(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 10 marca 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/428/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie handlu zwierzętami z rodziny koniowatych przeznaczonymi do udziału w zawodach oraz ustanawiającą warunki udziału w takich zawodach 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 3 dyrektywy 90/428/EWG stanowi, że zasady dotyczące zawodów konnych nie mogą wprowadzać różnicy pomiędzy zwierzętami z rodziny koniowatych zarejestrowanymi w państwie członkowskim, w którym odbywają się zawody, lub pochodzącymi z tego państwa a zwierzętami z rodziny koniowatych zarejestrowanymi w innym państwie członkowskim lub pochodzącymi z tego państwa.
(2) Art. 4 ust. 2 dyrektywy 90/428/EWG przewiduje dwa odstępstwa od obowiązku niedyskryminacji określonego w art. 3 tej dyrektywy. Pierwsze z nich zwalnia z tego obowiązku niektóre rodzaje zawodów i imprez, a drugie zezwala państwom członkowskim na wskazanie określonej części kwot nagród pieniężnych i zysków z zawodów przeznaczonej na ochronę, rozwój i doskonalenie hodowli. Jeżeli państwo członkowskie zamierza skorzystać z pierwszego odstępstwa, musi uprzednio powiadomić o swym zamiarze i jego uzasadnieniu państwa członkowskie oraz opinię publiczną. Jeżeli państwo członkowskie zamierza skorzystać z drugiego odstępstwa, musi powiadomić pozostałe państwa członkowskie oraz opinię publiczną o kryteriach podziału uzyskanych tą drogą środków.
(3) Decyzja Komisji 2009/712/WE 2 zawiera wzory formularzy do celów przekazywania informacji wymaganych do korzystania z odstępstw przewidzianych w art. 4 ust. 2 dyrektywy 90/428/EWG. Z dniem 21 kwietnia 2021 r. decyzja ta zostaje uchylona rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/2035. 3 . Praktyka pokazuje, że informacje przekazywane przez państwa członkowskie są często nieaktualne, a w wielu przypadkach ograniczenia językowe uniemożliwiają organom publicznym i opinii publicznej dostęp do ich treści. Brak przejrzystości w stosowaniu odstępstw skutkował skargami osób poszkodowanych i całych segmentów społeczności jeździeckiej. W celu zapewnienia, aby państwa członkowskie i opinia publiczna były prawidłowo i terminowo informowane o stosowaniu odstępstw przewidzianych w art. 4 ust. 2 dyrektywy 90/428/EWG, należy wprowadzić zmienione wzory informacyjnych stron internetowych oraz wymóg aktualizowania przez państwa członkowskie informacji dostarczanych zgodnie z art. 4 ust. 2 dyrektywy 90/428/EWG w określonych minimalnych terminach.
(4) W celu zapewnienia jasności, pewności prawa i uproszczenia konieczne jest usunięcie wzorów informacyjnych stron internetowych określonych w rozdziale 2 sekcje II i III załącznika II do decyzji 2009/712/WE.
(5) W rozdziale 2 załącznika I do decyzji 2009/712/WE wymieniono dyrektywy Rady 77/504/EWG 4 (uchyloną dyrektywą Rady 2009/157/WE 5 ), 88/661/EWG 6 , 89/361/EWG 7 i 90/427/EWG 8 , jak również dyrektywę 90/428/EWG. Dyrektywy 2009/157/WE, 88/661/EWG, 89/361/EWG i 90/427/EWG zostały uchylone rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1012 9 w dniu 1 listopada 2018 r. W celu zapewnienia jasności, pewności prawa i uproszczenia należy skreślić odniesienia do tych dyrektyw. Ponieważ niniejsza decyzja ustanawia nowe wzory informacyjnych stron internetowych dotyczące stosowania odstępstw przewidzianych w art. 4 ust. 2 decyzji 2009/712/WE, należy skreślić również odniesienie do dyrektywy 90/428/EWG. Należy zatem uchylić rozdział 2 w załączniku I.
(6) Rozporządzenie (UE) 2016/1012 stanowi, że państwa członkowskie sporządzają i aktualizują wykaz związków hodowców i przedsiębiorstw hodowlanych uznanych przez ich właściwe organy zgodnie z art. 4 ust. 3 tego rozporządzenia i realizujących co najmniej jeden program hodowlany zatwierdzony zgodnie z art. 8 ust. 3 tego rozporządzenia. Ponadto w rozporządzeniu (UE) 2016/1012 przewidziano, że państwa członkowskie podają ten wykaz do publicznej wiadomości.
(7) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/716 10 określa wzory formularzy służących do prezentacji informacji umieszczanych w wykazach uznanych związków hodowców i przedsiębiorstw hodowlanych, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (UE) 2016/1012. Ponieważ rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/716 stosuje się od dnia 1 listopada 2018 r., wzory formularzy określone w tym rozporządzeniu należy stosować zamiast wzorów określonych w rozdziale 2 sekcja I załącznika II do decyzji 2009/712/WE.
(8) Należy uchylić rozdział 2 w załączniku II do decyzji 2009/712/WE, ponieważ wzory określone w jego sekcjach I, II i III zostają zastąpione wzorami określonymi odpowiednio w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/716 i w niniejszej decyzji.
(9) Decyzja 2009/712/WE zawiera odniesienia do prawodawstwa w dziedzinie zootechniki w tytule oraz do zakładów zootechnicznych w art. 1 ust. 1 lit. b). Ponieważ takie odniesienia są nieaktualne po wejściu w życie rozporządzeń (UE) 2016/1012 i (UE) 2017/716, należy skreślić słowa "i zootechniki" w tytule decyzji 2009/712/WE oraz uchylić lit. b) w jej art. 1 ust. 1.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2009/712/WE.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zootechniki,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Stella KYRIAKIDES | |
| Członek Komisji |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.73.19 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/388 ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania dyrektywy Rady 90/428/EWG w odniesieniu do odstępstw od zasad zawodów konnych oraz zmieniająca decyzję Komisji 2009/712/WE w zakresie odniesień do przepisów zootechnicznych |
| Data aktu: | 06/03/2020 |
| Data ogłoszenia: | 10/03/2020 |
| Data wejścia w życie: | 10/03/2020 |