Rozporządzenie delegowane 2021/895 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1238 w odniesieniu do interwencji w sprawie produktu

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/895
z dnia 24 lutego 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1238 w odniesieniu do interwencji w sprawie produktu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1238 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego (OIPE) 1 , w szczególności jego art. 65 ust. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) EIOPA musi być w stanie stosować jasne kryteria i czynniki przy ustalaniu, czy występują poważne obawy co do ochrony inwestorów lub zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania i integralności rynków finansowych lub dla stabilności całego unijnego systemu finansowego lub części tego systemu. W niniejszym rozporządzeniu doprecyzowuje się te kryteria i czynniki, w tym te wymienione w art. 65 ust. 9 akapit drugi lit. a), b), c) i d) rozporządzenia (UE) 2019/1238.

(2) Niezbędne jest zapewnienie spójnego podejścia w całej Unii, a zarazem umożliwienie podejmowania odpowiednich działań przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych niekorzystnych zdarzeń lub okoliczności, spójnych z art. 65 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2019/1238. Komisja zwróciła się do EIOPA o wydanie opinii technicznej w dziedzinie ogólnoeuropejskich indywidualnych produktów emerytalnych (OIPE).

(3) Istnienie "zagrożenia", które stanowi jeden z warunków wstępnych interwencji EIOPA w kontekście prawidłowego funkcjonowania i integralności rynków finansowych lub rynków towarowych lub stabilności systemu finansowego, wymaga dokonania bardziej starannej oceny niż w przypadku poważnej obawy", której istnienie stanowi warunek wstępny w przypadku interwencji EIOPA w celu zapewnienia ochrony inwestorów. EIOPA powinien mieć możliwość interweniowania w sytuacji, gdy co najmniej jeden z czynników lub co najmniej jedno z kryteriów określonych w niniejszym rozporządzeniu prowadzi do takiej obawy lub takiego zagrożenia.

(4) Należy również uwzględnić konkretną sytuację i okoliczności dostawcy OIPE lub dystrybutora OIPE w odniesieniu do ich potencjalnego przyczynienia się do obaw lub zagrożeń, o których mowa w art. 65 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2019/1238,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

EIOPA stosuje następujące kryteria i czynniki przy ocenie stopnia złożoności OIPE:

a)
długoterminowy charakter emerytalny OIPE;
b)
rodzaj i stopień przejrzystości aktywów bazowych;
c)
stopień przejrzystości kosztów i opłat związanych z OIPE;
d)
stosowanie technik przyciągających uwagę oszczędzających w ramach OIPE do nieistotnych cech w prezentacji OIPE;
e)
charakter i przejrzystość ryzyka;
f)
stosowanie nazw produktów, terminologii lub innych informacji, które sugerują wyższy poziom bezpieczeństwa lub rentowności niż faktycznie możliwy lub prawdopodobny, lub stosowanie wprowadzających w błąd cech produktu;
g)
to, czy informacje dotyczące OIPE były niewystarczające lub niewystarczająco wiarygodne, aby umożliwić uczestnikom rynku, do których były skierowane, sformułowanie własnego osądu, przy uwzględnieniu charakteru i rodzaju OIPE;
h)
złożoność obliczeń wyników, uwzględniając w szczególności kwestię, czy zwrot jest uzależniony od wyników jednego lub większej liczby aktywów bazowych, na które z kolei wpływ wywierają inne czynniki;
i)
charakter i skalę ryzyka;
j)
to, czy OIPE jest połączony z innymi produktami lub usługami;
k)
złożoność ewentualnych warunków dotyczących OIPE;
l)
istnienie i stopień rozbieżności między spodziewanym zwrotem z OIPE a ryzykiem straty, uwzględniając, co następuje:
1)
strukturę kosztów i inne koszty;
2)
rozbieżność w stosunku do ryzyka dostawcy, które zachowuje dostawca;
3)
profil ryzyka i zwrotu;
m)
kształtowanie ceny i powiązane koszty OIPE, uwzględniając, co następuje:
1)
stosowanie ukrytych lub wtórnych opłat;
2)
opłaty, które nie odzwierciedlają poziomu świadczonej usługi;
3)
koszty gwarancji lub koszty, które nie odzwierciedlają kosztu rzeczywistego lub wartości godziwej gwarancji kapitałowej w przypadku podstawowego OIPE;
n)
łatwość, z jaką oszczędzający w ramach OIPE może korzystać z usługi zmiany dostawcy i usługi przenoszenia OIPE, oraz związany z tym koszt, uwzględniając, co następuje:
1)
korzystanie z usługi zmiany dostawcy i usługi przenoszenia OIPE w odniesieniu do etapu, na którym dana usługa jest wykorzystywana, opłaty i należności mające zastosowanie lub utrata korzyści i ulg;
2)
fakt, że korzystanie z usługi zmiany dostawcy i usługi przenoszenia OIPE nie jest dozwolone lub jest praktycznie niemożliwe.
Artykuł  2

EIOPA stosuje następujące kryteria i czynniki przy ocenie związku pomiędzy OIPE a rodzajem oszczędzającego w ramach OIPE, któremu jest oferowany lub sprzedawany OIPE:

a)
charakterystykę umiejętności i zdolności oszczędzającego w ramach OIPE, w tym poziom wykształcenia, wiedzę i doświadczenie w zakresie innych produktów emerytalnych, długoterminowych produktów inwestycyjnych lub praktyków sprzedaży oraz podatność oszczędzającego w ramach OIPE na zagrożenia;
b)
charakterystykę sytuacji ekonomicznej oszczędzającego w ramach OIPE, w tym jego dochody, majątek oraz stopień, w jakim OIPE ma zapewnić odpowiedni dochód emerytalny;
c)
główne cele finansowe oszczędzającego w ramach OIPE, w tym oszczędzanie na emeryturę i konieczność pokrycia ryzyka, w tym ryzyka biometrycznego;
d)
to, czy OIPE sprzedaje się oszczędzającemu w ramach OIPE poza zamierzonym rynkiem docelowym lub czy rynek docelowy nie został odpowiednio określony;
e)
kwalifikowalność do objęcia krajowym systemem gwarancyjnym, jeżeli takie systemy istnieją.
Artykuł  3

EIOPA stosuje następujące kryteria i czynniki przy ocenie stopnia innowacyjności OIPE lub działalności lub praktyki:

a)
stopień innowacyjności związany ze strukturą i cechami OIPE, w szczególności stopień innowacyjności technik ograniczania ryzyka lub form wypłat lub struktury innych świadczeń z OIPE;
b)
stopień dyfuzji innowacji, w tym to, czy OIPE jest innowacyjny dla konkretnych kategorii oszczędzających w ramach OIPE;
c)
innowacje obejmujące dźwignię finansową;
d)
dotychczasowe doświadczenia rynku z podobnymi OIPE lub praktykami sprzedaży OIPE.
Artykuł  4

EIOPA stosuje następujące kryteria i czynniki przy ocenie efektu dźwigni, jaki zapewnia OIPE lub praktyka:

a)
konkretne cechy aktywów bazowych OIPE, uwzględniając dźwignię finansową wbudowaną w OIPE;
b)
dźwignię finansową wynikającą z finansowania;
c)
charakterystykę transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych.
Artykuł  5

EIOPA stosuje następujące kryteria i czynniki przy ocenie wielkości lub całkowitej kwoty kapitału zgromadzonego w ramach OIPE:

a)
skalę potencjalnych negatywnych skutków z perspektywy indywidualnego oszczędzającego w ramach OIPE oraz, w przypadku dużej liczby obecnych i potencjalnych oszczędzających w ramach OIPE, potencjalne negatywne skutki dla grupy oszczędzających w ramach OIPE, uwzględniając w szczególności:
b)
wielkość i całkowitą kwotę kapitału zgromadzonego w ramach OIPE;
c)
wartość nominalną OIPE;
d)
prawdopodobieństwo, skalę i charakter ewentualnej szkody, w tym kwotę potencjalnie poniesionych strat;
e)
przewidywany czas trwania negatywnych skutków;
f)
wolumen składek;
g)
liczbę zaangażowanych pośredników oraz dotyczące ich wymogi w zakresie kompetencji i reputacji;
h)
wzrost rynku lub sprzedaży;
i)
średnią kwotę zainwestowaną w OIPE przez każdego z oszczędzających w ramach OIPE;
j)
poziom gwarancji określony w krajowych przepisach dotyczących ubezpieczeniowych systemów gwarancyjnych, jeżeli takie systemy istnieją;
k)
wartość rezerw technicznoubezpieczeniowych w odniesieniu do OIPE;
l)
kwestię, czy aktywa bazowe OIPE stwarzają istotne ryzyko dla wyniku transakcji zawieranych przez uczestników lub oszczędzających w ramach OIPE na danym rynku;
m)
kwestię, czy charakterystyka OIPE sprawia, że jest on szczególnie podatny na wykorzystywanie do celów przestępstw finansowych, w szczególności, czy taka charakterystyka może potencjalnie sprzyjać wykorzystywaniu OIPE do celów:
1)
oszustwa lub nieuczciwego zachowania;
2)
nadużyć na rynku finansowym lub niewłaściwego wykorzystania informacji w odniesieniu do rynku finansowego;
3)
rozporządzania dochodami z przestępstwa;
4)
finansowania terroryzmu.
Artykuł  6

EIOPA bierze również pod uwagę następujące czynniki, które mogą mieć wpływ na prawidłowe funkcjonowanie i integralność rynków finansowych:

a)
kwestię, czy działalność finansowa lub praktyki finansowe dostawców OIPE lub dystrybutorów OIPE w odniesieniu do danego OIPE stwarzają szczególnie istotne ryzyko dla odporności lub sprawnego funkcjonowania rynków;
b)
kwestię, czy dany OIPE lub działalność finansowa lub praktyki finansowe dostawców OIPE lub dystrybutorów OIPE w odniesieniu do danego OIPE mogą prowadzić do znaczącej i sztucznej rozbieżności między cenami instrumentu pochodnego a cenami na rynku instrumentu bazowego;
c)
kwestię, czy dany OIPE lub działalność finansowa lub praktyki finansowe dostawców OIPE lub dystrybutorów OIPE w odniesieniu do danego OIPE stwarzają istotne ryzyko dla infrastruktury rynku lub infrastruktury systemów płatności, w tym systemów obrotu, rozliczania i rozrachunku;
d)
kwestię, czy dany OIPE lub działalność finansowa lub praktyki finansowe dostawców OIPE lub dystrybutorów OIPE w odniesieniu do danego OIPE mogą zagrażać zaufaniu oszczędzających w ramach OIPE do systemu finansowego;
e)
kwestię, czy dany OIPE lub działalność finansowa lub praktyki finansowe dostawców OIPE lub dystrybutorów OIPE w odniesieniu do danego OIPE stwarzają istotne ryzyko zakłócenia działalności instytucji finansowych, które uznaje się za ważne dla systemu finansowego Unii.
Artykuł  7

EIOPA bierze również pod uwagę następujące czynniki mające zastosowanie do konkretnej sytuacji i okoliczności dostawcy OIPE lub dystrybutora OIPE, uwzględniając, co następuje:

a)
jego sytuację finansową i wypłacalność;
b)
jego działalność finansową lub praktyki finansowe;
c)
jego model biznesowy, w tym zrównoważony charakter i przejrzystość tego modelu;
d)
adekwatność rozwiązań w zakresie reasekuracji i gwarancji w odniesieniu do OIPE;
e)
uzależnienie dostawcy OIPE od osób trzecich w odniesieniu do ważnych cech OIPE, takich jak pokrycie ryzyka biometrycznego, gwarancje i możliwość przenoszenia OIPE;
f)
praktyki sprzedaży związane z OIPE, z uwzględnieniem:
1)
wykorzystywanych kanałów komunikacyjnych i kanałów dystrybucji;
2)
materiałów informacyjnych, marketingowych lub innych materiałów promocyjnych;
3)
stopnia innowacyjności związanej z modelem dystrybucji, w tym długość łańcucha pośrednictwa lub poleganie na innowacyjnych technikach związanych z modelem dystrybucji.
Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 lutego 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.197.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/895 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1238 w odniesieniu do interwencji w sprawie produktu
Data aktu: 24/02/2021
Data ogłoszenia: 04/06/2021
Data wejścia w życie: 24/06/2021