PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Rady (WE) nr 1215/2009 2 przewidziano nieograniczony bezcłowy dostęp do rynku Unii dla prawie wszystkich produktów pochodzących ze stron uczestniczących w procesie stabilizacji i stowarzyszania, który to dostęp miał obowiązywać do czasu zawarcia umów dwustronnych ze stronami będącymi beneficjentami i w zakresie odpowiadającym tym umowom.
(2) Układy o stabilizacji i stowarzyszeniu zostały już zawarte ze wszystkimi sześcioma stronami będącymi beneficjentami. Układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Kosowem *, z drugiej strony, został zawarty jako ostatni i wszedł w życie w dniu 1 kwietnia 2016 r.
(3) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/1464 3 zmieniono rozporządzenie (WE) nr 1215/2009, znosząc preferencje dwustronne przyznane Kosowu, zachowując jednak przyznane wszystkim zachodniobałkańskim stronom będącym beneficjentami jednostronne preferencje w formie zawieszenia wszystkich ceł na produkty objęte działami 7 i 8 Nomenklatury scalonej oraz dostępu tych stron do globalnego kontyngentu taryfowego na wino na poziomie 30 000 hl.
(4) Uwzględniając różnice w zakresie liberalizacji taryf w ramach systemów ustanowionych w układach o stabilizacji i stowarzyszeniu między Unią a wszystkimi uczestnikami procesu stabilizacji i stowarzyszania oraz preferencjami przyznanymi na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1215/2009 należy przedłużyć okres stosowania rozporządzenia (WE) nr 1215/2009 do dnia 31 grudnia 2025 r.
(5) Przedłużenie okresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 1215/2009 uważa się za odpowiednią gwarancję silniejszego zobowiązania się Unii do integracji handlowej Bałkanów Zachodnich i zaangażowania się w ten proces. Obecny system autonomicznych środków handlowych pozostaje cennym wsparciem dla gospodarek partnerów z Bałkanów Zachodnich.
(6) Należy ponadto zmienić nazwy dwóch stron będących beneficjentami, aby odzwierciedlić najnowszą uzgodnioną terminologię.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1215/2009,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 11 listopada 2020 r. (dotychczas niepublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 1 grudnia 2020 r.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1215/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. wprowadzające nadzwyczajne środki handlowe dla krajów i terytoriów uczestniczących lub powiązanych z procesem stabilizacji i stowarzyszania Unii Europejskiej (Dz.U. L 328 z 15.12.2009, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/1464 z dnia 2 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1215/2009 w odniesieniu do koncesji handlowych przyznanych Kosowu* po wejściu w życie Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Kosowem, z drugiej strony (Dz.U. L 209 z 12.8.2017, s. 1).
* Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244/1999 oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1).
**) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558).