PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3,
uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 2 , w szczególności jego punkt 10,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Fundusz Solidarności Unii Europejskiej ("fundusz") ma na celu umożliwienie szybkiej, skutecznej i elastycznej reakcji Unii w sytuacjach nadzwyczajnych w celu okazania solidarności z ludnością zamieszkującą regiony dotknięte poważną lub regionalną klęską żywiołową lub poważnym stanem zagrożenia zdrowia publicznego.
(2) Środki funduszu nie mogą przekroczyć pułapów określonych w art. 9 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093 3 . Zgodnie z art. 9 ust. 2 i 4 tego rozporządzenia maksymalna kwota, którą można uruchomić w ramach funduszu z przydziału na 2021 r. do dnia 1 września 2021 r., wynosi 477 543 750 EUR. Zgodnie z art. 4a ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2012/2002 w budżecie ogólnym na rok 2021 (w zobowiązaniach i płatnościach) zapisano już kwotę 50 000 000 EUR na potrzeby wypłaty zaliczek. Ponadto z przydziału na 2020 r. nie wykorzystano do końca roku kwoty 47 981 598 EUR, którą przeniesiono na 2021 r. W związku z tym maksymalna kwota dostępna w ramach FSUE w 2021 r. wynosi 525 525 348 EUR, co wystarcza na pokrycie potrzeb wynikających z niniejszej decyzji.
(3) W dniu 29 października 2020 r. Grecja złożyła wniosek o uruchomienie funduszu w następstwie powodzi w sierpniu 2020 r. w regionie Grecji Środkowej.
(4) W dniu 9 grudnia 2020 r. Grecja złożyła wniosek o uruchomienie funduszu w następstwie szkód wywołanych przez cyklon Ianos we wrześniu 2020 r., w wyniku którego ucierpiały następujące regiony: Wyspy Jońskie, Grecja Środkowa, Grecja Zachodnia, Tesalia i Peloponez.
(5) W dniu 22 stycznia 2021 r. Grecja złożyła wniosek o uruchomienie funduszu w następstwie trzęsienia ziemi, które w październiku 2020 r. nawiedziło wyspy Samos, Ikaria i Chios.
(6) W dniu 21 grudnia 2020 r. Francja złożyła wniosek o uruchomienie funduszu w następstwie szkód wywołanych przez sztorm Alex w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże w październiku 2020 r.
(7) Do dnia 24 czerwca 2020 r. Albania, Austria, Belgia, Chorwacja, Czarnogóra, Czechy, Estonia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Niemcy, Portugalia, Rumunia, Serbia, Węgry i Włochy złożyły wnioski o uruchomienie funduszu w związku z poważnym stanem zagrożenia zdrowia publicznego spowodowanym pandemią COVID-19 na początku 2020 r.
(8) Wnioski tych państw spełniają warunki przyznania wkładu finansowego z Funduszu zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 2012/2002.
(9) Należy zatem uruchomić fundusz w celu przyznania wkładu finansowego Grecji i Francji w związku z klęskami żywiołowymi oraz Albanii, Austrii, Belgii, Czarnogórze, Czechom, Estonii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Luksemburgowi, Łotwie, Niemcom, Portugalii, Rumunii, Serbii, Węgrom i Włochom w związku z wystąpieniem poważnego stanu zagrożenia zdrowia publicznego.
(10) Jeżeli chodzi o Chorwację, ponieważ wypłacona zaliczka przekracza ostateczną kwotę pomocy, nie ma potrzeby uruchamiania dalszych kwot, a nienależnie wypłacona zaliczka zostanie odzyskana zgodnie z art. 4a rozporządzenia (WE) nr 2012/2002.
(11) W celu ograniczenia do minimum czasu potrzebnego do uruchomienia funduszu niniejszą decyzję należy stosować od dnia jej przyjęcia,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ: