Decyzja 2020/1803 ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla papieru zadrukowanego, wyrobów papierniczych oraz papierowych toreb z uchwytami

DECYZJA KOMISJI (UE) 2020/1803
z dnia 27 listopada 2020 r.
ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla papieru zadrukowanego, wyrobów papierniczych oraz papierowych toreb z uchwytami

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 8155)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 1 grudnia 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 66/2010 oznakowanie ekologiczne UE można przyznawać produktom o ograniczonym poziomie wpływu na środowisko w ciągu ich całego cyklu życia.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 66/2010 stanowi, że określone kryteria oznakowania ekologicznego UE należy ustanowić według grup produktów.

(3) Decyzją Komisji 2012/481/UE 2  ustanowiono kryteria i związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji dla grupy produktów "papier zadrukowany". Decyzją Komisji (UE) 2018/1590 3  okres ważności tych kryteriów i wymogów wydłużono do dnia 31 grudnia 2020 r.

(4) Decyzją Komisji 2014/256/UE 4  ustanowiono kryteria i związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji dla grupy "produkty z papieru przetworzonego". Decyzją Komisji (UE) 2017/1525 5  okres ważności tych kryteriów i wymogów wydłużono do dnia 31 grudnia 2020 r.

(5) Aby lepiej odzwierciedlić najlepszą praktykę na rynku dotyczącą tych grup produktów oraz uwzględnić innowacje wprowadzone w okresie przejściowym, należy określić nowy zestaw kryteriów dla produktów: papier zadrukowany, wyroby papiernicze i papierowe torby z uchwytami.

(6) W sprawozdaniu z oceny adekwatności dotyczącej oznakowania ekologicznego UE 6  z dnia 30 czerwca 2017 r., w ramach której dokonano przeglądu wdrożenia rozporządzenia (WE) nr 66/2010, stwierdzono konieczność opracowania bardziej strategicznego podejścia do oznakowania ekologicznego UE, w tym, w stosownych przypadkach, powiązania ze sobą pokrewnych grup produktów.

(7) Zgodnie z tymi wnioskami i po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego należy dokonać przeglądu kryteriów dla grup produktów "papier zadrukowany" i "produkty z papieru przetworzonego", biorąc pod uwagę obecny sukces, zainteresowanie produktem przez zainteresowane strony i potencjalne przyszłe możliwości większego rozpowszechnienia oraz popyt rynkowy na zrównoważone produkty.

(8) Ponieważ dwie grupy produktów "papier zadrukowany" i "produkty z papieru przetworzonego" są ze sobą ściśle powiązane, a dotyczące ich kryteria będą się pokrywać, należy przyjąć jedną decyzję z jednym załącznikiem dla obu grup produktów.

(9) Nazwę grupy produktów należy zmienić na "papier zadrukowany, wyroby papiernicze i papierowe torby z uchwytami" w celu lepszego odzwierciedlenia funkcji produktu i zapewnienia jasności co do produktów objętych zakresem zastosowania. Powinno to również zwiększyć widoczność programów dla uczestników rynku i zmniejszyć obciążenie administracyjne organów krajowych.

(10) Ponadto zgodnie z przeglądem należy wprowadzić pewne zmiany w definicji grupy produktów "papier zadrukowany, wyroby papiernicze i papierowe torby z uchwytami", w szczególności w celu wyraźniejszego rozróżnienia między różnymi rodzajami produktów.

(11) Nowy plan działania dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy 7  przyjęty w dniu 11 marca 2020 r. stanowi, że wymogi w zakresie trwałości, zdolności do recyklingu i zawartości materiałów z recyklingu mają być bardziej systematycznie uwzględniane w kryteriach oznakowania ekologicznego UE.

(12) Zmienione kryteria oznakowania ekologicznego UE dla papieru zadrukowanego, wyrobów papierniczych oraz papierowych toreb z uchwytami powinny mieć na celu w szczególności stosowanie produktów papierowych wytwarzanych w bardziej zrównoważony sposób i pochodzących z lasów, w których prowadzona jest zrównoważona gospodarka leśna, lub z materiałów pochodzących z recyklingu. Nowe kryteria powinny mieć za podstawę podejście oparte na analizie cyklu życia, a ich celem powinno być promowanie efektywnych energetycznie procesów produkcyjnych oraz ograniczanie emisji lotnych związków organicznych (LZO) przyczyniających się do utleniania fotochemicznego, działania toksycznego dla ludzi, ubożenia zasobów abiotycznych, eutrofizacji, zakwaszania oraz zmiany klimatu. Zmienione kryteria powinny ograniczyć stosowanie substancji niebezpiecznych, rozwiązać problem emisji generowanych podczas procesu drukowania, zmniejszyć ilość odpadów papierowych wytwarzanych w procesie produkcji i zwiększyć zdolność do recyklingu produktów, co przyczyni się do ułatwienia przejścia do gospodarki o bardziej zamkniętym obiegu.

(13) Nowe kryteria oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji dla każdej grupy produktów powinny pozostać ważne do dnia 31 grudnia 2028 r. przy uwzględnieniu cyklu innowacji w obu grupach produktów.

(14) Ze względu na pewność prawa należy uchylić decyzje 2012/481/UE i 2014/256/UE.

(15) Należy przewidzieć okres przejściowy dla producentów wytwarzających produkty, którym przyznano oznakowanie ekologiczne UE dla produktów z papieru zadrukowanego lub produktów z papieru przetworzonego w oparciu o kryteria określone odpowiednio w decyzji 2012/481/UE lub decyzji 2014/256/UE, tak aby zapewnić im wystarczającą ilość czasu na dostosowanie swoich produktów do nowych kryteriów i wymogów. Po przyjęciu niniejszej decyzji producenci powinni mieć również ograniczony czas na składanie wniosków na podstawie kryteriów ustanowionych tymi decyzjami albo na podstawie nowych kryteriów ustanowionych niniejszą decyzją. Stosowanie oznakowania ekologicznego UE przyznanego zgodnie z kryteriami określonymi w starych decyzjach powinno być dozwolone przez 18 miesięcy od daty przyjęcia niniejszej decyzji.

(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Grupa produktów "papier zadrukowany, wyroby papiernicze i papierowe torby z uchwytami" obejmuje następujące produkty:
a)
produkty z papieru zadrukowanego, który w co najmniej 90 % swojej masy składa się z papieru, tektury lub podłoża papierowego, z wyjątkiem książek, katalogów, broszur lub formularzy, które w co najmniej 80 % swojej masy składają się z papieru, tektury lub podłoża papierowego. Wkładki, okładki i wszelkie zadrukowane części produktu końcowego są uważane za część produktu, z wyjątkiem wkładek nieprzymocowanych (takich jak ulotki, usuwalne naklejki), które są sprzedawane lub dostarczane wraz z produktami z papieru zadrukowanego. Jeżeli oznakowanie ekologiczne UE ma być umieszczone na wkładkach nieprzymocowanych, spełniają one wymogi określone w załączniku do niniejszej decyzji. Wkładki przymocowane do produktu z papieru zadrukowanego (nieprzeznaczone do usunięcia) spełniają wymogi określone w załączniku do niniejszej decyzji;
b)
koperty, które składają się w co najmniej 90 % masy z papieru, tektury lub podłoża papierowego;
c)
papierowe torby z uchwytami, w tym papier pakowy, które składają się w 100 % masy z papieru, tektury lub podłoża papierowego;
d)
wyroby papiernicze, w tym produkty do archiwizacji, które składają się w co najmniej 70 % masy z papieru, tektury lub podłoża papierowego, z wyjątkiem skoroszytów zawieszanych i teczek z metalowymi wąsami, do których próg nie ma zastosowania.
2. 
W odniesieniu do produktów, o których mowa w ust. 1 lit. a), składających się w co najmniej 80 % masy z papieru lub tektury lub podłoża papierowego, oraz w odniesieniu do produktów, o których mowa w ust. 1 lit. d), element z tworzywa sztucznego nie może przekraczać 10 % masy, z wyjątkiem segregatorów kołowych, zeszytów, notatników, terminarzy i segregatorów z mechanizmem dźwigniowym, w których masa z tworzywa sztucznego nie może przekraczać 13 %.
3. 
Masa metalu nie może przekraczać 30 g na produkt, z wyjątkiem skoroszytów zawieszanych, teczek z metalowymi wąsami, segregatorów kołowych i segregatorów z mechanizmem dźwigniowym o pojemności do 225 arkuszy, w których może ona wynosić do 75 g, oraz z wyjątkiem segregatorów z mechanizmem dźwigniowym o pojemności większej niż 225 arkuszy, w których może ona wynosić do 170 g.
4. 
Grupa produktów "papier zadrukowany, wyroby papiernicze i papierowe torby z uchwytami" nie obejmuje następujących produktów:
a)
opakowania i elementy przymocowane do opakowań takie jak etykiety (z wyjątkiem papierowych toreb z uchwytami i papieru pakowego);
b)
tektura falista;
c)
materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością i wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością, które stanowią przedmiot art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1935/2004 8 ;
d)
produkty należące do grupy produktów "bibułka i produkty z bibułki" zgodnie z art. 2 decyzji Komisji (UE) 2019/70 9 ;
e)
produkty z papieru perfumowanego, wyroby papiernicze perfumowane oraz torby z uchwytami perfumowane;
f)
polichlorek winylu (PVC).
Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

1)
"segregatory" oznaczają produkty na bazie papieru wykorzystywane do przechowywania dokumentów lub czasopism i składające się z okładki, wykonanej zwykle z kartonu, z kółkami do spinania luźnych arkuszy papieru, w tym skoroszyty kołowe i segregatory z mechanizmem dźwigniowym;
2)
"książki" oznaczają szyte lub klejone produkty z papieru zadrukowanego w twardej lub miękkiej okładce, z wyjątkiem sprawozdań rocznych, broszur, czasopism i katalogów publikowanych regularnie;
3)
"produkty do archiwizacji" oznaczają produkty wykorzystywane do organizacji, przechowywania i ochrony dokumentów papierowych, w tym skoroszyty zawieszane i segregatory z mechanizmem dźwigowym;
4)
"teczka" oznacza składaną teczkę lub okładkę na luźne arkusze papieru, w tym produkty zawierające przekładki i przekładki indeksujące, teczki na dokumenty, teczki zwykłe, skoroszyty zawieszane, pudełka tekturowe i teczki trójskrzyd- łowe;
5)
"wkładka" oznacza dodatkowy arkusz lub odcinek, wydrukowany niezależnie od produktu z papieru zadrukowanego, który umieszcza się pomiędzy stronami produktu z papieru zadrukowanego i który może zostać usunięty (wkładka nieprzymocowana) lub który jest połączony ze stronami produktu z papieru zadrukowanego, a zatem stanowi jego integralną część (wkładka przymocowana), w tym wielostronicowe reklamy, prospekty, broszury, karty z adresem zwrotnym lub inne materiały promocyjne;
6)
"opakowania" oznaczają wszystkie wyroby wykonane z dowolnych materiałów, przeznaczone do przechowywania, ochrony, przenoszenia, dostarczania lub prezentacji towarów, od surowców do produktów przetworzonych, od producenta do użytkownika lub konsumenta;
7)
"papierowe torby z uchwytami" oznaczają wyroby na bazie papieru używane do przenoszenia/transportu towarów;
8)
"produkt z papieru zadrukowanego" oznacza produkt, na którym wydrukowano obraz w wyniku przetwarzania materiału drukarskiego wydrukowanego na papierze, włącznie z wykończeniem;
9)
"wyroby papiernicze" oznaczają materiały piśmienne i archiwizacyjne wykonane z papieru, w tym koperty i materiały biurowe;
10)
"papier pakowy" oznacza arkusz lub rolkę papieru do pakowania towarów, takich jak prezenty i paczki.
Artykuł  3

Aby otrzymać oznakowanie ekologiczne UE na mocy rozporządzenia (WE) nr 66/2010 dla grupy produktów "papier zadrukowany, wyroby papiernicze i papierowe torby z uchwytami", dany produkt musi wchodzić w zakres definicji tej grupy produktów określonej w art. 1 niniejszej decyzji i musi spełniać kryteria oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Kryteria oznakowania ekologicznego UE dla grupy produktów "papier zadrukowany, wyroby papiernicze i papierowe torby z uchwytami" oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji obowiązują do dnia 31 grudnia 2028 r.

Artykuł  5

Do celów administracyjnych grupie produktów "papier zadrukowany, wyroby papiernicze i papierowe torby z uchwytami" przydziela się numer kodu "053".

Artykuł  6

Decyzje 2012/481/UE i 2014/256/UE tracą moc.

Artykuł  7
1. 
Nie naruszając przepisów art. 6, wnioski o przyznanie oznakowania ekologicznego UE produktom należącym do grupy produktów "papier zadrukowany" w rozumieniu decyzji 2012/481/UE podlegają ocenie zgodnie z warunkami określonymi w decyzji 2012/481/UE.
2. 
Nie naruszając przepisów art. 6, wnioski o przyznanie oznakowania ekologicznego UE produktom należącym do grupy "produkty z papieru przetworzonego" w rozumieniu decyzji 2014/256/UE podlegają ocenie zgodnie z warunkami określonymi w decyzji 2014/256/UE.
3. 
Wnioski o oznakowanie ekologiczne UE dla produktów należących do grupy produktów "papier zadrukowany, wyroby papiernicze i papierowe torby z uchwytami", złożone w dniu lub w terminie dwóch miesięcy od daty przyjęcia niniejszej decyzji, mogą opierać się na kryteriach określonych w niniejszej decyzji lub na kryteriach określonych w decyzji 2012/481/UE dla grupy produktów "papier zadrukowany" lub, w stosownych przypadkach, na kryteriach określonych w decyzji 2014/256/UE dla grupy produktów "produkty z papieru przetworzonego". Wnioski te ocenia się zgodnie z kryteriami, na których się opierają.
4. 
Oznakowanie ekologiczne UE przyznane na podstawie wniosku ocenianego zgodnie z kryteriami określonymi w decyzji 2012/481/UE lub w decyzji 2014/256/UE może być używane przez 18 miesięcy po dacie przyjęcia niniejszej decyzji.
Artykuł  8

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 listopada 2020 r.
W imieniu Komisji
Virginijus SINKEVIČIUS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Kryteria oznakowania ekologicznego UE stosowane przy przyznawaniu oznakowania ekologicznego UE w odniesieniu do papieru zadrukowanego, wyrobów papierniczych i papierowych toreb z uchwytami

RAMY

Cele kryteriów

Kryteria oznakowania ekologicznego UE są ukierunkowane na papier zadrukowany, wyroby papiernicze i papierowe torby z uchwytami, które są najlepsze na rynku pod względem efektywności środowiskowej. Kryteria te dotyczą głównych skutków dla środowiska związanych z cyklem życia tych produktów i promują aspekty związane z gospodarką o obiegu zamkniętym.

W szczególności kryteria mają na celu promowanie produktów, które mają wysoką zawartość zrównoważonych lub pochodzących z recyklingu włókien, nadają się do recyklingu, są związane z niskimi emisjami i mogą zawierać jedynie ograniczoną ilość substancji niebezpiecznych.

Aby to osiągnąć, kryteria:

zawierają wymóg, aby podłoże papierowe, w tym tektura, było certyfikowane oznakowaniem ekologicznym UE,
określają ścisłe limity stosowania substancji niebezpiecznych,
określają wymogi co do zagwarantowania możliwości recyklingu produktu i właściwego systemu gospodarowania odpadami, w tym limity w zakresie maksymalnej ilości wytwarzanych odpadów papierowych,
określają wymogi dotyczące emisji, w szczególności w odniesieniu do redukcji emisji LZO, w celu zagwarantowania powiązanych korzyści dla zdrowia pracowników oraz zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza na poziomie lokalnym i regionalnym,
określają wymogi dotyczące zużycia energii w zakładzie produkcyjnym.

Kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE w odniesieniu do papieru zadrukowanego, wyrobów papierniczych i papierowych toreb z uchwytami są następujące:

1.
Podłoże
2.
Substancje objęte ograniczeniami:
2.1.
Ograniczenia dotyczące substancji wzbudzających szczególnie duże obawy (SVHC)
2.2.
Ograniczenia dotyczące substancji sklasyfikowanych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 10
2.3.
Produkty biobójcze i biobójcze substancje czynne
2.4.
Środki czyszczące
2.5.
Alkilofenole oksyetylenowane, rozpuszczalniki fluorowcowane, ftalany
2.6.
Dalsze ograniczenia stosujące się do farb drukarskich, tonerów i lakierów
2.7.
Odzysk toluenu z rotograwiury
3.
Możliwość recyklingu:
3.1.
Możliwość usunięcia części niepapierowych
3.2.
Podatność na ponowne rozwłóknianie
3.3.
Możliwość usunięcia klejów
3.4.
Odbarwialność
4.
Emisje:
4.1.
Emisje do wody pochodzące z druku rotograwiurowego
4.2.
Emisje z instalacji objętych dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE 11  lub z instalacji równoważnych
4.3.
Emisje LZO z procesów drukowania nieobjętych dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE
5.
Odpady:
5.1.
System gospodarowania odpadami
5.2.
Papier przeznaczony do recyklingu z zakładów drukarskich
5.3.
Papier przeznaczony do recyklingu z zakładów produkujących wyroby papiernicze i torby z uchwytami
6.
Zużycie energii
7.
Szkolenia
8.
Zdatność do użycia
9.
Informacje o produkcie
10.
Informacje widniejące na oznakowaniu ekologicznym UE

Kryteria ekologiczne dotyczą produkcji papieru zadrukowanego, wyrobów papierniczych i papierowych toreb z uchwytami, łącznie z podprocesami z obiektów produkujących papier oraz specjalnych linii produkcyjnych, na których papier zadrukowany, wyroby papiernicze i papierowe torby z uchwytami są drukowane lub przetwarzane. Kryteria ekologiczne nie obejmują transportu i opakowań.

Wszystkie operacje drukowania lub przetwarzania stosowane do papieru zadrukowanego, wyrobów papierniczych i papierowych toreb z uchwytami muszą spełniać odpowiednie wymogi. Części produktu końcowego, które są drukowane lub przetwarzane przez podwykonawcę, powinny zatem również spełniać powiązane wymogi. Wniosek zawiera wykaz wszystkich drukarni i podwykonawców biorących udział w produkcji produktu i ich lokalizacje geograficzne.

Wniosek można złożyć w odniesieniu do linii produktu określonego rodzaju takiego jak np. klejona broszura od 2 do 30 stron. W takim przypadku próbka produktu, która reprezentuje linię produktu, musi spełniać kryteria. Próbkę produktu należy zanalizować pod kątem wszystkich użytych materiałów i chemikaliów, rodzajów papieru, maksymalnej liczby stron, maksymalnego formatu i wszystkich możliwych rodzajów łączenia. Oznakowanie ekologiczne UE może być stosowane w odniesieniu do wszystkich kolejnych produktów, które spełniają kryteria określone dla próbki produktu.

Właściwe organy należy powiadomić o zmianach dostawców, zakładów produkcji i procesów produkcji w odniesieniu do produktów, którym przyznano oznakowanie ekologiczne UE, załączając odpowiednie informacje umożliwiające sprawdzenie ciągłej zgodności z kryteriami. W odniesieniu do rodzaju produktu wytwarzanego w sposób powtarzalny lub rodzaju produktu, który będzie wyprodukowany tylko raz, wniosek dotyczy konkretnego produktu.

Ocena i weryfikacja: W ramach każdego kryterium wskazano szczegółowe wymogi w zakresie oceny i weryfikacji.

W przypadku gdy wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia deklaracji, dokumentacji, analiz, sprawozdań z badań lub innych dowodów zgodności z kryteriami, dokumenty te mogą pochodzić, odpowiednio, od wnioskodawcy lub od jego dostawcy(-ów) lub jego (ich) poddostawcy(-ów) itp.

Właściwe organy uznają na zasadzie preferencyjnej zaświadczenia wydane przez organy akredytowane zgodnie z właściwą normą zharmonizowaną dla laboratoriów badawczych i kalibracyjnych oraz weryfikację przez organy akredytowane zgodnie z właściwą normą zharmonizowaną dla organów certyfikujących produkty, procesy i usługi.

W stosownych przypadkach można stosować metody badania inne od wskazanych dla każdego z kryteriów, jeżeli właściwy organ oceniający wniosek uzna je za metody równoważne.

W stosownych przypadkach właściwe organy mogą wymagać odpowiedniej dokumentacji uzupełniającej, a także mogą przeprowadzać niezależne badania weryfikacyjne lub inspekcje na miejscu w celu sprawdzenia zgodności z tymi kryteriami.

Właściwe organy należy powiadamiać o zmianach dostawców i miejsc produkcji w odniesieniu do produktów, którym przyznano oznakowanie ekologiczne, załączając odpowiednie informacje umożliwiające sprawdzenie ciągłej zgodności z kryteriami.

Jako warunek wstępny papier zadrukowany, wyroby papiernicze i papierowe torby z uchwytami muszą spełniać wymogi prawne kraju lub krajów, w których dany produkt jest wprowadzany do obrotu. Wnioskodawca oświadcza, że produkt jest zgodny z tym wymogiem.

Stosuje się następujące definicje:

1)
"warstwa kleju" odnosi się do klejów przetworzonych stosowanych w gotowych produktach z papieru (zwykle stosowanych jako błona);
2)
"środki czyszczące" oznaczają:
a)
płynne chemikalia używane do mycia form drukowych, zarówno oddzielanych (poza prasą), jak i zintegrowanych (w prasie), i pras drukarskich w celu usunięcia farb drukarskich, pyłu papierowego i podobnych produktów;
b)
środki czyszczące do maszyn wykończeniowych i maszyn drukarskich, takie jak środki czyszczące do usuwania pozostałości klejów i lakierów;
c)
zmywacze farby drukarskiej używane do zmywania wyschniętej farby drukarskiej; nie obejmują środków służących do czyszczenia innych części maszyny drukarskiej lub do czyszczenia maszyn innych niż maszyny drukarskie i wykończeniowe;
3)
"proces przetwarzania" oznacza proces, w ramach którego surowiec jest przetwarzany w produkt z papieru przetworzonego, w tym czasami proces druku (operacje pre-press, press i post-press);
4)
"produkt z papieru przetworzonego" oznacza papier, tekturę lub podłoże papierowe, zadrukowane lub nie, zazwyczaj stosowane do ochrony, przenoszenia lub przechowywania przedmiotów lub dokumentów, w przypadku których przetwarzanie jest zasadniczą częścią procesu produkcji, i obejmuje trzy główne kategorie produktów: koperty, papierowe torby z uchwytami i wyroby papiernicze;
5)
"fleksografia" oznacza rodzaj czynności drukarskiej z wykorzystaniem nośnika obrazu z gumy lub z elastycznych fotopolimerów, na których powierzchnie drukujące znajdują się powyżej powierzchni niedrukujących, z zastosowaniem ciekłych farb drukarskich schnących poprzez odparowanie;
6)
"emisje ulotne" oznaczają wszelkie, nieznajdujące się w gazach odlotowych lotnych związków organicznych emisje do powietrza, gleby i wody, jak również rozpuszczalniki zawarte we wszelkich produktach, chyba że część 2 załącznika VII do dyrektywy 2010/75/UE stanowi inaczej;
7)
"fluorowcowany rozpuszczalnik organiczny" oznacza rozpuszczalnik organiczny, który zawiera w cząsteczce co najmniej jeden atom bromu, chloru, fluoru lub jodu;
8)
"offset rolowy na gorąco" oznacza czynność drukarską typu "web-fed" z zastosowaniem nośnika obrazu, na którym powierzchnie drukujące i niedrukujące znajdują się w tej samej płaszczyźnie, przy czym "rolowy" oznacza, że materiał, na który nanosi się druk, jest podawany do maszyny z roli, w odróżnieniu od odrębnych arkuszy;
9)
"laminowanie" oznacza przyleganie razem co najmniej dwóch elastycznych materiałów w celu utworzenia laminatu;
10)
"papier do recyklingu" oznacza strumień odpadów papierowych wytworzony podczas produkcji produktu końcowego;
11)
"powłoki samoprzylepne" (PSA): oznaczają kleje z wciąż ruchomymi cząsteczkami na ich powierzchniach, które nawet po stężeniu mogą wytwarzać wystarczającą przyczepność poprzez przyciskanie ich klejowych błon (powłoka) do powierzchni, która ma zostać połączona;
12)
"rotograwiura publikacyjna" oznacza czynność drukarską wykorzystującą rotograwiurę do drukowania na papierze, np. czasopism, broszur, katalogów lub podobnych produktów, z zastosowaniem farb drukarskich na bazie toluenu;
13)
"ponowne rozwłóknianie" oznacza przetwarzanie papieru z powrotem w masę papierniczą;
14)
"sitodruk rotacyjny" oznacza rolową czynność drukarską, w której farba drukarska jest nakładana na powierzchnię przeznaczoną do zadrukowania sposobem przetłaczania przez porowaty nośnik obrazu, w którym powierzchnie drukujące są otwarte, zaś powierzchnie niedrukujące są zaślepione, przy użyciu ciekłej farby drukarskiej, która schnie tylko poprzez odparowanie.
15)
"rotograwiura" oznacza czynność drukarską z zastosowaniem cylindrycznego nośnika obrazu, na którym powierzchnie drukujące znajdują się poniżej powierzchni niedrukujących, z zastosowaniem ciekłych farb drukarskich schnących poprzez odparowanie.
16)
"CLZO" oznacza całkowitą zawartość lotnych związków organicznych wyrażoną jako C (w powietrzu).
17)
"web-fed" oznacza że materiał, na który nanosi się druk, jest podawany do maszyny z roli, w odróżnieniu od odrębnych arkuszy;
18)
"lakierowanie" oznacza czynność, za pomocą której nakłada się lakier lub spoiwo na materiał elastyczny do celów dalszego uszczelnienia materiału stanowiącego opakowanie;
19)
"lotne związki organiczne" (LZO) oznaczają każdy związek organiczny oraz frakcję kreozotu, które w temperaturze 293,15 K mają ciśnienie pary 0,01 kPa lub więcej lub mają odpowiadającą tej wartości lotność w szczególnych warunkach użytkowania.

KRYTERIA OZNAKOWANIA EKOLOGICZNEGO UE

Kryterium 1 - Podłoże

Podłoże papierowe, w tym tektura wykorzystywana w produkcie końcowym, jest opatrzone oznakowaniem ekologicznym UE dla "papieru graficznego" zgodnie z załącznikiem I do decyzji Komisji (UE) 2019/70 12 .

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza kopię ważnego certyfikatu oznakowania ekologicznego UE, zgodnie z załącznikiem I do decyzji Komisji (UE) 2019/70, dla każdego podłoża papierowego używanego w zadrukowanym papierze, wyrobach papierniczych lub papierowych torbach z uchwytami z oznakowaniem ekologicznym UE.

Wnioskodawca dostarcza opis podłoża posiadającego oznakowanie ekologiczne UE, w tym nazwy handlowe i ilości stosowanego papieru. Wykaz ten zawiera także nazwy dostawców stosowanego papieru.

Kryterium 2 - Substancje objęte ograniczeniami

Podstawą wykazania zgodności z każdym podkryterium w ramach kryterium 2 jest przedstawienie przez wnioskodawcę wykazu wszystkich wykorzystanych chemikaliów wraz z odpowiednią dokumentacją (kartą charakterystyki lub deklaracją od dostawcy substancji chemicznych). Jako wymóg minimalny wszystkie chemikalia stosowane przez wnioskodawcę w odpowiednich procesach drukowania lub przetwarzania muszą zostać poddane kontroli.

2.1.
Ograniczenia dotyczące substancji wzbudzających szczególnie duże obawy (SVHC)

Wszelkie wchodzące chemikalia użyte w procesie produkcji przez wnioskodawcę i wszelkie dostarczone materiały wchodzące w skład produktu końcowego są objęte deklaracjami dostawców stwierdzającymi, że nie zawierają w stężeniach większych niż 0,10 % (m/m) substancji spełniających kryteria określone w art. 57 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 13 , które zostały zidentyfikowane zgodnie z procedurą opisaną w art. 59 tego rozporządzenia i są włączone do listy kandydackiej substancji wzbudzających szczególnie duże obawy. Nie przyznaje się odstępstw od tego wymogu.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza deklarację stwierdzającą, że produkt został wyprodukowany przy użyciu dostarczonych chemikaliów lub materiałów, które nie zawierają substancji wzbudzającej szczególnie duże obawy w stężeniu większym niż 0,10 % (m/m). Deklaracja musi być poparta kartami charakterystyki chemikaliów, które zostały użyte, lub odpowiednimi deklaracjami dostawców chemikaliów lub materiałów.

Wykaz substancji zidentyfikowanych jako substancje wzbudzające szczególnie duże obawy i znajdujących się na liście kandydackiej zgodnie z art. 59 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 znajduje się pod adresem:

http://echa.europa.eu/chem_data/authorisation_process/candidate_list_table_en.asp.

Odniesienia do tego wykazu dokonuje się z datą wniosku o przyznanie oznaczenia ekologicznego UE.

2.2.
Ograniczenia dotyczące substancji sklasyfikowanych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 14

O ile produkt lub jakikolwiek jego wyrób składowy wymieniony w tabeli 1 nie jest objęty odstępstwem, nie może zawierać substancji ani mieszanin w stężeniu wyższym niż 0,10 % (m/m), które sklasyfikowano przy użyciu następujących zwrotów określających zagrożenie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008:

zagrożenia grupy 1: substancja rakotwórcza, mutagenna lub działająca szkodliwie na rozrodczość (CMR) kategorii 1A lub 1B: H340, H350, H350i, H360, H360F, H360D, H360FD, H360Fd, H360Df,
zagrożenia grupy 2: substancja rakotwórcza, mutagenna lub działająca szkodliwie na rozrodczość kategorii 2: H341, H351, H361, H361f, H361d, H361fd, H362; toksyczność dla organizmów wodnych kategorii 1: H400, H410; ostra toksyczność kategorii 1 i 2: H300, H310 i H330; toksyczność przy aspiracji kategorii 1: H304; działanie toksyczne na narządy docelowe kategorii 1: H370, H372; substancja kategorii 1 działająca uczulająco na skórę: H317 15 ,
zagrożenia grupy 3: toksyczność dla organizmów wodnych kategorii 2, 3 i 4: H411, H412 i H413; ostra toksyczność kategorii 3: H301, H311 i H331; działanie toksyczne na narządy docelowe kategorii 2: H371, H373.

Z powyższego wymogu wyłącza się stosowanie substancji lub mieszanin, które zostały zmodyfikowane chemicznie podczas procesu produkcji, tak aby nie występowały już żadne istotne zagrożenia, w odniesieniu do których substancja lub mieszanina została sklasyfikowana na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008

Tabela 1

Odstępstwa od ograniczeń dotyczących substancji sklasyfikowanych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 oraz mające zastosowanie warunki

Rodzaj substancji/ mieszaniny Stosowanie Klasa zagrożenia, kategoria i kod zwrotu określającego zagrożenie objęte odstępstwem Odstępstwo warunki
Oleje mineralne i destylaty Produkty z offsetu na gorąco, offsetu na zimno lub produkty z papieru zadrukowanego cyfrowo Zagrożenie przy aspiracji, kategoria 1, H304 Wnioskodawca wykazuje właściwemu organowi, że obowiązują wszystkie odpowiednie instrukcje zawarte w karcie charakterystyki dotyczące bezpiecznej obsługi i przechowywania oraz odpowiednich kontroli narażenia i ochrony osobistej oraz stwierdza, że są one przestrzegane.
Nikiel Elementy metalowe Działanie uczulające na skórę, kategoria 1, H317, rakotwórczość, kategoria 2, H351, działanie toksyczne na narządy docelowe, wielokrotne narażenie, kategoria 1, H372 Wnioskodawca musi dostarczyć konsumentowi informacje dotyczące stosowania niklu do powlekania galwanicznego, powlekania lub stapiania metalu.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza wykaz wszystkich odpowiednich chemikaliów stosowanych w procesie produkcji, wraz z odpowiednią kartą charakterystyki lub deklaracją dostawcy chemikaliów, oraz wszelkie odpowiednie deklaracje dostawców komponentów.

Należy wskazać wszelkie chemikalia zawierające substancje lub mieszaniny o objętej ograniczeniami klasyfikacji na mocy rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. Przybliżony współczynnik dozowania chemikaliów, wraz ze stężeniem objętej ograniczeniami substancji lub mieszaniny w tej substancji chemicznej (przedstawionym w karcie charakterystyki lub deklaracji dostawcy) oraz przyjęty 100 % współczynnik retencji wykorzystuje się, aby oszacować ilość objętej ograniczeniami substancji lub mieszaniny pozostałej w produkcie końcowym.

Ponieważ wiele produktów lub potencjalnych produktów wykorzystujących te same procesy chemiczne może zostać objętych jednym pozwoleniem, obliczenia należy przedstawić wyłącznie w odniesieniu do najmniej korzystnego produktu objętego pozwoleniem na oznakowanie ekologiczne UE (np. najbardziej zadrukowanego produktu).

Uzasadnienia dotyczące wszelkich odstępstw od 100 % współczynnika retencji (np. parowanie rozpuszczalnika) lub modyfikacji chemicznej objętej ograniczeniami substancji lub mieszaniny niebezpiecznej należy przedłożyć w formie pisemnej właściwemu organowi.

W odniesieniu do wszelkich substancji lub mieszanin objętych ograniczeniem, które przekraczają 0,10 % (m/m) w końcowym papierze zadrukowanym, wyrobach papierniczych lub papierowych torbach z uchwytami lub ich odpowiednich artykułów składowych, należy wprowadzić odpowiednie odstępstwo i przedstawić dowód zgodności z wszelkimi odnośnymi warunkami odstępstwa.

2.3.
Produkty biobójcze i biobójcze substancje czynne

Papier zadrukowany, wyroby papiernicze i papierowe torby z uchwytami nie mogą być poddawane działaniu żadnych produktów biobójczych, w tym produktów typu 7 (środki do konserwacji folii) i typu 9 (środki do konserwacji włókien, skóry, gumy i materiałów polimeryzowanych).

Zezwala się tylko na użycie puszkowanych środków do konserwacji (tj. produktu biobójczego typu 6: środki konserwujące produkty podczas przechowywania), obecnych w farbach drukarskich, pokostach, lakierach i innych postaciach użytkowych stosowanych w procesach produkcyjnych i środkach konserwujących stosowanych w chłodzeniu cieczą i procesach przetwarzania (tj. produktach biobójczych typu 11), pod warunkiem że:

są zatwierdzone rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 16  dla zastosowań, odpowiednio, produktów typu 6 lub 11, lub
są objęte badaniem w oczekiwaniu na decyzję w sprawie zatwierdzenia na mocy rozporządzenia (UE) nr 528/ 2012 dla zastosowań, odpowiednio, produktów typu 6 lub 11.

Jeżeli jakiejkolwiek biobójczej substancji czynnej spełniającej powyższy(-e) warunek(-ki) nadaje się kod zwrotu określającego zagrożenie H410 lub H411 (stwarzająca zagrożenie dla środowiska wodnego, zagrożenia przewlekłe, kategoria 1 lub 2), jej zastosowanie jest dozwolone wyłącznie wtedy, gdy potencjał bioakumulacji (log Pow współczynnika podziału n-oktanol/woda) wynosi 3,0 < lub jeżeli współczynnik biokoncentracji (BCF) wynosi < 100.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca deklaruje, które produkty biobójcze zostały wykorzystane w procesie produkcji, określa charakter zastosowania produktu biobójczego (tj. rodzaj produktu 6 lub 11) i dostarcza kopie kart charakterystyki i wszelkie stosowne deklaracje lub sprawozdania z badań od producenta produktów biobójczych.

2.4.
Środki czyszczące

Środki czyszczące stosowane do rutynowych operacji czyszczenia w procesach drukarskich lub podprocesach:

nie zawierają rozpuszczalników o temperaturze zapłonu < 60°C w stężeniach > 0,10% (wagowo),
nie zawierają benzenu w stężeniach > 0,10 % (wagowo),
nie zawierają toluenu lub ksylenu w stężeniach > 1,0 % (wagowo),
nie zawierają węglowodorów aromatycznych (>C9) w stężeniach > 0,10% (wagowo),
nie zawierają żadnych składników na bazie halogenopochodnych, terpenów, n-heksanu, nonylfenoli, 1-metylo- 2-pyrolidonu, 2-butoksyetanolu w stężeniach > 0,10% (wagowo).

Ograniczenia te nie mają zastosowania do środków czyszczących stosowanych w specjalnych postaciach użytkowych, które są stosowane tylko sporadycznie, takich jak środki do usuwania wyschniętej farby drukarskiej i regeneratory gum offsetowych.

Ograniczenie dotyczące toluenu nie ma zastosowania do środków czyszczących stosowanych w procesach rotograwiury.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca składa oświadczenie o wyborze różnych stosowanych środków czyszczących oraz o tym, czy są one stosowane w rutynowych procedurach czyszczenia, czy też w specjalnych procedurach, takich jak usuwanie wyschniętej farby drukarskiej lub regenerowanie gum offsetowych. W odniesieniu do każdego zastosowanego środka czyszczącego podaje się kartę charakterystyki. W przypadku rutynowo stosowanych środków czyszczących karty charakterystyki są poparte deklaracją zgodności z odpowiednimi ograniczeniami wymienionymi powyżej, sporządzoną przez dostawcę środka czyszczącego.

2.5.
Alkilofenole etoksylowane, rozpuszczalniki chlorowcoorganiczne, ftalany

Następujące substancje lub preparaty nie są obecne w stężeniach przekraczających 0,10% (wagowo) w jakichkolwiek farbach, barwnikach, tonerach, środkach klejących lub czyszczących używanych w procesie drukowania lub powiązanych podprocesach w produkcji papieru zadrukowanego, wyrobów papierniczych lub papierowych toreb z uchwytami:

alkilofenole etoksylowane i ich pochodne, które w wyniku rozpadu mogą wytwarzać alkilofenole,
rozpuszczalniki chlorowcoorganiczne, które w momencie składania wniosku są klasyfikowane jako należące do którejkolwiek klasy zagrożenia wymienionej w pkt 2.2,
ftalany, które w momencie składania wniosku zostały przypisane do klas zagrożenia "działanie szkodliwe na rozrodczość" (kategoria 1A, 1B lub 2) i do co najmniej jednego z następujących kodów zwrotów określających zagrożenie: H360F, H360D, H360FD, H360Fd, H360Df, H361, H361f, H361d, H361fd lub H362 zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza kartę(-y) charakterystyki i deklarację(-e) od swoich dostawców chemikaliów wykazujące, że w tych chemikaliach nie są obecne APEO (alkilofenole etoksylowane) lub inne pochodne alkilofenoli, rozpuszczalniki chlorowcoorganiczne ani odpowiednie ftalany w ilościach przekraczających 0,10% (wagowo).

2.6.
Dalsze ograniczenia stosujące się do farb drukarskich, tonerów i lakierów

Uwaga: Na potrzeby tego kryterium oraz o ile nie określono inaczej ograniczenia równają się nieobecności nie

bezpiecznych substancji lub mieszanin w stężeniach przekraczających 0,10% (wagowo) w farbach, tonerach lub lakierach w puszkach.

Następujące ograniczenia stosują się do wszelkich substancji lub mieszanin używanych w farbach drukarskich, tonerach i lakierach do użytku w procesie drukowania lub podprocesach w produkcji papieru zadrukowanego, wyrobów papierniczych lub papierowych toreb z uchwytami, opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE:

nie stosuje się substancji lub mieszanin, które zostały przypisane do klas zagrożenia "działanie szkodliwe na rozrodczość" (kategoria 1A, 1B lub 2) i do co najmniej jednego z następujących kodów zwrotów określających zagrożenie: H340, H350, H350i, H360, H360F, H360D, H360FD, H360Fd, H360Df,
nie stosuje się substancji lub mieszanin, którym przypisano toksyczność ostrą (droga pokarmowa/przez skórę/ przez drogi oddechowe) (kategoria 1 lub 2) i co najmniej jeden z następujących kodów zwrotów określających zagrożenie: H300, H310, H330,
nie stosuje się substancji lub mieszanin, którym przypisano toksyczność ostrą (droga pokarmowa/przez skórę/ przez drogi oddechowe) (kategoria 3) i co najmniej jeden z następujących kodów zwrotów określających zagrożenie: H301, H311,
nie stosuje się substancji lub mieszanin, którym przypisano działanie toksyczne na narządy docelowe (pojedyncze lub powtarzające się narażenie) (kategoria 1) i co najmniej jeden z następujących kodów zwrotów określających zagrożenie: H370, H372,
nie stosuje się pigmentów lub dodatków na bazie antymonu, arsenu, kadmu, chromu (VI), ołowiu, rtęci, selenu, kobaltu, ani żadnych ich związków, a zezwala się jedynie na śladowe ilości tych metali w stężeniu do 0,010% (wagowo) jako zanieczyszczeń,
nie stosuje się barwników azowych, które przez reduktywne rozerwanie jednej lub większej liczby grup azowych uwalniają jedną lub więcej amin aromatycznych wymienionych w dodatku 8 pozycja 43 do załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 (zob. orientacyjny wykaz w dodatku I do tego załącznika),
nie stosuje się następujących rozpuszczalników: 2-metoksyetanol, 2-etoksyetanol, octan 2-metoksyetylowy, octan 2-etoksyetylowy, 2-nitropropan i metanol,
nie stosuje się następujących substancji plastyfikujących: chlorowane naftaleny, chlorowane parafiny, fosforan monokrezylowy, fosforan trikrezylowy i fosforan difenylomonokrezylowy,
nie stosuje się diaminostilbenu i jego pochodnych, 2,4-dimetylo-6-tert-butylofenolu, 4,4'-bis(dimetyloamino) benzofenonu (keton Michlera) i Heksachlorocykloheksanu.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza wykaz wszystkich farb drukarskich i powiązanych wyrobów stosowanych w produkcji papieru zadrukowanego, wyrobów papierniczych i papierowych toreb z uchwytami opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE, wraz z kartami charakterystyki i deklaracją zgodności z tym kryterium w odniesieniu do każdej farby drukarskiej, tonera i lakieru, sporządzone przez dostawcę/producenta każdego produktu.

2.7.
Odzysk toluenu z rotograwiury

Wszelkie procesy rotograwiury stosowane do produkcji papieru zadrukowanego, wyrobów papierniczych lub papierowych toreb z uchwytami posiadających oznakowanie ekologiczne UE muszą posiadać zainstalowany system odzyskiwania rozpuszczalników i być w stanie wykazać skuteczność odzyskiwania toluenu na poziomie co najmniej 97 %.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z tym kryterium popartą opisem systemu odzyskiwania rozpuszczalników i bilansu masowego toluenu, który wykazuje odzysk w wysokości co najmniej 97 % w ciągu ostatniego zakończonego roku kalendarzowego. W przypadku nowych lub przebudowanych zakładów produkcyjnych pomiary prowadzone są na podstawie przynajmniej 3 miesięcy reprezentatywnej pracy zakładu.

Kryterium 3 - Możliwość recyklingu

3.1.
Możliwość usunięcia części niepapierowych

Niepapierowe części wyrobu papierniczego, takie jak pręty metalowe lub osłony z tworzywa sztucznego, muszą być łatwe do usunięcia, aby zagwarantować, że składniki te nie będą utrudniać procesu recyklingu. Z wymogu tego wyłączone są niewielkie elementy niepapierowe, takie jak zszywki lub plastikowe okna kopertowe.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z niniejszym kryterium, popartą co najmniej jednym z następujących dokumentów: deklaracja sporządzona przez wytwórcę produktu lub projektanta, firmę zbierającą papier, firmę recyklingową lub równoważną organizację. Deklaracja ta jest poparta wykazem materiałów niepapierowych użytych w produkcie.

3.2.
Podatność na ponowne rozwłóknianie

Produkt nadaje się do ponownego rozwłókniania.

Nie stosuje się środków zwiększających wytrzymałość w stanie mokrym, z wyjątkiem papierowych toreb z uchwytami i papieru pakowego, w których to można je stosować wyłącznie w przypadku, gdy można udowodnić podatność na ponowne rozwłóknianie.

Laminaty, w tym polietylen lub polipropylen, stosuje się wyłącznie w celu zwiększenia trwałości produktów o żywotności wynoszącej co najmniej 1 rok. Obejmuje to książki, segregatory, teczki, zeszyty, kalendarze, notatniki i terminarze. Laminowania nie stosuje się w czasopismach, papierowych torbach z uchwytami lub papierze pakowym. Podwójnego laminowania nie stosuje się w żadnym produkcie.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z niniejszym kryterium, popartą następującą dokumentacją:

w przypadku produktów z papieru zadrukowanego i wyrobów papierniczych wnioskodawca dostarcza deklarację o niestosowaniu środków zwiększających wytrzymałość w stanie mokrym;

w przypadku papierowych toreb z uchwytami i papieru pakowego wnioskodawca dostarcza deklarację o niestosowaniu środków zwiększających wytrzymałość w stanie mokrym. W przeciwnym wypadku wnioskodawca dostarcza wyniki badań wykazujących podatność produktu na ponowne rozwłóknianie zgodnie z metodą PTS-RH 021, z systemem oceny ATICELCA 501 lub z równoważnymi standardowymi metodami, które są akceptowane przez właściwy organ.

Wnioskodawca dostarcza deklarację o niestosowaniu laminowania w odniesieniu do gazet, magazynów, papierowych toreb z uchwytami, papieru pakowego lub wyrobów papierniczych. W przeciwnym wypadku wnioskodawca dostarcza wyniki badań wykazujących podatność produktu na ponowne rozwłóknianie zgodnie z metodą PTS-RH 021 lub z systemem oceny ATI- CELCA 501 lub z równoważnymi standardowymi metodami, które są akceptowane przez właściwy organ.

W przypadku produktów laminowanych wnioskodawca dostarcza deklarację o niestosowaniu podwójnego laminowania.

W przypadku gdy część produktu z papieru jest łatwo zdejmowalna (na przykład metalowy pręt w skoroszycie zawieszanym, wkładka w czasopiśmie lub okładka plastikowa lub okładka wielokrotnego użytku na zeszyt), badanie podatności produktu na ponowne rozwłóknianie można przeprowadzić bez uwzględniania tej części.

3.3.
Możliwość usunięcia klejów

Kryterium to stosuje się do papieru zadrukowanego, wyrobów papierniczych i papierowych toreb z uchwytami.

Etykiety samoprzylepne, które stanowią co najmniej 0,50 % m/m produktu końcowego, muszą wykazać zgodność z tym wymogiem. Etykiety niesamoprzylepne są zwolnione z obowiązku spełnienia kryteriów.

O ile nie określono inaczej, kleje mogą być stosowane tylko wtedy, gdy ich zdolność do usunięcia można poprzeć uzyskanym wynikiem wynoszącym co najmniej 71 punktów w karcie wyników usuwalności klejów EPRC.

Samoprzylepne powłoki stosuje się tylko wtedy, gdy ich możliwość usunięcia można udowodnić za pomocą co najmniej pozytywnego wyniku zgodnie z kartą wyników usuwalności klejów EPRC.

Kleje na bazie wody są zwolnione z tego wymogu.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z kartą wyników usuwalności klejów zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady ds. Recyklingu Papieru (EPRC). Deklarację należy poprzeć wynikami badania zdolności do usunięcia, zgodnie z metodą INGEDE 12 lub równoważnymi standardowymi metodami, które zostały zaakceptowane przez właściwy organ jako dostarczające danych o równoważnej jakości naukowej.

W odniesieniu do klejów na bazie wody deklarację dotyczącą wodnego charakteru kleju dostarcza producent kleju. Karta charakterystyki kleju jest uznawana za dowód zgodności tylko wtedy, gdy wskazuje ona na to, że stosowany w produkcie klej bazuje na wodzie

Kleje, które są wymienione w załączniku do "Oceny przydatności produktu zadrukowanego do recyklingu, Karta wyników usu- walności warstw kleju", uznaje się za zgodne z wymogiem.

3.4.
Odbarwialność

Kryterium to stosuje się do artykułów z papieru zadrukowanego i kopert z papieru niezadrukowanego.

Odbarwialność należy udowodnić.

Produkt zadrukowany uznaje się za zgodny z wymogiem, jeżeli wszystkie analizowane parametry mają wynik dodatni, a wynik końcowy wynosi co najmniej 51 w karcie wyników odbarwialności EPRC lub równoważnej. Koperty są zwolnione z badania odbarwialności.

W odniesieniu do kopert druk wewnętrzny można stosować wyłącznie ze względów związanych z prywatnością i w kopertach złożonych z papieru o gramaturze poniżej 135g/m2 lub o poziomie nieprzejrzystości poniżej 98%. Wewnętrzna powierzchnia zadrukowana powinna być mniejsza niż 80 % całkowitej powierzchni wewnętrznej, minus powierzchnia sklejona i nadrukowana w jasnych odcieniach.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca lub producent farby dostarcza deklarację zgodności z kartą wyników odbarwialności zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady ds. Recyklingu Papieru (EPRC). Deklarację należy poprzeć wynikami badania odbar- wialności, zgodnie z metodą INGEDE 11 lub równoważnymi standardowymi metodami, które zostały zaakceptowane przez właściwy organ jako dostarczające danych o równoważnej jakości naukowej.

W odniesieniu do kopert wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z wymogiem, popartą specyfikacjami stosowanego papieru dotyczącymi masy/m2 zgodnie z normą UNE-EN ISO/536 lub nieprzezroczystości zgodnie z ISO 2471, koloru farby drukarskiej oraz % pokrycia jakimkolwiek wewnętrznym drukowanym szablonem.

Technologie drukarskie i zestawy materiałów wymienione w załączniku do "Oceny przydatności produktu zadrukowanego do recyklingu, Karta wyników odbarwialności" uznaje się za zgodne z wymogami.

Na rodzajach papieru, które są używane w produkcie, należy przeprowadzić badanie technologii drukarskich lub farb drukarskich. Certyfikat badania można zastosować do druku z tą samą farbą na tym samym typie podłoża, jeżeli pokrycie farbą jest równe lub niższe niż w przypadku badanego produktu.

Kryterium 4 - Emisje

4.1.
Emisje do wody pochodzące z druku rotograwiurowego

Określona ilość Cr i Cu w oczyszczalni ścieków nie może przekraczać, odpowiednio, 20 mg na m2 i 200 mg na m2 powierzchni cylindra drukującego stosowanego w prasie.

Ocena i weryfikacja: Odprowadzanie Cr i Cu jest kontrolowane w rotograwiurowych zakładach drukarskich po oczyszczeniu i bezpośrednio przed odprowadzeniem. Reprezentatywną próbkę złożoną z odprowadzanego Cr i Cu pobiera się co najmniej raz na 3 miesiące. Akredytowane laboratorium przeprowadza co najmniej jedno badanie analityczne w celu ustalenia zawartości Cr i Cu w próbce złożonej zgodnie z EN ISO 11885 lub równoważnymi standardowymi metodami uznanymi przez właściwy organ za dostarczające danych o równoważnej jakości naukowej.

Zgodność z niniejszym kryterium ocenia się poprzez podzielenie zawartości Cr i Cu określonej w rocznym badaniu analitycznym przez powierzchnię cylindra stosowanego w prasie w trakcie drukowania. Powierzchnię cylindra stosowanego w prasie w trakcie drukowania oblicza się poprzez pomnożenie powierzchni cylindra (= 2nrL, gdzie r jest promieniem, a L długością cylindra) przez liczbę druków w ciągu roku (= liczba różnych druków).

4.2.
Emisje z instalacji objętych dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE 17  lub równoważnych instalacji

Następujące wymogi mają zastosowanie do procesów drukowania określonych w załącznikach I i VII do dyrektywy 2010/75/UE lub do równoważnych procesów drukowania poza UE spełniających wymagania określone w załącznikach I i VII do dyrektywy 2010/75/UE.

4.2.a) Emisje lotnych związków organicznych (LZO) i chromu (VI) z rotograwiury publikacyjnej

Emisje niezorganizowane LZO, obliczone za pomocą bilansu masy rozpuszczalnika, powinny być niższe lub równe 2,0 % wkładu rozpuszczalnika, a całkowite LZO 18  w gazach odlotowych są niższe lub równe 16,0 mg C/Nm3.

Emisje Cr(VI) do atmosfery nie przekraczają 15,0 mg na tonę papieru. Instaluje się urządzenie służące redukcji emisji.

4.2.b) Emisje lotnych związków organicznych (LZO) z offsetu rolowego na gorąco

Całkowite emisje LZO obliczone za pomocą bilansu masy rozpuszczalnika powinny być niższe lub równe 0,03 kg LZO na kg wkładu farby; lub emisje niezorganizowane LZO, obliczone za pomocą bilansu masy rozpuszczalnika, powinny być niższe lub równe 8 % wkładu rozpuszczalnika obliczonego za pomocą bilansu masy rozpuszczalnika, a całkowite LZO w gazach odlotowych powinny być niższe lub równe 12,0 mg C/Nm3.

4.2.c) Emisje lotnych związków organicznych (LZO) z fleksografii i rotograwiury niepublikacyjnej

Całkowite emisje LZO obliczone za pomocą bilansu masy rozpuszczalnika powinny być niższe lub równe 0,24 kg LZO na kg wkładu farby; lub emisje niezorganizowane LZO, obliczone za pomocą bilansu masy rozpuszczalnika, powinny być niższe lub równe 9,6 % wkładu rozpuszczalnika obliczonego za pomocą bilansu masy rozpuszczalnika, a całkowite LZO w gazach odlotowych powinny być niższe lub równe 16,0 mg C/Nm3.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza szczegółowe obliczenia i dane z badania wykazujące zgodność z tym kryterium wraz z odpowiednią dokumentacją uzupełniającą.

W odniesieniu do całkowitych lub niezorganizowanych emisji LZO, stosownie do przypadku, obliczenie bilansu masy rozpuszczalnika opiera się na produkcji podczas 12 miesięcy pracy. Bilans masy rozpuszczalnika jest zgodny z definicją określoną w części 7 pkt 2 załącznika VII do dyrektywy 2010/75/UE. W przypadku nowych lub przebudowanych zakładów produkcyjnych pomiary prowadzone są na podstawie przynajmniej 3 miesięcy reprezentatywnej pracy zakładu.

Dostawca chemikaliów lub wnioskodawca dostarcza deklarację zawartości lotnych związków organicznych w farbach, środkach czyszczących, roztworach nawilżających lub innych odpowiednich produktach chemicznych.

Bilans masy rozpuszczalnika wykonuje się co roku. Oceny pisemnej dokonuje odpowiedzialny członek personelu. Ocenę dostarcza się do właściwego organu, na żądanie.

W celu monitorowania całkowitych emisji LZO do powietrza w gazach odlotowych każdy komin, w którym ładunek całkowitych LZO jest mniejszy niż 10 kg C/h, powinno monitorować się co najmniej raz w roku zgodnie z normą EN 12619 lub równoważną. W przypadku ładunku całkowitych LZO wynoszącego mniej niż 0,1 kg C/h (jako średnia roczna) lub w przypadku nie- obniżonego i stabilnego ładunku całkowitych LZO wynoszącego mniej niż 0,3 kg C/h częstotliwość monitorowania można ograniczyć i przeprowadzać raz na trzy lata, natomiast pomiar można zastąpić obliczeniem, pod warunkiem że takie obliczenie zapewni uzyskanie danych o równoważnej jakości naukowej.

