KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 72 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 2 , w szczególności jego art. 11 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Opłaty uiszczane na rzecz ESMA przez repozytoria transakcji oblicza się z zastosowaniem metody określonej w rozporządzeniach delegowanych Komisji (UE) nr 1003/2013 3 i (UE) 2019/360 4 . Okresem odniesienia do celów obliczania właściwego obrotu, o którym mowa w tych rozporządzeniach delegowanych, jest rok poprzedzający rok, w którym uiszcza się opłaty.
(2) W dniu 1 lutego 2020 r. Zjednoczone Królestwo wystąpiło z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej. Zgodnie z okresem przejściowym określonym w art. 126 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej prawo Unii przestało mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie od dnia 31 grudnia 2020 r.
(3) Dwa repozytoria transakcji mające siedzibę w Zjednoczonym Królestwie przeniosły część swoich usług i swojej działalności do Unii, aby móc nadal świadczyć usługi i prowadzić działalność na rzecz kontrahentów mających siedzibę w Unii. Spowodowało to znaczną zmianę liczby repozytoriów transakcji działających w Unii.
(4) Nowe unijne repozytoria transakcji faktycznie rozpoczęły działalność w Unii w styczniu 2021 r., przy czym poziom ich działalności w 2020 r. był niemal zerowy. Ich roczna opłata nadzorcza za 2021 r. byłaby zatem znikoma, chociaż ich działalność prawdopodobnie będzie znacząca. W celu zapewnienia, aby wspomniane repozytoria transakcji uiściły opłatę proporcjonalną do ich rzeczywistego obrotu w Unii, ich roczną opłatę nadzorczą za 2021 r. należy obliczyć na podstawie ich właściwego obrotu uzyskanego w pierwszej połowie 2021 r.
(5) Aby ESMA mógł pobierać opłaty od repozytoriów transakcji w 2021 r. w proporcjonalny sposób, a jednocześnie pokryć wszystkie swoje koszty związane z nadzorem nad nimi, należy zmienić okres odniesienia na potrzeby obliczania rocznych opłat uiszczanych przez repozytoria transakcji na rzecz ESMA w 2021 r. Ponieważ repozytoria transakcji, których to dotyczy, są zarejestrowane w ESMA na podstawie zarówno rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jak i rozporządzenia (UE) 2015/2365, zmian tego okresu odniesienia na potrzeby każdego z tych rozporządzeń należy dokonać w tym samym czasie.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane (UE) nr 1003/2013 i (UE) 2019/360.
(7) Aby niezwłocznie ułatwić prowadzenie skutecznych i efektywnych działań w zakresie nadzoru i egzekwowania przepisów, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 1.
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1003/2013 z dnia 12 lipca 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.U. L 279 z 19.10.2013, s. 4).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/360 z dnia 13 grudnia 2018 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji (Dz.U. L 81 z 22.3.2019, s. 58).