Rozporządzenie delegowane 2021/1160 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w odniesieniu do ograniczonego obszaru połowu szprota i ograniczonego obszaru połowu gładzicy w Morzu Północnym

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1160
z dnia 12 maja 2021 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w odniesieniu do ograniczonego obszaru połowu szprota i ograniczonego obszaru połowu gładzicy w Morzu Północnym

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) 2019/1241 przewiduje ustanowienie środków technicznych dla Morza Północnego.

(2) Belgia, Dania, Francja, Niderlandy, Niemcy i Szwecja ("grupa z Scheveningen") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w Morzu Północnym. W dniach 15 i 19 października 2020 r. wspomniane państwa członkowskie przedłożyły dwie wspólne rekomendacje zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2  oraz art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1241, w których zaproponowały przyjęcie - w drodze aktu delegowanego Komisji - pewnych zmian obecnych przepisów dotyczących ograniczonego obszaru połowu gładzicy i ograniczonego obszaru połowu szprota w Morzu Północnym, określonych w załączniku V do rozporządzenia (UE) 2019/1241. W dniu 2 lutego 2021 r. przedłożyły one zmienioną wersję wspólnej rekomendacji w sprawie ograniczonego obszaru połowu szprota. Obie wspólne rekomendacje zostały przesłane przez przedmiotowe państwa członkowskie odpowiednim komitetom doradczym do konsultacji.

(3) Biorąc pod uwagę, że w obu wspólnych rekomendacjach zaproponowano zmiany w załączniku V do rozporządzenia (UE) 2019/1241, w niniejszym rozporządzeniu delegowanym przewidziano środki zalecane przez państwa członkowskie zarówno w odniesieniu do ograniczonego obszaru połowu szprota, jak i ograniczonego obszaru połowu gładzicy.

(4) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił dowody przedstawione przez państwa członkowskie na poparcie przepisów zawartych w obu wspólnych rekomendacjach 3 . Proponowane środki oceniono zgodnie z zasadą zawartą w art. 15 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1241.

(5) We wspólnej rekomendacji przedłożonej przez państwa członkowskie w odniesieniu do ograniczonego obszaru połowu gładzicy zaproponowano wprowadzenie szczególnego wyłączenia dla statków, których moc silnika przekracza 221 kW, poławiających przy użyciu niewodów duńskich, pod warunkiem że statki te spełniają wymóg rozmiaru oczek sieci określony w części B pkt 1.1 załącznika V do rozporządzenia (UE) 2019/1241. STECF przeanalizował dowody przedstawione przez państwa członkowskie i stwierdził, że biorąc pod uwagę ograniczoną liczbę odnośnych statków oraz ograniczony wpływ duńskich niewodów kotwiczących na dno, wprowadzenie szczególnego wyłączenia dla niewodów duńskich nie powinno mieć znaczącego wpływu na poziom ochrony na tym obszarze. Proponowany środek należy zatem uwzględnić w niniejszym rozporządzeniu.

(6) We wspólnej rekomendacji dotyczącej ograniczonego obszaru połowu gładzicy zaproponowano ponadto zastąpienie w części C pkt 2.2 lit. c) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2019/1241 terminu "włoki denne" terminem "włoki denne rozpornicowe". STECF przeanalizował dowody przedstawione przez państwa członkowskie i stwierdził, że proponowana zmiana prawdopodobnie usunie wszelkie niejasności w rozporządzeniu i zapewni poziom ochrony co najmniej równoważny, a prawdopodobnie wyższy niż poziom obecnie zalecany w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Proponowany środek należy zatem uwzględnić w niniejszym rozporządzeniu.

(7) We wspólnej rekomendacji w sprawie ograniczonego obszaru połowu gładzicy zaproponowano również ograniczenie do maksymalnie 24 m długości trawlerów poławiających włokiem rozprzowym, które mają być włączone po rozpoczęciu stosowania niniejszego rozporządzenia do wykazu statków określonego w części C pkt 2.4 załącznika V do rozporządzenia (UE) 2019/1241. STECF przeanalizował dowody przedstawione przez państwa członkowskie i stwierdził, że ograniczenie to zapewni poziom ochrony co najmniej równoważny poziomowi przewidzianemu obecnie w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Proponowany środek należy zatem uwzględnić w niniejszym rozporządzeniu.

(8) We wspólnej rekomendacji przedłożonej przez państwa członkowskie w odniesieniu do ograniczonego obszaru połowu szprota zaproponowano kontynuowanie przez okres trzech lat praktyki zniesienia ograniczonego obszaru połowu szprota w odniesieniu do statków wyposażonych w niektóre narzędzia połowowe w okresie od dnia 1 lipca do dnia 31 października, jak przewidziano w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1395/2014 4  przez okres do dnia 31 grudnia 2020 r. STECF przeanalizował dowody przedstawione przez państwa członkowskie w odniesieniu do ograniczonego obszaru połowu szprota i stwierdził, że nic nie wskazuje na to, by od 2017 r. zniesienie ograniczonego obszaru połowu szprota spowodowało jakiekolwiek szkody dla stada śledzia. STECF stwierdził ponadto, że jest mało prawdopodobne, aby zniesienie ograniczonego obszaru połowu szprota doprowadziło do obniżenia poziomu ochrony w porównaniu z obecnym. STECF zauważył jednak, że potrzeba więcej lat monitorowania połowów, aby udowodnić, że utrzymane zostaną równoważne poziomy ochrony. STECF zaproponował zatem, aby skutki zniesienia zostały poddane ponownej ocenie po trzech latach monitorowania. Państwa członkowskie zobowiązały się do monitorowania skutków zniesienia ograniczonego obszaru połowu szprota w tym okresie poprzez gromadzenie danych określonych we wspólnej rekomendacji w odniesieniu do przyłowów śledzia w połowach szprota. Dane te zostaną przedłożone STECF do oceny. Proponowany środek należy zatem uwzględnić w niniejszym rozporządzeniu.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1241.

(10) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) 2019/1241 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 maja 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

W części C załącznika V do rozporządzenia (UE) 2019/1241 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w pkt 2.2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) statki, których moc silnika przekracza 221 kW, są uprawnione do stosowania włoków dennych rozpornico- wych, a dwa statki w parze, których łączna moc silników przekracza 221 kW, są uprawnione do stosowania tuk dennych, pod warunkiem że statki te nie prowadzą ukierunkowanych połowów gładzicy i soli oraz że przestrzegają przepisów dotyczących odpowiednich rozmiarów oczek sieci zawartych w części B niniejszego załącznika;";

b)
dodaje się lit. d) w brzmieniu:

"d) statki, których moc silnika przekracza 221 kW, są uprawnione do stosowania niewodów duńskich, pod warunkiem że takie statki przestrzegają przepisów dotyczących odpowiednich rozmiarów oczek sieci zawartych w pkt 1.1. części B niniejszego załącznika.";

2)
pkt 2.4 otrzymuje brzmienie:

"2.4. Statki, którym zezwolono na połowy w obszarze, o którym mowa w pkt 2.1, umieszcza się w wykazie, który każde państwo członkowskie przekazuje Komisji. Całkowita moc silników statków, o których mowa w pkt 2.2 lit. a), znajdujących się w wykazie nie może przekraczać całkowitej mocy silników w ewidencji dla każdego państwa członkowskiego w dniu 1 stycznia 1998 r. Statki rybackie, którym zezwolono na połowy, muszą mieć upoważnienie do połowów zgodnie z art. 7 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1224/2009. Od dnia 1 lipca 2021 r. do wykazu można dodawać wyłącznie trawlery poławiające włokiem rozprzowym, których długość całkowita nie przekracza 24 metrów.";

3)
w pkt 4 dodaje się akapity w brzmieniu:

"Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego tiret trzecie, tiret to nie ma zastosowania do dnia 31 grudnia 2023 r. do połowów przy użyciu następujących narzędzi:

a) narzędzie ciągnione, w którym rozmiar oczka jest mniejszy niż 32 mm;

b) okrężnice; lub

c) sieci skrzelowe, sieci oplątujące, drygawice i sieci dryfujące, w których rozmiar oczka jest mniejszy niż 30 mm.

Państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu przedkładają Komisji do dnia 15 grudnia 2023 r. dane z monitorowania uzasadniające odstępstwo.".

1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
3 https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2786172/STECF+PLEN+20-03.pdf, s. 93-105 (ograniczony obszar połowu szprota) oraz s. 106-113 (ograniczony obszar połowu gładzicy).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1395/2014 z dnia 20 października 2014 r. ustalające plan w zakresie odrzutów dla niektórych połowów małych gatunków pelagicznych i połowów do celów przemysłowych na Morzu Północnym (Dz.U. L 370 z 30.12.2014, s. 35).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.250.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1160 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w odniesieniu do ograniczonego obszaru połowu szprota i ograniczonego obszaru połowu gładzicy w Morzu Północnym
Data aktu: 12/05/2021
Data ogłoszenia: 15/07/2021
Data wejścia w życie: 16/07/2021