RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej 1 , w szczególności jej art. 19,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2015/993 2 upoważniono Danię zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE do stosowania do dnia 18 czerwca 2021 r. obniżonej stawki podatku od energii elektrycznej dostarczanej bezpośrednio na statki zacumowane w porcie, z wyłączeniem prywatnej żeglugi niehandlowej ("energia elektryczna pobierana z lądu").
(2) W swoim piśmie z dnia 5 maja 2020 r. Dania zwróciła się o upoważnienie do dalszego stosowania obniżonej stawki podatku w odniesieniu do energii elektrycznej pobieranej z lądu zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE. Władze duńskie przekazały dodatkowe informacje w swoim piśmie z 16 lutego 2021 r.
(3) Dzięki zastosowaniu planowanej obniżonej stawki podatku Dania zamierza dalej wspierać wykorzystanie energii elektrycznej pobieranej z lądu. Korzystanie z energii elektrycznej z tego źródła jest uznawane za mniej szkodliwy dla środowiska sposób zaopatrzenia w energię elektryczną statków zacumowanych w porcie niż spalanie przez nie paliw bunkrowych.
(4) Ponieważ korzystanie z energii elektrycznej pobieranej z lądu zapobiega emisji zanieczyszczeń powietrza w wyniku spalania paliw bunkrowych, przyczynia się ono do polepszenia lokalnej jakości powietrza w miastach portowych i do redukcji hałasu. Oczekuje się zatem, że kontynuacja stosowania obniżonej stawki podatku od energii elektrycznej pobieranej z lądu przyczyni się do realizacji celów polityki Unii w dziedzinie ochrony środowiska i zdrowia oraz przeciwdziałania zmianie klimatu.
(5) Upoważnienie Danii do dalszego stosowania obniżonej stawki podatku od energii elektrycznej pobieranej z lądu nie wykracza poza to, co jest konieczne do zwiększenia wykorzystania takiej energii elektrycznej, ponieważ w większości przypadków wytwarzanie energii elektrycznej na pokładzie statku pozostanie bardziej konkurencyjną alternatywą. Z tego samego powodu oraz ze względu na obecny stosunkowo niski stopień rozpowszechnienia na rynku tej technologii obniżona stawka podatku nie spowoduje prawdopodobnie, w okresie jej obowiązywania, istotnych zakłóceń konkurencji, a zatem nie będzie miała negatywnego wpływu na prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego.
(6) Każde upoważnienie przyznawane na podstawie art. 19 ust. 2 dyrektywy 2003/96/WE ma być ściśle ograniczone w czasie. W celu zapewnienia odpowiednio długiego okresu, na który zatwierdza się środek, niezniechęcającego odpowiednich podmiotów gospodarczych do dokonywania niezbędnych inwestycji, uzasadnione jest przyznanie upoważnienia od dnia 18 czerwca 2021 r. do dnia 17 czerwca 2027 r. Upoważnienie przestanie być jednak stosowane od daty rozpoczęcia stosowania jakichkolwiek przepisów ogólnych dotyczących korzyści podatkowych dotyczących energii elektrycznej pobieranej z lądu przyjętych przez Radę na podstawie art. 113 lub jakiegokolwiek innego odpowiedniego postanowienia Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jeżeli takie przepisy będą miały zastosowanie przed dniem 17 czerwca 2027 r.
(7) W celu zapewnienia pewności prawa podmiotom gospodarczym i armatorom statków oraz w celu uniknięcia potencjalnego zwiększenia obciążenia administracyjnego dla dystrybutorów i redystrybutorów energii elektrycznej wnioskowane upoważnienie powinno zacząć obowiązywać płynnie wraz z końcem poprzednich uregulowań na mocy decyzji wykonawczej (UE) 2015/993.
(8) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla stosowania unijnych przepisów dotyczących pomocy państwa,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: