nr 1306/2013 i (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do zasobów i stosowania w latach 2021 i 2022 oraz rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do zasobów i rozdziału takiego wsparcia na lata 2021 i 2022 (Dz.U. L 437 z 28.12.2020, s. 1).
4 Rozporządzenie Rady (UE) 2020/2094 z dnia 14 grudnia 2020 r. ustanawiające Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy w celu wsparcia odbudowy w następstwie kryzysu związanego z COVID-19 (Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 23).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 z dnia 23 grudnia 2020 r. ustanawiające niektóre przepisy przejściowe dotyczące wsparcia z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) w latach 2021 i 2022 oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, (UE) nr 1306/2013 i (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do zasobów i stosowania w latach 2021 i 2022 oraz rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do zasobów i rozdziału takiego wsparcia na lata 2021 i 2022 (Dz.U. L 437 z 28.12.2020, s. 1).