Rezolucja 2020/1851 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2018

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1851
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2018,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0045/2020),
A.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL "Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy" (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem"), w rozumieniu art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, ustanowiono w dniu 7 czerwca 2014 r. na potrzeby realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej "Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy" ("ECSEL") przez okres do dnia 31 grudnia 2024 r.;
B.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie zostało utworzone na mocy rozporządzenia Rady (UE) nr 561/2014 1  w czerwcu 2014 r., aby zastąpić wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC i stanowić ich kontynuację;
C.
mając na uwadze, że członkami Wspólnego Przedsięwzięcia są Unia, państwa członkowskie oraz, na zasadzie dobrowolności, państwa stowarzyszone ("państwa uczestniczące"), a także stowarzyszenia zrzeszające podmioty prywatne ("członkowie prywatni") reprezentujące należące do nich przedsiębiorstwa oraz inne organizacje prowadzące aktywną działalność w dziedzinie podzespołów i układów elektronicznych w Unii;
D.
mając na uwadze, że wkłady finansowe na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia przewidziane na cały okres realizacji programu "Horyzont 2020" wynoszą 1 184 874 000 EUR ze strony Unii, 1 170 000 000 EUR ze strony państw uczestniczących oraz 1 657 500 000 EUR ze strony członków prywatnych;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w swoim sprawozdaniu w sprawie rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż w sprawozdaniu tym Wspólne Przedsięwzięcie przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach swoją sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2018 r. oraz wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany swych aktywów netto za kończący się tego dnia rok, zgodnie ze swoimi przepisami finansowymi oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji;
2.
zauważa, że ostateczny budżet Wspólnego Przedsięwzięcia na rok budżetowy 2018 przewidywał kwotę środków na zobowiązania w wysokości 194 100 000 EUR oraz kwotę środków na płatności w wysokości 310 554 000 EUR; odnotowuje, że wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wyniosły odpowiednio 98 % i 65 %;
3.
odnotowuje, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału operacje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2018 są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;
4.
zauważa, że na koniec 2018 r. Unia przeznaczyła 637 600 000 EUR z funduszu siódmego programu ramowego na współfinansowanie wspólnych działań oraz kolejne 17 900 000 EUR na współfinansowanie powiązanych kosztów administracyjnych; odnotowuje, że łączne zobowiązania na działania operacyjne objęte siódmym programem ramowym wyniosły 606 000 000 EUR, a powiązane skumulowane płatności - 529 000 000 EUR; zauważa, że w 2018 r. wskaźnik wykorzystania środków na płatności w wysokości 98 000 000 EUR dostępnych na realizację projektów objętych siódmym programem ramowym był niski i wyniósł 42 %, co wynikało głównie z opóźnień krajowych organów finansujących w wydawaniu certyfikatów zakończenia projektu dla bieżących działań siódmego programu ramowego;
5.
zwraca uwagę, że płatności, których Wspólne Przedsięwzięcie dokonało na rzecz projektów objętych siódmym programem ramowym, wyniosły w sumie 41 000 000 EUR, co stanowi 22 % łącznych płatności operacyjnych dokonanych w 2018 r.; dodatkowo zauważa, że na koniec roku poziom błędu rezydualnego wyniósł 3,36 %;
6.
zauważa, że w odniesieniu do płatności operacyjnych w ramach siódmego programu ramowego Wspólne Przedsięwzięcie wciąż jest uzależnione od krajowych organów finansujących EPS, co skutkuje zwiększonym zagrożeniem dla terminowego dokonywania płatności końcowych;
7.
zauważa z zaniepokojeniem, że w 2018 r. państwa uczestniczące, które są zobowiązane do wniesienia łącznego wkładu w wysokości co najmniej 1 170 000 000 EUR na działania operacyjne programu "Horyzont 2020" realizowane w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia, zaciągnęły zobowiązania na kwotę 564 000 000 EUR i dokonały płatności w wysokości 178 000 000 EUR, co stanowi 15 % wymaganego wkładu; zauważa, że niski poziom wkładu państw uczestniczących wynika z faktu, że niektóre państwa uczestniczące uznają i zgłaszają swoje wydatki Wspólnemu Przedsięwzięciu dopiero po zakończeniu wspieranych projektów realizowanych w ramach programu "Horyzont 2020"; zauważa, że wskaźnik wykonania budżetu dostępnego na realizację programu "Horyzont 2020" wyniósł 100 % w odniesieniu do środków na zobowiązania i 72 % w odniesieniu do środków na płatności, a niższa wartość wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków na płatności spowodowana jest dodatkowym wkładem w wysokości 20 000 000 EUR otrzymanym w grudniu 2018 r.;
8.
zauważa, że według oceny Wspólnego Przedsięwzięcia z przewidywanego wkładu członków z branży na rzecz działań Wspólnego Przedsięwzięcia w wysokości 1 657 500 000 EUR do końca 2018 r. członkowie wnieśli wkłady niepieniężne o wartości 705 400 000 EUR w porównaniu z wkładem pieniężnym Unii w wysokości 512 000 000 EUR; zauważa ponadto, że wkład pieniężny członków z branży wyniósł 11 300 000 EUR, a ich zgłoszony, ale niezatwierdzony, wkład niepieniężny wyniósł 694 100 000 EUR;

Wyniki

9.
odnotowuje zastosowanie kluczowych wskaźników efektywności do pomiaru wyników operacyjnych i produktywności oraz odnotowuje, że Wspólne Przedsięwzięcie współpracuje z zainteresowanymi podmiotami, a także z zainteresowanymi podmiotami innych wspólnych przedsięwzięć w celu określenia wspólnych kluczowych wskaźników efektywności oraz metod ich oceny;
10.
zwraca uwagę, że wskaźnik kosztów zarządzania (budżet administracyjny/operacyjny) utrzymuje się poniżej 5 %, co wskazuje na nierozbudowaną i skuteczną strukturę organizacyjną Wspólnego Przedsięwzięcia;
11.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że uzyskany w 2018 r. całkowity efekt dźwigni w odniesieniu do programu Wspólnego Przedsięwzięcia, obliczony jako koszt programu "Horyzont 2020" pomniejszony o finansowanie unijne i podzielony przez finansowanie unijne, jest równy 3 i jest większy niż zamierzony efekt dźwigni w całym okresie 2014-2020; zauważa także, że całkowity uzyskany efekt dźwigni wyniósł 3,3, jeśli za podstawę przyjmie się koszty krajowe;
12.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie podjęło działania na rzecz konsolidacji i rozwoju swojej działalności, aby umożliwić sprawne i skuteczne funkcjonowanie Wspólnego Przedsięwzięcia; zauważa, że w 2018 r. ogłoszono cztery zaproszenia do składania wniosków, w wyniku których wybrano 13 projektów opartych na współpracy oraz dwa działania koordynacyjne i wspierające;
13.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie ogłosiło dwa zaproszenia do składania wniosków; mimo że liczba wniosków spadła czwarty rok z rzędu, liczba wybranych wniosków jest taka sama jak w 2017 r.;
14.
zauważa, że skuteczna komunikacja to zasadniczy składnik udanych projektów finansowanych ze środków unijnych; uważa, że ważne jest zwiększanie widoczności osiągnięć Wspólnego Przedsięwzięcia oraz rozpowszechnianie informacji o ich wartości dodanej; apeluje do Wspólnego Przedsięwzięcia o kontynuację proaktywnej polityki komunikacyjnej poprzez rozpowszechnianie wyników badań wśród społeczeństwa, np. za pośrednictwem mediów społecznościowych lub innych narzędzi medialnych, co pozwoli poszerzyć wiedzę społeczeństwa na temat znaczenia wsparcia udzielanego przez Unię, zwłaszcza w odniesieniu do wchodzenia na rynek;

Personel

15.
przyjmuje do wiadomości, że z 31 stanowisk zatwierdzonych w planie zatrudnienia na 2018 r. zajętych było 30 - 14 przez pracowników zatrudnionych na czas określony, a 16 - przez pracowników kontraktowych; odnotowuje również, że w 2018 r. obsadzone były dwa stanowiska kierowników administracyjnych - jednego dyrektora finansowego i jednego urzędnika ds. programu;
16.
przyjmuje do wiadomości informacje dotyczące równowagi płci w projektach ECSEL, zawarte w rocznym sprawozdaniu z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia za rok 2018, a także fakt, że całkowita liczba kobiet zaangażowanych w projekty ECSEL realizowane w 2018 r. i projekty zgłoszone w tym roku (realizowane od 2014, 2015 i 2016 r.), wyniosła 3 336 (czyli 18 %) w porównaniu do 14 820 mężczyzn (tj. 82 %); stwierdza, że nie wszyscy pracownicy beneficjentów zaangażowani w projekty ECSEL prowadzą działalność badawczą, a zaledwie 16 % pracowników zaangażowanych w działalność badawczą to kobiety;

Zamówienia publiczne

17.
z dużym niepokojem zauważa, że Trybunał stwierdził istotne niedociągnięcia w zarządzaniu procedurami udzielania zamówień na usługi administracyjne; na podstawie odpowiedzi Wspólnego Przedsięwzięcia zauważa, że do rozwiązania tego problemu wyznaczono asystenta ds. budżetu, zamówień i umów;

Kontrole wewnętrzne

18.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, iż Wspólne Przedsięwzięcie podjęło działania w celu dokonania oceny realizacji kontroli ex post przez krajowe organy finansujące (KOF) i uzyskało od KOF pisemne oświadczenia, że stosowanie procedur krajowych daje wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości transakcji; zauważa, że sprawozdanie Trybunału wskazuje, że w przypadku płatności w ramach programu "Horyzont 2020" za kontrole ex post odpowiada Wspólna Służba Audytu Komisji, a poziom błędu rezydualnego obliczony przez Wspólne Przedsięwzięcie na koniec 2018 r. wyniósł 1,15 %;
19.
odnotowuje, że kwestia dotycząca zróżnicowania metod i procedur stosowanych przez KOF nie dotyczy realizacji projektów w ramach programu "Horyzont 2020", ponieważ kontrole ex post są przeprowadzane albo przez Wspólne Przedsięwzięcie, albo przez Komisję; zauważa, że zgodnie z postanowieniami wspólnego planu kontroli ex post dla programu "Horyzont 2020" Wspólne Przedsięwzięcie otrzymało od KOF 22 z 27 deklaracji, oraz uznaje, że zapewniają one odpowiednią ochronę interesów finansowych jego członków;
20.
zauważa, że Komisja przeprowadziła ocenę końcową wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC za lata 2008-2013, wraz z oceną śródokresową wspólnego przedsiębiorstwa działającego w ramach programu "Horyzont 2020" za okres 2014-2016; zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie opracowało i przyjęło plan działania w celu realizacji zaleceń zawartych w tych ocenach oraz że niektóre z tych działań zostały już podjęte; większość działań zostanie jednak wdrożona w 2019 r., a niektóre z nich uznano za wykraczające poza zakres Wspólnego Przedsięwzięcia;
21.
zauważa, że ostatecznej płatności za wykonanie umowy o gwarantowanym poziomie usług zawartej z jednym z członków z branży w celu świadczenia usług komunikacyjnych i organizowania wydarzeń dokonano bez niezbędnych dokumentów potwierdzających;
22.
zwraca się do Trybunału o ocenę prawidłowości i wiarygodności metod obliczania i szacowania wkładów niepieniężnych; proponuje, aby ocena ta dotyczyła opracowywania i solidności wytycznych w sprawie stosowania procedury wkładów niepieniężnych, aby pomóc w procesie planowania, sprawozdawczości i certyfikacji wkładów niepieniężnych;
23.
zauważa z zaniepokojeniem, że Wspólne Przedsięwzięcie wykryło, iż przed jego utworzeniem ENIAC nie wystawiło członkowi z branży - AENEAS - faktury na wkłady pieniężne na pokrycie kosztów administracyjnych w wysokości ponad 1 000 000 EUR; aby rozwiązać ten problem, Wspólne Przedsięwzięcie otrzymało od członków przedpłatę wkładu pieniężnego w wysokości 1 000 000 EUR; apeluje do Wspólnego Przedsięwzięcia o niezwłoczne wystawienie noty debetowej;

Audyt wewnętrzny

24.
zauważa, że w 2018 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła ocenę ryzyka; zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego podjęła działania następcze w odniesieniu do zaleceń audytu dotyczących procesu przyznawania dotacji w ramach programu "Horyzont 2020" oraz efektywności Wspólnego Przedsiębiorstwa; odnotowuje, że Służba Audytu Wewnętrznego stwierdziła, iż wszystkie zalecenia wdrożono poprawnie;

Zarządzanie zasobami ludzkimi

25.
zauważa, że na dzień 31 grudnia 2018 r. Wspólne Przedsięwzięcie zatrudniało 30 pracowników; zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie obsadziło w 2018 r. dwa stanowiska - jedno kierownika administracji i finansów, a drugie urzędnika ds. programu - oraz ogłosiło nabór na stanowisko oddelegowanego eksperta krajowego;
26.
zauważa, że z myślą o dostosowaniu struktury organizacji do priorytetów i potrzeb w zakresie wiedzy fachowej w dniu 6 sierpnia 2018 r. uaktualniono schemat organizacyjny Wspólnego Przedsięwzięcia; zauważa, że Rada Zarządzająca zatwierdziła w styczniu 2018 pięć nowych przepisów wykonawczych do regulaminu pracowniczego.
1 Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 152.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.417.46

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2020/1851 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2018
Data aktu: 14/05/2020
Data ogłoszenia: 11/12/2020