Rozporządzenie wykonawcze 2021/941 ustanawiające szczególną procedurę identyfikacji pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale niezarejestrowanych jako takie, oraz stosowanie korekt do średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta w celu uwzględnienia tych pojazdów

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/941
z dnia 10 czerwca 2021 r.
ustanawiające szczególną procedurę identyfikacji pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale niezarejestrowanych jako takie, oraz stosowanie korekt do średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta w celu uwzględnienia tych pojazdów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu identyfikacji pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale niezarejestrowanych jako takie, należy korzystać z danych zgłoszonych przez producentów i państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 2 .

(2) Aby wyeliminować rozbieżności w danych zgłoszonych w odniesieniu do certyfikatów i rejestracji zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/956, państwa członkowskie i producenci powinni mieć możliwość zgłaszania uwag i, w stosownych przypadkach, zgłaszania nowych informacji w celu skorygowania wcześniej zgłoszonych informacji.

(3) Stosowane do średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producentów korekty dotyczące pojazdów ciężkich, które są certyfikowane jako pojazdy specjalistyczne, ale nie są zarejestrowane jako takie muszą być proporcjonalne i odstraszające, aby zachęcić do prawidłowego i uważnego przetwarzania danych oraz uniknięcia niewłaściwego przypisania emisji CO2 z takich pojazdów, umyślnie lub w wyniku zaniedbania.

(4) Jeżeli Komisja uzna, że pojazd powinien był zostać zarejestrowany jako pojazd specjalistyczny, powinna odpowiednio skorygować dane zgłoszone przez państwa członkowskie i uznać go za pojazd specjalistyczny do celów art. 2 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1242.

(5) W związku z tym do obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta uwzględnia się błędnie przypisane pojazdy ciężkie, przy czym ich emisje CO2 określa się na podstawie profili zadań pojazdów specjalistycznych, które są wyższe niż emisje CO2 określone na podstawie profili zadań pojazdów typu dostawy, a tym samym mniej korzystne dla producenta, tak jakby pojazd był od początku prawidłowo certyfikowany jako pojazd dostawczy.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Identyfikacja pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale nie zarejestrowanych jako takie

1. 
Komisja ustanawia wykaz pojazdów ciężkich, które były certyfikowane w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1242 jako pojazdy specjalistyczne na podstawie danych zgłoszonych przez producenta zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2018/956, ale które nie zostały zarejestrowane jako pojazdy specjalistyczne na podstawie danych przekazanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2018/956.
2. 
Komisja przekazuje właściwym organom, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/956, oraz punktom kontaktowym wyznaczonym przez producenta na podstawie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/956 odpowiednie części wykazu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Właściwe organy i producenci mogą przekazać Komisji w terminie jednego miesiąca od otrzymania wykazu zgodnie z ust. 2 wyjaśnienia dotyczące poprawności danych zgłoszonych zgodnie z art. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2018/956.
4. 
Po otrzymaniu wyjaśnień lub po upływie terminu jednego miesiąca, o którym mowa w ust. 3, Komisja ocenia wykaz pojazdów ciężkich, o którym mowa w ust. 1, na podstawie wyjaśnień przedstawionych zgodnie z ust. 3, argumentów stron i ewentualnie dalszych dochodzeń.
5. 
Jeżeli na podstawie wyników oceny, o której mowa w ust. 4, Komisja stwierdzi, że pojazdy ciężkie zidentyfikowane na podstawie ust. 1 zostały prawidłowo zarejestrowane jako pojazdy inne niż pojazdy specjalistyczne, stosuje korekty średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta zgodnie z art. 2 w celu uwzględnienia tych pojazdów.
6. 
Komisja może, w oparciu o parametry techniczne przedmiotowych pojazdów, zastąpić pierwotnie zgłoszoną certyfikację pojazdu jako specjalistyczny certyfikacją tego samego pojazdu ciężkiego, która powinna zostać ponownie obliczona przez producenta, zgodnie z jego parametrami technicznymi, w grupie pojazdów 4, 5, 9 lub 10 w tabeli 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) 2017/2400 3 . W takim przypadku Komisja nie stosuje korekt średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta zgodnie z art. 2 w celu uwzględnienia tych pojazdów, ale pojazdy te uwzględnia się przy określaniu indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) 2019/1242, w szczególności gdy producent zastosował środki, których można racjonalnie oczekiwać na podstawie informacji dostępnych w momencie składania oświadczenia w celu uzasadnienia prawidłowej deklaracji jako pojazd specjalistyczny.
7. 
Jeżeli na podstawie wyników oceny, o której mowa w ust. 4, Komisja stwierdzi, że pojazdy ciężkie zidentyfikowane na podstawie ust. 1 powinny być zarejestrowane jako pojazdy specjalistyczne, koryguje dane zgłoszone przez państwo członkowskie zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2018/956 i informuje o tej korekcie państwo członkowskie, w którym te pojazdy ciężkie zostały zarejestrowane.
Artykuł  2

Stosowanie korekt do średnich indywidualnych poziomów emisji CO2

Jeżeli istnieją pojazdy ciężkie odpowiadające przepisom art. 1 ust. 5, średni roczny indywidualny poziom emisji CO2 producenta koryguje się w następujący sposób:

gdzie:

avgCO2sg oznacza średni indywidualny poziom emisji CO2 producenta określony w pkt 2.2 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1242;

Vsg oznacza liczbę nowych pojazdów ciężkich danego producenta w podgrupie pojazdów sg, z wyłączeniem pojazdów specjalistycznych, zgodnie z art. 4 lit. a) rozporządzenia (UE) 2019/1242;

oznacza sumę obejmującą wszystkie nowe pojazdy ciężkie producenta w podgrupie pojazdów sg zgodnie z przepisami art. 1 ust. 5;

CO2Vv oznacza średnią emisji CO2 w g/tkm pojazdu specjalistycznego v dla wszystkich różnych kombinacji profili zadań, warunków obciążenia i rodzajów paliwa zgłoszonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/956;

Vocsg oznacza liczbę pojazdów ciężkich producenta w podgrupie pojazdów sg zgodnie z art. 1 ust. 5.

Skorygowane średnie indywidualne poziomy emisji CO2 producenta (avgCO2sg)corr zastępują średnie indywidualne poziomy emisji CO2 producenta avgCO2sg do celów rozporządzenia (UE) 2019/1242.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 czerwca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.205.77

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/941 ustanawiające szczególną procedurę identyfikacji pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale niezarejestrowanych jako takie, oraz stosowanie korekt do średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta w celu uwzględnienia tych pojazdów
Data aktu: 10/06/2021
Data ogłoszenia: 11/06/2021
Data wejścia w życie: 01/07/2021