a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 14 listopada 2016 r. Rada przyjęła konkluzje w sprawie realizacji globalnej strategii UE w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, określając poziom ambicji Unii w ramach wsparcia trzech strategicznych priorytetów wskazanych w tej strategii: a) reagowanie na zewnętrzne konflikty i kryzysy, b) budowanie potencjału partnerów oraz c) ochrona Unii i jej obywateli.
(2) W konkluzjach w sprawie bezpieczeństwa i obrony w kontekście globalnej strategii UE, przyjętych w dniu 19 listopada 2018 r., Rada stwierdziła także, że dzięki temu, iż Unia wychodzi naprzeciw bieżącym i przyszłym europejskim potrzebom w zakresie bezpieczeństwa i obrony, zwiększy ona swoją zdolność do działania jako podmiot zapewniający bezpieczeństwo i swoją strategiczną autonomię oraz wzmocni zdolność do współpracy z partnerami.
(3) W akapicie jedenastym załącznika I do notyfikacji z dnia 13 listopada 2017 r. 2 w sprawie PESCO skierowanej do Rady i do Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem") stwierdzono, że dalej idące zobowiązania muszą pomóc w osiągnięciu ambitnych celów Unii, jak określono w konkluzjach Rady z dnia 14 listopada 2016 r., zatwierdzonych przez Radę Europejską w grudniu 2016 r., a tym samym zwiększać strategiczną autonomię zarówno Europejczyków, jak i Unii.
(4) W dniu 11 grudnia 2017 r. Rada przyjęła decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315.
(5) W dniu 25 czerwca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/909 3 ustanawiającą wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami PESCO.
(6) Art. 4 ust. 2 lit. g) decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewiduje, że Rada ma ustanowić we właściwym czasie, zgodnie z art. 9 ust. 1 tej decyzji, ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO.
(7) Art. 9 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewiduje, że decyzja w sprawie ogólnych warunków, którą ma przyjąć Rada, może zawierać wzór ustalenia administracyjnego z państwami trzecimi.
(8) W ostatnim akapicie pkt 2.2.1. załącznika III do notyfikacji w sprawie PESCO skierowanej do Rady i do Wysokiego Przedstawiciela, która zawiera propozycje dotyczące zarządzania PESCO, stwierdzono, że państwa trzecie, które mogą w drodze wyjątku zostać zaproszone przez uczestników projektu, musiałyby zapewnić projektowi znaczną wartość dodaną, przyczynić się do wzmocnienia PESCO i wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz wypełnić bardziej ambitne zobowiązania. Stwierdzono także, że zaproszenie państw trzecich nie będzie wiązało się z uzyskaniem przez nie uprawnień decyzyjnych w zakresie zarządzania PESCO.
(9) Art. 9 ust. 2 i 3 decyzji (WPZiB) 2017/2315 stanowi, że Rada decyduje zgodnie z art. 46 ust. 6 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), czy państwo trzecie, które uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w danym projekcie chcą zaprosić do udziału w tym projekcie, spełnia wymogi określone w niniejszej decyzji, a także że w następstwie pozytywnej decyzji Rady uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w danym projekcie mogą zawrzeć ustalenie administracyjne z danym państwem trzecim na potrzeby udziału tego państwa w tym projekcie. Takie ustalenie nie może naruszać procedur Unii i jej autonomii podejmowania decyzji.
(10) Należy zapewnić spójność między działaniami podejmowanymi w ramach PESCO a innymi działaniami w dziedzinie WPZiB i innymi politykami unijnymi.
(11) Udział państw trzecich w projektach PESCO nie oznacza, że podmioty z państwa trzeciego będą automatycznie mieć dostęp do Europejskiego programu rozwoju przemysłu obronnego (EDIDP) lub innych odnośnych instrumentów Unii.
(12) W pkt 13 zalecenia Rady z dnia 6 marca 2018 r. 4 dotyczącego planu wdrażania PESCO stwierdzono, że prace nad przygotowaniem ogólnych warunków udziału - na zasadzie wyjątku - państw trzecich w poszczególnych projektach powinny rozpocząć się, jak tylko opracowany zostanie wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami oraz zostaną dokonane ustalenia co do kolejności wypełniania zobowiązań.
(13) W dniu 15 października 2018 r. Rada przyjęła zalecenie 5 w sprawie ustalenia kolejności wypełniania dalej idących zobowiązań podjętych w ramach stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz precyzujące bardziej szczegółowe cele.
(14) Wsparcie Europejskiej Agencji Obrony na rzecz PESCO powinno być udzielane zgodnie z decyzją Rady (WPZiB) 2015/1835 6 .
(15) Należy zatem określić ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: