KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 1 , w szczególności jej art. 8 formułę wprowadzającą, art. 8 pkt 1 akapit pierwszy, art. 8 pkt 4 oraz art. 9 ust. 4 lit. c),
uwzględniając dyrektywę Rady 2009/158/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących handel wewnątrzwspólnotowy i przywóz z państw trzecich drobiu i jaj wylęgowych 2 , w szczególności jej art. 23 ust. 1, art. 24 ust. 2 i art. 25 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 798/2008 3 ustanowiono wymogi w zakresie wystawiania świadectw weterynaryjnych dotyczących przywozu do Unii oraz tranzytu przez Unię, w tym składowania podczas tranzytu, drobiu i produktów drobiowych ("towary"). Rozporządzenie to stanowi, że towary mogą być przywożone do Unii i przewożone tranzytem przez jej terytorium jedynie z państw trzecich, terytoriów, stref lub grup wyszczególnionych w kolumnach 1 i 3 tabeli w części 1 załącznika I do tego rozporządzenia.
(2) W rozporządzeniu (WE) nr 798/2008 ustanowiono także warunki uznania państwa trzeciego, terytorium, strefy lub grupy za wolne od wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) oraz zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu.
(3) Rosja jest wymieniona w tabeli w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 jako państwo trzecie, z którego całego terytorium dozwolony jest przywóz niektórych towarów drobiowych do Unii i ich tranzyt przez terytorium Unii. Jednak od dnia 17 listopada 2016 r. zezwolenie na przywóz do Unii lub tranzyt przez jej terytorium mięsa drobiowego z Rosji przeznaczonego do spożycia przez ludzi jest zawieszone ze względu na potwierdzenie wystąpienia ognisk HPAI podtypu H5N8 w gospodarstwach drobiarskich na terytorium tego państwa.
(4) W dniu 28 stycznia 2019 r. Rosja potwierdziła, że w jednym z gospodarstw drobiarskich na jej terytorium wystąpiło zakażenie wirusem rzekomego pomoru drobiu. Od tego czasu Rosja potwierdziła, że na jej terytorium wystąpił szereg kolejnych ognisk zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu.
(5) W sierpniu 2019 r. rosyjskie organy weterynaryjne przedłożyły Komisji informacje na temat ognisk zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu w Rosji od stycznia 2019 r.
(6) Ze względu na potwierdzone ogniska zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu Rosja nie może być uznana za wolną od tej choroby, a rosyjskie organy weterynaryjne nie mogą wystawiać świadectw do celów przywozu do Unii lub tranzytu przez jej terytorium przesyłek mięsa drobiowego przeznaczonego do spożycia przez ludzi.
(7) Z uwagi na jasność i pewność prawa należy zmienić wpis dotyczący Rosji w tabeli w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008, aby uwzględnić sytuację epidemiologiczną w tym państwie trzecim oraz wskazać datę zakończenia, od której to państwo trzecie nie może być uznawane za wolne od zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: