KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 515/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające, w ramach Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, instrument na rzecz wsparcia finansowego w zakresie granic zewnętrznych i wiz oraz uchylające decyzję nr 574/2007/WE 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W następstwie przeglądu śródokresowego, o którym mowa w art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 2 , stwierdzono dodatkowe potrzeby finansowe państw członkowskich w dziedzinie zarządzania granicami.
(2) W przeglądzie śródokresowym stwierdzono potrzebę zapewnienia odpowiedniego wsparcia finansowego na rzecz działań związanych z kontrolą graniczną, w szczególności na obszarach hotspotów, określonych w art. 2 ust. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1624 3 , a także na innych obszarach przygranicznych, które zmagają się z podobną - obecną lub potencjalną - wysoką i nieproporcjonalną presją migracyjną.
(3) W załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 515/2014 wymieniono dwa działania szczegółowe, które państwa członkowskie mogą podjąć w celu uzyskania dodatkowego finansowania.
(4) Finansowanie działań służących wzmocnieniu zdolności w dziedzinie kontroli granicznych oraz wdrożeniu podejścia opartego na hotspotach lub podobnego podejścia nie może być w odpowiedni sposób przekazane za pomocą aktualnego wykazu działań szczegółowych. Dlatego też zmiana wspomnianego wykazu jest najlepszym sposobem sprostania potrzebom stwierdzonym w ramach celów Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego - granice i wizy.
(5) Dodanie do załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 515/2014 nowego działania szczegółowego przyczyni się do zapewnienia skutecznego poziomu kontroli granic zewnętrznych Unii. Jest to zgodne z celem szczegółowym tego rozporządzenia, o którym mowa w art. 3 ust. 2 lit. b) tego rozporządzenia, polegającym na wspieraniu zintegrowanego zarządzania granicami i jednoczesnym ułatwianiu dostępu do ochrony międzynarodowej osobom, które jej potrzebują.
(6) Dodanie nowego działania szczegółowego odzwierciedlającego najnowsze zmiany w polityce i potrzeby finansowe państw członkowskich przyniesie znaczną wartość dodaną, ponieważ przyczyni się do złagodzenia presji wywieranej na państwa członkowskie najbardziej odczuwające skutki przepływów migracyjnych i azylowych, a tym samym na Unię jako całość.
(7) Aby umożliwić szybkie stosowanie tego działania szczegółowego, w świetle stwierdzonych pilnych potrzeb w zakresie finansowania, rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 515/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 143.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego (Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 112).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1624 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego (UE) 2016/399 oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 863/2007, rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 i decyzję Rady 2005/267/WE (Dz.U. L 251 z 16.9.2016, s. 1).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1624 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego (UE) 2016/399 oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 863/2007, rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 i decyzję Rady 2005/267/WE (Dz.U. L 251 z 16.9.2016, s. 1).