a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (WE) nr 1272/2008 zostało zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/542 2 w celu dodania określonych wymogów dotyczących przekazywania informacji związanych z pomocą w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia oraz włączenia "niepowtarzalnego identyfikatora postaci czynnej" do informacji uzupełniających podawanych na etykiecie mieszaniny stwarzającej zagrożenie. Te wymogi zostały zmienione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/11 3 . Importerzy i dalsi użytkownicy są zobowiązani do stopniowego wprowadzania zgodności z wymogami, w kolejnych terminach zapewnienia zgodności z przepisami, w zależności od sposobu użycia mieszaniny wprowadzanej do obrotu.
(2) Przedstawiciele różnych sektorów przemysłu wyrazili obawy co do wykonalności w niektórych przypadkach wymogów dotyczących reagowania w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia, w szczególności trudności z poznaniem dokładnego składu mieszanin, jeśli do ich produkcji zastosowano surowce o bardzo zmiennym lub nieznanym składzie, w przypadku gdy dostarczane przez wielu różnych dostawców bardzo podobne pod względem toksykologicznym składniki są stosowane razem na tej samej linii produkcyjnej lub w przypadku złożonych łańcuchów dostaw. W przypadku mieszanin na zamówienie zgłoszono również obawy dotyczące niemożności dowiedzenia się z wyprzedzeniem, jakie dokładne mieszaniny mają być wprowadzane do obrotu.
(3) Konieczne jest zajęcie się sytuacją, w której w mieszaninie wykorzystuje się różne, ale toksykologicznie bardzo podobne składniki, oraz gdy nie wiadomo, który składnik jest obecny w danej mieszaninie wprowadzanej do obrotu w danym czasie. W celu zapewnienia, aby wymogi dotyczące reagowania w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia mogły być właściwie spełnione w praktyce, importerzy i dalsi użytkownicy powinni mieć możliwość grupowania toksykologicznie podobnych składników mieszaniny w grupie wymiennych składników i dostarczania informacji na temat całkowitego stężenia tych składników obecnych w mieszaninie, bez konieczności określania ich odrębnych stężeń. Aby umożliwić ośrodkom zatruć odpowiednie reagowanie w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia, składniki powinny być grupowane w grupie wymiennych składników, tylko jeżeli ich klasyfikacja ze względu na skutki fizyczne i zdrowotne jest taka sama, a identyfikacja zagrożeń i dodatkowe informacje o zagrożeniach są identyczne w odniesieniu do wszystkich możliwych kombinacji końcowej mieszaniny zawierającej te składniki. W przypadku składników sklasyfikowanych w odniesieniu do niektórych klas zagrożenia konieczne jest również, aby posiadały one tę samą funkcję techniczną i te same właściwości toksykologiczne, aby można je było pogrupować.
(4) W celu rozwiązania szczególnych problemów napotykanych przez sektory produkujące gips, gotowe mieszanki betonu i cement oraz aby umożliwić im spełnienie wymogów dotyczących reagowania w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia bez obniżania poziomu bezpieczeństwa, należy umożliwić przekazywanie informacji dotyczących reagowania w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia odnoszących się do niektórych znormalizowanych mieszanin w tych trzech sektorach przez odniesienie do standardowego składu. Jednak aby umożliwić ośrodkom zatruć odpowiednie reagowanie w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia, ta możliwość powinna być dostępna wyłącznie w przypadkach, gdy klasyfikacja mieszaniny nie zmienia się w zależności od składu mieszaniny w zakresach stężeń określonych w recepturze standardowej, a informacje na temat składu są co najmniej tak szczegółowe jak informacje zawarte w karcie charakterystyki mieszaniny, sporządzonej zgodnie z art. 31 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1907/2006 4 ("karta charakterystyki"). W przypadku, gdy informacje zawarte w karcie charakterystyki są bardziej szczegółowe niż informacje o składzie w recepturze standardowej, importerzy i dalsi użytkownicy powinni być zobowiązani do przekazania zamiast nich informacji zawartych w karcie charakterystyki.
(5) W celu rozwiązania szczególnych problemów przewidywanych w odniesieniu do niektórych paliw oraz biorąc pod uwagę fakt, że paliwa wprowadzone do obrotu zasadniczo powinny być zgodne z normą techniczną, a ośrodki zatruć zgłosiły niewielką liczbę przypadków zatrucia paliwami, należy umożliwić - do momentu znalezienia właściwszego rozwiązania - przekazywanie informacji dotyczących reagowania w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia poprzez odniesienie do informacji zawartych w karcie charakterystyki, jak również wszelkich innych znanych informacji na temat składu chemicznego produktów.
(6) W celu zaspokojenia zapotrzebowania klientów na bardzo konkretne odcienie farby sporządzający mieszaniny są czasami proszeni o przygotowanie i dostarczenie farb na zamówienie w punkcie sprzedaży. Takie farby na zamówienie mogą mieć prawie nieograniczoną liczbę różnych składów. W związku z tym bez żadnych środków łagodzących, zastosowanie się do wymogów dotyczących reagowania w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia określonych w załączniku VIII do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 wymagałoby od sporządzających farby na zamówienie podawania informacji i tworzenia niepowtarzalnych identyfikatorów postaci czynnej (UFI) z wyprzedzeniem w odniesieniu do bardzo dużej liczby farb o wszelkich możliwych kombinacjach kolorów, z których wiele mogłoby nigdy nie zostać w rzeczywistości dostarczone, albo odraczania każdej dostawy do momentu dostarczenia informacji i utworzenia UFI. Każde z tych podejść stanowiłoby nieproporcjonalne obciążenie dla sektora farb na zamówienie, w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw, nie poprawiając przy tym znacząco poziomu bezpieczeństwa.
(7) Ośrodki zatruć nie zgłosiły znaczącej liczby wypadków związanych z farbami. W świetle widocznie niższego ryzyka w porównaniu z innymi mieszaninami, uzasadnione jest zezwolenie na przyjęcie bardziej elastycznego podejścia, ponieważ nie obniży to obecnego poziomu bezpieczeństwa.
(8) Należy zatem przewidzieć możliwość wyłączenia farb na zamówienie z obowiązku powiadomienia określonego w załączniku VIII oraz z wymogu utworzenia UFI. Jednak w takim przypadku aby umożliwić ośrodkom zatruć odpowiednie reagowanie w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia, poszczególne mieszaniny zawarte w farbach na zamówienie powinny nadal spełniać wszystkie wymogi określone w tym załączniku. Oprócz niniejszego rozporządzenia, rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1676 5 zmienia art. 25 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 w celu dodania nowego przepisu w przypadku farb na zamówienie, w odniesieniu do których nie przekazano żadnych informacji zgodnie z załącznikiem VIII i nie utworzono odpowiedniego UFI, zgodnie z którym UFI wszystkich mieszanin wchodzących w skład danej farby na zamówienie muszą być podane na etykiecie danej farby na zamówienie, wraz z konkretnym stężeniem każdej takiej mieszaniny posiadającej UFI, która jest obecna w stężeniu przekraczającym 5 %.
(9) Ze względu na liczbę zmian w załączniku VIII do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 w celu zapewnienia jasności prawa należy zastąpić cały załącznik.
(10) Biorąc pod uwagę, że zbliża się termin zapewnienia zgodności z przepisami dla mieszanin przeznaczonych do użytku konsumenckiego i profesjonalnego określony na dzień 1 stycznia 2021 r. w załączniku VIII do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 oraz że niniejsze rozporządzenie umożliwia wszystkim sektorom dostosowanie się do tego załącznika, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najwcześniej.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1272/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: