Rozporządzenie delegowane 2020/2115 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 w odniesieniu do tymczasowego przedłużenia obowiązywania nadzwyczajnych środków w celu zaradzenia skutkom pandemii COVID-19 dotyczących koncesji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/2115
z dnia 16 grudnia 2020 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 w odniesieniu do tymczasowego przedłużenia obowiązywania nadzwyczajnych środków w celu zaradzenia skutkom pandemii COVID-19 dotyczących koncesji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 1b,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pandemia COVID-19 doprowadziła do gwałtownego spadku natężenia ruchu lotniczego w wyniku znacznego spadku popytu i bezpośrednich środków zastosowanych przez państwa członkowskie oraz państwa trzecie w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się pandemii.

(2) Zaistniała sytuacja jest poza kontrolą przewoźników lotniczych, a wynikające z niej dobrowolne lub narzucone odwoływanie usług lotniczych przez przewoźników lotniczych stanowi konieczną reakcję na te okoliczności.

(3) Unijni przewoźnicy lotniczy nadal napotykają problemy z płynnością, które mogą doprowadzić, zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, do zawieszenia lub cofnięcia ich koncesji lub też zastąpienia ich koncesjami tymczasowymi, mimo iż nie jest to podyktowane przyczynami gospodarczymi o charakterze strukturalnym. Przyznanie koncesji tymczasowej mogłoby stanowić negatywny sygnał dla rynku w odniesieniu do perspektywy przetrwania przewoźnika lotniczego, co z kolei pogłębiłoby jego problemy finansowe, które w innej sytuacji miałyby charakter jedynie tymczasowy.

(4) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/696 2  zezwolono właściwym organom państw członkowskich wydającym koncesje na niecofanie lub niezawieszanie koncesji w okresie od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r., jeżeli w tym okresie przeprowadzona zostanie ocena wyników finansowych, oraz pod warunkiem że bezpieczeństwo nie jest zagrożone, oraz że występuje realna perspektywa odbudowy sytuacji finansowej w ciągu następnych 12 miesięcy. Rozporządzeniem (UE) 2020/696 przyznano również Komisji uprawnienia delegowane do przedłużenia okresu trwającego od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r., o którym mowa w art. 9 ust. 1a.

(5) Zgodnie z art. 9 ust. 1c rozporządzenia (WE) nr 1008/2008 Komisja przedstawiła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie podsumowujące do dnia 13 listopada 2020 r.

(6) W sprawozdaniu podsumowującym Komisja zwraca uwagę, że pomimo stopniowego wzrostu w okresie od kwietnia do sierpnia 2020 r. poziomy ruchu lotniczego we wrześniu 2020 r. były wciąż znacznie niższe w porównaniu z tym samym okresem w 2019 r. Jak wynika z danych Eurocontrol w dniu 25 listopada 2020 r. ruch lotniczy był o 63 % niższy niż w dniu 25 listopada 2019 r.

(7) Pomimo trudności w dokładnym przewidywaniu ścieżki przywracania poziomów ruchu lotniczego uzasadnione jest oczekiwanie, że w najbliższej przyszłości sytuacja się nie zmieni i utrzyma się do grudnia 2021 r. Na podstawie najnowszej prognozy Eurocontrol dotyczącej ruchu lotniczego z września 2020 r. oczekuje się, że w lutym 2021 r. ruch lotniczy będzie o 50 % niższy niż w lutym 2020 r. (przy założeniu braku wspólnego podejścia państw członkowskich do wprowadzenia procedur operacyjnych i zniesienia ograniczeń krajowych). Dane Światowej Organizacji Zdrowia pokazują, że w dniu 22 listopada 2020 r. liczba cotygodniowo rejestrowanych przypadków COVID-19

w Europie wyniosła 1,77 mln (44 % nowych przypadków na świecie), co znacznie przewyższa liczbę przypadków wiosną 2020 r. Z danych Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób wynika, że 14-dniowy wskaźnik zgłoszonych przypadków w Europejskim Obszarze Gospodarczym i Zjednoczonym Królestwie stale rośnie od lata 2020 r. Z tygodniowego sprawozdania z nadzoru z dnia 22 listopada 2020 r. wynika, że wskaźnik ten wynosił 549 (zakres państw: 58-1186) na 100 000 mieszkańców.

(8) Założenie, że utrzymujący się spadek natężenia ruchu lotniczego wynika ze skutków pandemii COVID-19 jest zasadne. Na podstawie dostępnych danych dotyczących zaufania konsumentów w obliczu epidemii COVID-19, podczas gdy w kwietniu 2020 r. około 60 % respondentów odpowiadało, że prawdopodobnie wróci do podróży lotniczych w ciągu kilku miesięcy po wygaśnięciu pandemii, w czerwcu 2020 r. odsetek ten spadł do 45 %. Dostępne dane wyraźnie wskazują zatem na związek między pandemią COVID-19 a zapotrzebowaniem konsumentów na ruch lotniczy i nie wystąpiły żadne inne zdarzenia mogące wyjaśnić spadek popytu na transport lotniczy.

(9) Ze sprawozdania podsumowującego Komisji wynika, że również krajowe i nieskoordynowane ograniczenia, wymogi dotyczące kwarantanny i środki w zakresie badań wprowadzone przez państwa członkowskie w odpowiedzi na nowe przypadki COVID-19 w Europie od połowy sierpnia, często ogłaszane z bardzo krótkim wyprzedzeniem, osłabiają zaufanie konsumentów i skutkują mniejszym zapotrzebowaniem na ruch lotniczy.

(10) Biorąc pod uwagę bardzo niski poziom rezerwacji lotów, wyżej wymienione prognozy epidemiologiczne i dotyczące ruchu lotniczego, a także niepewność i nieprzewidywalność w odniesieniu do środków krajowych mających na celu powstrzymanie pandemii COVID-19, uzasadnione jest oczekiwanie, że niski poziom ruchu lotniczego i zapotrzebowania pasażerów na transport lotniczy wynikające z pandemii COVID-19 utrzymają się przez cały 2021 r. Oczekuje się, że przez kilka lat nie nastąpi powrót do poziomów natężenia ruchu lotniczego do poziomów sprzed pandemii COVID. Na tym etapie jest jednak zbyt wcześnie, aby stwierdzić, czy po 2021 r. ograniczenia zdolności będą nadal na podobnie wysokim poziomie.

(11) Tak niski poziom ruchu lotniczego i zapotrzebowania pasażerów na transport lotniczy mógłby spowodować utrzymujące się problemy z płynnością unijnych przewoźników lotniczych w okresie od dnia 31 grudnia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r., które mogłyby prowadzić do zawieszenia lub cofnięcia ich koncesji lub zastąpienia ich koncesjami tymczasowymi, mimo iż nie jest to podyktowane przyczynami gospodarczymi o charakterze strukturalnym.

(12) Należy zatem zezwolić właściwym organom wydającym koncesje na niecofanie lub niezawieszanie koncesji na podstawie ocen wyników finansowych przeprowadzonych w przedłużonym okresie od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r., pod warunkiem że bezpieczeństwo nie jest zagrożone, oraz że występuje realna perspektywa odbudowy sytuacji finansowej w ciągu następnych 12 miesięcy. Po zakończeniu tego okresu unijny przewoźnik lotniczy powinien podlegać procedurze określonej w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008.

(13) Aby uniknąć braku pewności prawa, w szczególności w odniesieniu do organów wydających koncesje i przewoźników lotniczych, niniejsze rozporządzenie powinno zostać przyjęte w trybie pilnym określonym w art. 25b rozporządzenia (WE) nr 1008/2008 i powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008 ust. 1a otrzymuje brzmienie:

"1a. Właściwy organ wydający koncesje może zadecydować o niezawieszaniu lub niecofaniu koncesji unijnego przewoźnika lotniczego na podstawie ocen, o których mowa w ust. 1, przeprowadzonych w okresie od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r., przed upływem tego okresu, pod warunkiem że nie jest zagrożone bezpieczeństwo oraz że występuje realna perspektywa odbudowy sytuacji finansowej w ciągu następnych 12 miesięcy. Na koniec 12-miesięcznego okresu organ ten dokonuje oceny wyników tego unijnego przewoźnika lotniczego oraz podejmuje decyzję, czy należy zawiesić lub cofnąć koncesję, i czy przyznać tymczasową koncesję na podstawie ust. 1.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 3.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/696 z dnia 25 maja 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1008/2008 w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, w związku z pandemią COVID-19 (Dz.U. L 165 z 27.5.2020, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.426.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2020/2115 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 w odniesieniu do tymczasowego przedłużenia obowiązywania nadzwyczajnych środków w celu zaradzenia skutkom pandemii COVID-19 dotyczących koncesji
Data aktu: 16/12/2020
Data ogłoszenia: 17/12/2020
Data wejścia w życie: 18/12/2020