W przypadku każdego komina o ładunku całkowitych LZO równym lub wyższym od 10 kg C/h monitorowanie prowadzi się w sposób ciągły zgodnie z normami EN15267-1, EN15267-2, EN15267-3 i EN 14181. W przypadku pomiarów ciągłych dane stanowią średnią dzienną w okresie jednego dnia na podstawie ważnych średnich godzinnych lub półgodzinnych.

Należy określić destrukcję LZO w systemie redukcji emisji (np. utlenianie termiczne, adsorpcja na węglu aktywnym), z częstotliwością co najmniej raz na trzy lata, poprzez połączone pomiary stężenia LZO w gazie surowym i czystym gazie.

Dane z pomiarów dotyczące gazów odlotowych są rejestrowane i udostępniane na żądanie właściwego organu.

Wnioskodawca dostarcza opis wprowadzonego systemu wraz z dokumentacją dotyczącą kontroli i monitorowania emisji Cr(VI). Dokumentacja obejmuje wyniki badań związanych z redukcją emisji Cr(VI) do atmosfery.

4.3.
Emisje LZO z procesów drukowania nieobjętych dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE

Poniższe wymogi mają zastosowanie do procesów drukowania nieujętych w załączniku I lub części 2 załącznika VII do dyrektywy 2010/75/UE lub do równoważnych procesów drukowania poza UE niespełniających wymagań określonych w załącznikach I i VII do dyrektywy 2010/75/UE.

Całkowite emisje LZO obliczone za pomocą bilansu masy rozpuszczalnika powinny być niższe lub równe:

4,5 kg LZO/tonę papieru do podawania papieru w arkuszach w druku offsetowym,
1,0 kg LZO/tonę papieru do druku cyfrowego,
2,0 kg LZO/tonę papieru do offsetu rolowego na gorąco,
2,5 kg LZO/tonę papieru do offsetu rolowego na zimno;
3,0 kg LZO na tonę papieru w przypadku innych maszyn do rotograwiury, fleksografii, sitodruku rotacyjnego, laminowania lub lakierowania.

Ewentualnie, jeżeli stosuje się układ oczyszczania gazów wylotowych, emisje niezorganizowane LZO obliczone za pomocą bilansu masy rozpuszczalnika powinny być niższe lub równe 10 % wkładu rozpuszczalnika, a całkowite LZO w gazach odlotowych powinny być niższe lub równe 20 mg C/Nm3.

Lotne rozpuszczalniki z procesu suszenia w offsecie na gorąco, rotograwiurze i fleksografii są zarządzane za pomocą odzysku rozpuszczalnika lub obróbki termicznej lub innego równoważnego systemu, tj. zastąpienia farbami wodnymi.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza opis wprowadzonego systemu wraz z dokumentacją i wynikami badań dotyczącymi kontroli i monitorowania emisji do atmosfery.

W odniesieniu do całkowitych lub niezorganizowanych emisji LZO, stosownie do przypadku, obliczenie bilansu masy rozpuszczalnika opiera się na produkcji podczas 12 miesięcy pracy. Bilans masy rozpuszczalnika jest zgodny z definicją określoną w części 7 pkt 2 załącznika VII do dyrektywy 2010/75/UE. Do celów przydziału emisji LZO do masy papieru oblicza się wszystkie zadrukowane powierzchnie. W przypadku nowych lub przebudowanych zakładów produkcyjnych pomiary prowadzone są na podstawie przynajmniej 3 miesięcy reprezentatywnej pracy zakładu.

W celu monitorowania całkowitych emisji LZO do powietrza w gazach odlotowych każdy komin, w którym ładunek całkowitych LZO jest mniejszy niż 10 kg C/h, powinno monitorować się co najmniej raz w roku zgodnie z normą EN 12619 lub równoważną. W przypadku ładunku całkowitych LZO wynoszącego mniej niż 0,1 kg C/h (jako średnia roczna) lub w przypadku nie- obniżonego i stabilnego ładunku całkowitych LZO wynoszącego mniej niż 0,3 kg C/h częstotliwość monitorowania można ograniczyć i przeprowadzać raz na trzy lata, natomiast pomiar można zastąpić obliczeniem, pod warunkiem że takie obliczenie zapewni uzyskanie danych o równoważnej jakości naukowej.

Dostawca chemikaliów lub wnioskodawca dostarcza deklarację zawartości lotnych związków organicznych w farbach, środkach czyszczących, roztworach nawilżających lub innych odpowiednich produktach chemicznych.

Kryterium 5 - Odpady

5.1.
System gospodarowania odpadami

Zakład, w którym produkt jest wytwarzany, musi posiadać system przetwarzania odpadów, który realizuje i dokumentuje środki zastosowane w celu zmniejszenia ilości odpadów stałych i płynnych, w tym odpadów papieru, odpadów farb, środków czyszczących i roztworów zwilżających, określone przez lokalne lub krajowe organy regulacyjne.

System gospodarowania odpadami jest udokumentowany lub opisany i zawiera informacje dotyczące przynajmniej następujących procedur:

postępowanie z materiałami nadającymi się do recyklingu ze strumienia odpadów, gromadzenie, segregowanie i wykorzystywanie tych materiałów,
procedury odzyskiwania materiałów nadających się do innych zastosowań, np. do spalania w celu uzyskania pary technologicznej, do celów grzewczych lub rolniczych,
postępowanie z odpadami niebezpiecznymi, gromadzenie, segregowanie i unieszkodliwianie tych odpadów, zgodnie z przepisami właściwych lokalnych i krajowych organów regulacyjnych,
cele i zadania dotyczące ciągłej poprawy, związane z ograniczeniem wytwarzania odpadów i wzrostem wskaźników ponownego wykorzystania i recyklingu.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z niniejszym kryterium wraz z opisem procedur przyjętych na potrzeby gospodarowania odpadami. Wnioskodawca przedstawia plan gospodarowania odpadami dla każdego z obiektów, których to dotyczy. Jeżeli gospodarowanie odpadami jest zlecane na zewnątrz, podwykonawca również dostarcza deklarację zgodności z niniejszym kryterium.

Uznaje się, że wnioskodawcy zarejestrowani w unijnym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) lub posiadający certyfikat przyznany zgodnie z normą ISO 14001 spełniają niniejsze kryterium, jeśli:

1)
wprowadzenie gospodarowania odpadami w odniesieniu do zakładu(-ów) produkcyjnego(-ych) zostało udokumentowane w deklaracji środowiskowej EMAS przedsiębiorstwa
2)
wprowadzenie gospodarowania odpadami zostało odpowiednio uwzględnione za pośrednictwem certyfikatu wydanego zgodnie z normą ISO 14001 dotyczącego zakładów produkcji.
5.2.
Papier przeznaczony do recyklingu z zakładów drukarskich

Kryterium to stosuje się do produktów z papieru zadrukowanego. Ilość wytworzonego papieru odpadowego "X" nie przekracza wartości podanych w poniższej tabeli.

Metoda druku Maksymalny % papieru odpadowego
Offset arkuszowy 23
Offset na zimno, gazeta 10
Offset na zimno, druk formularzy 18
Offset rolowy na zimno (z wyjątkiem gazet) 19
Offset rolowy na gorąco 21
Rotograwiura 15
Fleksografia 17
Druk cyfrowy 10
Sitodruk 23

gdzie:

X = liczba ton papieru odpadowego wytworzonego rocznie podczas drukowania (w tym procesów wykończeniowych) produktu z papieru zadrukowanego opatrzonego oznakowaniem ekologicznym podzielona przez liczbę ton papieru nabytego i wykorzystanego rocznie do produkcji produktu z papieru zadrukowanego opatrzonego oznakowaniem ekologicznym.

Jeżeli drukarnia przeprowadza procesy wykończeniowe na rzecz innej drukarni, ilość papieru odpadowego wytworzonego w tych procesach nie jest uwzględniana przy obliczaniu "X".

Jeżeli procesy wykończeniowe są zlecane innemu przedsiębiorstwu, oblicza się ilość papieru odpadowego wytworzonego wskutek prac zleconych i deklaruje ją przy obliczaniu "X".

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza opis obliczenia ilości papieru odpadowego wraz z deklaracją od wykonawcy odbierającego papier odpadowy od drukarni. Należy przedstawić warunki zlecenia i obliczenia ilości papieru odpadowego związanej z procesami wykończeniowymi.

Okres do obliczeń ustalony jest na podstawie produkcji w czasie 12 miesięcy. W przypadku nowych lub przebudowanych zakładów produkcyjnych obliczenia przeprowadza się na podstawie co najmniej 45 kolejnych dni stabilnej pracy zakładu.

Jeżeli obliczenie ton papieru odpadowego wyprodukowanego rocznie w czasie drukowania produktu z papieru zadrukowanego posiadającego oznakowanie ekologiczne nie jest technicznie możliwe, wnioskodawca może przedstawić obliczenia dotyczące całkowitej ilości papieru przeznaczonego do recyklingu wyprodukowanego rocznie w drukarni.

5.3.
Papier przeznaczony do recyklingu z zakładów produkujących wyroby papiernicze i torby z uchwytami

Kryterium to odnosi się do wyrobów papierniczych i papierowych toreb z uchwytami. Ilość wytworzonego papieru odpadowego "X" nie przekracza:

dla kopert - 19 %,
dla wyrobów papierniczych do pisania, z wyjątkiem terminarzy - 15 %,
dla terminarzy i wyrobów papierniczych do archiwizacji, zadrukowanych po jednej stronie - 20 %,
dla wyrobów papierniczych do archiwizacji zadrukowanych po obu stronach - 30 %,
dla papierowych toreb i papieru pakowego - 11 %,

gdzie:

X = liczba ton papieru odpadowego wytworzonego rocznie podczas produkcji (w tym procesów wykończeniowych) wyrobów papierniczych i papierowych toreb z uchwytami opatrzonych oznakowaniem ekologicznym podzielona przez liczbę ton papieru nabytego i wykorzystanego rocznie do produkcji wyrobów papierniczych i papierowych toreb z uchwytami.

Jeżeli drukarnia przeprowadza procesy wykończeniowe na rzecz innej drukarni, ilość papieru odpadowego wytworzonego w tych procesach nie jest uwzględniana przy obliczaniu "X".

Jeżeli procesy wykończeniowe są zlecane innemu przedsiębiorstwu, oblicza się ilość papieru odpadowego wytworzonego wskutek prac zleconych i deklaruje ją przy obliczaniu "X".

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza opis obliczenia ilości papieru odpadowego wraz z deklaracją od wykonawcy odbierającego papier odpadowy od drukarni. Należy przedstawić warunki zlecenia i obliczenia ilości papieru odpadowego związanej z procesami wykończeniowymi.

Okres do obliczeń ustalony jest na podstawie produkcji w czasie 12 miesięcy. W przypadku nowych lub przebudowanych zakładów produkcyjnych obliczenia przeprowadza się na podstawie co najmniej 45 kolejnych dni stabilnej pracy zakładu.

Jeżeli obliczenie ton papieru odpadowego wyprodukowanego rocznie w czasie drukowania wyrobów papierniczych i papierowych toreb z uchwytami posiadających oznakowanie ekologiczne nie jest technicznie możliwe, wnioskodawca może przedstawić obliczenia dotyczące całkowitej ilości papieru przeznaczonego do recyklingu wyprodukowanego rocznie w drukarni.

Kryterium 6 - Zużycie energii

Obiekt, w którym produkowany jest produkt z oznakowaniem ekologicznym UE, ustanawia system zarządzania energią obejmujący wszystkie urządzenia zużywające energię (w tym maszyny, oświetlenie, klimatyzację, chłodzenie). System zarządzania energią obejmuje środki służące poprawie efektywności energetycznej i zawiera informacje dotyczące przynajmniej następujących procedur:

opracowanie i wdrożenie planu gromadzenia danych dotyczących energii w celu określenia kluczowych danych liczbowych dotyczących energii,
analiza zużycia energii, która zawiera wykaz systemów, procesów i instalacji zużywających energię,
określenie stosowanych środków na rzecz bardziej efektywnego wykorzystania energii,
cele i założenia ciągłe w zakresie zmniejszenia zużycia energii.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności zakładu produkcji z niniejszym kryterium, popartą opisem systemu gospodarki energią.

Wnioskodawcę certyfikowanego zgodnie z normą ISO 50001, EN 16247 lub normą/systemem równoważnym uznaje się za spełniającego ten wymóg.

Uznaje się, że wnioskodawca zarejestrowany w EMAS spełnia ten wymóg, jeżeli włączenie zarządzania energią w zakres EMAS w odniesieniu do zakładu(-ów) produkcji zostało udokumentowane w deklaracji środowiskowej EMAS.

Wnioskodawcę certyfikowanego zgodnie z ISO 14001 uznaje się za spełniającego to kryterium, jeżeli włączenie planu zarządzania energią zostało w wystarczającym stopniu uwzględnione w certyfikacie ISO 14001 dotyczącym zakładu produkcyjnego.

Cele i założenia ciągłe w zakresie zmniejszenia zużycia energii realizuje się w ujęciu rocznym. Oceny pisemnej dokonuje odpowiedzialny członek personelu. Ocenę dostarcza się do właściwego organu, na żądanie.

Kryterium 7 - Szkolenie

Wszyscy odpowiedni członkowie personelu uczestniczący w bieżącej działalności zakładu produkcyjnego posiadają wiedzę niezbędną do zapewnienia, aby wymogi dotyczące oznakowania ekologicznego były spełniane i stale ulepszane.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z niniejszym kryterium wraz ze szczegółami programu szkolenia, jego treścią i wskazaniem, którzy pracownicy otrzymali jakie szkolenie i kiedy. Wnioskodawca dostarcza właściwemu organowi również próbkę materiałów szkoleniowych.

Kryterium 8 - Zdatność do użycia

Produkt nadaje się do użycia zgodnie ze swoim przeznaczeniem.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z niniejszym kryterium, popartą co najmniej jednym z następujących dokumentów:

pismo/dokument/oświadczenia sporządzone przez klientów dotyczące określonego produktu, potwierdzające, że produkt spełnia specyfikacje i dobrze funkcjonuje przy swoim zamierzonym zastosowaniu,
szczegółowy opis procedury rozpatrywania skarg konsumentów,
dokumentacja wykazująca certyfikację jakości zgodnie z normą ISO 9001 lub równoważną,
dokumentacja potwierdzająca jakość papieru zgodnie z normą EN ISO/IEC 17050-1, która zawiera ogólne kryteria dotyczące deklaracji dostawcy co do zgodności z normami.

Kryterium 9 - Informacje o produkcie

Na papierowych torbach z uchwytami znajdują się następujące informacje:

"Prosimy o ponowne użycie tej torby".

Na produkcie z papieru zadrukowanego znajdują się następujące informacje:

"Prosimy o zbieranie zużytego papieru do recyklingu".

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z niniejszym kryterium z załączonym zdjęciem przedstawiającym produkt, na którym znajduje się wymagana informacja.

Kryterium 10 - Informacje widniejące na oznakowaniu ekologicznym UE

Jeśli stosowana jest nieobowiązkowa etykieta z polem tekstowym, zawiera ona następujące trzy oświadczenia:

niskie emisje z procesów technologicznych do powietrza i wody,
produkt nadaje się do recyklingu,
papier o niewielkim wpływie na środowisko.

Wnioskodawca postępuje zgodnie z instrukcjami dotyczącymi sposobu, w jaki należy właściwie stosować logo oznakowania ekologicznego UE przedstawionymi w wytycznych dotyczących logo oznakowania ekologicznego UE:

http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/documents/logo_guidelines.pdf

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z niniejszym kryterium z załączonym zdjęciem o wysokiej rozdzielczości przedstawiającym opakowanie produktu, na którym wyraźnie widać etykietę, numer rejestracji/pozwolenia oraz oświadczenia, które można umieścić na opakowaniu wraz z etykietą.

1 Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2012/481/UE z dnia 16 sierpnia 2012 r. ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE papierowi zadrukowanemu (Dz.U. L 223 z 21.8.2012, s. 55).
3 Decyzja Komisji (UE) 2018/1590 z dnia 19 października 2018 r. zmieniająca decyzje 2012/481/UE, 2014/391/UE, 2014/763/UE i 2014/893/UE w odniesieniu do okresu ważności ekologicznych kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego UE niektórym produktom i związanych z nimi wymogów dotyczących oceny i weryfikacji (Dz.U. L 264 z 23.10.2018, s. 24).
4 Decyzja Komisji 2014/256/UE z dnia 2 maja 2014 r. ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE produktom z papieru przetworzonego (Dz.U. L 135 z 8.5.2014, s. 24).
5 Decyzja Komisji (UE) 2017/1525 z dnia 4 września 2017 r. zmieniająca decyzję 2014/256/UE w celu przedłużenia ważności kryteriów ekologicznych przyznawania oznakowania ekologicznego UE produktom z papieru przetworzonego (Dz.U. L 230 z 6.9.2017, s. 28).
6 Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady na temat przeglądu wdrożenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE (COM(2017) 355).
7 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy (COM (2020) 98 final).
8 Rozporządzenie (WE) nr 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylające dyrektywy 80/590/EWG i 89/109/EWG (Dz.U. L 338 z 13.11.2004, s. 4).
9 Decyzja Komisji (UE) 2019/70 z dnia 11 stycznia 2019 r. ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE papierowi graficznemu oraz bibułce i produktom z bibułki (Dz.U. L 15 z 17.1.2019, s. 27).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1).
11 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17).
12 Decyzja Komisji (UE) 2019/70 z dnia 11 stycznia 2019 r. ustanawiająca kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE papierowi graficznemu oraz bibułce i produktom z bibułki (notyfikowana jako dokument nr C(2019) 3) (Dz.U. L 15 z 17.1.2019, s. 27).
13 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1).
15 Odnosi się wyłącznie do preparatów barwiących, barwników, środków wykańczalniczych oraz materiałów powlekających.
16 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1).
17 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17).
18 Całkowite LZO wyrażone jako C (w powietrzu).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.402.53

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/1803 ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla papieru zadrukowanego, wyrobów papierniczych oraz papierowych toreb z uchwytami
Data aktu: 27/11/2020
Data ogłoszenia: 01/12/2020
Data wejścia w życie: 01/12/2020