PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Do decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1152/2003/WE 3 wprowadzony ma być szereg zmian. Dla zachowania przejrzystości decyzja ta powinna zostać przekształcona.
(2) Dyrektywa Rady (UE) 2020/262 4 stanowi, że towarom przewożonym między terytoriami państw członkowskich w ramach systemu zawieszenia podatku akcyzowego towarzyszyć musi dokument wypełniony przez nadawcę.
(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 684/2009 5 określa strukturę i treść dokumentu towarzyszącego, o którym mowa w dyrektywie (UE) 2020/262, oraz procedurę jego stosowania.
(4) Aby poprawić kontrole i umożliwić uproszczenie przemieszczania wyrobów akcyzowych w Unii, decyzją nr 1152/2003/WE wprowadzono system skomputeryzowany.
(5) Niezbędne jest dalsze utrzymywanie i rozwijanie skomputeryzowanego systemu monitorowania przepływu wyrobów akcyzowych, aby umożliwić państwom członkowskim uzyskiwanie informacji w czasie rzeczywistym dotyczących takiego przepływu i przeprowadzanie wymaganych ręcznych i zautomatyzowanych kontroli, łącznie z kontrolami podczas przepływu wyrobów akcyzowych w rozumieniu rozdziałów IV i V dyrektywy (UE) 2020/262 oraz rozdziału IV rozporządzenia Rady (UE) nr 389/2012 6 .
(6) Modyfikacja, rozszerzenie i funkcjonowanie systemu skomputeryzowanego powinny umożliwić wewnątrzunijny przepływ wyrobów akcyzowych w ramach zawieszenia poboru akcyzy oraz przepływ wyrobów akcyzowych, które zostały już dopuszczone do konsumpcji na obszarze jednego państwa członkowskiego i są przemieszczane na obszar innego państwa członkowskiego w celu dostarczenia do celów handlowych.
(7) Modyfikacja i rozszerzenie skomputeryzowanego systemu służą uwydatnieniu aspektów przepływu wyrobów akcyzowych związanych z rynkiem wewnętrznym. Wszelkie aspekty fiskalne odnoszące się do przepływu wyrobów akcyzowych powinny być rozwiązane zmianą dyrektywy (UE) 2020/262 lub rozporządzenia (UE) nr 389/2012. Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla podstawy prawnej wszelkich dalszych zmian dyrektywy (UE) 2020/262 lub rozporządzenia (UE) nr 389/2012.
(8) Niezbędne jest określenie podziału na unijne i nieunijne części składowe skomputeryzowanego systemu, jak również odpowiednich obowiązków Komisji i państw członkowskich w odniesieniu do rozwoju i wprowadzenia systemu. W tym kontekście Komisja, wspomagana przez stosowny komitet, powinna spełniać istotną rolę w koordynowaniu, organizowaniu i zarządzaniu systemem.
(9) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania środków niezbędnych dla modyfikacji, rozszerzenia i funkcjonowania skomputeryzowanego systemu należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 7 .
(10) Należy dokonać uzgodnień dotyczących oceny wdrażania skomputeryzowanego systemu monitorowania wyrobów akcyzowych.
(11) Zanim nowe rozszerzenie skomputeryzowanego systemu zacznie funkcjonować i z uwzględnieniem problemów, których doświadczono, Komisja, we współpracy z państwami członkowskimi i z uwzględnieniem poglądów zainteresowanych sektorów handlu, powinna sprawdzić, czy obecne systemy oparte na dokumentach papierowych są wciąż odpowiednie.
(12) Koszty skomputeryzowanego systemu powinny być rozdzielone między Unię i państwa członkowskie.
(13) Z powodu rozmiaru i złożoności skomputeryzowanego systemu konieczne jest, aby zarówno Unia, jak i państwa członkowskie zapewniły zasoby ludzkie i finansowe w celu rozwijania i wprowadzenia systemu. Rozwijając krajowe części składowe, państwa członkowskie powinny stosować zasady ustanowione w odniesieniu do rządowych systemów elektronicznych i traktować podmioty gospodarcze w taki sam sposób jak w innych dziedzinach, w których utworzone są systemy komputerowe. W szczególności, powinny one umożliwiać podmiotom gospodarczym, zwłaszcza małym i średnim przedsiębiorstwom działającym w tym sektorze, użytkowanie krajowych części składowych przy możliwie najniższym koszcie oraz powinny wspierać wszystkie środki mające na celu zachowanie ich konkurencyjności.
(14) Ponieważ cel niniejszej decyzji, a mianowicie zapewnienie podstawy dla zarządzania dalszą automatyzacją procesów określonych w przepisach unijnych dotyczących podatku akcyzowego, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast z uwagi na prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Unii, może ona przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ: