Rozporządzenie wykonawcze 2021/866 zawieszające środki polityki handlowej dotyczące niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/886

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/866
z dnia 28 maja 2021 r.
zawieszające środki polityki handlowej dotyczące niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/886

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 654/2014 z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego, w szczególności tych ustanowionych pod auspicjami WTO, oraz zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 3 i 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 20 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/886 2  w sprawie środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki ("Stany Zjednoczone"), które przewiduje stosowanie dodatkowych ceł na przywóz do Unii szeregu produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych.

(2) W szczególności Komisja, w imieniu Unii, nałożyła dodatkowe cła na produkty wymienione w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886, a konkretnie:

a) dodatkowe cła ad valorem w wysokości 10 % i 25 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku I, jak określono, weszły w życie w dniu 21 czerwca 2018 r. i miały być stosowane do czasu, aż Stany Zjednoczone przestaną stosować środki ochronne w stosunku do produktów z Unii;

b) dodatkowe cła ad valorem w stawkach 10 %, 25 %, 35 % i 50 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku II będą miały zastosowanie od dnia 1 czerwca 2021 r. - lub wcześniej, jeżeli przed tą datą Organ Rozstrzygania Sporów WTO wyda orzeczenie, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO, lub zostanie powiadomiony o orzeczeniu o tej treści - do czasu, aż Stany Zjednoczone przestaną stosować w odniesieniu do Unii swoje środki ochronne.

(3) W następstwie przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/724 3  Komisja, w imieniu Unii, zawiesiła w ramach WTO stosowanie koncesji celnych przywozowych w odniesieniu do handlu ze Stanami Zjednoczonymi w ramach GATT 1994 w odniesieniu do produktów wymienionych w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/724. Taki krok umożliwił zastosowanie dodatkowych ceł na przywóz produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych wymienionych w załączniku I i załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886.

(4) Motyw 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886 stanowi, że Komisja może w imieniu Unii zmienić to rozporządzenie, jeżeli uzna to za stosowne, aby uwzględnić wszelkie zmiany lub poprawki do środków ochronnych Stanów Zjednoczonych.

(5) W dniu 17 maja 2021 r. Unia i Stany Zjednoczone opublikowały wspólne oświadczenie, w którym uzgodniły, że wyznaczą ścieżkę kończącą spory w WTO będące następstwem nałożonych przez Stany Zjednoczone ceł na przywóz z UE na podstawie sekcji 232. W tym kontekście Unia powinna zawiesić stosowanie dodatkowych ceł ad valorem na produkty wymienione w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886, jako ważny krok w kierunku wzajemnego zniesienia środków ograniczających oraz w celu zapewnienia czasu i warunków niezbędnych do politycznego rozwiązania tej kwestii.

(6) Okres zawieszenia powinien trwać do dnia 30 listopada 2021 r., co uznaje się za okres wystarczający do celów określonych w poprzednim motywie.

(7) Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 654/2014 Komisja może w pilnych przypadkach przyjąć mające natychmiastowe zastosowanie akty wykonawcze dotyczące zawieszenia środków polityki handlowej, jeżeli zawieszenie to jest związane ze zmianą środka wprowadzonego przez państwo trzecie. Natychmiastowe zastosowanie niniejszego rozporządzenia jest uzasadnione w świetle celu, jakim jest zapewnienie czasu i warunków niezbędnych do rozwiązania tej kwestii, jak wskazano w motywie 5. W związku z tym uzasadnione jest również zawieszenie zbliżającego się stosowania załącznika II, tak aby dodatkowe cła ad valorem na produkty wymienione w załączniku II nie obowiązywały w okresie niezbędnym do osiągnięcia przedmiotowych celów.

(8) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla zawieszenia w WTO stosowania koncesji celnych przywozowych w odniesieniu do handlu ze Stanami Zjednoczonymi w ramach GATT 1994 na produkty wymienione w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/724, zmienionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/886. Zawieszenie zobowiązań w ramach WTO ma nadal zastosowanie, podczas gdy niniejsze rozporządzenie zawiesza stosowanie dodatkowych należności celnych przywozowych.

(9) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 , najpóźniej 14 dni po jego przyjęciu, Komisja przedłoży niniejsze rozporządzenie do zaopiniowania Komitetowi ds. Barier Handlowych, ustanowionemu rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 5 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

UE zawiesza stosowanie dodatkowych ceł ad valorem w wysokości 10 %, 25 %, 35 % i 50 % w odniesieniu do przywozu produktów wymienionych w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886 w okresie do dnia 30 listopada 2021 r. włącznie.

Cła przewidziane w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886 stosuje się zatem ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2021 r. włącznie.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 maja 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 189 z 27.6.2014, s. 50; zmienione rozporządzeniem (UE) 2015/1843 oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/167 (Dz.U. L 49 z 12.2.2021, s. 1).
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/886 z dnia 20 czerwca 2018 r. w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/724 (Dz.U. L 158 z 21.6.2018, s. 5).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/724 z dnia 16 maja 2018 r. w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki (Dz.U. L 122 z 17.5.2018, s. 14).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 z dnia 6 października 2015 r. ustanawiające procedury unijne w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Unii zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu (tekst jednolity) (Dz.U. L 272 z 16.10.2015, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.190.94

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/866 zawieszające środki polityki handlowej dotyczące niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/886
Data aktu: 28/05/2021
Data ogłoszenia: 31/05/2021
Data wejścia w życie: 31/05/2021