a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2021/858 2 zmieniono decyzję wykonawczą (UE) 2017/253 3 poprzez ustanowienie infrastruktury technicznej umożliwiającej bezpieczną, terminową i skuteczną wymianę danych osobowych zgromadzonych za pomocą kart lokalizacji pasażera ("PLF") między właściwymi organami systemu wczesnego ostrzegania i reagowania ("EWRS") w państwach członkowskich, zwanej "platformą wymiany PLF". Taka infrastruktura techniczna umożliwia przekazywanie informacji z istniejących krajowych systemów cyfrowych PLF w państwach członkowskich innym właściwym organom EWRS w sposób interoperacyjny i automatyczny.
(2) Platforma wymiany PLF umożliwia właściwym organom EWRS w państwach członkowskich wymianę ściśle określonych zbiorów danych gromadzonych za pośrednictwem PLF wyłącznie do celów ustalania przez te organy kontaktów zakaźnych związanych z SARS-CoV-2 i dotyczących osób narażonych. Umożliwia ona również wymianę innych ograniczonych danych epidemiologicznych niezbędnych do ustalania kontaktów zakaźnych, zgodnie z zasadą minimalizacji danych w ramach przetwarzania danych osobowych.
(3) Decyzja wykonawcza (UE) 2017/253 nie umożliwia obecnie wymiany danych osobowych osób, które wypełniły PLF i pozostawały w bliskim kontakcie 4 z zakażonym pasażerem, który również wypełnił PLF, mimo że wymiana takich danych jest niezbędna do skutecznego ustalania kontaktów zakaźnych w następstwie stwierdzenia zakażenia COVID-19, zgodnie z wymogami art. 9 ust. 1 decyzji nr 1082/2013/UE.
(4) Wymiana danych dotyczących takich osób narażonych jest konieczna, jeżeli osoby te przebywają przez ograniczony czas w danym miejscu docelowym, w związku z czym właściwe organy EWRS w państwie członkowskim będącym miejscem zakończenia podróży nie są w stanie skontaktować się z tymi osobami ani przetestować ich podczas pobytu. Taka wymiana danych jest również konieczna w przypadku, gdy organy EWRS w państwie członkowskim, w którym znajduje się miejsce zamieszkania osób narażonych, są właściwe do kontaktowania się z takimi osobami i udzielenia im dalszych instrukcji. W takich sytuacjach i pod warunkiem, że osoby te wypełniły również PLF, państwo członkowskie, które zidentyfikowało zakażonego pasażera i podjęło działania służące ustalaniu kontaktów zakaźnych, powinno skorzystać z platformy wymiany PLF w celu wysłania ostrzeżeń do państwa członkowskiego będącego pierwotnym lub ostatnim miejscem rozpoczęcia podróży lub do państwa członkowskiego, w którym znajduje się miejsce zamieszkania tych osób narażonych. Dane osobowe podlegające wymianie w takich przypadkach powinny ograniczać się do danych identyfikacyjnych i danych kontaktowych.
(5) Aby zapewnić wyraźne rozróżnienie między danymi osobowymi dotyczącymi zakażonych pasażerów a danymi osobowymi dotyczącymi osób narażonych, właściwe organy EWRS powinny wskazać, czy dane objęte wymianą dotyczą zakażonego pasażera czy osoby narażonej.
(6) Wymiana danych osobowych osób narażonych powinna podlegać takim samym wymogom ochrony danych osobowych jak te, które mają zastosowanie do wymiany danych osobowych zakażonych pasażerów.
(7) Właściwe organy EWRS powinny wymieniać się posiadanymi danymi, które dotyczą odcinków podróży, w odniesieniu do których państwa członkowskie gromadzą informacje w swoich PLF wyłącznie w przypadku, gdy jest to konieczne do zidentyfikowania osób narażonych. Należy wyjaśnić, że państwa członkowskie nie mają obowiązku gromadzenia informacji dotyczących wszystkich odcinków podróży.
(8) Krajowe systemy PLF państw członkowskich mogą być tymczasowo niedostępne w niektórych sytuacjach, na przykład z powodu zakłóceń technicznych. W takich przypadkach właściwe organy EWRS powinny mieć możliwość wymiany za pośrednictwem platformy wymiany PLF tego samego zbioru danych osobowych pochodzących ze źródeł innych niż krajowe PLF, mianowicie od przewoźników transportowych, zakażonego pasażera lub osób narażonych. Gromadzenie danych osobowych z tych źródeł powinno opierać się na prawie krajowym i być zgodne z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 5 .
(9) W załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2021/858 określono minimalny zestaw danych PLF, które należy gromadzić za pośrednictwem krajowych PLF, niezbędny do skutecznego transgranicznego ustalania kontaktów w oparciu o dane PLF. W załączniku I należy wyjaśnić, że informacje na temat miejsca rozpoczęcia podróży i miejsca jej zakończenia, jak również na temat godziny rozpoczęcia podróży, nie są konieczne, jeżeli można je uzyskać na podstawie numeru identyfikacyjnego środka transportu, ponieważ informacje te są wystarczające na potrzeby ustalania kontaktów zakaźnych.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2017/253.
(11) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 13 lipca 2021 r.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Poważnych Transgranicznych Zagrożeń Zdrowia ustanowionego na mocy art. 18 decyzji nr 1082/2013/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: