Rezolucja 2020/1924 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (obecnie Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki) za rok budżetowy 2018

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1924
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (obecnie Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki) za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2018,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0052/2020),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok 2018 wyniósł 13 562 000 EUR, co stanowi wzrost o 2,18 % w stosunku do roku 2017; mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii 2 ;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
Zarządzanie budżetem i finansami
1.
zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2018 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,26 %, który przewyższa planowany cel Agencji, a także świadczy o wzroście o 0,54 % w porównaniu z rokiem 2017; odnotowuje z uznaniem, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 79,73 %, co oznacza wzrost o 3,92 % w porównaniu z 2017 r.;

Wyniki

2.
zauważa, że Agencja nadal korzysta z niektórych środków jako kluczowych wskaźników skuteczności działania w celu oceny wartości dodanej wynikającej z jej działań, w szczególności do oszacowania wpływu kodeksów sieci i wytycznych oraz w celu poprawy zarządzania budżetem;
3.
zauważa, że Agencji z powodzeniem udało się wdrożyć rozporządzenie (UE) nr 1227/2011 3  oraz przeprowadzić działania w zakresie wspierania i monitorowania zmian we wdrażaniu już przyjętych kodeksów sieci w odniesieniu do energii elektrycznej i gazu;
4.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja zleciła Komisji usługi rachunkowe i dzieli zasoby z innymi agencjami w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi, budżetu i finansów, a także zamówień i zarządzania infrastrukturą; uważa, że inicjatywa ta stanowi godny naśladowania przykład dla innych instytucji Unii; zachęca Agencję, by w przypadku pokrywających się zadań zbadała możliwości wspólnego wykorzystywania zasobów z innymi agencjami unijnymi prowadzącymi podobną działalność; zdecydowanie zachęca Agencję do aktywnego poszukiwania dalszych i szerszych płaszczyzn współpracy ze wszystkimi agencjami Unii;
5.
zachęca Agencję do dalszej cyfryzacji oferowanych usług;

Polityka kadrowa

6.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2018 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 95,52 % - przyjęto 64 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 67 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 68 stanowiskami zatwierdzonymi w 2017 r.); zauważa, że w 2018 r. w Agencji pracowało ponadto 22 pracowników kontraktowych i czterech oddelegowanych ekspertów krajowych;
7.
odnotowuje obawy Agencji dotyczące niewystarczających dodatkowych zasobów przewidzianych na wdrażanie pakietu "Czysta energia dla wszystkich Europejczyków" pod względem liczby personelu, czasu i grup zaszeregowania, a ponadto zauważa, że przydział etatów obejmuje niewspółmiernie dużo stanowisk pracowników kontraktowych(14) w porównaniu z liczbą pracowników zatrudnionych na czas określony (jedynie 4) pomimo złożoności nowych zadań powierzonych Agencji; przyjmuje do wiadomości, że według Agencji, że w takiej sytuacji nie będzie ona w stanie właściwie wypełniać rozszerzonego zakresu zadań bez przydziału dodatkowych środków;
8.
ponownie wyraża zaniepokojenie z powodu braku równowagi płci wśród członków kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla w Agencji (pięciu mężczyzn i jedna kobieta); wyraża zaniepokojenie z powodu braku równowagi geograficznej; zwraca się do Agencji o podjęcie działań zapewniających większą równowagę płci i równowagę geograficzną wśród jej kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla;
9.
ubolewa nad brakiem równowagi płci w zarządzie Agencji - 12 z 17 należących do niej osób jest tej samej płci;
10.
zwraca się do Agencji o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o łącznej liczbie przypadków nękania lub molestowania oraz o przekazanie danych na temat wyników zamkniętych skarg dotyczących nękania lub molestowania;

Zamówienia publiczne

11.
zauważa na podstawie sprawozdania Trybunału, że w 2018 r. Agencja wprowadziła elektroniczne składanie ofert, lecz nie zaczęto jeszcze stosować e-przetargów ani e-fakturowania - narzędzi, które oferuje Komisja w celu wprowadzenia jednolitego rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany informacji z podmiotami trzecimi uczestniczącymi w procedurach udzielania zamówień publicznych (e-przetargi); wzywa Agencję do wprowadzenia wszystkich narzędzi niezbędnych do zarządzania procedurami udzielania zamówień oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tej dziedzinie;

Przejrzystość, zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi

12.
odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz ochronie sygnalistów;
13.
odnotowuje dalsze kroki podjęte w celu zwiększenia przejrzystości działań Agencji, takie jak składanie sprawozdań ze spotkań personelu Agencji z podmiotami zewnętrznymi, w szczególności ze spotkań dyrektora Agencji z organizacjami i osobami samozatrudnionymi, oraz publikowanie ich na stronie internetowej Agencji od stycznia 2018 r.;

Kontrole wewnętrzne

14.
zauważa, w grudniu 2018 r. Agencja przyjęła własne ramy kontroli wewnętrznej; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o wdrożeniu tych standardów kontroli wewnętrznej;
15.
zauważa, że w 2016 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła pełną ocenę ryzyka, w tym w odniesieniu do IT, w wyniku której opracowano dla Agencji nowy strategiczny plan audytu na lata 2017-2019 i określono obszary audytu na kolejny okres planowania; zauważa że w 2018 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła kontrolę dotyczącą bezpieczeństwa informatycznego w Agencji i bezpieczeństwa informacji w zakresie "REMIT" oraz że Agencja przygotowała plan działania, którego wdrożenie zaplanowano na 2019 r. i który odnosi się do zaleceń zawartych w końcowym sprawozdaniu z kontroli; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

Inne uwagi

16.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2018 r. Agencja przeprowadziła formalną analizę prawdopodobnego wpływu decyzji Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii na swoją organizację, operacje i rozliczenia;
17.
wzywa Agencję, by rozpowszechniała wyniki swoich badań wśród ogółu społeczeństwa oraz by docierała do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych narzędzi komunikacji;
18.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 14 maja 2020 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 167.
2 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 168.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (Dz.U. L 326 z 8.12.2011, s. 1).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0121.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.417.267

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2020/1924 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (obecnie Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki) za rok budżetowy 2018
Data aktu: 14/05/2020
Data ogłoszenia: 11/12/2020