(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 13)(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 18 stycznia 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych 1 , w szczególności jego art. 55 ust. 1 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 4 maja 2020 r. luksemburska Agencja ds. Środowiska ("właściwy organ") przyjęła zgodnie z art. 55 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 528/2012 decyzję (następnie zmienioną w dniach 19 czerwca 2020 r. i 7 października 2020 r.) zezwalającą do dnia 31 października 2020 r. na udostępnianie i stosowanie przez profesjonalnych użytkowników produktu biobójczego BIOBOR JF do usuwania drobnoustrojów ze zbiorników paliwa i układów paliwowych zaparkowanych statków powietrznych ("działanie"). Właściwy organ poinformował Komisję i właściwe organy pozostałych państw członkowskich o podjętych działaniach i ich uzasadnieniu, zgodnie z art. 55 ust. 1 akapit drugi tego rozporządzenia.
(2) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez właściwy organ działanie było konieczne w celu ochrony zdrowia publicznego. Zanieczyszczenie mikrobiologiczne zbiorników paliwa i układów paliwowych statku powietrznego może prowadzić do nieprawidłowego działania silnika statku powietrznego i zagrażać jego zdatności do lotu, zagrażając w ten sposób bezpieczeństwu pasażerów i załogi. Pandemia COVID-19 i wynikające z niej ograniczenia lotów doprowadziły do tymczasowego zaparkowania wielu samolotów. Unieruchomienie statku powietrznego jest czynnikiem pogarszającym zanieczyszczenia mikrobiologiczne.
(3) BIOBOR JF zawiera 2,2'-(1-metylotrimetylenodioksy)bis-(4-metylo-1,3,2-dioksaborinan) (numer CAS 2665-13-6) i 2,2'-oksybis-(4,4,6-trimetylo-1,3,2-dioksaborinan) (numer CAS 14697-50-8), substancje czynne do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 6 jako środki do konserwacji produktów podczas przechowywania, jak określono w załączniku V do rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Ponieważ te substancje Komisjczynne nie są objęte programem prac ustanowionym w załączniku II do rozporządzenia delegowanego i (UE) nr 1062/2014 2 , celem którego to programu jest systematyczne badanie wszystkich istniejących substancji czynnych zawartych w produktach biobójczych, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 528/2012, muszą one zostać poddane ocenie i zatwierdzone przed wydaniem pozwolenia na poziomie krajowym lub unijnym na produkty biobójcze zawierające te substancje.
(4) W dniu 16 października 2020 r. Komisja otrzymała od właściwego organu uzasadniony wniosek o przedłużenie działań zgodnie z art. 55 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Uzasadniony wniosek został złożony w związku z obawami, że bezpieczeństwo transportu lotniczego może być nadal zagrożone przez zanieczyszczenie mikrobiologiczne zbiorników paliwa i układów paliwowych statków powietrznych, oraz w związku z argumentem, że BIOBOR JF ma zasadnicze znaczenie dla zwalczania takiego zanieczyszczenia mikrobiologicznego.
(5) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez właściwy organ jedyny alternatywny produkt biobójczy zalecany przez producentów statków powietrznych i silników do usuwania zanieczyszczenia mikrobiologicznego wycofano z obrotu w marcu 2020 r. ze względu na stwierdzenie poważnych nieprawidłowości w działaniu silników po zastosowaniu tego produktu.
(6) Jak wskazał właściwy organ, mechaniczne usuwanie zanieczyszczenia mikrobiologicznego ze zbiorników paliwa i układów paliwowych statków powietrznych pociąga za sobą zorganizowanie regularnego spuszczania paliwa i przeprowadzania testów mikrobiologicznych uzyskanych w ten sposób próbek, co wymaga dodatkowego personelu oraz ustanowienia złożonych procedur pobierania i analizy laboratoryjnej próbek, co nie wydaje się odpowiednie dla floty luksemburskich linii lotniczych. Ponadto ręczne czyszczenie zanieczyszczonych zbiorników - konieczne w przypadku wykrycia zanieczyszczenia - naraziłoby pracowników na toksyczne gazy i należy go unikać.
(7) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez właściwy organ producent BIOBOR JF poczynił kroki w celu uzyskania zwykłego pozwolenia na produkt, a wniosek o zatwierdzenie zawartych w nim substancji czynnych ma zostać złożony na początku 2021 r. Zatwierdzenie substancji czynnych, a następnie pozwolenie na produkt biobójczy stanowiłoby trwałe rozwiązanie na przyszłość, ale na zakończenie tych procedur potrzeba będzie dużo czasu.
(8) Ponieważ brak zwalczania zanieczyszczenia mikrobiologicznego zbiorników paliwa i układów paliwowych statków powietrznych może zagrażać bezpieczeństwu transportu lotniczego, a zagrożeniu temu nie można odpowiednio zapobiec poprzez zastosowanie innych produktów biobójczych lub innych środków, należy zezwolić właściwemu organowi na przedłużenie działania na okres nieprzekraczający 550 dni, począwszy od następnego dnia po upływie pierwotnego okresu 180 dni, na który wydano pozwolenie decyzją właściwego organu z dnia 4 maja 2020 r. zmienioną w dniu 7 października 2020 r.
(9) Zważywszy, że termin podejmowania działania upłynął z dniem 1 listopada 2020 r., niniejsza decyzja powinna mieć moc wsteczną.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Biobójczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 stycznia 2021 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Stella KYRIAKIDES |
|
Członek Komisji |