Rezolucja 2020/1951 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (obecnie Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA)) za rok budżetowy 2018

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1951
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (obecnie Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA)) za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2018,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0033/2020),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok 2018 wyniósł 15 425 700 EUR, co stanowi spadek o 1,47 % w porównaniu z rokiem 2017; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii 2 ;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2018 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,58 %, co oznacza wzrost o 3,55 % w porównaniu z rokiem 2017; odnotowuje z zaniepokojeniem, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 67,81 %, co oznacza spadek o 4,42 % w porównaniu z rokiem 2017;

Wyniki

2.
zauważa, że Agencja stosuje niektóre kluczowe wskaźniki wykonania do pomiaru osiąganych wyników i poprawy zarządzania budżetem; zauważa ponadto, że w 2018 r. Agencja przyjęła nowe ramy swoich kluczowych wskaźników wykonania; zauważa, że w 2019 r. Agencja przeprowadziła wraz z Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound), Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) i Europejską Fundacją Kształcenia (ETF) przegląd metodyki wskaźników administracyjnych z myślą o zbadaniu możliwości ich udoskonalenia; zachęca Agencję do dalszego zbadania możliwości współpracy międzyinstytucjonalnej i usprawnienia najlepszych praktyk;
3.
zauważa, że wieloletni program strategiczny EU-OSHA na lata 2014-2020 przedłużono do 2023 r.; docenia postępy Agencji w realizacji jej celów strategicznych i odnotowuje, że są one dostosowane do szerszych celów polityki Unii w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP); zauważa ponadto, że Agencja zrealizowała 93 % swojego rocznego programu prac;
4.
przyjmuje z zadowoleniem fakt, iż w 2018 r. Agencja rozpoczęła ocenę ex post działania "rozległe badanie perspektywiczne"; uznaje, że wyniki tej oceny będą szczególnie przydatne w nowym cyklu prognozowania oraz w zaplanowanej na lata 2022-2024/2025 kampanii na rzecz zdrowych miejsc pracy w zakresie BHP i cyfryzacji; zachęca Agencję do dalszego zbadania możliwości dzielenia się zadaniami z innymi agencjami, ze szczególnym naciskiem na podział zasobów na pokrywające się zadania między inne agencje prowadzące podobną działalność;
5.
przyjmuje z zadowoleniem, że Agencja aktywnie dzieli się zadaniami z innymi agencjami w takich dziedzinach jak bezpieczeństwo, zarządzanie infrastrukturą czy usługi bankowe oraz że przystąpiła do zainicjowanego przez Eurofound międzyinstytucjonalnego zaproszenia do składania ofert na usługi oceny i informacji zwrotnych od zainteresowanych stron;
6.
uznaje wkład Agencji w walkę z nowotworami pochodzenia zawodowego oraz w największą na świecie kampanię na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy, a ponadto z zadowoleniem przyjmuje pierwsze sukcesy kampanii "Zdrowe i bezpieczne miejsca pracy: substancje niebezpieczne", która rozpoczęła się w 2018 r. i jest już prowadzona w ponad 30 krajach;
7.
z zadowoleniem przyjmuje prace Agencji nad projektem "Rehabilitacja i powrót do pracy po chorobie nowotworowej", który zakończono w 2018 r. i którego celem było sformułowanie zaleceń z myślą o rozwiązaniu problemów osób powracających do pracy po zakończeniu terapii choroby nowotworowej oraz z myślą o podjęciu wyzwań w zakresie BHP, w obliczu których mogą stanąć ich pracodawcy;
8.
docenia wkład Agencji w spotkania konsultacyjne poświęcone przeglądowi dyrektyw dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów oraz jej członkostwo w grupie doradczej ustanowionej przez Komisję z myślą o stworzeniu Europejskiego Urzędu ds. Pracy;
9.
z ubolewaniem odnotowuje, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału poziom przeniesień na 2019 r. w tytule II (wydatki administracyjne) wyniósł 35 % (w porównaniu z 40 % w 2017 r.), zaś w tytule III (wydatki operacyjne) wyniósł on aż 46 % (w porównaniu z 40 % w 2017 r.), co było sprzeczne z budżetową zasadą jednoroczności; przypomina, że takie wysokie poziomy przeniesień zostały odnotowane również w odniesieniu do lat budżetowych 2016 i 2017, oraz wzywa Agencję do przeprowadzenia analizy przyczyn takiego stanu rzeczy i do odpowiedniego usprawnienia planowania budżetowego; odnotowuje odpowiedź Agencji, która wskazuje, że w przypadku przeniesień środków w tytule II można dodać i uzasadnić listę potencjalnych dodatkowych zakupów materiałów informatycznych, i zwraca uwagę na planowany charakter przeniesień w tytule III wynikających z programowania zakrojonych na szeroką skalę projektów badawczych, które będą realizowane przez dwa lata, w celu osiągnięcia większego oddziaływania za pośrednictwem dostępnych zasobów;
10.
podkreśla, że przejrzystość i wiedza obywateli o istnieniu agencji są niezwykle istotne dla ich demokratycznej rozliczalności; uważa, że zasadnicze znaczenie mają użyteczność i łatwość korzystania z zasobów i danych agencji; w związku z tym wzywa do oceny obecnego sposobu przedstawiania i udostępniania danych i zasobów oraz oceny, w jakim stopniu obywatele unijni uważają, że dane można łatwo identyfikować, rozpoznawać i wykorzystywać; przypomina, że państwa członkowskie mogą upowszechniać wiedzę społeczeństwa na ten temat dzięki opracowaniu kompleksowego planu dotarcia do większej liczby obywateli unijnych;
11.
popiera politykę wdrażania przez Agencję racjonalnych pod względem kosztów i przyjaznych dla środowiska środków mających na celu zmniejszenie jej śladu węglowego w miejscu pracy za pośrednictwem procedur udzielania zamówień publicznych i wprowadzenia telepracy oraz podnoszenia wiedzy na temat e-kultury i jej rozwijania;

Polityka kadrowa

12.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2018 r. plan zatrudnienia wykonano w 100 % i przyjęto 40 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 40 takich stanowisk (dla porównania w 2017 r. było to 40 dopuszczalnych stanowisk); zauważa ponadto, że w 2018 r. Agencja zatrudniała 25 pracowników kontraktowych;
13.
zauważa, że konieczne są dalsze wysiłki na rzecz osiągnięcia prawdziwej równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla (trzech mężczyzn i jedna kobieta) oraz w zarządzie (42 mężczyzn i 35 kobiet);
14.
zauważa, że Agencja stosuje politykę ochrony godności osoby i zapobiegania nękaniu lub molestowaniu w pracy; zauważa, że w następstwie wszczętego w 2016 r. i zakończonego w 2017 r. dochodzenia w sprawie molestowania Agencja zrealizowała szereg działań, obejmujących w szczególności regularne sesje informacyjne dla pracowników oraz utworzenie sieci zaufanych doradców i mających na celu zmniejszenie ryzyka;

Zamówienia publiczne

15.
zauważa, że Agencja rozpoczęła cyfryzację systemu zamówień publicznych, w listopadzie 2018 r. ogłosiła swój pierwszy e-przetarg i tym samym rozpoczęła wdrażanie elektronicznych zamówień publicznych, a ponadto odnotowuje, że w 2019 r. zaczęła również korzystać z nowego modułu elektronicznych zamówień publicznych - elektronicznego składania ofert; odnotowuje również, że w 2019 i 2020 r. Agencja zamierza przeanalizować dalsze korzystanie z całego pakietu elektronicznych zamówień publicznych;
16.
zauważa, że w następstwie sprawozdania Trybunału Agencja podpisała umowę ramową o świadczenie informatycznych usług doradczych w latach 2014-2017, w której ceny były uzależnione od czasu spędzonego nad projektami i niezwiązane z ich oddawaniem, w związku z czym Agencja miała ograniczone możliwości kontroli; odnotowuje, że Agencja stosuje porady Trybunału do obecnych umów ramowych w zakresie ICT i doradztwa, wykorzystując w stosownych przypadkach konkretne umowy w oparciu o przepracowany czas i wykorzystane środki;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

17.
odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, a także zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi; zauważa ponadto, że Agencja przyjęła zarówno wzór decyzji w sprawie informowania o nieprawidłowościach, na który Komisja wyraziła zgodę ex ante w 2018 r., jak również przez analogię w 2019 r. decyzję Komisji dotyczącą działań i zadań dodatkowych oraz działalności zawodowej po zakończeniu służby;

Kontrola wewnętrzna

18.
odnotowuje, że Agencja przygotowuje plan działania dotyczący niektórych obszarów potencjalnie wymagających poprawy, o których mowa w opublikowanym w 2018 r. sprawozdaniu Służby Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) z kontroli dotyczącej kampanii na rzecz zdrowych miejsc pracy i wsparcia informatycznego w Agencji; zauważa, że w związku z tym IAS wydała cztery zalecenia, przy czym żadne nie było krytyczne ani bardzo ważne, oraz że pod koniec 2018 r. IAS zamknęła trzy zalecenia, a czwarte ma zostać sfinalizowane w 2019 r.;
19.
odnotowuje, że w 2018 r. w imieniu Komisji przeprowadzono zewnętrzną ocenę agencji unijnych wchodzących w zakres kompetencji jej DG ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego (EU-OSHA, Eurofound, Cedefop i ETF) oraz że ocena ta dotyczyła odpowiedniości, skuteczności, wydajności i spójności działań Agencji, a także jej europejskiej wartości dodanej; zauważa, że ogólnie zgromadzone informacje zwrotne przekazane przez zainteresowane strony potwierdziły zdolność Agencji do reagowania na ogólne i szczególne potrzeby partnerów i ich pośredników, a także niemal w pełni zgodne przekonanie, że jej komunikacja, tworzenie sieci kontaktów oraz działania służące angażowaniu zainteresowanych stron są wysoce skuteczne, wydajne i spójne;
20.
wzywa Agencję, by położyła nacisk na rozpowszechnianie wyników swoich badań wśród ogółu społeczeństwa oraz docierała do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych narzędzi komunikacji;
21.
zauważa, że wraz z proklamacją Europejskiego filaru praw socjalnych pod koniec 2017 r. Agencja zaczęła odgrywać ważną rolę we wdrażaniu jego zasad;

Inne uwagi

22.
zauważa, że Agencja przeprowadziła analizę prawdopodobnego wpływu wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej na jej organizację, operacje i rozliczenia oraz że przeprowadzono szczegółową analizę wpływu tej decyzji na wszystkie najważniejsze funkcje Agencji; zauważa ponadto, że wynik tej analizy wykazał niewielki wpływ wystąpienia Zjednoczonego Królestwa na działalność Agencji, niezależnie od rodzaju przyszłego porozumienia między tym państwem a Unią;
23.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 14 maja 2020 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 120 z 29.3.2019, s. 191.
2 Dz.U. C 120 z 29.3.2019, s. 192.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0121.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.417.340

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2020/1951 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (obecnie Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA)) za rok budżetowy 2018
Data aktu: 14/05/2020
Data ogłoszenia: 11/12/2020