Dyrektywa delegowana 2021/802 zmieniająca załącznik do decyzji ramowej Rady 2004/757/WSiSW w odniesieniu do włączenia nowych substancji psychoaktywnych 3,3-dimetylo-2-(1-(pent-4-en-1-ylo)-1H-indazolo-3-karbonylo]amino]butanianu metylu (MDMB-4en-PINACA) oraz 2-[1-(4-fluorobutylo)-1H-indolo-3-karbonylo]amino]-3,3-dimetylobutanianu metylu (4F-MDMB-BICA) do definicji narkotyku

DYREKTYWA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2021/802 z dnia 12 marca 2021 r.
zmieniająca załącznik do decyzji ramowej Rady 2004/757/WSiSW w odniesieniu do włączenia nowych substancji psychoaktywnych 3,3-dimetylo-2-(1-(pent-4-en-1-ylo)-1H-indazolo-3-karbonylo] amino]butanianu metylu (MDMB-4en-PINACA) oraz 2-[1-(4-fluorobutylo)-1H-indolo-3-karbonylo] amino]-3,3-dimetylobutanianu metylu (4F-MDMB-BICA) do definicji narkotyku

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję ramową Rady 2004/757/WSiSW z dnia 25 października 2004 r. ustanawiającą minimalne przepisy określające znamiona przestępstw i kar w dziedzinie nielegalnego handlu narkotykami 1 , w szczególności jej art. 1a ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Sprawozdania na temat oceny zagrożeń dotyczące nowych substancji psychoaktywnych 3,3-dimetylo-2-(1-(pent- 4-en-1-ylo)-1H-indazolo-3-karbonylo]amino]butanianu metylu (MDMB-4en-PINACA) oraz 2-[1-(4-fluorobutylo)- 1H-indolo-3-karbonylo]amino]-3,3-dimetylobutanianu metylu (4F-MDMB-BICA) zostały sporządzone na podstawie art. 5c rozporządzenia (WE) nr 1920/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 2  przez komitet naukowy Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii, działający w rozszerzonym składzie zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 5c ust. 4 tego rozporządzenia. W dniu 9 grudnia 2020 r. Centrum przedłożyło Komisji i państwom członkowskim sprawozdania na temat oceny zagrożeń.

(2) MDMB-4en-PINACA i 4F-MDMB-BICA są syntetycznymi agonistami receptorów kannabinoidowych (kannabinoi- dami syntetycznymi). Wywołują skutki podobne do tetrahydrokannabinolu (THC), który odpowiada za główne skutki psychoaktywne konopi, ale dodatkowo wykazują zagrażającą życiu toksyczność. Wysoka siła działania obu substancji stwarza wysokie ryzyko zatrucia.

(3) MDMB-4en-PINACA jest dostępna w Unii co najmniej od 2017 r. i została wykryta w 20 państwach członkowskich, przy czym w 2019 r. znacznie wzrosła liczba państw członkowskich identyfikujących tę substancję po raz pierwszy. W 2020 r. nastąpił znaczny wzrost ilości MDMB-4en-PINACA przejętych przez organy celne. Dwadzieścia państw członkowskich zgłosiło w sumie 389 przypadków konfiskaty 3 . Ponadto sześć państw członkowskich zgłosiło 15 pobranych próbek, a jedno państwo członkowskie - 28 próbek biologicznych. Zasadniczo MDMB-4en-PINACA może być w niedostatecznym stopniu wykrywana, ponieważ w niektórych laboratoriach nie jest rutynowo poszukiwana. W większości przypadków substancję konfiskowano w postaci proszku i mieszanek do palenia, ale wykryto ją także jako nasączone roztworem substancji kawałki papieru, w tym kartoniki, w formie płynnej i w innych niespre- cyzowanych postaciach.

(4) Dwa państwa członkowskie zgłosiły dwanaście zgonów związanych z MDMB-4en-PINACA. Zarówno przypadki zatrucia, jak i zgony mogą być w niedostatecznym stopniu wykrywane, a dane ich dotyczące - zaniżone, ponieważ w niektórych laboratoriach substancja ta nie jest rutynowo poszukiwana.

(5) 4F-MDMB-BICA jest dostępna w Unii co najmniej od marca 2020 r. i została wykryta w jedenastu państwach członkowskich. Jedenaście państw członkowskich zgłosiło w sumie 94 przypadki konfiskaty 4 . Ponadto jedno państwo członkowskie zgłosiło pobraną próbkę i jedno państwo członkowskie - 126 próbek biologicznych. Zasadniczo 4F-MDMB-BICA może być w niedostatecznym stopniu wykrywana, ponieważ nie jest rutynowo poszukiwana, gdyż stanowi nowość na rynku. W większości przypadków substancję konfiskowano w postaci proszku, mieszanek do palenia i nasączonych roztworem kartoników, ale wykryto ją także w formie płynnej i w innych niesprecyzowa- nych postaciach.

(6) Zgłoszono 21 zgonów związanych z 4F-MDMB-BICA w jednym państwie członkowskim w okresie od maja do sierpnia 2020 r. Zarówno przypadki zatrucia, jak i zgony mogą być w niedostatecznym stopniu wykrywane, a dane ich dotyczące - zaniżone, ponieważ substancja ta nie jest rutynowo poszukiwana i pojawiła się na rynku unijnym niedawno.

(7) Wydaje się, że MDMB-4en-PINACA i 4F-MDMB-BICA sprzedawane są w internecie w małych i hurtowych ilościach jako "legalny" zamiennik konopi i kontrolowanych kannabinoidów syntetycznych, głównie jako gotowy produkt konsumpcyjny, np. w postaci mieszanek do palenia, płynów do e-papierosów lub nasączanego roztworem substancji papieru.

(8) Nie ma bezpośrednich dowodów potwierdzających udział przestępczości zorganizowanej w produkcji, dystrybucji (nielegalnym handlu) i dostawach MDMB-4en-PINACA i 4F-MDMB-BICA w Unii.

(9) MDMB-4en-PINACA i 4F-MDMB-BICA nie mają w Unii - ani, jak się wydaje, nigdzie indziej - uznanego zastosowania medycznego u ludzi ani u zwierząt. Poza wykorzystywaniem tych substancji w analitycznych materiałach referencyjnych i w badaniach naukowych nic nie wskazuje na to, że mogą one być on stosowane do innych celów.

(10) W sprawozdaniach na temat oceny zagrożeń ustalono, że dalsze badania mogłyby pozwolić na uzyskanie odpowiedzi na wiele pytań związanych z MDMB-4en-PINACA i 4F-MDMB-BICA, wynikających z braku danych na temat ryzyka dla zdrowia jednostki, ryzyka dla zdrowia publicznego lub ryzyka społecznego. Dostępne informacje sugerują, że spożycie MDMB-4en-PINACA i 4F-MDMB-BICA powoduje szkody dla zdrowia związane z ich ostrą toksycznością, ryzykiem nadużywania i potencjałem uzależniającym. To zagrożenie zdrowia uznaje się za zagrażające życiu. Brak jest konkretnych informacji na temat zagrożeń społecznych, jakie stwarza MDMB-4-en-PINACA i 4F-MDMB-BICA. W związku z tym istnieją wystarczające podstawy do włączenia MDMB-4en-PINACA oraz 4F-MDMB-BICA do definicji narkotyku.

(11) MDMB-4en-PINACA i 4F-MDMB-BICA nie są wymienione w wykazie substancji poddanych kontroli w ramach Jednolitej konwencji o środkach odurzających z 1961 r., zmienionej protokołem z 1972 r., i Konwencji (ONZ) o substancjach psychotropowych z 1971 r. 4F-MDMB-BICA nie jest obecnie poddawana ocenie w ramach systemu Narodów Zjednoczonych, natomiast w przypadku MDMB-4en-PINACA zalecono umieszczenie tej substancji w wykazie w ramach systemu Narodów Zjednoczonych. Istnieją jednak wystarczające dowody wskazujące na pilną potrzebę dodania tej substancji do definicji narkotyku również w prawie UE.

(12) Dziewięć państw członkowskich kontroluje MDMB-4en-PINACA na mocy krajowych przepisów o kontroli narkotyków, cztery państwa członkowskie - na mocy przepisów dotyczących nowych substancji psychoaktywnych, a jedno państwo członkowskie stosuje inne przepisy w celu kontroli tej substancji. Siedem państw członkowskich kontroluje 4F-MDMB-BICA na mocy krajowych przepisów o kontroli narkotyków, cztery państwa członkowskie - na mocy przepisów dotyczących nowych substancji psychoaktywnych, a jedno państwo członkowskie stosuje inne przepisy w celu kontroli tej substancji. Biorąc pod uwagę, że wprowadzono już krajowe środki kontroli, włączenie MDMB- 4en-PINACA i 4F-MDMB-BICA do definicji narkotyku, a tym samym objęcie ich zakresem przepisów dotyczących przestępstw i sankcji określonych w decyzji ramowej 2004/757 pomogłoby uniknąć pojawienia się przeszkód w transgranicznym egzekwowaniu prawa i współpracy sądowej, a także umożliwiłoby ochronę przed zagrożeniami, które mogą się pojawić w wyniku dostępności i używania tych substancji.

(13) Ponieważ warunki i procedura dotyczące korzystania z uprawnień do przyjęcia aktu delegowanego zostały dopełnione, należy przyjąć dyrektywę delegowaną, aby dodać MDMB-4en-PINACA i 4F-MDMB-BICA do załącznika do decyzji ramowej 2004/757/WSiSW, a w konsekwencji objąć te substancje unijnymi przepisami prawa karnego dotyczącymi nielegalnego handlu narkotykami.

(14) Irlandia jest związana decyzją ramową 2004/757/WSiSW, zmienioną dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2103 5 , zatem uczestniczy w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji.

(15) Dania jest związana decyzją ramową 2004/757/WSiSW mającą zastosowanie do dnia 21 listopada 2018 r., ale nie jest związana dyrektywą (UE) 2017/2103. Dania nie uczestniczy zatem w przyjęciu niniejszej dyrektywy, nie jest nią związana ani jej nie stosuje.

(16) Zgodnie ze wspólną deklaracją polityczną z dnia 28 września 2011 r. państw członkowskich i Komisji dotyczącą dokumentów wyjaśniających 6  państwa członkowskie zobowiązały się do złożenia, w uzasadnionych przypadkach, wraz z powiadomieniem o środkach transpozycji, jednego lub więcej dokumentów wyjaśniających związki między elementami dyrektywy a odpowiadającymi im częściami krajowych instrumentów transpozycyjnych.

(17) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję ramową 2004/757/WSiSW,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Zmiana decyzji ramowej 2004/757/WSiSW

W załączniku do decyzji ramowej 2004/757/WSiSW dodaje się pkt 18 i 19 w brzmieniu:

"18. 3,3-dimetylo-2-(1-(pent-4-en-1-ylo)-1H-indazolo-3-karbonylo]amino]butanian metylu (MDMB-4en-PINACA) *.

19. 2-[1-(4-fluorobutylo)-1H-indolo-3-karbonylo]amino]-3,3-dimetylobutanian metylu (4F-MDMB-BICA) *.

* Dyrektywa delegowana Komisji (UE) 2021/802 z dnia 12 marca 2021 r. zmieniająca załącznik do decyzji ramowej Rady 2004/757/WSiSW w odniesieniu do włączenia nowych substancji psychoaktywnych 3,3-dimetylo-2-(1-(pent- 4-en-1-ylo)-1H-indazolo-3-karbonylo]amino]butanianu metylu (MDMB-4en-PINACA) oraz 2-[1-(4-fluorobutylo)-1H- indolo-3-karbonylo]amino]-3,3-dimetylobutanianu metylu (4F-MDMB-BICA) do definicji narkotyku, Dz.U. L 178 z 20.05.2021, s. 1.".

Artykuł  2

Transpozycja

1. 
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 9 grudnia 2021 r. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 marca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 335 z 11.11.2004, s. 8.
2 Rozporządzenie (WE) nr 1920/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (Dz.U. L 376 z 27.12.2006, s. 1).
3 Ponadto Zjednoczone Królestwo zgłosiło 380 przypadków konfiskaty, Norwegia 1, a Turcja 663.
4 Ponadto Zjednoczone Królestwo zgłosiło 17 przypadków konfiskaty.
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2103 z dnia 15 listopada 2017 r. zmieniająca decyzję ramową Rady 2004/757/WSiSW w celu włączenia nowych substancji psychoaktywnych do definicji narkotyku i uchylająca decyzję Rady 2005/387/WSiSW (Dz.U. L 305 z 21.11.2017, s. 12).
6 Dz.U. C 369 z 17.12.2011, s. 14.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.178.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa delegowana 2021/802 zmieniająca załącznik do decyzji ramowej Rady 2004/757/WSiSW w odniesieniu do włączenia nowych substancji psychoaktywnych 3,3-dimetylo-2-(1-(pent-4-en-1-ylo)-1H-indazolo-3-karbonylo]amino]butanianu metylu (MDMB-4en-PINACA) oraz 2-[1-(4-fluorobutylo)-1H-indolo-3-karbonylo]amino]-3,3-dimetylobutanianu metylu (4F-MDMB-BICA) do definicji narkotyku
Data aktu: 12/03/2021
Data ogłoszenia: 20/05/2021
Data wejścia w życie: 09/06/2021