PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
po konsultacji z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo notyfikowało swój zamiar wystąpienia z Unii Europejskiej zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).
(2) Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 2 (zwana dalej "umową o wystąpieniu") zawiera postanowienia dotyczące stosowania przepisów prawa Unii do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie po dniu, w którym Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie. Zgodnie z umową o wystąpieniu wspólna polityka rybołówstwa (zwana dalej "WPRyb") ma zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w okresie przejściowym i przestanie mieć zastosowanie z dniem 31 grudnia 2020 r.
(3) Kiedy WPRyb przestanie mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, wody Zjednoczonego Królestwa (morze terytorialne i przyległa wyłączna strefa ekonomiczna) nie będą już stanowić części wód Unii. W związku z tym, z powodu braku umowy między Unią i Zjednoczonym Królestwem zawierającej postanowienia dotyczące połowów, istnieje ryzyko utraty przez unijne statki rybackie i statki rybackie Zjednoczonego Królestwa możliwości pełnego wykorzystania uprawnień do połowów, które mogą być udostępnione na 2021 r.
(4) W celu zapewnienia zrównoważonego charakteru rybołówstwa oraz z uwagi na znaczenie rybołówstwa dla gospodarczych podstaw egzystencji wielu społeczności w Unii i w Zjednoczonym Królestwie należy zachować możliwość utrzymania wzajemnego dostępu do wód każdej ze stron dla unijnych statków rybackich oraz statków rybackich Zjednoczonego Królestwa po dniu 31 grudnia 2020 r. Celem niniejszego rozporządzenia jest stworzenie odpowiednich ram prawnych dla takiego wzajemnego dostępu.
(5) Zakres terytorialny niniejszego rozporządzenia oraz wszelkie odniesienia do Zjednoczonego Królestwa w niniejszym rozporządzeniu nie obejmują Gibraltaru.
(6) Uprawnienia do połowów na 2021 r. mają zostać ustalone przez Unię i Zjednoczone Królestwo przy pełnym poszanowaniu wymogów określonych w art. 61 i 62 Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza 3 . W celu zapewnienia zrównoważonej eksploatacji żywych zasobów morza oraz stabilności na wodach Unii i na wodach Zjednoczonego Królestwa przydziały kwot i udziały państw członkowskich i Zjednoczonego Królestwa należy ustalić zgodnie z obowiązującym prawem Unii i Zjednoczonego Królestwa.
(7) Mając na uwadze utrwalone praktyki połowowe stosowane przez statki rybackie Zjednoczonego Królestwa na wodach Unii i vice versa, oraz w celu uzyskania wzajemnego dostępu do wód, Unia powinna ustanowić mechanizm przyznawania statkom rybackim Zjednoczonego Królestwa dostępu do wód Unii w drodze upoważnień, aby mogły one dokonywać połowów w ramach kwot, które zostaną przydzielone Zjednoczonemu Królestwu, na tych samych warunkach, które mają zastosowanie do unijnych statków rybackich. Takie upoważnienia do połowów powinny być udzielane tylko jeśli i tylko w zakresie, w jakim Zjednoczone Królestwo nadal będzie wydawać unijnym statkom rybackim upoważnienia do kontynuowania połowów na wodach Zjednoczonego Królestwa.
(8) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2403 4 ustanowiono przepisy dotyczące wydawania upoważnień do połowów dla statków rybackich na wodach podlegających zwierzchnictwu lub jurysdykcji państwa trzeciego oraz dla statków rybackich państw trzecich prowadzących operacje połowowe na wodach Unii oraz dotyczące zarządzania tymi upoważnieniami.
(9) W rozporządzeniu (UE) 2017/2403 określono przepisy dotyczące operacji połowowych prowadzonych przez unijne statki rybackie na wodach państwa trzeciego poza ramami umowy oraz przewidziano, że państwo członkowskie bandery może udzielać bezpośrednich upoważnień, a także ustanowiono warunki i procedury udzielania takich upoważnień. Biorąc pod uwagę liczbę unijnych statków rybackich, które prowadzą działalność połowową na wodach Zjednoczonego Królestwa, w przypadku braku umowy między Unią i Zjednoczonym Królestwem zawierającej postanowienia dotyczące połowów te warunki i procedury prowadziłyby do znacznych opóźnień oraz zwiększenia obciążenia administracyjnego. Konieczne jest zatem ustanowienie szczegółowych warunków i procedur ułatwiających wydawanie przez Zjednoczone Królestwo upoważnień na prowadzenie działalności połowowej na wodach Zjednoczonego Królestwa dla unijnych statków rybackich.
(10) Należy wprowadzić odstępstwo od przepisów mających zastosowanie do statków rybackich państw trzecich oraz określić szczegółowe warunki i procedury umożliwiające wydawanie przez Unię upoważnień statkom rybackim Zjednoczonego Królestwa na prowadzenie działalności połowowej na wodach Unii.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2017/2403.
(12) Okres przejściowy przewidziany w umowie o wystąpieniu kończy się w dniu 31 grudnia 2020 r. W przypadku braku zawarcia umowy między Unią i Zjednoczonym Królestwem zawierającej postanowienia dotyczące połowów, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i powinno być stosowane od dnia następującego po dniu, w którym prawo Unii przestanie mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie na podstawie art. 126 i 127 umowy o wystąpieniu. Jako środek awaryjny powinno ono być stosowane do wcześniejszej z następujących dat: do dnia 31 grudnia 2021 r. albo do dnia wejścia w życie albo dnia rozpoczęcia tymczasowego stosowania umowy między Unią a Zjednoczonym Królestwem zawierającej postanowienia dotyczące połowów.
(13) Wobec potrzeby przyjęcia niniejszego rozporządzenia przed dniem, w którym prawo Unii przestanie mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie na podstawie art. 126 i 127 umowy o wystąpieniu, oraz wobec konieczności określenia procedur dotyczących upoważnień do prowadzenia zrównoważonej działalności połowowej na wodach Unii i Zjednoczonego Królestwa na zasadzie wzajemności najpóźniej do tego dnia, aby zapobiec gwałtownemu przerwaniu operacji połowowych, uznano za właściwe wprowadzenie wyjątku od terminu ośmiu tygodni, o którym mowa w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do TUE, do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(14) Aby umożliwić podmiotom zarówno z Unii, jak i ze Zjednoczonego Królestwa, dalsze prowadzenie połowów, upoważnienia do działalności połowowej na wodach Unii powinny być udzielane statkom rybackim Zjednoczonego Królestwa, tylko jeśli i tylko w zakresie, w jakim Komisja sama uzna, że Zjednoczone Królestwo przyznaje unijnym statkom rybackim prawa dostępu do prowadzenia operacji połowowych na wodach Zjednoczonego Królestwa na zasadzie wzajemności,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: