PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W decyzji Rady 2003/17/WE 3 przewidziano, że pod pewnymi warunkami inspekcje polowe przeprowadzane w odniesieniu do określonych upraw nasiennych roślin uprawnych w państwach trzecich wymienionych w załacz- niku I do tej decyzji uznaje się za równoważne z inspekcjami polowymi przeprowadzanymi zgodnie z prawem Unii, oraz że pod pewnymi warunkami materiał siewny niektórych gatunków produkowany w tych państwach trzecich uznaje się za równoważny z materiałem siewnym produkowanym zgodnie z prawem Unii.
(2) W decyzji Rady 2005/834/WE 4 ustanowiono przepisy w sprawie równoważności kontroli praktyk dotyczących zachowania odmian przeprowadzanych w niektórych państwach trzecich. Stanowi ona, iż urzędowe kontrole praktyk dotyczących zachowania odmian, przeprowadzane w państwach trzecich i przez organy wymienione w załączniku do tej decyzji, w odniesieniu do gatunków objętych dyrektywami dotyczącymi każdego z tych państw trzecich, zapewniają takie same gwarancje co kontrole przeprowadzane przez państwa członkowskie.
(3) Zjednoczone Królestwo dokonało transpozycji dyrektyw Rady 66/401/EWG 5 , 66/402/EWG 6 , 2002/53/WE 7 , 2002/54/WE 8 , 2002/55/WE 9 i 2002/57/WE 10 i aktów wykonawczych przyjętych na podstawie tych dyrektyw oraz skutecznie je wdrożyło. Te akty wykonawcze określają zasady, na podstawie których te dyrektywy uznają odpowiednią równoważność.
(4) Prawo Unii, w tym decyzje 2003/17/WE i 2005/834/WE, miało zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w okresie przejściowym, który upłynął w dniu 31 grudnia 2020 r., zgodnie z Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 11 (zwaną dalej "umową o wystąpieniu"), w szczególności jej art. 126 i art. 127 ust. 1.
(5) W związku z zakończeniem okresu przejściowego przewidzianego w umowie o wystąpieniu, Zjednoczone Królestwo wystąpiło do Komisji z wnioskiem o uznanie, od dnia 1 stycznia 2021 r., równoważności materiału siewnego roślin pastewnych, materiału siewnego roślin zbożowych, materiału siewnego buraka, materiału siewnego warzyw oraz materiału siewnego roślin oleistych i włóknistych wyprodukowanego w Zjednoczonym Królestwie z materiałem siewnym roślin pastewnych, materiałem siewnym roślin zbożowych, materiałem siewnym buraka, materiałem siewnym warzyw oraz materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych produkowanym w Unii oraz spełniającym wymogi dyrektyw 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE, 2002/55/WE i 2002/57/WE.
(6) Zjednoczone Królestwo wystąpiło również o uznanie równoważności w odniesieniu do kontroli praktyk dotyczących zachowania odmian przeprowadzanych w Zjednoczonym Królestwie zgodnie z dyrektywami 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE, 2002/55/WE i 2002/57/WE, a także z dyrektywą 2002/53/WE.
(7) Zjednoczone Królestwo poinformowało Komisję, że jego przepisy transponujące dyrektywy 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/53/WE, 2002/54/WE, 2002/55/WE i 2002/57/WE nie ulegną zmianie i będą nadal stosowane po dniu 1 stycznia 2021 r.
(8) Komisja zbadała odpowiednie przepisy ustawowe Zjednoczonego Królestwa i ich równoważność z wymogami Unii i stwierdziła, że inspekcje polowe upraw nasiennych roślin uprawnych są przeprowadzane w odpowiedni sposób i spełniają warunki załącznika II do decyzji 2003/17/WE oraz odpowiednie wymogi dyrektyw 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE i 2002/57/WE.
(9) W związku z tym, w celu uniknięcia niepotrzebnych zakłóceń w handlu po zakończeniu okresu przejściowego, należy uznać równoważność inspekcji polowych przeprowadzanych w odniesieniu do tego materiału siewnego produkowanego w Zjednoczonym Królestwie i urzędowo certyfikowanych przez jego organy.
(10) Komisja zbadała odpowiednie przepisy ustawowe Zjednoczonego Królestwa i ich równoważność z przepisami w sprawie praktyk dotyczących zachowania odmian zgodnie z dyrektywami 2002/53/WE i 2002/55/WE. Komisja stwierdziła, że przeprowadzone w Zjednoczonym Królestwie kontrole praktyk dotyczących zachowania odmian zapewniają ten sam poziom gwarancji, co kontrole przeprowadzone przez państwa członkowskie.
(11) Należy zatem uznać równoważność kontroli praktyk dotyczących zachowania odmian, przewidzianych w dyrektywach 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/53/WE, 2002/54/WE, 2002/55/WE i 2002/57/WE, przeprowadzanych w Zjednoczonym Królestwie.
(12) Należy zatem włączyć Zjednoczone Królestwo do załącznika I do decyzji 2003/17/WE oraz do załącznika do decyzji 2005/834/WE, bez uszczerbku dla stosowania prawa Unii do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej zgodnie z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do umowy o wystąpieniu w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu.
(13) W związku z tym należy odpowiednio zmienić decyzje 2003/17/WE oraz 2005/834/WE.
(14) W związku z faktem, iż okres przejściowy przewidziany w umowie o wystąpieniu upłynął w dniu 31 grudnia 2020 r. a także w celu zapewnienia ciągłości, niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym oraz powinna być stosowana z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2021 r.,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ: