Rezolucja 2020/1924 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (obecnie Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki) za rok budżetowy 2018

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1924
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (obecnie Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki) za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2018,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0052/2020),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok 2018 wyniósł 13 562 000 EUR, co stanowi wzrost o 2,18 % w stosunku do roku 2017; mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii 2 ;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
Zarządzanie budżetem i finansami
1.
zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2018 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,26 %, który przewyższa planowany cel Agencji, a także świadczy o wzroście o 0,54 % w porównaniu z rokiem 2017; odnotowuje z uznaniem, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 79,73 %, co oznacza wzrost o 3,92 % w porównaniu z 2017 r.;

Wyniki

2.
zauważa, że Agencja nadal korzysta z niektórych środków jako kluczowych wskaźników skuteczności działania w celu oceny wartości dodanej wynikającej z jej działań, w szczególności do oszacowania wpływu kodeksów sieci i wytycznych oraz w celu poprawy zarządzania budżetem;
3.
zauważa, że Agencji z powodzeniem udało się wdrożyć rozporządzenie (UE) nr 1227/2011 3  oraz przeprowadzić działania w zakresie wspierania i monitorowania zmian we wdrażaniu już przyjętych kodeksów sieci w odniesieniu do energii elektrycznej i gazu;
4.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja zleciła Komisji usługi rachunkowe i dzieli zasoby z innymi agencjami w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi, budżetu i finansów, a także zamówień i zarządzania infrastrukturą; uważa, że inicjatywa ta stanowi godny naśladowania przykład dla innych instytucji Unii; zachęca Agencję, by w przypadku pokrywających się zadań zbadała możliwości wspólnego wykorzystywania zasobów z innymi agencjami unijnymi prowadzącymi podobną działalność; zdecydowanie zachęca Agencję do aktywnego poszukiwania dalszych i szerszych płaszczyzn współpracy ze wszystkimi agencjami Unii;
5.
zachęca Agencję do dalszej cyfryzacji oferowanych usług;

Polityka kadrowa

6.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2018 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 95,52 % - przyjęto 64 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 67 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 68 stanowiskami zatwierdzonymi w 2017 r.); zauważa, że w 2018 r. w Agencji pracowało ponadto 22 pracowników kontraktowych i czterech oddelegowanych ekspertów krajowych;
7.
odnotowuje obawy Agencji dotyczące niewystarczających dodatkowych zasobów przewidzianych na wdrażanie pakietu "Czysta energia dla wszystkich Europejczyków" pod względem liczby personelu, czasu i grup zaszeregowania, a ponadto zauważa, że przydział etatów obejmuje niewspółmiernie dużo stanowisk pracowników kontraktowych(14) w porównaniu z liczbą pracowników zatrudnionych na czas określony (jedynie 4) pomimo złożoności nowych zadań powierzonych Agencji; przyjmuje do wiadomości, że według Agencji, że w takiej sytuacji nie będzie ona w stanie właściwie wypełniać rozszerzonego zakresu zadań bez przydziału dodatkowych środków;
8.
ponownie wyraża zaniepokojenie z powodu braku równowagi płci wśród członków kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla w Agencji (pięciu mężczyzn i jedna kobieta); wyraża zaniepokojenie z powodu braku równowagi geograficznej; zwraca się do Agencji o podjęcie działań zapewniających większą równowagę płci i równowagę geograficzną wśród jej kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla;
9.
ubolewa nad brakiem równowagi płci w zarządzie Agencji - 12 z 17 należących do niej osób jest tej samej płci;
10.
zwraca się do Agencji o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o łącznej liczbie przypadków nękania lub molestowania oraz o przekazanie danych na temat wyników zamkniętych skarg dotyczących nękania lub molestowania;

Zamówienia publiczne

11.
zauważa na podstawie sprawozdania Trybunału, że w 2018 r. Agencja wprowadziła elektroniczne składanie ofert, lecz nie zaczęto jeszcze stosować e-przetargów ani e-fakturowania - narzędzi, które oferuje Komisja w celu wprowadzenia jednolitego rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany informacji z podmiotami trzecimi uczestniczącymi w procedurach udzielania zamówień publicznych (e-przetargi); wzywa Agencję do wprowadzenia wszystkich narzędzi niezbędnych do zarządzania procedurami udzielania zamówień oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tej dziedzinie;

Przejrzystość, zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi

12.
odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz ochronie sygnalistów;
13.
odnotowuje dalsze kroki podjęte w celu zwiększenia przejrzystości działań Agencji, takie jak składanie sprawozdań ze spotkań personelu Agencji z podmiotami zewnętrznymi, w szczególności ze spotkań dyrektora Agencji z organizacjami i osobami samozatrudnionymi, oraz publikowanie ich na stronie internetowej Agencji od stycznia 2018 r.;

Kontrole wewnętrzne

14.
zauważa, w grudniu 2018 r. Agencja przyjęła własne ramy kontroli wewnętrznej; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o wdrożeniu tych standardów kontroli wewnętrznej;
15.
zauważa, że w 2016 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła pełną ocenę ryzyka, w tym w odniesieniu do IT, w wyniku której opracowano dla Agencji nowy strategiczny plan audytu na lata 2017-2019 i określono obszary audytu na kolejny okres planowania; zauważa że w 2018 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła kontrolę dotyczącą bezpieczeństwa informatycznego w Agencji i bezpieczeństwa informacji w zakresie "REMIT" oraz że Agencja przygotowała plan działania, którego wdrożenie zaplanowano na 2019 r. i który odnosi się do zaleceń zawartych w końcowym sprawozdaniu z kontroli; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

Inne uwagi

16.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2018 r. Agencja przeprowadziła formalną analizę prawdopodobnego wpływu decyzji Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii na swoją organizację, operacje i rozliczenia;
17.
wzywa Agencję, by rozpowszechniała wyniki swoich badań wśród ogółu społeczeństwa oraz by docierała do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych narzędzi komunikacji;
18.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 14 maja 2020 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 167.
2 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 168.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (Dz.U. L 326 z 8.12.2011, s. 1).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0121.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.417.267

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2020/1924 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (obecnie Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki) za rok budżetowy 2018
Data aktu: 14/05/2020
Data ogłoszenia: 11/12/2020