ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/941
z dnia 10 czerwca 2021 r.
ustanawiające szczególną procedurę identyfikacji pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale niezarejestrowanych jako takie, oraz stosowanie korekt do średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta w celu uwzględnienia tych pojazdów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu identyfikacji pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale niezarejestrowanych jako takie, należy korzystać z danych zgłoszonych przez producentów i państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 2 .
(2) Aby wyeliminować rozbieżności w danych zgłoszonych w odniesieniu do certyfikatów i rejestracji zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/956, państwa członkowskie i producenci powinni mieć możliwość zgłaszania uwag i, w stosownych przypadkach, zgłaszania nowych informacji w celu skorygowania wcześniej zgłoszonych informacji.
(3) Stosowane do średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producentów korekty dotyczące pojazdów ciężkich, które są certyfikowane jako pojazdy specjalistyczne, ale nie są zarejestrowane jako takie muszą być proporcjonalne i odstraszające, aby zachęcić do prawidłowego i uważnego przetwarzania danych oraz uniknięcia niewłaściwego przypisania emisji CO2 z takich pojazdów, umyślnie lub w wyniku zaniedbania.
(4) Jeżeli Komisja uzna, że pojazd powinien był zostać zarejestrowany jako pojazd specjalistyczny, powinna odpowiednio skorygować dane zgłoszone przez państwa członkowskie i uznać go za pojazd specjalistyczny do celów art. 2 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1242.
(5) W związku z tym do obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta uwzględnia się błędnie przypisane pojazdy ciężkie, przy czym ich emisje CO2 określa się na podstawie profili zadań pojazdów specjalistycznych, które są wyższe niż emisje CO2 określone na podstawie profili zadań pojazdów typu dostawy, a tym samym mniej korzystne dla producenta, tak jakby pojazd był od początku prawidłowo certyfikowany jako pojazd dostawczy.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: