RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 349,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
po konsultacji z Parlamentem Europejskim,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą, a także mając na uwadze,
co następuje:
(1) Wyjątkowe położenie geograficzne Wysp Kanaryjskich w odniesieniu do źródeł zaopatrzenia w niektóre produkty rybołówstwa, które są niezbędne dla krajowego spożycia, oznacza dla tego sektora dodatkowe koszty. Ta naturalna przeszkoda, uwzględniona w art. 349 Traktatu, wynikająca z oddalenia oraz wyspiarskiego i peryferyjnego charakteru Wysp Kanaryjskich, może zostać usunięta między innymi przez czasowe zawieszenie należności celnych przywozowych na przedmiotowe produkty z państw trzecich w ramach autonomicznych unijnych kontyngentów taryfowych o odpowiednich wielkościach.
(2) Rozporządzenie Rady (UE) nr 1412/2013 2 otworzyło autonomiczne unijne kontyngenty taryfowe na przywóz niektórych produktów rybołówstwa na Wyspy Kanaryjskie i ustaliło zarządzanie nimi w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.
(3) W lipcu 2019 r. Komisja przedłożyła Radzie analizę wpływu środków, przedstawiając opcje na okres po dniu 31 grudnia 2020 r.
(4) Analiza wykazała, że poziom wykorzystania kontyngentów 09.2997 i 09.2651 był znaczny. W ramach kontyngentu 09.2651 nie wykorzystano kodu CN 0308.
(5) Kontyngenty taryfowe podobne do kontyngentów otwartych rozporządzeniem (UE) nr 1412/2013 w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa są uzasadnione, ponieważ mogłyby pokryć zapotrzebowanie rynku krajowego na Wyspach Kanaryjskich, a jednocześnie przepływ do Unii przywozów bezcłowych pozostałby przewidywalny i jasno określony.
(6) W związku z tym, w celu zapewnienia przedsiębiorcom długoterminowych perspektyw i umożliwienia im osiągnięcia poziomu działalności, który stabilizuje środowisko ekonomicznospołeczne Wysp Kanaryjskich, należy przedłużyć obowiązywanie systemu autonomicznego kontyngentu taryfowego wspólnej taryfy celnej na dodatkowy okres w odniesieniu do niektórych towarów określonych w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(7) W celu uniknięcia narażenia na szwank integralności i spójności rynku wewnętrznego należy wprowadzić środki mające zapewnić, aby produkty rybołówstwa, w stosunku do których przyznano zawieszenie należności celnych, były przeznaczone wyłącznie na rynek krajowy Wysp Kanaryjskich.
(8) Należy wprowadzić środki zapewniające regularne informowanie Komisji o wielkości odnośnych przywozów, tak aby mogła ona podjąć kroki zapobiegające wszelkim działaniom spekulacyjnym lub przesunięciu handlu.
(9) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze, pozwalające jej na czasowe wycofanie zawieszenia w przypadku zakłóceń w handlu. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 3 . Ostateczna decyzja co do tego, czy należy utrzymać lub definitywnie cofnąć zawieszenie powinna jednak zostać podjęta przez Radę zgodnie z art. 349 Traktatu w tym samym okresie, dla którego zawieszenie zostaje czasowo wycofane przez Komisję.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny zapewnić ciągłość po wygaśnięciu rozporządzenia (UE) nr 1412/2013. Dlatego też środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu należy stosować od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: