KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie nowej żywności, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1852/2001 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) 2015/2283 stanowi, że nowa żywność może być wprowadzana na rynek w Unii, pod warunkiem że wydano na nią zezwolenie i została ona wpisana do unijnego wykazu. Tradycyjna żywność z państw trzecich stanowi nową żywność zgodnie z definicją w art. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/2468 2 ustanowiono wymogi administracyjne i naukowe w odniesieniu do tradycyjnej żywności z państw trzecich.
(3) Na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2283 przyjęto rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/2470 3 ustanawiające unijny wykaz nowej żywności, na którą wydano zezwolenie.
(4) Zgodnie z art. 15 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2015/2283 Komisja decyduje o zezwoleniu i wprowadzeniu na rynek w Unii tradycyjnej żywności z państwa trzeciego.
(5) W dniach 30 stycznia 2019 r. i 28 marca 2019 r. przedsiębiorstwa Nestec York Ltd. i Cabossse Naturals NV. ("wnioskodawcy") zgłosiły Komisji zamiar wprowadzenia na rynek w Unii miąższu, soku z miąższu i zagęszczonego soku z miąższu owoców Theobroma cacao ("miąższ kakaowca właściwego") jako tradycyjnej żywności z państwa trzeciego w rozumieniu art. 14 rozporządzenia (UE) 2015/2283. Zgłoszenie wnioskodawców dotyczy miąższu, soku z miąższu i zagęszczonego soku z miąższu owoców Theobroma cacao L., które mają być spożywane jako takie lub jako składnik przez ogół populacji.
(6) Zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2468 Komisja zwróciła się do wnioskodawców o dodatkowe informacje dotyczące ważności zgłoszenia. Wymagane informacje zostały przekazane w dniach 12 kwiet nia 2019 r. i 20 czerwca 2019 r.
(7) Dane przedstawione przez wnioskodawców wskazują na historię bezpiecznego stosowania miąższu, soku z miąższu i zagęszczonego soku z miąższu owoców Theobroma cacao L. jako żywności w Brazylii.
(8) Zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283 w dniach 22 maja 2019 r. i 20 czerwca 2019 r. Komisja przekazała ważne zgłoszenia państwom członkowskim oraz Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd").
(9) W terminie czterech miesięcy określonym w art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2283 państwa członkowskie ani Urząd nie powiadomiły Komisji o żadnych należycie uzasadnionych zastrzeżeniach dotyczących bezpieczeństwa wobec wprowadzenia na rynek w Unii miąższu, soku z miąższu i zagęszczonego soku z miąższu owoców Theobroma cacao L.
(10) Komisja powinna zatem zezwolić na wprowadzenie na rynek w Unii miąższu, soku z miąższu i zagęszczonego soku z miąższu owoców Theobroma cacao L. oraz zaktualizować unijny wykaz nowej żywności.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/2470,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: