KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 1 lit. a) i b), a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem (EWG) nr 2658/87 ustanowiono nomenklaturę towarową ("Nomenklatura scalona" lub "CN") w celu jednoczesnego spełnienia wymogów zarówno Wspólnej Taryfy Celnej, danych statystycznych handlu zewnętrznego Unii, jak i innych polityk unijnych dotyczących przywozu lub wywozu towarów.
(2) Rozporządzeniem (EWG) nr 2658/87 ustanowiono również Zintegrowaną Taryfę Unii Europejskiej ("TARIC"), która spełnia wymogi Wspólnej Taryfy Celnej, statystyk w dziedzinie handlu zewnętrznego, polityki handlowej, rolnej i innych polityk unijnych dotyczących przywozu lub wywozu towarów.
(3) Aby umożliwić Unii monitorowanie statystyk dotyczących wyłącznie przywozu określonych towarów, najwłaściwszym sposobem jest utworzenie podpozycji statystycznych w TARIC; takie kody statystyczne TARIC są określone w załączniku 10 "Kody statystyczne TARIC" w części trzeciej ("Załączniki taryfowe") załącznika I do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87.
(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1369 2 wprowadzono nowe podpozycje TARIC dla masek ochronnych do załącznika 10 części trzeciej załącznika I do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87. W celu zapewnienia ponownego wprowadzenia tych nowych kodów do Nomenklatury scalonej mającej zastosowanie od dnia 1 stycznia 2021 r. konieczna jest zmiana załącznika I do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87, które ma być zmienione ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2021 r. rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1577 3 .
(5) W Unii trwa pandemia COVID-19, a państwa członkowskie starają się powstrzymać rozprzestrzenianie się korona- wirusa. W związku z tym popyt na niektóre produkty medyczne i ich stosowanie w państwach członkowskich, w szczególności na maski ochronne, odczynniki oraz zestawy diagnostyczne jest znaczny, wciąż rośnie i prawdopodobnie pozostanie wysoki w przyszłości. Przywóz takich towarów stanowi dodatkowe wyzwanie dla organów celnych.
(6) Aby ułatwić i zharmonizować kontrole celne w państwach członkowskich na szczeblu Unii, należy utworzyć dodatkowe podpozycje TARIC, które umożliwiłyby szybsze odróżnienie przedmiotowych produktów od innych w ramach tej samej podpozycji, łagodząc tym samym skutki ewentualnych opóźnień w łańcuchu dostaw podczas pandemii COVID-19.
(7) Biorąc pod uwagę znaczenie szczepionek SARS-CoV-2, właściwe byłoby utworzenie kodu CN, tak aby można było również monitorować ich wywóz.
(8) Należy stworzyć dodatkowe podpozycje TARIC w celu zapewnienia lepszego monitorowania przepływów handlowych masek ochronnych oraz odczynników i zestawów diagnostycznych.
(9) Takie dodatkowe podpozycje TARIC ułatwiłyby również wdrożenie przez państwa członkowskie decyzji Komisji (UE) 2020/491 4 . Ponieważ maski ochronne należą do najczęściej przywożonych produktów medycznych, ich szczegółowa identyfikacja w TARIC umożliwiłaby szybszy proces dokonywania zgłoszeń poprzez odróżnienie takich produktów od innych produktów klasyfikowanych obecnie w tej samej podpozycji.
(10) Należy zatem wprowadzić odpowiednie zmiany do załącznika I do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87.
(11) Organy celne i przedsiębiorcy powinni mieć możliwość stosowania zmian w Nomenklaturze scalonej określonych w niniejszym rozporządzeniu od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1577, aby zapewniona była ciągłość gromadzenia danych statystycznych dotyczących danych towarów. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie w trybie pilnym i być stosowane od dnia 1 stycznia 2021 r.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: