KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 31,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 965/2012 2 ustanowiono wymogi, które operatorzy statków powietrznych muszą spełnić w odniesieniu do okresowych szkoleń operacyjnych i sprawdzianów dla ich pilotów.
(2) W europejskim planie bezpieczeństwa lotniczego przyjętym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencję") na podstawie art. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139 stwierdzono, że bardzo ważne jest posiadanie przez personel lotniczy odpowiednich kompetencji oraz że metody szkoleniowe należy dostosować, aby zagwarantować zdolność tego personelu do radzenia sobie z nowymi technologiami i rosnącym stopniem złożoności systemu lotnictwa.
(3) W 2013 r. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) opublikowała "Podręcznik szkolenia opartego na dowodach" (Manual of evidence-based training, dok. 9995 AN/497), który zawiera ramy kompetencji ("kompetencje podstawowe") niezbędne do bezpiecznego, skutecznego i wydajnego funkcjonowania w środowisku zarobkowego transportu lotniczego oraz odpowiednie opisy i związane z nimi wskaźniki behawioralne służące ocenie tych kompetencji. Kompetencje nabyte w ramach szkolenia opartego na dowodach obejmują to, co wcześniej w szkoleniu pilotów określano jako wiedzę, umiejętności oraz postawy w dziedzinie technicznej i nietechnicznej.
(4) Celem szkolenia opartego na dowodach jest poprawa bezpieczeństwa i rozwój kompetencji załóg lotniczych w zakresie bezpiecznego użytkowania statku powietrznego przy wszystkich typach lotów oraz umiejętności identyfikowania nieprzewidzianych sytuacji i zarządzania nimi. Koncepcja szkolenia opartego na dowodach ma służyć maksymalizacji wyników uczenia się i ograniczeniu kontroli formalnych.
(5) Należy zatem zmienić rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 zgodnie z dokumentem ICAO nr 9995 "Podręcznik szkolenia w oparciu o dowody" w celu wprowadzenia do niego wymogów dotyczących zapewniania szkoleń, sprawdzianów i oceny programu szkolenia opartego na dowodach oraz umożliwienia organom zatwierdzenia w oparciu o dowody podstawowego szkolenia, które zastępuje wcześniej stosowane formy weryfikacji, tj. sprawdzian umiejętności u operatora i kontrolę umiejętności na potrzeby licencji. Umożliwi to jednolite podejście do szkoleń okresowych u operatora.
(6) Pandemia COVID-19 poważnie utrudnia państwom członkowskim i branży lotniczej przygotowanie się do stosowania szeregu niedawno przyjętych rozporządzeń wykonawczych w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego.
(7) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 965/2012 ustanowiono wymóg zainstalowania i używania od dnia 1 stycznia 2021 r. pokładowych rejestratorów rozmów w kabinie pilota z możliwością zapisu 25 godzin. Aby uniknąć nieproporcjonalnych obciążeń finansowych dla operatorów statków powietrznych i producentów samolotów, których dostawa do operatorów była zaplanowana przed dniem 1 stycznia 2021 r., ale została zakłócona przez pandemię COVID-19, należy odroczyć stosowanie tego wymogu.
(8) Agencja upewniła się, że można na ograniczony czas odroczyć stosowanie wymogu, o którym mowa w motywie 7, bez szkody dla bezpieczeństwa lotniczego.
(9) Agencja przygotowała projekt przepisów wykonawczych i przedstawiła go Komisji wraz z opinią nr 08/2019 3 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: