KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 68 ust. 2 i art. 131,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Pozycja 3 w załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 zawiera kilka odniesień do oznakowania zwrotem R65, który jest jednym ze standardowych "zwrotów R" wskazujących na szczególne ryzyko wynikające z zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji, które zostały określone w dyrektywie Rady 67/548/EWG 2 . Ponieważ dyrektywa ta została uchylona, odniesienia do R65 należy usunąć z pozycji 3.
(2) Na podstawie pozycji 3 pkt 6 załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 w dniu 8 lipca 2015 r. Europejska Agencja Chemikaliów sporządziła dokumentację zgodnie z art. 69 tego rozporządzenia i stwierdziła, że nie ma potrzeby proponowania zmian ograniczenia określonego w tej pozycji. W związku z tym pkt 6 i 7 pozycji 3 stały się zbędne i należy je uchylić.
(3) Pozycje 22, 67 i 68 załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 ustanawiają ograniczenia w odniesieniu do pentachlorofenolu oraz jego soli i estrów, eteru bis (pentabromofenylowego) oraz kwasu perfluorooktanowego i jego soli. Ponieważ w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 3 ustanowiono surowsze ograniczenia w odniesieniu do tych substancji, należy skreślić pozycje 22, 67 i 68 z załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.
(4) Pozycja 46 załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 w brzmieniu po raz pierwszy zawartym w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 nie zawierała numeru CAS ani numeru WE w odniesieniu do nonylfenolu. W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 552/2009 4 dodano numer CAS i numer WE do tej pozycji z zamiarem jej wyjaśnienia oraz umożliwienia operatorom i organom egzekwowania jej prawidłowego stosowania. Dodanie to spowodowało jednak niezamierzony skutek polegający na tym, że nie wszystkie izomery nonylfenolu są obecnie objęte pozycją 46. Zamiar prawodawcy w momencie przyjmowania ograniczenia należy zatem odzwierciedlić poprzez skreślenie tych numerów.
(5) W pozycjach 28, 29 i 30 załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 zakazuje się wprowadzania do obrotu i stosowania do powszechnej sprzedaży substancji sklasyfikowanych jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość (CMR), należących do kategorii 1A lub 1B, i wymienionych w dodatkach 1-6 do tego załącznika, oraz mieszanin zawierających takie substancje powyżej określonych stężeń.
(6) Substancje zaklasyfikowane jako CMR są wymienione w części 3 załącznika VI do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 5 .
(7) Po ostatniej zmianie dodatków 1-6 do załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 rozporządzeniem Komisji (UE) 2018/675 6 w celu uwzględnienia nowych klasyfikacji substancji jako substancji CMR na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008, część 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 została zmieniona rozporządzeniem Komisji (UE) 2018/1480 7 oraz rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/217 8 . Należy dodać nowo sklasyfikowane substancje CMR kategorii 1A lub 1B wymienione w rozporządzeniach (UE) 2018/1480 i (UE) 2020/217 do dodatków 1-6 do załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/ 2006.
(8) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 9 ustanawia przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu, udostępniania na rynku lub oddawania do używania wyrobów medycznych stosowanych u ludzi, wyposażenia takich wyrobów oraz niektórych grup produktów niemających przewidzianego zastosowania medycznego. Ponieważ rozporządzenie (UE) 2017/745 zawiera przepisy dotyczące substancji CMR i w celu uniknięcia podwójnego uregulowania, wyroby objęte zakresem rozporządzenia (UE) 2017/745 powinny być wyłączone z ograniczeń ustanowionych w pozycjach 28-30 załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.
(9) Uchylenie pozycji 68 w załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 powinno mieć zastosowanie od daty rozpoczęcia stosowania odpowiedniego przepisu rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/784 10 , w którym włączono kwas perfluorooktanowy i jego sole do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1021.
(10) Klasyfikacje substancji wprowadzone rozporządzeniem (UE) 2018/1480 mają zastosowanie od dnia 1 maja 2020 r. Zainteresowane strony powinny mieć wystarczająco dużo czasu na wprowadzenie odpowiednich środków w celu zastosowania się do ograniczenia wprowadzonego niniejszym rozporządzeniem w odniesieniu do substancji zaklasyfikowanych jako CMR kategorii 1A lub 1B rozporządzeniem (UE) 2018/1480. Okres sześciomiesięczny powinien być wystarczający. Data rozpoczęcia stosowania nie uniemożliwia podmiotom stosowania ograniczeń związanych z substancjami CMR kategorii 1A lub 1B sklasyfikowanych wcześniej na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/ 1480.
(11) Rozporządzenie delegowane (UE) 2020/217 będzie obowiązywać od dnia 1 października 2021 r. Ograniczenie wprowadzone niniejszym rozporządzeniem w odniesieniu do substancji sklasyfikowanych jako CMR kategorii 1A lub 1B na mocy rozporządzenia (UE) 2020/217 powinno zatem mieć zastosowanie od dnia 1 października 2021 r. Data rozpoczęcia stosowania nie uniemożliwia podmiotom stosowania ograniczeń związanych z substancjami CMR kategorii 1A lub 1B sklasyfikowanych wcześniej na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/217.
(12) W rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/776 11 wprowadzono zmiany do tytułów i numerów w części 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. Odpowiednie zmiany w pozycjach 28 29 i 30 w kolumnie 1 załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 wprowadzono rozporządzeniem (UE) 2018/675. Podobne zmiany należy wprowadzić w tytułach dodatków 1-6 do załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.
(13) W dodatku 10 do załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 wymieniono metody badania barwników azowych do celów pozycji 43 w tym załączniku. Kilka z wymienionych metod badawczych jest nieaktualnych i Europejski Komitet Normalizacyjny zastąpił je bardziej aktualnymi metodami badawczymi. Należy zatem zmienić dodatek 10, aby odzwierciedlić te zmiany.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1907/2006.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: