Ustawa z  27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw nakłada obowiązek opracowania miejskiego planu adaptacji dla miasta (MPA) o liczbie mieszkańców równej 20 tysięcy lub większej. Miejski plan adaptacji do zmian klimatu jest dokumentem strategicznym zawierającym charakterystykę danego obszaru, analizę danych klimatycznych, ocenę podatności, potencjału i wrażliwości oraz propozycję działań mających na celu zarówno łagodzenie skutków zmian klimatu, jak i adaptację do nich. Nowela wskazuje, że MPA będzie musiał zawierać co najmniej:

  • część analityczną,
  • koncepcję zagospodarowania na terenie miasta wód opadowych i roztopowych będących skutkiem opadów atmosferycznych,
  • zbiór danych przestrzennych,
  • część programową,
  • wskazanie sposobu wdrażania planu
  • wnioski i rekomendacje.

Miejski plan adaptacji będzie przyjmowany przez radę gminy w drodze uchwały.

Przeczytaj także: Deszcze zalewają miasta, klimat nie do zmiany, ale przepisy - tak

Jednocześnie, zgodnie z nowelizacją ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko gminy będą miały obowiązek informowania o projektach miejskich planów adaptacji przed ich skierowaniem do postępowania z udziałem społeczeństwa, miejskich planach adaptacji oraz sprawozdaniach z monitorowania wdrażania działań adaptacyjnych do zmian klimatu.

Nowelizacja tej ustawy doprecyzowuje, że raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien zawierać określenie przewidywanego oddziaływania analizowanych wariantów na klimat, w tym emisje gazów cieplarnianych i oddziaływania istotne z punktu widzenia adaptacji do zmian klimatu, przewidywanej podatności na zmiany klimatu, uwzględniającej narażenie oraz odporność analizowanych wariantów na zmiany klimatu, zaś w opisie planowanego przedsięwzięcia ocenione w oparciu o wiedzę naukową ryzyko związane ze zmianami klimatu, obejmujące ryzyko wynikające z podatności na zmiany klimatu, uwzględniając narażenie oraz odporność przedsięwzięcia na zmiany klimatu.

Nowela uzupełnia przepisy tej ustawy także oto, że w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko określa się, analizuje oraz ocenia bezpośredni i pośredni wpływ danego przedsięwzięcia także na klimat.

 

Obowiązki związane zakładaniem terenów zielonych

Nowe przepisy wprowadzają też zmiany w ustawie o ochronie przyrody. Nakładają na organy gminy obowiązek zakładania i utrzymywania w należytym stanie terenów zieleni i zadrzewienia.

Ustawa określa, że przy zakładaniu terenu zieleni należy wykorzystywać w pierwszej kolejności zasoby przyrodnicze terenu, w tym zachować istniejącą roślinność rodzimą, oraz zapewnić, aby powierzchnia biologicznie czynna zajmowała w miarę możliwości co najmniej 90 proc. powierzchni tego terenu zieleni, z wyłączeniem terenów, w odniesieniu do których obowiązują ograniczenia wynikające z przepisów odrębnych. Zaś przy utrzymywaniu terenu zieleni w pierwszej kolejności należy utrzymywać funkcje przyrodnicze tego terenu, w tym przez ekstensywną pielęgnację zieleni oraz pozostawić część terenu do naturalnej wegetacji, oraz w miarę możliwości zwiększać udział w powierzchni tego terenu zieleni powierzchni biologicznie czynnej.

 

Inne obowiązki związane ze zmianami klimatu

Nowela wprowadza też zmiany w ustawie o samorządzie gminnym polegające na:

  1. wprowadzeniu obowiązku wskazania w strategiach rozwoju na poziomie gminnym i ponadlokalnym nie tylko celów strategicznych rozwoju w wymiarze społecznym, gospodarczym, przestrzennym, ale również celów klimatyczno-środowiskowych;
  2. doprecyzowaniu, że strategia rozwoju gminy albo strategia rozwoju ponadlokalnego będzie podlegała aktualizacji także w przypadku, gdy wymagać tego będzie sytuacja klimatyczno-środowiskowa gminy;
  3. wprowadzeniu w gminach, które posiadają miejski plan adaptacji, obowiązku uwzględniania wniosków i rekomendacji ze sprawozdań z monitorowania miejskiego planu adaptacji przy sporządzaniu raportu o stanie gminy;

Nowelizacja wprowadza też do ustawy o samorządzie województwa zmiany polegające na:

  1. wprowadzeniu obowiązku wskazania w strategiach rozwoju województwa nie tylko celów strategicznych rozwoju w wymiarze społecznym, gospodarczym, przestrzennym, ale również celów klimatyczno-środowiskowych;
  2. doprecyzowaniu zakresu prowadzenia przez samorządy wojewódzkie polityki rozwoju przez uzupełnienie katalogu o kwestie tworzenia warunków dla prowadzenia działań na rzecz ochrony klimatu oraz działań adaptacyjnych do zmian klimatu

Nowe przepisy do ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim dodają nowe zadania polegające na:

  1. uzupełnieniu zadań związku metropolitalnego o wykonanie zadania publicznego w zakresie prowadzenia działań na rzecz ochrony klimatu oraz adaptacji do zmian klimatu;
  2. wskazaniu, że strategia rozwoju związku metropolitalnego podlega aktualizacji także, gdy wymaga tego sytuacja klimatyczno-środowiskowa gmin wchodzących w skład związku.

Kiedy przepisy wejdą w życie?

Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 4 w zakresie art. 18b ust. 2 (tj. artykułu zgodnie z którym uchwalenie miejskiego planu adaptacji powinno nastąpić w terminie 30 miesięcy od dnia ogłoszenia przez Główny Urząd Statystyczny danych statystycznych dotyczących ludności według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, zgodnie z którymi miasto osiągnęło liczbę mieszkańców równą 20 tysięcy lub większą), który wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2025 r.

 

Nowość
Współczesne wyzwania prawa ochrony klimatu
-20%
Nowość

Anna Barczak, Maria Magdalena Kenig-Witkowska , Marcin Stoczkiewicz

Sprawdź  

Cena promocyjna: 159.2 zł

|

Cena regularna: 199 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 139.29 zł