RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 ust. 1, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Poprawiona Konwencja w sprawie żeglugi na Renie podpisana w Mannheim dnia 17 października 1868 r., zmieniona Konwencją zmieniającą poprawioną Konwencję w sprawie żeglugi na Renie, podpisaną w Strasburgu dnia 20 listopada 1963 r., weszła w życie w dniu 14 kwietnia 1967 r. (zwana dalej "Konwencją").
(2) Zgodnie z art. 17 konwencji Centralna Komisja Żeglugi na Renie ("CKŻR") może przyjmować wymogi w zakresie kwalifikacji zawodowych.
(3) Europejski Komitet ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej ("CESNI") utworzono dnia 3 czerwca 2015 r. w ramach CKŻR w celu opracowania norm technicznych dla śródlądowych dróg wodnych w różnych dziedzinach, zwłaszcza w odniesieniu do statków, technologii informacyjnej i załóg.
(4) Oczekuje się, że CESNI przyjmie na następnym posiedzeniu dnia 15 kwietnia 2021 r. normę dotyczącą podstawowego szkolenia w zakresie bezpieczeństwa dla młodszych marynarzy, określającą wymogi w zakresie szkoleń, które państwa członkowskie mogłyby stosować jako swoje wymogi krajowe ("norma CESNI 20_04"), oraz normę dotyczącą znormalizowanych zwrotów komunikacyjnych w czterech językach dla marynarzy i kapitanów, aby mogli oni radzić sobie w sytuacjach, w których występują problemy z komunikacją ("norma CESNI 20_39"). Obie normy CESNI 20_04 i CESNI 20_39 mają na celu ułatwienie wdrożenia wymogów wchodzących w zakres dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 1 .
(5) Oczekuje się, że CKŻR na sesji plenarnej dnia 2 czerwca 2021 r. przyjmie rezolucję zmieniającą rozporządzenie dotyczące załóg statków na Renie w celu włączenia odniesienia do norm europejskich dotyczących kwalifikacji w żegludze śródlądowej ("normy ES-QIN"), w tym normy CESNI 20_04 i normy CESNI 20_39.
(6) Norma CESNI 20_04 i norma CESNI 20_39 zmierza do przyczynienia się do utrzymania najwyższego poziomu bezpieczeństwa żeglugi śródlądowej i zachęcać do harmonizacji w kontekście dyrektywy (UE) 2017/2397.
(7) Należy również ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na forum CESNI oraz CKŻR.
(8) Unia nie jest członkiem CKŻR ani CESNI. Stanowisko Unii powinno więc zostać wyrażone przez państwa człon
kowskie będące członkami tych instytucji, działające wspólnie w interesie Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: