(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 3291)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 20 maja 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach zwierzęcych oraz uchylającą dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG 1 , w szczególności jej art. 29 ust. 1 akapit czwarty i art. 29 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 29 ust. 1 dyrektywy 96/23/WE ustanawia się wymóg, by państwa trzecie, z których państwom członkowskim wolno przywozić zwierzęta i produkty pochodzenia zwierzęcego objęte dyrektywą, przedkładały plany monitorowania pozostałości zawierające wymagane gwarancje ("plany"). Udzielane gwarancje muszą mieć skutki co najmniej równoważne skutkom przewidzianym w wymienionej dyrektywie, w szczególności muszą spełniać wymagania art. 4 dyrektywy i określać szczegółowe dane ustanowione w art. 7 dyrektywy oraz spełniać wymagania art. 11 ust. 2 dyrektywy 96/22/WE. Plany te powinny obejmować co najmniej grupy pozostałości oraz substancje wymienione w załączniku I do dyrektywy 96/23.
(2) Decyzją Komisji 2011/163/UE 2 zatwierdzono plany przedłożone przez niektóre państwa trzecie w odniesieniu do zwierząt i produktów zwierzęcych wymienionych w załączniku do tej decyzji.
(3) Osłonki zwierzęce mogą zawierać pozostałości substancji farmakologicznie czynnych. Takie pozostałości stwierdzono w osłonkach przywożonych do Unii i zgłoszono w systemie wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach od 2015 r. z niektórych państw trzecich, a dotyczyły one zakazanych substancji o działaniu przeciw- drobnoustrojowym. Pozostałości te mogą być obecne w osłonkach ze względu na podawanie środków przeciwdrobnoustrojowych, aby zapobiegać ich psuciu się pod wpływem bakterii. W związku z tym Komisja powinna zapewnić bezpieczeństwo chemiczne osłonek poprzez wprowadzenie wymogu, aby osłonki zwierzęce wprowadzane były do Unii wyłącznie z państw trzecich wymienionych w załączniku do decyzji 2011/163/UE, które w swoich zatwierdzonych planach monitorowania pozostałości przedstawiły wymagane gwarancje dotyczące tego towaru. Należy odpowiednio zmienić art. 2 ust. 1 decyzji 2011/163/UE.
(4) Państwa trzecie, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii niektórych produktów mięsnych oraz poddanych obróbce żołądków, pęcherzy i jelit przeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/625 3 , są wymienione w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/404 4 . Państwa trzecie, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii niektórych produktów mięsnych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/429 5 , są wymienione w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/405 6 .
(5) W celu zminimalizowania zakłóceń w handlu wszystkie państwa trzecie, z których rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2021/404 i (UE) 2021/405 zezwala się obecnie na wprowadzanie do Unii produktów mięsnych i które są już wymienione w załączniku do decyzji 2011/163/UE, powinny również zostać wymienione w tym załączniku w odniesieniu do osłonek zwierzęcych, ponieważ państwa te przedstawiły już wystarczające gwarancje związane z nadzorem nad pozostałościami. Ponadto w przypadku osłonek ryzyko nie wynika z leczenia zwierzęcia, lecz z fałszowania produktu w celu zapobiegania psuciu się pod wpływem bakterii.
(6) Co więcej, te państwa trzecie, które pomyślnie wypełniły kwestionariusz dotyczący zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego w celu włączenia ich do rozporządzeń wykonawczych (UE) 2021/404 i (UE) 2021/405, powinny również zostać wymienione w odniesieniu do osłonek w załączniku do decyzji 2011/163/UE, pod warunkiem że przedłożyły Komisji szczegółowy plan monitorowania pozostałości w osłonkach zwierzęcych i że plan ten został zatwierdzony przez Komisję.
(7) Komisja sporządzi ostateczny wykaz państw spełniających wymogi dyrektywy 96/23/WE związane z brakiem zakazanych substancji o działaniu przeciwbakteryjnym w osłonkach, po przeprowadzeniu pełnej oceny planów monitorowania pozostałości przedstawionych przez wszystkie państwa trzecie dokonujące wywozu osłonek do Unii i przed końcem okresu przejściowego upływającego w dniu 20 października 2021 r.
(8) Chociaż Australia nie posiada zatwierdzonego planu monitorowania pozostałości w odniesieniu do jaj, przedstawiła ona gwarancje, że do produktów złożonych, które mają być wywożone do UE, będą włączane jedynie jaja pochodzące albo z państw członkowskich, albo z państw trzecich, które zostały zatwierdzone do celów wywozu takich produktów do UE. Należy zatem dodać do wykazu wpis - z odpowiednim przypisem - dotyczący Australii w odniesieniu do jaj.
(9) Chociaż Indie nie posiadają zatwierdzonego planu monitorowania pozostałości w odniesieniu do produktów drobiowych i przetworów mlecznych, przedstawiły one gwarancje, że do produktów złożonych, które mają być wywożone do UE, będą włączane jedynie przetwory mleczne pochodzące albo z państw członkowskich, albo z państw trzecich, które zostały zatwierdzone do celów wywozu takich produktów do UE. Należy zatem dodać do wykazu wpis - z odpowiednim przypisem - dotyczący Indii w odniesieniu do przetworów mlecznych.
(10) Chociaż Nowa Zelandia nie posiada zatwierdzonego planu monitorowania pozostałości w odniesieniu do świń, produktów drobiowych, jaj i królików, przedstawiła ona gwarancje, że do produktów złożonych, które mają być wywożone do UE, będą włączane jedynie produkty wieprzowe, produkty drobiowe, jaja i króliki pochodzące albo z państw członkowskich, albo z państw trzecich, które zostały zatwierdzone do celów wywozu takich produktów do Unii. Należy zatem dodać do wykazu wpis - z odpowiednim przypisem - dotyczący Nowej Zelandii w odniesieniu do świń, produktów drobiowych, jaj i królików.
(11) Chociaż Filipiny nie posiadają zatwierdzonego planu monitorowania pozostałości w odniesieniu do przetworów mlecznych i jaj, przedstawiły one gwarancje, że do produktów złożonych, które mają być wywożone do UE, będą włączane jedynie przetwory mleczne i jaja pochodzące albo z państw członkowskich, albo z państw trzecich, które zostały zatwierdzone do celów wywozu takich produktów do UE. Należy zatem dodać do wykazu wpis - z odpowiednim przypisem - dotyczący Filipin w odniesieniu do przetworów mlecznych i jaj.
(12) Chociaż Singapur nie posiada zatwierdzonego planu monitorowania pozostałości w odniesieniu do jaj, przedstawił on gwarancje, że do produktów złożonych, które mają być wywożone do UE, będą włączane jedynie jaja pochodzące albo z państw członkowskich, albo z państw trzecich, które zostały zatwierdzone do celów wywozu takich produktów do UE. Należy zatem dodać do wykazu wpis - z odpowiednim przypisem - dotyczący Singapuru w odniesieniu do jaj.
(13) Chociaż Tajlandia nie posiada zatwierdzonego planu monitorowania pozostałości w odniesieniu do bydła, świń, przetworów mlecznych i jaj, przedstawiła ona gwarancje, że do produktów złożonych, które mają być wywożone do UE, będą włączane jedynie bydło, przetwory mleczne i jaja pochodzące albo z państw członkowskich, albo z państw trzecich, które zostały zatwierdzone do celów wywozu takich produktów do UE. Należy zatem dodać do wykazu wpis - z odpowiednim przypisem - dotyczący Tajlandii w odniesieniu do bydła, przetworów mlecznych i jaj.
(14) Chociaż Korea Południowa nie posiada zatwierdzonego planu monitorowania pozostałości w odniesieniu do przetworów mlecznych, jaj i miodu, przedstawiła ona gwarancje, że do produktów złożonych, które mają być wywożone do UE, będą włączane jedynie przetwory mleczne, jaja i miód pochodzące albo z państw członkowskich, albo z państw trzecich, które zostały zatwierdzone do celów wywozu takich produktów do UE. Należy zatem dodać do wykazu wpis - z odpowiednim przypisem - dotyczący Korei Południowej w odniesieniu do przetworów mlecznych, jaj i miodu.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2011/163/UE.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 maja 2021 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Stella KYRIAKIDES |
|
Członek Komisji |