(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 1298)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 13 marca 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Cele proponowanej inicjatywy obywatelskiej "Głosowanie bez granic, pełne prawa polityczne dla obywateli UE" (ang. "Voters Without Borders, Full Political Rights for EU Citizens") dotyczą następujących kwestii:"Żądamy reform mających na celu wzmocnienie istniejących praw obywateli UE do głosowania i kandydowania w wyborach europejskich i lokalnych w kraju zamieszkania, a także nowych przepisów mających na celu rozszerzenie tych praw na regionalne i krajowe wybory oraz referenda. Główne cele:
- usunięcie przeszkód w rejestracji obywateli UE do celów głosowania i kandydowania w wyborach europejskich i lokalnych w kraju zamieszkania lub pochodzenia,
- potwierdzenie, że wybory powszechne stanowią podstawowe prawo i wartość. Obywatele UE powinni mieć prawo do wyboru we wszystkich wyborach i referendach, czy chcą głosować w swoim kraju zamieszkania, czy w kraju pochodzenia,
- zbadanie wpływu takiej rzeczywistej europeizacji prawa głosu, koniecznych zabezpieczeń oraz sposobów, w jakie mogłyby one obejmować obywateli państw trzecich. Reformy te usuną plamę na europejskiej demokracji i stworzą przestrzeń dla polityki ponadnarodowej".
(2) Załącznik przedstawiony przez organizatorów proponowanej inicjatywy obywatelskiej zawiera dalsze informacje na temat tych celów. Stwierdzono w nim, że rośnie liczba obywateli UE mieszkających i pracujących w państwach członkowskich innych niż państwo, którego są obywatelami, ale z powodu barier i przeszkód w korzystaniu z przysługującego im prawa głosu w kraju zamieszkania często czują się niereprezentowani w polityce lokalnej. Zgodnie z załącznikiem "niska frekwencja migrujących obywateli UE w wyborach lokalnych i europejskich nie jest zaskoczeniem, ponieważ w kraju zamieszkania nadal przysługuje im jedynie prawo do głosowania w wyborach lokalnych i wyborach europejskich, natomiast są wykluczeni z wyborów oraz decyzji, które dotyczą ich w największym stopniu". Założeniem proponowanej inicjatywy jest zatem "sprawienie, by obywatelstwo europejskie stało się rzeczywistym obywatelstwem", "podjęcie kroków na rzecz wyborów powszechnych" poprzez przyznanie obywatelom UE pełnych praw politycznych, "w celu zachęcania do lepszej integracji", a także "przyczynienie się do budowania ponadnarodowej demokracji europejskiej".
(3) Organizatorzy przedstawili dodatkowe informacje w formie broszury.
(4) Traktat o Unii Europejskiej (TUE) podkreśla rolę obywatelstwa Unii i usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.
(5) W związku z tym procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć przystępność Unii.
(6) Jeżeli chodzi o cel, o którym mowa w motywie 1 punkt pierwszy, a mianowicie "usunięcie przeszkód w rejestracji obywateli UE do celów głosowania i kandydowania w wyborach europejskich i lokalnych w kraju zamieszkania lub pochodzenia", Komisja byłaby uprawniona do przyjęcia wniosku w sprawie unijnego aktu prawnego w tej dziedzinie na podstawie art. 22 TFUE.
(7) Jeżeli chodzi o cel, o którym mowa w motywie 1 tiret drugie, a mianowicie "potwierdzenie, że wybory powszechne stanowią podstawowe prawo i wartość. Obywatele UE powinni mieć prawo do wyboru we wszystkich wyborach i referendach, czy chcą głosować w swoim kraju zamieszkania, czy w kraju pochodzenia", Komisja byłaby uprawniona do przyjęcia wniosku w sprawie unijnego aktu prawnego w tej dziedzinie na podstawie art. 25 ust. 2 TFUE.
(8) Jeżeli chodzi o cel, o którym mowa w motywie 1 tiret trzecie, a mianowicie "zbadanie wpływu takiej rzeczywistej europeizacji prawa głosu, koniecznych zabezpieczeń oraz sposobów, w jakie mogłyby one obejmować obywateli państw trzecich", art. 79 ust. 4 TFUE upoważnia Unię do "ustanawiania środków zachęcających i wspierających działania państw członkowskich, podejmowane w celu popierania integracji obywateli państw trzecich przebywających legalnie na ich terytoriach, z wyłączeniem jakiejkolwiek harmonizacji przepisów ustawowych i wykonawczych państw członkowskich". Art. 79 ust. 4 TFUE umożliwiłby zatem przyjęcie wniosku Komisji w sprawie programu badawczego dotyczącego unijnej demokracji i prawa głosu w UE, który zawierałby element analizujący zakres, w jakim możliwe byłoby wzmocnienie praw obywatelskich obywateli państw trzecich zamieszkałych na terytorium Unii.
(9) Z powyższych względów żadna z części proponowanej inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedłożenia wniosku dotyczącego unijnego aktu prawnego w celu wprowadzenia w życie Traktatów zgodnie z art. 6 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788.
(10) Została stworzona grupa organizatorów i wyznaczono osoby do kontaktu zgodnie z art. 5 ust. 1-3 rozporządzenia.
(11) Proponowana inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna lub dokuczliwa i nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 TUE ani prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(12) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską "Głosowanie bez granic, pełne prawa polityczne dla obywateli UE",
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 marca 2020 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Vera JOUROVA |
|
Wiceprzewodniczący |