Wytyczne EBC/2020/45 (2020/1690) zmieniające wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2020/1690
z dnia 25 września 2020 r.
zmieniające wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu

(EBC/2020/45)

(Dz.U.UE L z dnia 13 listopada 2020 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz pierwszy akapit art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Osiągnięcie jednolitej polityki pieniężnej wymaga zdefiniowania narzędzi, instrumentów i procedur, które mają być stosowane przez Eurosystem, tak aby możliwe było prowadzenie takiej polityki w jednolity sposób we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro.

(2) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1  wymagają zmian wprowadzających konieczne korekty techniczne i redakcyjne dotyczące określonych aspektów operacji polityki pieniężnej.

(3) W celu zmniejszenia ogólnej złożoności zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń, ekspozycji Eurosystemu na ryzyko oraz obciążenia operacyjnego związanego z oceną kwalifikowalności, zabezpieczone obligacje wyemitowane na podstawie innej niż przepisy legislacyjne (tj. umowne zabezpieczone obligacje) nie powinny być już akceptowane przez Eurosystem jako zabezpieczenie. W związku z tym należy zmienić zawarte w zasadach ramowych Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń definicje i przepisy odnoszące się do obligacji zabezpieczonych, tak aby ograniczyć ich kwalifikowalność do zabezpieczonych obligacji wyemitowanych na podstawie przepisów legislacyjnych oraz multi cédulas.

(4) W celu uwzględnienia dwustopniowego systemu oprocentowania nadwyżek rezerw stosowanego od dnia 30 października 2019 r. zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) 2  należy określić, jakie ramy prawne mają zastosowanie do oprocentowania rezerw obowiązkowych i nadwyżek rezerw.

(5) W celu dalszego zmniejszenia złożoności zasad ramowych Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń oraz biorąc pod uwagę ograniczony zakres, w jakim instrumenty te znalazły zastosowanie, rynkowe instrumenty dłużne wyemitowane lub gwarantowane przez przedsiębiorstwa niefinansowe, w odniesieniu do których nie jest dostępna odpowiednia ocena kredytowa, nie powinny być po okresie przejściowym akceptowane przez Eurosystemu jako zabezpieczenie.

(6) Z myślą o odzwierciedleniu ostatnich innowacji finansowych w dziedzinie zrównoważonego finansowania Eurosystem zamierza przyjmować niektóre rynkowe instrumenty dłużne, których struktury kuponowe są powiązane z wypełnieniem przez emitenta wcześniej określonych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju.

(7) Należy doprecyzować, że aktywa o kuponach powiązanych z interpolowanymi stopami referencyjnymi kwalifikują się wyłącznie pod pewnymi warunkami, oraz należy określić te warunki.

(8) W celu ustalenia spójnego i przejrzystego podejścia do kategorii zabezpieczonych aktywów rynkowych kwalifikowanych jako zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu zabezpieczone aktywa rynkowe inne niż papiery wartościowe zabezpieczone aktywami i obligacje zabezpieczone nie powinny być już akceptowane przez Eurosystem jako zabezpieczenie.

(9) Wymogi dotyczące danych o poszczególnych kredytach w odniesieniu do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, które kwalifikują się jako zabezpieczenie Eurosystemu, należy dostosować w odniesieniu do tych papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, dla których przekazywane są dane o poszczególnych kredytach zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 3 .

(10) Należy zmienić niektóre przepisy dotyczące kwalifikowania jako zabezpieczenia Eurosystemu należności kredytowych oraz sprawozdawczości w zakresie danych dotyczących należności kredytowych w celu poprawy dostępności informacji dotyczących należności kredytowych w zasadach ramowych dotyczących zabezpieczeń, zwiększenia jasności przepisów określających kwalifikowalność należności kredytowych jako zabezpieczenia oraz doprecyzowania procedur weryfikacji takich aktywów.

(11) Aby zapewnić większą przejrzystość, spójność i pewność prawa, należy doprecyzować ogólne kryteria akceptacji zewnętrznych instytucji oceny kredytowej (ECAI) w zasadach ramowych Eurosystemu dotyczących oceny kredytowej (ECAF).

(12) Należy uprościć przepisy dotyczące wykorzystania niezabezpieczonych instrumentów dłużnych wyemitowanych przez kontrahenta lub podmioty z nim blisko powiązane.

(13) W celu zwiększenia przejrzystości zasad dotyczących kontrahentów Eurosystemu należy doprecyzować szczegóły dotyczące długości okresu karencji mającego zastosowanie do kontrahentów, którzy nie spełniają minimalnych wymogów w zakresie funduszy własnych.

(14) Kary finansowe za naruszenia związane z wykorzystaniem aktywów kwalifikowanych jako zabezpieczenia Eurosystemu powinny zostać zmienione tak, aby stanowiły zachętę do proaktywnego zgłaszania takich naruszeń przez kontrahentów.

(15) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne (UE) 2015/510 (EBC/2014/60),

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się pkt 24a) w brzmieniu:

"24a) »zabezpieczona obligacja wyemitowana na podstawie przepisów legislacyjnych EOG« - zabezpieczone obligacje, które zostały wyemitowane zgodnie z wymogami określonymi w art. 52 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE * ;

b)
pkt 48) otrzymuje brzmienie:

"48) »zabezpieczona obligacja typu Jumbo« - zabezpieczoną obligację wyemitowaną na podstawie przepisów legislacyjnych EOG o wartości emisji co najmniej 1 mld EUR, dla której co najmniej trzech animatorów rynku systematycznie przedstawia kwotowania do ofert kupna i sprzedaży;";

c)
dodaje się pkt 49a) w brzmieniu:

"49a) »zabezpieczona obligacja wyemitowana na podstawie przepisów legislacyjnych« - zabezpieczoną obligację, która jest albo zabezpieczoną obligacją wyemitowaną na podstawie przepisów legislacyjnych EOG, albo zabezpieczoną obligacją wyemitowaną na podstawie przepisów legislacyjnych państwa G10 spoza EOG;";

d)
dodaje się pkt 68a) w brzmieniu:

"68a) »zabezpieczona obligacja wyemitowana na podstawie przepisów legislacyjnych państwa G10 spoza EOG« - zabezpieczoną obligację wyemitowaną zgodnie z krajowymi przepisami mającymi zastosowanie do zabezpieczonych obligacji w państwie grupy G10 spoza EOG;";

e)
skreśla się pkt 71);
f)
skreśla się pkt 88);
g)
dodaje się pkt 88a) w brzmieniu:

"88a) »cel w zakresie zrównoważonego rozwoju« - cel określony przez emitenta w publicznie dostępnym dokumencie emisji, mierzący ilościowo poprawę profilu zrównoważonego rozwoju emitenta w ustalonym z góry okresie w odniesieniu do co najmniej jednego z celów środowiskowych określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 * lub do co najmniej jednego z celów zrównoważonego rozwoju określonych przez Organizację Narodów Zjednoczonych w odniesieniu do zmiany klimatu lub degradacji środowiska * ;

h)
skreśla się pkt 94);
2)
w art. 54 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Utrzymywane rezerwy na poziomie zgodnym z wymogami w zakresie rezerw obowiązkowych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2531/98 i rozporządzeniem (WE) nr 1745/2003 (EBC/2003/9) podlegają oprocentowaniu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1745/2003 (EBC/2003/9).";

b)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Utrzymywane rezerwy przekraczające rezerwy obowiązkowe, o których mowa w ust. 2, podlegają oprocentowaniu zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) * .

3)
w art. 61 ust. 1 dodaje się następujące zdanie:

"Aktywa takie kwalifikują się wyłącznie do dnia uruchomienia systemu zarządzania zabezpieczeniami Eurosystemu (Eurosystem Collateral Management System) (»data uruchomienia«)";

4)
w art. 63 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"Aktywami kwalifikowanymi są instrumenty dłużne, które aż do momentu ich ostatecznego wykupu mają jedną z następujących struktur kuponowych:";

b)
w lit. b) pkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) w danym momencie stopa referencyjna może być jedynie jedną z następujących stóp:

– stopą rynku pieniężnego w euro, np. krótkoterminową stopą procentową dla euro (€STR) (w tym skumulowaną lub uśrednioną dzienną stopą €STR), stopą Euribor, stopą LIBOR lub podobnym indeksem; dla pierwszego lub ostatniego kuponu stopa referencyjna może być interpolacją liniową między dwoma tenorami tej samej stopy rynku pieniężnego w euro, np. interpolacją liniową pomiędzy dwoma różnymi tenorami stopy Euribor,

– stopą swapów o stałym terminie zapadalności, np. CMS, EIISDA, EUSA,

– rentownością jednej lub indeksem wielu obligacji skarbowych państwa strefy euro o zapadalności do jednego roku włącznie,

– wskaźnikiem inflacji strefy euro;";

c)
dodaje się lit. c) w brzmieniu:

"c) kupony wielostopniowe lub o zmiennym oprocentowaniu, w których stopnie są powiązane z celami w zakresie zrównoważonego rozwoju, pod warunkiem że zgodność emitenta z takimi celami podlega weryfikacji przez niezależny podmiot trzeci zgodnie z warunkami instrumentu dłużnego.";

5)
dodaje się art. 64a w brzmieniu:

"Artykuł 64a

Aktywa rynkowe inne niż papiery wartościowe zabezpieczone aktywami i obligacje zabezpieczone

1. Aktywa rynkowe inne niż papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, zabezpieczone obligacje wyemitowane na podstawie przepisów legislacyjnych oraz multi cédulas są aktywami kwalifikowanymi, jeżeli są niezabezpieczonymi zobowiązaniami zarówno emitenta, jak i gwaranta. W odniesieniu do aktywów rynkowych mających więcej niż jednego emitenta lub więcej niż jednego gwaranta wymóg określony w niniejszym ustępie stosuje się do każdego emitenta i każdego gwaranta.

2. Aktywa rynkowe, które są zabezpieczone i były kwalifikowane przed dniem 1 stycznia 2021 r., ale nie spełniają kryteriów kwalifikowalności określonych w niniejszym artykule, pozostają kwalifikowane do dnia 1 stycznia 2026 r., pod warunkiem że spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikowalności dotyczące aktywów rynkowych. W drodze odstępstwa od postanowień zdania pierwszego niniejszego ustępu zabezpieczone obligacje, które nie są ani zabezpieczonymi obligacjami wyemitowanymi na podstawie przepisów legislacyjnych, ani multi cédulas, przestają być aktywami kwalifikowanymi od dnia 1 stycznia 2021 r.";

(6)
w art. 78 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wyczerpujące i ujednolicone dane o poszczególnych kredytach dotyczące puli aktywów generujących przepływy środków pieniężnych zabezpieczających papiery wartościowe zabezpieczone aktywami udostępnia się zgodnie z procedurami określonymi w załączniku VIII.";

b)
skreśla się ust. 2;
7)
art. 80 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 80

Kryteria kwalifikacji zabezpieczonych obligacji, których zabezpieczenie stanowią papiery wartościowe zabezpieczone aktywami

1. Niezależnie od kwalifikowalności zabezpieczonych obligacji wyemitowanych na podstawie przepisów legislacyjnych zgodnie z art. 64a zabezpieczone obligacje wyemitowane na podstawie przepisów legislacyjnych EOG, których zabezpieczenie stanowią papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, stanowią aktywa kwalifikowane, jeżeli pula aktywów stanowiących ich zabezpieczenie (na potrzeby ust. 1 - 4 zwana "pulą zabezpieczeń") obejmuje wyłącznie papiery wartościowe zabezpieczone aktywami spełniające wszystkie poniższe kryteria:

a) aktywa generujące przepływy środków pieniężnych stanowiące zabezpieczenie papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami muszą spełniać kryteria określone w art. 129 ust. 1 lit. d)-f) rozporządzenia (UE) nr 575/2013;

b) aktywa generujące przepływy środków pieniężnych zostały zainicjowane przez podmiot powiązany z emitentem, zgodnie z treścią art. 138;

c) aktywa takie są używane jako narzędzie techniczne do przenoszenia hipotek lub zabezpieczonych kredytów mieszkaniowych z podmiotu inicjującego na pulę zabezpieczającą.

2. Z zastrzeżeniem ust. 4 KBC stosują następujące środki w celu sprawdzenia, czy pula zabezpieczeń nie zawiera papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami niespełniających kryteriów określonych w ust. 1:

a) co kwartał KBC zwracają się do emitentów o przedstawienie certyfikacji własnej i oświadczenia co do tego, że pula zabezpieczeń nie zawiera papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami niespełniających kryteriów określonych w ust. 1. Wniosek KBC musi zawierać wymóg, aby certyfikacja własna była podpisana przez prezesa zarządu, dyrektora finansowego lub podobnej rangi przedstawiciela kierownictwa, albo przez osobę upoważnioną do składania podpisów w ich imieniu;

b) raz do roku KBC zwracają się o przedstawienie potwierdzenia ex post przygotowanego przez zewnętrznych audytorów lub monitoringu puli zabezpieczeń, z których wynika, że w monitorowanym okresie pula zabezpieczeń nie zawierała papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami niespełniających kryteriów określonych w ust. 1.

3. Jeżeli emitent nie przedstawi informacji wskazanych we wniosku Eurosystemu lub Eurosystem uzna treść potwierdzeń za nieprawdziwą lub niewystarczającą w stopniu uniemożliwiającym weryfikację tego, czy pula zabezpieczeń jest zgodna z wymogami określonymi w ust. 1, Eurosystem podejmuje decyzję o nieprzyjmowaniu takich zabezpieczonych obligacji wyemitowanych na podstawie przepisów legislacyjnych EOG jako zabezpieczenia lub o zawieszeniu ich statusu aktywów kwalifikowanych.

4. Weryfikacja zgodna z postanowieniami ust. 2 nie jest wymagana, jeżeli mające zastosowanie przepisy prawa lub prospekt wyłączają możliwość włączenia do puli zabezpieczeń papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, które nie spełniają wymogów określonych w ust. 1.

5. Na potrzeby ust. 1 lit. b) bliskie powiązania określa się w momencie przeniesienia jednostek priorytetowych papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami do puli zabezpieczeń zabezpieczonych obligacji wyemitowanych na podstawie przepisów legislacyjnych EOG.

6. Pula aktywów stanowiących zabezpieczenie zabezpieczonych obligacji wyemitowanych na podstawie przepisów legislacyjnych państwa G10 spoza EOG nie może zawierać papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami.";

8)
w art. 87 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) jeżeli emitenci lub gwaranci są »podmiotami sektora publicznego« w rozumieniu art. 2 pkt 75 niewymienio- nymi w lit. a) i b), nie dokonuje się pośredniej oceny kredytowej a instrumenty dłużne wyemitowane lub gwarantowane przez te podmioty traktuje się tak samo, jak instrumenty dłużne wyemitowane lub gwarantowane przez podmioty sektora prywatnego, tj. jako niemające odpowiedniej oceny kredytowej.";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Z zastrzeżeniem postanowień art. 61 ust. 1 jeżeli instrumenty dłużne zostały wyemitowane lub są gwarantowane przez przedsiębiorstwa niefinansowe z siedzibą państwie członkowskim, którego walutą jest euro, Eurosystem dokonuje oceny jakości kredytowej według zasad mających zastosowanie do oceny jakości kredytowej należności kredytowych zawartych w rozdziale 2 tytułu trzeciego.";

c)
w tabeli 9 słowa "Traktowane jak emitenci lub dłużnicy z sektora prywatnego" zastępuje się słowami

"Traktowane jak emitenci lub dłużnicy z sektora prywatnego, tj. ich aktywa rynkowe nie są kwalifikowane";

9)
w art. 90 wprowadza się następujące zmiany:
a)
zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"Aktywami kwalifikowanymi są należności kredytowe spełniające następujące wymogi od momentu ich przekazania na zabezpieczenie aż do ich ostatecznego umorzenia lub wycofania:";

b)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) mają określoną, bezwarunkową kwotę główną, oraz";

c)
w lit. b) słowa "ich stopa procentowa, aż do ostatecznego wykupu, może być:" zastępuje się słowami

"ich stopa procentowa może być:";

(d)
w lit. b) w pkt (iii) tiret "- stopą rynku pieniężnego euro, np. EURIBOR, LIBOR lub podobnym indeksem" otrzymuje brzmienie:

"– stopą rynku pieniężnego euro, np. stopą €STR (w tym skumulowaną lub uśrednioną dzienną stopą €STR), stopą EURIBOR, LIBOR lub podobnym indeksem;";

10)
art. 100 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 100

Weryfikacja procedur i systemów wykorzystywanych do zgłaszania należności kredytowych

KBC albo organ nadzoru lub zewnętrzni biegli rewidenci przeprowadzają weryfikację procedur i systemów stosowanych przez kontrahenta w celu zgłaszania Eurosystemowi należności kredytowych przed ich pierwszym przekazaniem na zabezpieczenie przez kontrahenta. Weryfikację procedur i systemów przeprowadza się następnie co najmniej raz na pięć lat. W przypadku znaczących zmian takich procedur lub systemów może zostać przeprowadzona ich nowa weryfikacja.";

11)
w art. 101 po lit. a) dodaje się lit. aa) w brzmieniu:

"aa) KBC nakładają na kontrahentów wymóg przekazywania w odniesieniu do należności kredytowych przekazanych na zabezpieczenie od maja 2021 r., w stosownych przypadkach, odpowiednich identyfikatorów analitycznej bazy danych granularnych dotyczących ekspozycji kredytowych (AnaCredit) (tj. identyfikatora »podmiot obser- wowany«, identyfikatora »kontrakt« oraz identyfikatora »instrument«) przekazywanych na podstawie wymogów sprawozdawczości statystycznej określonych rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) ( 4 ).

12)
w art. 102 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Wszystkie wymogi prawne konieczne dla ważności umowy i pozwalające na przekazanie należności kredytowej na zabezpieczenie muszą zostać spełnione przez kontrahenta lub - w odpowiednich wypadkach - cesjonariusza.";

13)
w art. 120 ust. 2 i 2a otrzymują brzmienie:

"2. Po przeprowadzeniu procesu wnioskowania o uznanie za instytucję ECAI określonego w załączniku IXc Eurosystem zastrzega sobie możliwość podjęcia decyzji o wszczęciu procedury akceptacji w ramach zasad oceny kredytowej Eurosystemu na wniosek agencji ratingowej. Podejmując taką decyzję Eurosystem bierze pod uwagę, pośród innych czynników, możliwość zapewnienia przez agencję ratingową odpowiedniego pokrycia celem zapewnienia skutecznej realizacji zasad oceny kredytowej Eurosystemu określonych w załączniku IXa.

2a. Po wszczęciu procedury akceptacji w ramach zasad oceny kredytowej Eurosystemu Eurosystem bada wszelkie dodatkowe informacje, które uzna za mające znaczenie dla skutecznej realizacji zasad oceny kredytowej Euro- systemu, w tym możliwości spełnienia przez instytucje ECAI (i) kryteriów i zasad przeglądu trafności wyników w ramach zasad oceny kredytowej Eurosystemu, stosownie do wymogów ustanowionych w załączniku IX, oraz szczegółowych kryteriów zawartych w załączniku IXb (o ile znajdują one zastosowanie), oraz (ii) kryteriów akceptacji określonych w załączniku IXc. Eurosystem zastrzega sobie prawo podjęcia decyzji o akceptacji instytucji ECAI na potrzeby zasad oceny kredytowej Eurosystemu na podstawie dostarczonych informacji oraz przeprowadzonej własnej analizy due dilligence.";

14)
w art. 138 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 3 lit. a), b) i c) otrzymują brzmienie:

"a) bliskich powiązań w rozumieniu ust. 2, utworzonych w wyniku istnienia podmiotu sektora publicznego z EOG uprawnionego do nakładania podatków i będącego (i) podmiotem posiadającym, bezpośrednio lub za pośrednictwem jednego lub większej liczby przedsiębiorstw, 20 % lub więcej kapitału kontrahenta, lub (ii) podmiotem trzecim posiadającym, bezpośrednio lub za pośrednictwem jednego lub większej liczby przedsiębiorstw, 20 % lub więcej kapitału kontrahenta oraz 20 % lub więcej kapitału innego podmiotu, pod warunkiem że nie istnieją żadne inne bliskie powiązania pomiędzy kontrahentem a takim innym podmiotem poza bliskimi powiązaniami powstałymi za sprawą jednego lub większej liczby podmiotów sektora publicznego z EOG uprawnionych do nakładania podatków;

b) zabezpieczone obligacje wyemitowane na podstawie przepisów legislacyjnych EOG, które:

(i) spełniają wymogi określone w art. 129 ust. 1-3 i ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;

(ii) nie zawierają w puli zabezpieczeń niezabezpieczonych instrumentów dłużnych wyemitowanych przez kontrahenta lub inny podmiot blisko powiązany z tym kontrahentem w rozumieniu ust. 2 i w pełni gwarantowanych przez co najmniej jeden podmiot sektora publicznego z EOG uprawniony do nakładania podatków;

(iii) mają rating emisji nadany przez instytucję ECAI określony w art. 83 lit. a) oraz spełniający wymogi wskazane w załączniku IXb;

c) nierynkowych RMBD i instrumentów DECC;";

b)
dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. W przypadku konieczności weryfikacji zgodności z ust. 3 lit. b) pkt (ii), tzn. w odniesieniu do zabezpieczonych obligacji wyemitowanych na podstawie przepisów legislacyjnych EOG - gdy mające zastosowanie przepisy prawa lub prospekt nie wyłączają możliwości włączenia do puli zabezpieczeń instrumentów dłużnych, o których mowa w ust. 3 lit. b) pkt (ii) oraz gdy kontrahent lub podmiot blisko powiązany z kontrahentem wyemitował takie instrumenty, KBC mogą powziąć wszystkie lub niektóre z poniższych środków w celu przeprowadzenia doraźnej weryfikacji zgodności z ust. 3 lit. b) pkt (ii):

a) KBC mogą uzyskiwać regularne raporty kontrolne przedstawiające przegląd aktywów w puli zabezpieczeń zabezpieczonych obligacji wyemitowanych na podstawie przepisów legislacyjnych EOG;

b) w przypadku gdy raporty kontrolne nie zawierają wystarczających informacji na potrzeby weryfikacji, KBC mogą żądać certyfikacji własnej i oświadczenia kontrahenta przekazującego zabezpieczone obligacje wyemitowane na podstawie przepisów legislacyjnych EOG, w którym kontrahent potwierdza, że pula zabezpieczeń takich obligacji nie zawiera - wbrew postanowieniom ust. 3 lit. b) pkt (ii) - niezabezpieczonych obligacji bankowych wyemitowanych przez kontrahenta lub podmiot z nim blisko powiązany, w pełni gwarantowanych przez co najmniej jeden podmiot sektora publicznego z EOG uprawniony do nakładania podatków. Certyfikacja własna kontrahenta musi być podpisana przez prezesa zarządu, dyrektora finansowego lub podobnej rangi członka kierownictwa kontrahenta, albo przez osobę upoważnioną do składania podpisów w ich imieniu;

c) raz do roku KBC może żądać od kontrahenta przekazującego zabezpieczone obligacje wyemitowane na podstawie przepisów legislacyjnych EOG potwierdzenia ex post przygotowanego przez zewnętrznych audytorów lub monitorujących pulę zabezpieczeń, zgodnie z którym pula zabezpieczeń takich obligacji nie zawiera - wbrew postanowieniom ust. 3 lit. b) pkt (ii) - niezabezpieczonych obligacji bankowych wyemitowanych przez kontrahenta lub podmiot z nim blisko powiązany, w pełni gwarantowanych przez co najmniej jeden podmiot sektora publicznego z EOG uprawniony do nakładania podatków;

d) w przypadku nieprzekazania przez kontrahenta na żądanie KBC certyfikacji własnej lub potwierdzenia zgodnie z lit. b) oraz c) dane zabezpieczone obligacje wyemitowane na podstawie przepisów legislacyjnych EOG nie podlegają przekazaniu na zabezpieczenie przez tego kontrahenta.";

15)
w art. 139 wprowadza się następujące zmiany:
a)
skreśla się ust. 1;
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W wyjątkowych przypadkach Rada Prezesów EBC może podjąć decyzję o przyznaniu tymczasowego wyłączenia od art. 138 ust. 1, zezwalając kontrahentowi na wykorzystanie niezabezpieczonych instrumentów dłużnych wyemitowanych przez tego kontrahenta lub jakikolwiek inny podmiot blisko powiązany z tym kontrahentem, i w pełni gwarantowanych przez co najmniej jeden podmiot sektora publicznego z EOG uprawniony do nakładania podatków - na okres nie dłuższy niż trzy lata. Do wniosku o przyznanie wyłączenia dołącza się plan finansowania wskazujący, w jaki sposób kontrahent ubiegający się o wyłączenie stopniowo zaprzestanie przekazywania na zabezpieczenie danych aktywów nie później niż trzy lata od przyznania wyłączenia. Takiego wyłączenia udziela się wyłącznie jeżeli charakter gwarancji jednej lub większej liczby instytucji rządowych na szczeblu centralnym z EOG, instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym lub instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym lub innych podmiotów sektora publicznego mających uprawnienie do nakładania podatków spełnia wymogi dotyczące gwarancji określone w art. 114.";

c)
skreśla się ust. 3 i 4;
16)
w art. 148 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Kontrahenci mogą przekazywać na zabezpieczenie do wykorzystania transgranicznego aktywa kwalifikowane inne niż depozyty terminowe zgodnie z następującymi zasadami:

a) aktywa rynkowe mogą być przekazywane na zabezpieczenie za pośrednictwem: (i) kwalifikowanych powiązań; (ii) odpowiednich procedur CCBM; (iii) kwalifikowanych powiązań w połączeniu z procedurami CCBM;

b) instrumenty DECC oraz RMBD mogą być przekazywane na zabezpieczenie zgodnie z odpowiednimi procedurami CCBM; oraz

c) należności kredytowe mogą być przekazywane za pośrednictwem (i) odpowiednich procedur CCBM lub (ii) zgodnie z procedurami krajowymi określonymi w odpowiedniej dokumentacji krajowej rodzimego KBC.";

17)
art. 155 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 155

Kary finansowe za nieprzestrzeganie określonych zasad operacyjnych

1. Eurosystem nakłada kary finansowe za każdy przypadek niewypełnienia przez kontrahentów obowiązków, o których mowa w art. 154 ust. 1. Mające zastosowanie kary finansowe oblicza się zgodnie z załącznikiem VII.

2. Jeżeli kontrahent usunie naruszenie obowiązku, o którym mowa w art. 154 ust. 1 lit. c), i zawiadomi o tym KBC przed tym, jak sam zostanie zawiadomiony o naruszeniu przez KBC, EBC lub audytora zewnętrznego, mająca zastosowanie kara finansowa obliczona zgodnie z załącznikiem VII zostaje obniżona o 50 %. Obniżenie kary finansowej ma zastosowanie również w przypadkach, w których kontrahent powiadomi KBC o naruszeniu, które nie zostało wykryte przez EBC lub KBC i które dotyczy aktywów, które zostały wycofane. Obniżenie kary finansowej nie ma zastosowania do aktywów objętych zakresem procedury weryfikacji, której kontrahent jest świadomy w wyniku zawiadomienia przez KBC, EBC lub audytora zewnętrznego.";

18)
w art. 156 ust. 4 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) nałożona została kara finansowa;";

19)
w art. 158 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Ze względu na wymogi ostrożności ogranicza się dostęp do operacji polityki pieniężnej dla kontrahentów, którzy podlegają nadzorowi, o którym mowa w art. 55 lit. b) ppkt (i), ale nie spełniają wymogów w zakresie funduszy własnych określonych w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013, na zasadzie indywidualnej lub skonsolidowanej, zgodnie z wymogami nadzorczymi, a także kontrahentów, którzy podlegają nadzorowi o porównywalnym standardzie, o którym mowa w art. 55 lit. b) ppkt (iii), ale nie spełniają wymogów porównywalnych do wymogów w zakresie funduszy własnych określonych w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013, na zasadzie indywidualnej lub skonsolidowanej. Ograniczenie to odpowiada poziomowi dostępu do operacji polityki pieniężnej Eurosystemu obowiązującemu w momencie zawiadomienia Eurosystemu o takim niedostatecznym poziomie kapitału. Ograniczenie to jest niezależne od dalszych środków uznaniowych, które może powziąć Eurosystem. Jeżeli zgodność z wymogami w zakresie funduszy własnych nie została przywrócona poprzez odpowiednie i terminowe działania rekapitalizacyjne najpóźniej w terminie 20 tygodni od daty referencyjnej gromadzenia danych, w ramach którego stwierdzono niezgodność, dostęp kontrahenta do operacji polityki pieniężnej Eurosystemu zostaje automatycznie zawieszony ze względu na wymogi ostrożności.";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W kontekście oceny dobrej kondycji finansowej kontrahenta przeprowadzanej zgodnie z art. 55 lit. c) oraz z zastrzeżeniem wszelkich innych środków uznaniowych Eurosystem może ze względu na wymogi ostrożności ograniczyć dostęp do operacji polityki pieniężnej Eurosystemu dla następujących kontrahentów:

a) kontrahentów, w odniesieniu do których odpowiedniemu KBC i EBC terminowo - ale nie później niż w ciągu 14 tygodni od zakończenia danego kwartału - nie udostępniono informacji dotyczących współczynników kapitałowych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 575/2013 lub informacje te są niekompletne;

b) kontrahentów, którzy nie są zobowiązani do przekazywania informacji o współczynnikach kapitałowych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 575/2013, ale dla których odpowiedniemu KBC i EBC terminowo - ale nie później niż w ciągu 14 tygodni od zakończenia danego kwartału - nie udostępniono informacji o porównywalnym standardzie, o których mowa w art. 55 lit. b) ppkt (iii) lub informacje te są niekompletne.

Dostęp przywraca się, jeżeli odpowiedniemu KBC udostępnione zostaną właściwe informacje oraz zostanie potwierdzone spełnianie przez danego kontrahenta kryterium dobrej kondycji finansowej zgodnie z art. 55 lit. c). Jeżeli odpowiednie informacje nie zostaną udostępnione najpóźniej w terminie 20 tygodni od końca danego kwartału, dostęp kontrahenta do operacji polityki pieniężnej Eurosystemu zostaje automatycznie zawieszony ze względu na wymogi ostrożności.";

20)
w art. 159 w ust. 4 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) aktywa wyemitowane, wspólnie wyemitowane, obsługiwane lub gwarantowane przez kontrahentów, lub też podmioty blisko powiązane z kontrahentami, wobec których Eurosystem wydał decyzję zawieszającą, ograniczającą lub wyłączającą ich dostęp do operacji polityki pieniężnej Eurosystemu.";

21)
załączniki I, VIII, IXa i XII podlegają zmianom zgodnie z załącznikiem I do niniejszych wytycznych;
22)
tekst zawarty w załączniku II do niniejszych wytycznych dodaje się jako nowy załącznik IXc.
Artykuł  2

Skuteczność i wdrożenie

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.
2. 
Krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, podejmują środki konieczne do zapewnienia zgodności z postanowieniami niniejszych wytycznych oraz stosują te postanowienia od dnia 1 stycznia 2021 r. Najpóźniej do dnia 6 listopada 2020 r. krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, powiadamiają Europejski Bank Centralny o treści aktów prawnych i innych czynnościach związanych z tymi środkami.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne skierowane są do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 25 września 2020 r.
Christine LAGARDE
W imieniu Rady Prezesów EBC
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załącznikach I, VIII, IXa i XII do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku I w pkt 5 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Do instytucji takich należą m.in. instytucje podlegające działaniom reorganizacyjnym, instytucje, których aktywa zostały zamrożone lub wobec których Unia na mocy art. 75 Traktatu lub państwo członkowskie zastosowały inne środki ograniczające korzystanie z ich aktywów lub których dostęp do operacji otwartego rynku lub operacji kredytowo-depo- zytowych Eurosystemu został zawieszony lub cofnięty na mocy decyzji Eurosystemu.";

2)
w załączniku VIII wprowadza się następujące zmiany:
a)
w sekcji 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, w odniesieniu do których stosuje się odpowiedni wzór sprawozdawczy dotyczący danych o poszczególnych kredytach, muszą osiągnąć obowiązkowy minimalny poziom zgodności na poziomie wyniku danych A1, oceniany na podstawie dostępności informacji, w szczególności pól danych formularza sprawozdawczego dotyczącego danych o poszczególnych kredytach, obliczonej zgodnie z metodologią określoną w sekcji III niniejszego załącznika. Niezależnie od wymaganych zgodnie z sekcją III wartości wyników danych o poszczególnych kredytach Eurosystem może - po przeanalizowaniu konkretnego przypadku i z zastrzeżeniem obowiązku przedstawienia odpowiedniego uzasadnienia braku osiągnięcia wymaganego wyniku - przyjmować jako zabezpieczenie papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, w odniesieniu do których stosuje się odpowiedni wzór sprawozdawczy dotyczący danych o poszczególnych kredytach, z wynikiem niższym niż wymagana wartość A1. W odniesieniu do każdego rodzaju odpowiedniego uzasadnienia Eurosystem określa maksymalny poziom tolerancji oraz horyzont tolerancji, które zostaną opisane szczegółowo na stronie internetowej EBC. Horyzont tolerancji wskazuje okres czasu, w którym jakość danych dotyczących papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami musi ulec poprawie.";

b)
w sekcji II w pkt 3 słowa "formularzu sprawozdawczym dotyczącym danych o poszczególnych kredytach" zastępuje się słowami "formularzu sprawozdawczym EBC dotyczącym danych o poszczególnych kredytach";
c)
tytuł sekcji III otrzymuje brzmienie:

"METODOLOGIA EBC W ZAKRESIE WYNIKÓW DANYCH";

d)
tytuł sekcji IV otrzymuje brzmienie:

"NADANIE STATUSU BAZY DANYCH O POSZCZEGÓLNYCH KREDYTACH PRZEZ EUROSYSTEM";

e)
w sekcji IV(I) pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Warunkiem nadania przez Eurosystem statusu bazy danych o poszczególnych kredytach jest spełnianie przez nią wymogów Eurosystemu, w tym otwartego dostępu, niedyskryminacji, odpowiedniego pokrycia, właściwej struktury zarządzania i przejrzystości.";

3)
w załączniku IXa w sekcji 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Pokrycie oblicza się na podstawie ocen kredytowych wydanych i zatwierdzonych przez agencję ratingową na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 oraz spełniających wszelkie pozostałe wymogi na potrzeby zasad oceny kredytowej Eurosystemu. W pokryciu historycznym uwzględnia się jedynie wymogi Eurosystemu w zakresie kwalifikacji zabezpieczeń obowiązujące w danym momencie oraz jedynie ratingi wydane lub zatwierdzone zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009 w danym momencie.";

4)
w załączniku XII słowa "zabezpieczone obligacje typu Jumbo spełniające wymogi dyrektywy UCITS" zastępuje się słowami "zabezpieczone obligacje typu Jumbo".

ZAŁĄCZNIK  II

Dodaje się załącznik IXc w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK IXc

KRYTERIA AKCEPTACJI I PROCES WNIOSKOWANIA O UZNANIE ZA INSTYTUCJĘ ECAI

Niniejszy załącznik określa szczegółowo kryteria akceptacji zewnętrznych instytucji oceny kredytowej (instytucji ECAI) oraz proces wnioskowania przez agencję ratingową o uznanie za instytucję ECAI w ramach zasad oceny kredytowej Euro- systemu (zasad ECAF) zgodnie z art. 120 niniejszych wytycznych.

I. PROCES WNIOSKOWANIA O AKCEPTACJĘ JAKO INSTYTUCJA ECAI W RAMACH ZASAD ECAF

1. Wniosek agencji ratingowej o akceptację jako instytucja ECAI w ramach zasad ECAF składa się w Dyrekcji EBC ds. Zarządzania Ryzykiem (DRMSecretariat@ecb.europa.eu). Wniosek obejmuje odpowiednie uzasadnienie i dokumentację uzupełniającą wskazaną w sekcji II, wykazujące zgodność wnioskodawcy z wymogami dla instytucji ECAI określonymi w niniejszych wytycznych. Wniosek, uzasadnienie oraz dokumentacja uzupełniająca muszą być przedstawione na piśmie w języku angielskim, przy użyciu wszelkich stosownych szablonów i w formacie elektronicznym.

2. Na pierwszym etapie procesu składania wniosków agencja ratingowa musi wykazać, że spełnia odpowiednie wymogi dotyczące pokrycia określone w art. 120, załączniku IXa do niniejszych wytycznych oraz w niniejszym załączniku, oraz - jeżeli wniosek agencji ratingowej, który ma zostać przyjęty na mocy zasad ECAF, został uprzednio odrzucony przez Eurosystem - sposób usunięcia istniejących uprzednio niezgodności. Pierwszy etap obejmuje następujące kroki:

a) agencja ratingowa przekazuje EBC dokumentację i informacje określone poniżej w sekcji II.1. Agencja ratingowa może również przedstawić wszelkie inne informacje, które uzna za istotne w celu wykazania zgodności z odpowiednimi wymogami pokrycia oraz, w stosownych przypadkach, sposobu usunięcia istniejących uprzednio niezgodności;

b) EBC ocenia kompletność dokumentacji i informacji przedstawionych zgodnie z sekcją II.1. Jeżeli informacje te nie są kompletne, EBC zwraca się do agencji ratingowej o dostarczenie dodatkowych informacji;

c) zgodnie z sekcją II.2 EBC może zażądać dodatkowych informacji niezbędnych do rozpoczęcia oceny spełnienia przez agencję ratingową odpowiednich wymogów dotyczących pokrycia oraz, w stosownych przypadkach, sposobu usunięcia istniejących uprzednio niezgodności;

d) po uznaniu wniosku za kompletny oraz po ewentualnym zażądaniu i otrzymaniu dodatkowych informacji EBC w odpowiednim zakresie powiadamia agencję ratingową;

e) EBC ocenia, czy agencja ratingowa spełnia odpowiednie wymogi dotyczące pokrycia określone w art. 120, załączniku IXa do niniejszych wytycznych oraz w niniejszym załączniku w oparciu o informacje przekazane zgodnie z sekcją II.1 i II.2, uwzględniając zarówno ilościowy, jak i jakościowy aspekt pojęcia pokrycia, jak określono szczegółowo w sekcji III.2;

f) w ramach oceny zgodności agencji ratingowej z odpowiednimi wymogami dotyczącymi pokrycia EBC może zażądać od agencji ratingowej udostępnienia sprawozdań ratingowych w celu wykazania zgodności ratingów z wymogami ECAF;

g) na dowolnym etapie badania spełniania wymogów dotyczących pokrycia oraz, w stosownych przypadkach, sposobu usunięcia istniejących uprzednio niezgodności, EBC może zażądać od agencji ratingowej dodatkowych wyjaśnień lub informacji;

h) Eurosystem przyjmuje decyzję wraz z uzasadnieniem w przedmiocie spełniania przez agencję ratingową odpowiednich wymogów dotyczących pokrycia oraz, w stosownych przypadkach, sposobu usunięcia istniejących uprzednio niezgodności. EBC zawiadamia o swojej decyzji zainteresowaną agencję ratingową. W przypadku gdy Eurosystem uzna, że agencja ratingowa nie spełnia odpowiednich wymogów w zakresie pokrycia lub, w stosownych przypadkach, nie usunęła istniejących uprzednio niezgodności, uzasadnia taką decyzję w powiadomieniu;

i) jednocześnie z decyzją, o której powiadamia się agencję ratingową zgodnie z lit. h), Eurosystem powiadamia agencję ratingową o tym, czy korzysta z przysługującego jej prawa do podjęcia decyzji o niewszczynaniu procedury akceptacji w ramach ECAF zgodnie z art. 120 ust. 2 niniejszych wytycznych, co oznacza brak zezwolenia na przejście agencji ratingowej do drugiego etapu procesu składania wniosków. Eurosystem podaje uzasadnienie swojej decyzji w powiadomieniu. Uzasadniając taką decyzję, Eurosystem może wziąć pod uwagę między innymi, czy informacje dostarczone przez agencję ratingową lub pochodzące z innych źródeł budzą istotne obawy, że akceptacja agencji ratingowej w ramach ECAF uniemożliwiłaby skuteczną realizację zasad ECAF lub byłaby niezgodna z zasadami kontroli ryzyka ECAF w odniesieniu do zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń.

3. Jeżeli EBC stwierdzi, że agencja ratingowa spełnia odpowiednie wymogi dotyczące pokrycia (oraz, w stosownych przypadkach, że usunęła istniejące uprzednio niezgodności) i postanowi wszcząć procedurę akceptacji w ramach ECAF, agencja ratingowa może przejść do drugiego etapu procesu składania wniosków. W drugim etapie agencja ratingowa wykazuje, że spełnia wszystkie inne odpowiednie wymogi określone w niniejszych wytycznych. Drugi etap obejmuje następujące kroki:

a) agencja ratingowa przekazuje EBC dokumentację i informacje określone w sekcji II.3. Agencja ratingowa może również przekazywać wszelkie inne informacje, które uzna za istotne w celu wykazania zgodności z wymogami określonymi w niniejszych wytycznych;

b) EBC ocenia kompletność dokumentacji i informacji przedstawionych na potrzeby sekcji II.3. Jeżeli informacje te nie są kompletne, EBC zwraca się do agencji ratingowej o dostarczenie dodatkowych informacji;

c) zgodnie z sekcją II.4 EBC może zażądać dodatkowych informacji niezbędnych do rozpoczęcia oceny spełnienia przez agencję ratingową wymogów określonych w niniejszych wytycznych;

d) po uznaniu wniosku za kompletny oraz po ewentualnym zażądaniu i otrzymaniu dodatkowych informacji, w tym w razie potrzeby w odniesieniu do wymogów pokrycia, EBC w odpowiednim zakresie powiadamia agencję ratin- gową;

e) Eurosystem ocenia, czy agencja ratingowa spełnia wymogi określone w niniejszych wytycznych na podstawie dokumentacji i informacji przekazanych zgodnie z przepisami sekcji II.3 i II.4 oraz wszelkich innych istotnych informacji dostępnych z innych źródeł, w tym ze strony internetowej agencji ratingowej. Eurosystem przeprowadza swoją ocenę mając na względzie zapewnienie skutecznego wdrożenia zasad ECAF, utrzymanie wysokich wymogów Euro- systemu co do jakości kredytowej aktywów kwalifikowanych oraz ochronę funkcji kontroli ryzyka w ramach ECAF w odniesieniu do zasad Eurosystemu w zakresie zabezpieczeń;

f) w ramach oceny zdolności agencji ratingowej do spełnienia kryteriów i zasad dotyczących przeglądu trafności wyników ECAF Eurosystem będzie stosować procedury przeglądu trafności wyników ramach ECAF opisane w art. 126 niniejszych wytycznych do ratingów przyznanych przez agencję ratingową w okresie co najmniej trzech lat lub, jeżeli to możliwe, pięciu lat, przed złożeniem wniosku, zgodnie z sekcją II.3 i sekcją III. Eurosystem może również oceniać bieżące ratingi agencji ratingowej w stosunku do innych systemów oceny kredytowej w oparciu o doświadczenia i wiedzę zdobyte w ramach ECAF;

g) w ramach swojej oceny Eurosystem może zażądać od agencji ratingowej zorganizowania w jej siedzibie jednej lub większej liczby kontroli na miejscu przeprowadzanych przez pracowników Eurosystemu lub spotkań na żywo pracowników agencji ratingowej z pracownikami Eurosystemu w siedzibie EBC. Jeśli taka kontrola na miejscu lub spotkanie będą wymagane, uważa się je za obowiązkowy wymóg procesu składania wniosku;

h) w ramach swojej oceny Eurosystem może zażądać od agencji ratingowej udostępnienia sprawozdań ratingowych w celu zilustrowania zgodności ratingów aktywów z wymogami dotyczącymi ujawniania informacji określonymi w załączniku IXb oraz z wymogami w zakresie dostępności informacji określonymi w art. 120 i doprecyzowanymi w sekcji III.3;

i) w dowolnym momencie w trakcie przeprowadzania oceny Eurosystem może zażądać od agencji ratingowej dodatkowych wyjaśnień lub informacji;

j) Eurosystem przyjmuje decyzję z uzasadnieniem w przedmiocie zgodności agencji ratingowej z wymogami określonymi w niniejszych wytycznych i jej akceptacji jako instytucji ECAI w ramach ECAF. EBC zawiadamia o swojej decyzji zainteresowaną agencję ratingową. Jeżeli EBC uzna, że agencja ratingowa nie spełnia wymogów określonych w niniejszych wytycznych i nie może zostać uznana za instytucję ECAI w ramach ECAF, przedstawia uzasadnienie takiej decyzji w powiadomieniu;

k) jeżeli Eurosystem podejmie decyzję o uznaniu agencji ratingowej za instytucję ECAI w ramach ECAF, EBC powiadamia również agencję ratingową o kolejnych krokach wymaganych do zintegrowania agencji ratingowej jako instytucji ECAI w ramach ECAF na poziomie operacyjnym.

II. INFORMACJE WYMAGANE DO UZNANIA WNIOSKU O AKCEPTACJĘ JAKO INSTYTUCJA ECAI W RAMACH ECAF ZA KOMPLETNY

1. W ramach pierwszego etapu procesu składania wniosków agencja ratingowa przedstawia następujące informacje:

a) własne oszacowanie stopnia pokrycia ratingów;

b) oświadczenie agencji ratingowej potwierdzające jej zgodność z wszystkimi wymogami ECAF zawartymi w niniejszych wytycznych, w odniesieniu do których instytucja ta może dokonać oceny własnej zgodności;

c) niezagregowane dane ratingowe na poziomie danych granularnych umożliwiające EBC potwierdzenie zgodności agencji ratingowej z odpowiednimi wymogami w zakresie pokrycia. Dane ratingowe muszą być przedstawione w odpowiednich formularzach udostępnianych przez EBC, zawierających instrukcje dotyczące prezentacji danych. Dane muszą obejmować wszystkie ratingi aktywów, emitentów i gwarantów kwalifikujących się do celów ECAF zgodnie z niniejszymi wytycznymi, jak również informacje statyczne na temat powiązanych aktywów, emitentów i gwarantów zgodnie z szablonami;

d) dane ratingowe wykazujące wymagane pokrycie w momencie składania wniosku oraz w każdym z trzech lat poprzedzających złożenie wniosku, tj. 36 miesięcy przed datą złożenia wniosku. Dane ratingowe muszą wykazywać wymagane pokrycie w formie danych punktowych w odstępach sześciomiesięcznych w ciągu 36 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku;

e) jeżeli wniosek agencji ratingowej, który ma zostać przyjęty w ramach ECAF, został wcześniej odrzucony przez Eurosystem, należy załączyć dokumentację wykazującą, w jaki sposób agencja ratingowa usunęła istniejące uprzednio niezgodności.

2. EBC może zażądać przedstawienia informacji uzupełniających, na przykład w celu wykazania stabilności pokrycia agencji ratingowej w czasie, praktyk w zakresie wydawania ratingów oraz jakości ratingów w trakcie danego okresu.

3. W ramach drugiego etapu procesu składania wniosków agencja ratingowa przedstawia następujące dokumenty i informacje:

a) opis organizacji agencji ratingowej, w tym jej struktury korporacyjnej i właścicielskiej, strategii biznesowej, w szczególności w odniesieniu do strategii mającej na celu utrzymanie odpowiedniego pokrycia dla celów ECAF oraz jej procesu przyznawania ratingów, w szczególności w odniesieniu do składu komitetów ratingowych oraz ich procesów decyzyjnych;

b) dokumenty odnoszące się do metodologii przyznawania ratingów, skali (skal) ratingowych i standardowych definicji;

c) sprawozdania o nowych emisjach, sprawozdania ratingowe i sprawozdania nadzorcze w odniesieniu do ratingów wybranych przez EBC;

d) dane historyczne dotyczące przypadków niewykonania zobowiązań przez agencję ratingową, obejmujące okres co najmniej trzech lat lub, jeżeli to możliwe, pięciu lat, jak również definicję niewykonania zobowiązania stosowaną przez agencję ratingową w celu przeprowadzenia przez Eurosystem ex post przeglądu trafności wyników agencji ratingowej zgodnie z zasadami monitorowania wyników. Będzie to również stanowić podstawę do przyporządkowania ratingów do zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu. Wniosek musi zawierać:

(i) globalne niezagregowane dane na temat wszystkich ratingów, w tym tych, które nie są kwalifikowane w ramach ECAF, na przykład z powodu ograniczeń geograficznych lub innych ograniczeń;

(ii) odpowiadające danym tabele zmian ratingów i statystyki przypadków niewykonania zobowiązań.

Niezagregowane dane ratingowe muszą być przedstawione w odpowiednich formularzach udostępnianych na stronie internetowej EBC, zawierających instrukcje dotyczące prezentacji danych. Dane muszą obejmować wszystkie ratingi aktywów, emitentów i gwarantów kwalifikujących się do celów ECAF zgodnie z niniejszymi wytycznymi, jak również informacje statyczne na temat powiązanych aktywów, emitentów i gwarantów zgodnie z szablonami;

e) informacje na temat aspektów operacyjnych sposobu udostępnienia Eurosystemowi ratingów i korzystania z nich, w tym systemu przekazywania danych, opłat i niezbędnych ustaleń umownych dotyczących dostępu do ratingów.

4. EBC może zwrócić się do agencji ratingowej o odpowiednie informacje uzupełniające, na przykład w odniesieniu do ratingów aktywów, emitentów i gwarantów, którzy nie kwalifikują się na potrzeby zasad ECAF, na przykład z powodu ograniczeń geograficznych.

III. KRYTERIA AKCEPTACJI W RAMACH ECAF

1. Warunkiem akceptacji w ramach ECAF jest spełnienie przez agencję ratingową wymogów mających zastosowanie zgodnie z niniejszymi wytycznymi, w tym w zakresie pokrycia, w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia zasad ECAF, kryteriów operacyjnych, dostępności informacji na temat ocen kredytowych ECAI oraz do celów przeglądu trafności wyników oraz zdolności do spełnienia kryteriów i zasad przeglądu trafności wyników w ramach ECAF.

2. W odniesieniu do wymogu odpowiedniego pokrycia:

a) agencja ratingowa musi spełniać wymogi dotyczące pokrycia określone w załączniku IXa do niniejszych wytycznych;

b) Eurosystem uznaje jedynie ratingi faktycznie przyznane lub zatwierdzone przez agencję ratingową zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009 w odpowiednim momencie w okresie trzech lat poprzedzających złożenie wniosku; ratingi retrospektywne nie są akceptowane;

c) Eurosystem bierze pod uwagę stabilność odpowiedniego pokrycia w czasie, w tym tempo wzrostu lub zmniejszenia takiego pokrycia.

3. W odniesieniu do dostępności informacji na temat ocen kredytowych ECAI i do celów przeglądu trafności wyników:

a) agencja ratingowa musi zapewnić wysoki poziom przejrzystości w dokumentach odnoszących się do stosowanej metodologii ratingu i faktycznych działań ratingowych. Agencja ratingowa musi zapewnić, aby wszystkie informacje niezbędne do zrozumienia oceny kredytowej ECAI, takie jak sprawozdania ratingowe lub nadzorcze, a także inne publikacje na stronie internetowej agencji ratingowej, były łatwo dostępne i zrozumiałe. Rating aktywów nie spełniający mających zastosowanie wymogów dotyczących ujawniania informacji nie kwalifikuje się do celów ECAF, ale może być uwzględniony w ocenie Eurosystemu dotyczącej przejrzystości ogólnych procesów ratingowych danej agencji ratingowej;

b) agencja ratingowa musi zapewnić przejrzystość procesu ratingowego oraz sposobu utrzymywania właściwych praktyk w zakresie przyznawania ratingów kredytowych. Dokumenty metodologiczne powinny wykazywać wysoki poziom wiedzy merytorycznej a stosowane metodologie powinny uwzględniać wszystkie informacje istotne do celów wystawiania ocen kredytowych. W tym względzie Eurosystem może analizować między innymi liczbę ratingów przypadających na analityka, wielkość, skład i wiedzę członków komitetu ratingowego, stopień niezależności komitetu ratingowego od analityków ratingowych, częstotliwość przeglądu ocen ratingowych oraz przyczyny dużych emisji ratingów. W swojej ocenie wiarygodności i jakości procesów i praktyk ratingowych agencji ratingowej Eurosystem może brać pod uwagę wszelkie bieżące i przeszłe środki nadzorcze podjęte wobec agencji ratingowej przez ESMA zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009;

c) agencja ratingowa musi konsekwentnie stosować przyjętą metodologię w odniesieniu do swoich ratingów kredytowych.

4. W odniesieniu do zdolności agencji ratingowej do spełnienia kryteriów i zasad dotyczących przeglądu trafności wyników w ramach ECAF wyniki ratingów danej agencji ratingowej i przypisanie statusu niewykonania zobowiązań muszą być spójne w długim okresie, tak aby:

a) zapewnić odpowiednie przyporządkowanie informacji dotyczących oceny kredytowej dostarczonych przez system oceny kredytowej do zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu oraz

b) zachować porównywalność wyników ocen kredytowych agencji ratingowej ramach wszystkich systemów i źródeł ECAF. Tabele odnotowanych zmian ratingów i statystyki przypadków niewykonania zobowiązań powinny być zgodne z wartościami oczekiwanymi na podstawie własnych skal ratingowych danej agencji, ponieważ, jak określono w załączniku IX do niniejszych wytycznych, odchylenia odnotowanej liczby przypadków niewykonania zobowiązań od przypisanego prawdopodobieństwa niewykonania zobowiązań mogą podawać w wątpliwość jakość ocen kredytowych, utrudniając tym samym skuteczne wdrażanie ECAF.

5. W odniesieniu do kryteriów operacyjnych:

a) agencja ratingowa musi przekazywać codziennie wszystkim bankom centralnym Eurosystemu informacje ratingowe zgodne z wymaganiami Eurosystemu w zakresie formatów i sposobu dystrybucji;

b) agencja ratingowa musi zapewniać Eurosystemowi szybki dostęp do istotnych informacji ratingowych, co jest niezbędne z punktu widzenia bieżącego monitorowania kwalifikowalności w ramach ECAF, w tym do komunikatów prasowych, sprawozdań z nowych emisji, sprawozdań nadzorczych, informacji dotyczących pokrycia ratingu - w sposób efektywny pod względem wykorzystania zasobów i kosztów;

c) w przypadku akceptacji w ramach ECAF agencja ratingowa musi być gotowa do zawarcia z Eurosystemem umowy zapewniającej wystarczający dostęp do danych i przewidującej rozsądny poziom opłat za dostęp do danych.

6. Warunkiem akceptacji agencji ratingowej w ramach ECAF jest spełnienie wszystkich kryteriów akceptacji ECAF. Ponieważ wniosek o akceptację w ramach ECAF wymaga wysoce technicznej oceny jakościowej i ilościowej, Eurosystem może, w razie konieczności, dokonać oceny dalszych istotnych czynników związanych z wymogami niniejszych wytycznych.

IV. SPEŁNIANIE KRYTERIÓW AKCEPTACJI INSTYTUCJI ECAI W RAMACH ECAF W DŁUGIM TERMINIE

1. Agencje ratingowe muszą spełniać kryteria akceptacji instytucji ECAI zarówno w momencie składania wniosku, jak i przez cały czas po akceptacji w ramach ECAF.

2. Eurosystem może stosować środki przewidziane w art. 126 niniejszych wytycznych do agencji ratingowej, która:

a) została zaakceptowana w ramach ECAF po złożeniu fałszywych oświadczeń lub w inny niezgodny z prawem sposób; lub

b) przestała spełniać kryteria akceptacji w ramach ECAF.

Powiadamiając agencję ratingową o zastosowaniu środków przewidzianych w art. 126, Eurosystem przedstawia uzasadnienie swojej decyzji".

1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
2 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1743 z dnia 15 października 2019 r. w sprawie oprocentowania nadwyżek rezerw oraz niektórych depozytów (EBC/2019/31) (Dz.U. L 267 z 21.10.2019, s. 12).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 347 z 28.12.2017, s. 35).
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13).
** Zawartych w dokumencie "2030 Agenda for Sustainable Development", przyjętym przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 25 września 2015 r.";
* Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1743 z dnia 15 października 2019 r. w sprawie oprocentowania nadwyżek rezerw oraz niektórych depozytów (EBC/2019/31) (Dz.U. L 267 z 21.10.2019, s. 12).";
4Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/867 z dnia 18 maja 2016 r. w sprawie zbierania danych granularnych dotyczących ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego (EBC/2016/13) (Dz.U. L 144 z 1.6.2016, s. 44).";

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.379.77

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2020/45 (2020/1690) zmieniające wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu
Data aktu: 25/09/2020
Data ogłoszenia: 13/11/2020