Rozporządzenie wykonawcze 2021/941 ustanawiające szczególną procedurę identyfikacji pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale niezarejestrowanych jako takie, oraz stosowanie korekt do średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta w celu uwzględnienia tych pojazdów

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/941
z dnia 10 czerwca 2021 r.
ustanawiające szczególną procedurę identyfikacji pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale niezarejestrowanych jako takie, oraz stosowanie korekt do średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta w celu uwzględnienia tych pojazdów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu identyfikacji pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale niezarejestrowanych jako takie, należy korzystać z danych zgłoszonych przez producentów i państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 2 .

(2) Aby wyeliminować rozbieżności w danych zgłoszonych w odniesieniu do certyfikatów i rejestracji zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/956, państwa członkowskie i producenci powinni mieć możliwość zgłaszania uwag i, w stosownych przypadkach, zgłaszania nowych informacji w celu skorygowania wcześniej zgłoszonych informacji.

(3) Stosowane do średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producentów korekty dotyczące pojazdów ciężkich, które są certyfikowane jako pojazdy specjalistyczne, ale nie są zarejestrowane jako takie muszą być proporcjonalne i odstraszające, aby zachęcić do prawidłowego i uważnego przetwarzania danych oraz uniknięcia niewłaściwego przypisania emisji CO2 z takich pojazdów, umyślnie lub w wyniku zaniedbania.

(4) Jeżeli Komisja uzna, że pojazd powinien był zostać zarejestrowany jako pojazd specjalistyczny, powinna odpowiednio skorygować dane zgłoszone przez państwa członkowskie i uznać go za pojazd specjalistyczny do celów art. 2 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1242.

(5) W związku z tym do obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta uwzględnia się błędnie przypisane pojazdy ciężkie, przy czym ich emisje CO2 określa się na podstawie profili zadań pojazdów specjalistycznych, które są wyższe niż emisje CO2 określone na podstawie profili zadań pojazdów typu dostawy, a tym samym mniej korzystne dla producenta, tak jakby pojazd był od początku prawidłowo certyfikowany jako pojazd dostawczy.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Identyfikacja pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale nie zarejestrowanych jako takie

1. 
Komisja ustanawia wykaz pojazdów ciężkich, które były certyfikowane w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1242 jako pojazdy specjalistyczne na podstawie danych zgłoszonych przez producenta zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2018/956, ale które nie zostały zarejestrowane jako pojazdy specjalistyczne na podstawie danych przekazanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2018/956.
2. 
Komisja przekazuje właściwym organom, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/956, oraz punktom kontaktowym wyznaczonym przez producenta na podstawie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/956 odpowiednie części wykazu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Właściwe organy i producenci mogą przekazać Komisji w terminie jednego miesiąca od otrzymania wykazu zgodnie z ust. 2 wyjaśnienia dotyczące poprawności danych zgłoszonych zgodnie z art. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2018/956.
4. 
Po otrzymaniu wyjaśnień lub po upływie terminu jednego miesiąca, o którym mowa w ust. 3, Komisja ocenia wykaz pojazdów ciężkich, o którym mowa w ust. 1, na podstawie wyjaśnień przedstawionych zgodnie z ust. 3, argumentów stron i ewentualnie dalszych dochodzeń.
5. 
Jeżeli na podstawie wyników oceny, o której mowa w ust. 4, Komisja stwierdzi, że pojazdy ciężkie zidentyfikowane na podstawie ust. 1 zostały prawidłowo zarejestrowane jako pojazdy inne niż pojazdy specjalistyczne, stosuje korekty średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta zgodnie z art. 2 w celu uwzględnienia tych pojazdów.
6. 
Komisja może, w oparciu o parametry techniczne przedmiotowych pojazdów, zastąpić pierwotnie zgłoszoną certyfikację pojazdu jako specjalistyczny certyfikacją tego samego pojazdu ciężkiego, która powinna zostać ponownie obliczona przez producenta, zgodnie z jego parametrami technicznymi, w grupie pojazdów 4, 5, 9 lub 10 w tabeli 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) 2017/2400 3 . W takim przypadku Komisja nie stosuje korekt średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta zgodnie z art. 2 w celu uwzględnienia tych pojazdów, ale pojazdy te uwzględnia się przy określaniu indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) 2019/1242, w szczególności gdy producent zastosował środki, których można racjonalnie oczekiwać na podstawie informacji dostępnych w momencie składania oświadczenia w celu uzasadnienia prawidłowej deklaracji jako pojazd specjalistyczny.
7. 
Jeżeli na podstawie wyników oceny, o której mowa w ust. 4, Komisja stwierdzi, że pojazdy ciężkie zidentyfikowane na podstawie ust. 1 powinny być zarejestrowane jako pojazdy specjalistyczne, koryguje dane zgłoszone przez państwo członkowskie zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2018/956 i informuje o tej korekcie państwo członkowskie, w którym te pojazdy ciężkie zostały zarejestrowane.
Artykuł  2

Stosowanie korekt do średnich indywidualnych poziomów emisji CO2

Jeżeli istnieją pojazdy ciężkie odpowiadające przepisom art. 1 ust. 5, średni roczny indywidualny poziom emisji CO2 producenta koryguje się w następujący sposób:

gdzie:

avgCO2sg oznacza średni indywidualny poziom emisji CO2 producenta określony w pkt 2.2 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1242;

Vsg oznacza liczbę nowych pojazdów ciężkich danego producenta w podgrupie pojazdów sg, z wyłączeniem pojazdów specjalistycznych, zgodnie z art. 4 lit. a) rozporządzenia (UE) 2019/1242;

oznacza sumę obejmującą wszystkie nowe pojazdy ciężkie producenta w podgrupie pojazdów sg zgodnie z przepisami art. 1 ust. 5;

CO2Vv oznacza średnią emisji CO2 w g/tkm pojazdu specjalistycznego v dla wszystkich różnych kombinacji profili zadań, warunków obciążenia i rodzajów paliwa zgłoszonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/956;

Vocsg oznacza liczbę pojazdów ciężkich producenta w podgrupie pojazdów sg zgodnie z art. 1 ust. 5.

Skorygowane średnie indywidualne poziomy emisji CO2 producenta (avgCO2sg)corr zastępują średnie indywidualne poziomy emisji CO2 producenta avgCO2sg do celów rozporządzenia (UE) 2019/1242.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 czerwca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.205.77

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/941 ustanawiające szczególną procedurę identyfikacji pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale niezarejestrowanych jako takie, oraz stosowanie korekt do średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta w celu uwzględnienia tych pojazdów
Data aktu: 10/06/2021
Data ogłoszenia: 11/06/2021
Data wejścia w życie: 01/07/2021